Sametinget ble opprettet i medhold av lov av 12. juni
1987 nr. 56 om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven).
Det har skjedd en betydelig utvikling av rammevilkårene
som er med på å bestemme Sametingets stilling og handlingsrom etter
at sameloven ble vedtatt. Noe av det viktigste er tilføringen av
forvaltningsoppgaver, myndighet gitt gjennom særlover, utviklingen
i den budsjettmessige stillingen og konsultasjonsavtalen fra 2005.
Sametinget har et parlamentarisk system, der Sametingsrådet
utgår fra flertallet i Sametingets plenum. Sametingsrådet har det
politiske ansvaret for Sametingets løpende virksomhet, herunder
den administrative virksomheten.
Sametingets myndighet sorteres i to hovedkategorier,
myndighet gitt i lov og/eller forskrifter og myndighet til å fordele
økonomiske tilskudd. I meldingen er det gitt en nærmere beskrivelse
av Sametingets myndighet, oppgaver og politiske virksomhet.
Ved kongelig resolusjon 1. juli 2005 ble det stadfestet
at prosedyrene for konsultasjoner mellom statlige myndigheter og
Sametinget skal gjelde for hele statsforvaltningen. Bakgrunnen for
fastsettelsen av konsultasjonsprosedyrene er urfolks rett til å
bli konsultert i saker som kan få direkte betydning for dem, jf.
ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater,
artikkel 6.
Konsultasjonsprosedyrene har medført ny og mer
formalisert kontakt mellom statlige etater og Sametinget.
Erfaringene med konsultasjonsordningen er stort sett
positive. Det har i mange saker vist seg at dialog om beslutningsgrunnlaget
har ført til praktiske og omforente løsninger som både ivaretar samiske
hensyn og andre samfunnshensyn på en god måte.
Sametingets forhold til kommunene og fylkeskommunene
er på enkelte områder regulert i lovbestemmelser.
Selv om mange kommuner i samiske områder fortsatt
ikke har utviklet aktive samepolitiske tiltak, så har Sametingets
samarbeid med kommunene utviklet seg positivt over tid.
Sametinget har de senere årene etablert et aktivt og
formalisert samarbeid med fylkeskommunene i samiske områder gjennom
samarbeidsavtaler. Formålet med avtalene er å styrke samisk kultur,
språk og samfunnsliv, og å styrke samarbeidet og samarbeidsarenaene
mellom fylkeskommunene og Sametinget, og slik styrke arbeidet med
samiske og regionalpolitiske saker.
Sametinget deltar i det regionale partnerskapet (RUP)
i Finnmark og Troms. Samarbeid om næringsutvikling skjer både med
Innovasjon Norge, fylkeskommunen og fylkesmannes landbruksavdeling
og kommunene.
En arbeidsgruppe la i april 2007 fram rapporten "Sametingets
formelle stilling og budsjettprosedyrer". Arbeidsgruppen foreslår
at den frie stillingen Sametinget har i dag bør formaliseres, dvs.
fastsettes i lov. Gruppen går primært inn for at Sametinget fristilles
fra staten, fordi dette "trolig er det beste sett i lys av dagens
praksis og syn på Sametinget som selvstendig folkevalgt organ".
Regjeringen har vurdert arbeidsgruppens forslag,
og legger til grunn at den betydelige utviklingen som har skjedd
i rammebetingelser og forvaltningspraksis siden sameloven ble vedtatt og
Sametinget etablert, tilsier at sameloven bør endres for å tydeliggjøre
Sametingets spesielle og frie stilling.
Det foreligger etter Regjeringens vurdering
ikke formelle hindringer for å etablere Sametinget som eget rettssubjekt.
Etter Regjeringens vurdering er det knyttet usikkerhet til hvilken
løsning som i det lange løp vil tjene Sametinget best.
Sametinget utarbeider årlig sitt budsjettforslag og
gir her sitt syn på behov for nye tiltak for å styrke samisk språk,
kultur og samfunnsliv. Sametingets budsjettbehov inngår som et grunnlagsdokument
i Regjeringens arbeid med satsingsforslagene på det samepolitiske
feltet.
I meldingen påpekes det at det er viktig at Sametinget
i større utstrekning enn i dag blir involvert i arbeidet med å utarbeide
budsjettet til samiske formål og til Sametinget.
Regjeringen vil sette i gang et lovarbeid med sikte
på å utarbeide forslag til de lovendringer som er nødvendige for
at Sametinget skal kunne etableres som et eget rettssubjekt, og
for øvrig bringe loven i tråd med dagens praksis.
Regjeringen vil legge til rette for at det etableres en
ordning med faste konsultasjonsmøter mellom finansministeren, statsråden
med ansvar for samiske saker og Sametinget før Regjeringens første
budsjettkonferanse. Nærmere prosedyrer for hvordan disse budsjettkonsultasjonene
skal gjennomføres og hva de skal omfatte vil bli utarbeidet i samråd
med Sametinget. Det tas sikte på at prosedyrene skal kunne legges
til grunn for arbeidet med statsbudsjettet for 2010.
Med hensyn til organisering av samisk kulturminneforvaltning
har Regjeringen foreslått en endring i kulturminneloven § 28 der
hjemmelen for delegasjon til Sametinget blir presisert, jf. Ot.prp.
nr. 23 (2007–2008).
Regjeringen la i februar 2008 fram et forslag
til ny plan- og bygningslov (Ot.prp. nr. 32 (2007–2008)) der Sametinget
gis innsigelsesrett og skal ha samme rolle når det gjelder planlegging
som statlige organer. Regjeringen vil på denne måten sikre at samiske
interesser ivaretas i planarbeidet.
Sametinget mener at myndigheten til å fastsette nærmere
bestemmelser om sametingsvalget bør gis til Sametinget selv. Arbeids-
og inkluderingsdepartementet tar sikte på å vurdere dette spørsmålet
i tilknytning til lovarbeidet som skal settes i gang om Sametingets
rettslige og formelle stilling. Sametingsvalget har hittil ikke vært
gjenstand for valgforskning. Arbeids- og inkluderingsdepartementet
ønsker i samarbeid med Sametinget å sette i gang et slikt arbeid
for framtidige valg.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Sametingets
budsjett har økt jevnt fra 31,7 mill. kroner i 1990 til om lag 311
mill. kroner i 2008, en utvikling som er i tråd med statlige myndigheters
målsetting om å gi Sametinget større innflytelse og myndighet i
saker som er av spesiell interesse for den samiske befolkningen.
Flertallet viser til konsultasjonsprosedyrene der
det fastslås at det skal avholdes faste halvårlige politiske møter
mellom statsråden for samiske saker og sametingspresidenten. I de faste
halvårlige politiske møtene skal en ta opp situasjon og utviklingsbehov
for samiske samfunn, saker av grunnleggende prinsipiell karakter
og pågående prosesser. Det skal også avholdes halvårlige møter mellom
Sametinget og det interdepartementale samordningsutvalget for samiske
spørsmål. Flertallet er kjent med at Sametinget ønsker
mer dialog og tilbakemeldinger, og faste konsultasjonsmøter før Regjeringens
første budsjettkonferanse.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at Regjeringen vil legge
til rette for at det etableres en ordning med faste konsultasjonsmøter mellom
finansministeren, statsråden med ansvar for samiske saker og Sametinget
før Regjeringens første budsjettkonferanse. Dette flertallet er
enig med Regjeringen i at det er viktig at Sametinget i større utstrekning
enn i dag blir involvert i arbeidet med å utarbeide budsjettet til
samiske formål og Sametinget.
Dette flertallet er kjent med
at Regjeringen vil sette i gang et lovarbeid med sikte på å utarbeide
forslag til lovendringer som er nødvendige for at Sametinget skal
kunne etableres som et eget rettssubjekt. Dette flertallet avventer dette
arbeidet og vil ta endelig stilling til spørsmålet om utskilling
av Sametinget som et eget rettssubjekt når saken er ferdig utredet
og kommer til Stortinget for behandling.