8.1 Sammendrag

Regjeringen har som mål at befolkningen skal ha likeverdige tilbud av helse- og sosialtjenester uavhengig av språklig og kulturell bakgrunn. Gjennom prosedyrer for samarbeid mellom Helse- og omsorgsdepartementet og Sametinget vil Regjeringen sikre at et samisk perspektiv integreres i arbeidet med utviklingen av helse- og sosialtjenester til den samiske befolkning.

Strategier og tiltak

Den overordnede statlige strategi er å utjevne forskjeller i helsetilbudet og at hele befolkningen skal ha likeverdige tilbud til helse- og sosialtjenester. For å oppnå dette for den samiske befolkning ønsker staten, gjennom forskning og bedre kunnskapsgrunnlag for ansatte i kommunale tjenester, og gjennom sin eierstyring av spesialisthelsetjenester, å bidra til at den samiske befolkning opplever større tilfredshet med helse- og sosialtjenesten. Følgende tiltak er konkrete virkemidler i en slik strategi:

Kommuner og fylkeskommuner

  • Helse- og omsorgsdepartementet vil i samarbeid med Helsedirektoratet og fylkesmennene styrke råd og veiledning overfor de kommunale og fylkeskommunale tjenester mht. tilbudet til den samiske befolkningen.

  • Helse- og omsorgsdepartementet vil i samarbeid med Sametinget vurdere hvordan tolketjenesten til den samiske befolkning kan bli bedre i helsetjenesten.

  • Som ledd i delplan til omsorgsplan 2015 "Demensplan 2015 – den gode dagen" vil Helsedirektoratet iverksette forsknings- og utviklingsprosjekter om ulike brukergrupper, herunder personer med demens som har samisk bakgrunn.

  • For å bedre behandlingsresultatene til samiske pasienter i rusinstitusjoner vil Helse- og omsorgsdepartementet i samarbeid med Sametinget og samiske helse- og sosialfaglige miljøer etablere tilbud som tar opp i seg samisk kulturell erfaring.

  • Helsedirektoratet vil utarbeide materiale som kan tas i bruk i helsestasjons- og skolehelsetjenesten som ledd i å bedre tannhelsen hos den samiske befolkning.

  • Helse- og omsorgsdepartementet vil i samarbeid med Sametinget utrede nærmere hvordan likeverdighet i helsetjenesten kan bli ivaretatt i de lulesamiske og sørsamiske områdene.

  • Helse- og omsorgsdepartementet vil bidra til finansiering av utviklingstiltak og av institusjoner med samisk kompetanse innenfor helsetjenesten.

Statlige virksomheter

  • Helse- og omsorgsdepartementet ønsker å styrke samisk brukermedvirkning i statlige tjenester. Eksempel på dette er deltakelse i brukerrådene for helseforetakene.

  • Helse- og omsorgsdepartementet vil stimulere til ytterligere forskning ved Senter for samisk helseforskning knyttet til samers helse og levekår.

  • Helse- og omsorgsdepartementet vil i samarbeid med Statens helsetilsyn vurdere hvordan tilsynet ivaretar den samiske befolkningens rett til helsehjelp samt hvordan retten til nødvendig helsehjelp etterleves.

  • Helse- og omsorgsdepartementet vil synliggjøre i oppdragsdokumentene til de regionale helseforetakene at samiske pasienters rett og behov for tilrettelagte tjenester må etterspørres og synliggjøres i planlegging, utredning og når beslutninger tas.

8.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at dersom det skal bli god kvalitet i helsetilbudet, forutsettes det tilstrekkelig personell med kompetanse i samisk språk og kultur.

Flertallet har merket seg at Helse- og omsorgsdepartementet vil bidra til finansiering av utviklingstiltak og av institusjoner med samisk kompetanse innenfor helsetjenesten. Flertallet viser til at det er mange utfordringer når det gjelder psykisk helse, også i de samiske områdene, og vil understreke viktigheten av en økt kompetanse på området.

Flertallet viser til notat fra Barneombudet datert 17. november 2008 der det fremgår at ombudet er tilfreds med det arbeidet som ble satt inn i Kautokeino kommune etter at ulike overgrepssaker ble kjent.

Flertallet vil understreke viktigheten av at alle kommuner har planer, forebyggende tiltak og beredskap med hensyn til overgrepsproblematikken.

Flertallet viser til at det er i gangsatt viktige helsetiltak rettet mot den samiske befolkningen, blant annet gjennom opptrappingsplanen for psykisk helse. Flertallet er kjent med at det fortsatt er noen utfordringer knyttet til arbeidet, blant annet som en følge av manglende kulturell og språklig forståelse og kompetanse i hjelpeapparatet. Flertallet mener det er viktig å ha stor oppmerksomhet mot det forebyggende og behandlende hjelpearbeidet, særlig rettet mot samiske barn og unge. Økt kulturell forståelse er i den forbindelse viktig.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre mener at arbeidet med å tilrettelegge for en god og velfungerende tolketjeneste i helsevesenet nå må prioriteres. Det har blitt gjort altfor lite hittil i denne perioden for å finne konkrete løsninger som kan gi et bedre tilbud for de samiske pasientene. I kontakt med helsevesenet må den samiske befolkningen ha anledning til å bruke sitt eget språk dersom de ønsker det. Blant den eldre generasjon samisktalende er det mange som verken forstår eller snakker norsk, og de må sikres et tilbud om tolking og informasjon på sitt eget språk. I et skriftlig spørsmål til helse- og omsorgsministeren i Dokument nr. 15:1259 (2006–2007) tok Venstres representant Vera Lysklætt opp den mangelfulle tolketjenesten som er i dag, og helseministeren erkjente da at tolketjenesten for den samiske befolkning i helsetjenesten ikke er god nok.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at Arbeids- og inkluderingsdepartementet, sammen med aktuelle departementer, Sametinget og Samisk høgskole, vil gjennomgå dagens tolketjeneste og vurdere hvilke tiltak som vil være nødvendig for å etablere en velfungerende tolketjeneste.