Det samiske samfunnet kan deles inn på ulike måter
språklig, næringsmessig, geografisk og kulturelt, som for eksempel
østsamer, nordsamer, lulesamer, pitesamer, sørsamer, bysamer, markasamer,
sjøsamer og reindriftssamer. Disse gruppene har forskjellige tilpasninger
til den felles samiske kulturen og utgjør til sammen den samiske
kulturens helhet. Betingelsene for utøvelse av samisk språk og kultur
er forskjellig rundt om i landet.
I meldingen påpekes det at på tross av en stadig mer
offensiv utvikling av samepolitikk og samepolitiske tiltak fra nasjonale
myndigheters side, har de forskjellige samiske gruppene mange spesielle
behov og utfordringer som ikke så lett synliggjøres i den generelle
samepolitikken. I politikkutformingen må det derfor tas hensyn til variasjoner
internt i det samiske samfunnet. Utviklingen har vist at det er
nødvendig å sette inn tiltak direkte rettet mot de forskjellige
gruppene samer, i nært samarbeid med de berørte grupper. Sametinget
har, sammen med nasjonale myndigheter, et spesielt ansvar for å
legge til rette for å sikre de ulike språklige og kulturelle grupper samer
en bærekraftig fremtid, samtidig som iverksettingen av politikk
og tiltak i stor grad må skje gjennom kommuner og fylkeskommuner
og lokale og regionale statlige organer.
I dag finnes det et mangfold av samiske organisasjoner
og institusjoner som arbeider både med lokale og nasjonale samiske
spørsmål. De samiske organisasjonene spiller en viktig rolle i arbeidet
med revitalisering og utvikling av samisk identitet, språk, kultur,
næringer og samfunnsliv i lokalsamfunnene. Lokale organisasjoner
er viktige samarbeidspartnere for kommunene og fylkeskommunene i
utviklingen av den lokale og regionale samepolitikken. Det er en
nær sammenheng mellom forekomsten av samiske organisasjoner og institusjoner
i ulike samiske områder og utviklingen av en offentlig politikk
som tar hensyn til samiske interesser i de ulike lokalsamfunn og
regioner. En fortsatt utvikling av samiske institusjoner og organisasjoner
er derfor viktig.
Statistisk sentralbyrå har gjennomført en utredning
om muligheter til å lage en individbasert statistikk over den samiske
befolkningen. Arbeids- og inkluderingsdepartementet ønsker i samarbeid
med Sametinget å se på hvordan man kan komme videre i arbeidet med
individbasert samisk statistikk.
Med bakgrunn i prosedyrene for konsultasjoner mellom
statlige myndigheter og Sametinget har Arbeids- og inkluderingsdepartementet
sammen med Sametinget etablert en faglig analysegruppe for samisk
statistikk som årlig skal legge fram en rapport til departementet
og Sametinget. Rapporten legges til grunn for konsultasjoner mellom
statlige myndigheter og Sametinget.
Regjeringen har i
2008 satt av midler til å styrke østsamisk/skoltesamisk språk og
kultur. Aktuelle tiltak vil bli utformet i dialog med østsamene og
Sametinget.
Regjeringen vil arbeide for å styrke østsamisk/skoltesamisk
språk og kultur ved grenseoverskridende samarbeid mellom de østsamiske/skoltesamiske
miljøene og myndighetene i Norge, Finland og Russland.
Regjeringen oppfordrer Sør-Varanger kommune,
Finnmark fylkeskommune og Sametinget til å etablere et målrettet
samarbeid med sikte på å styrke østsamisk kultur i vid forstand,
i nær dialog med østsamene/skoltesamene og deres organisasjoner.
Regjeringen vil innenfor arbeidet med en
handlingsplan for samisk språk også arbeide for å styrke sørsamisk
og lulesamisk språk. Sametinget, aktuelle kommuner og fylkeskommuner
og andre vil bli invitert til å delta i dette arbeidet.
Regjeringen vil sammen med Sametinget sikre at
det utvikles et sørsamisk korrekturprogram for elektronisk tekstbehandling.
Kommunale og regionale myndigheter har
et viktig ansvar for at samisk kultur og språk skal kunne bevares
og utvikles også i byer og tettsteder. Det er viktig at kommunene,
i samarbeid med lokale samiske organisasjoner og Sametinget, utvikler
tilbud for sin samiske befolkning når det gjelder bl.a. barnehagetilbud, samisk
i skolen, helse- og sosialtjenester, eldreomsorg og arenaer for
utøvelse av samisk språk og kultur.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
i meldingen gis en bred fremstilling av situasjonen for ulike områder
og grupper innenfor det samiske samfunnet, herunder østsamer/skoltesamer,
sørsamer, pitesamer, lulesamer og markasamer. Flertallet er
enig i at det er viktig å sette fokus også på de mindre samiske
gruppene og deres særegenhet og språk.