Utkast til innstilling ble 23. mars 2009 oversendt utenrikskomiteen
til uttalelse. Utenrikskomiteen uttaler følgende i sitt brev til
næringskomiteen av 1. april 2009:
Utenrikskomiteen har behandlet den foreløpige innstilling
til ovennevnte stortingsproposisjon i sitt møte i dag og har følgende
merknader til innstillingen:
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til sine respektive partiers merknader i innstillingen fra næringskomiteen og
slutter seg til disse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets merknader i innstillingen fra næringskomiteen
og støtter disse. Disse medlemmer mener at globaliseringen
representert ved frie åpne markeder og handel med varer og tjenester
på tvers av landegrensene gjennom de siste tiår har løftet milliarder
av mennesker ut av fattigdom. Det er disse medlemmers mening
at det i frie, åpne økonomier er større sannsynlighet for at befolkningen nyter
fulle demokratiske rettigheter. De landene som sakker akterut i
globaliseringen, er ofte de samme landene som innskrenker grunnleggende friheter
for sin befolkning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres merknader i innstillingen fra næringskomiteen og slutter
seg til disse. Disse medlemmer viser for øvrig til
St.meld. nr. 15 (2008–2009) som konstaterer at globalisering har
gitt Norge en betydelig velferdsgevinst. Meldingen slår videre fast
at økonomisk globalisering ikke har svekket den norske velferdsstaten
eller den nordiske modellen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at tjenestedirektivet har som
mål å øke konkurransen om å yte tjenester på tvers av grensene i
EU. Formålet med dette er å bedre unionens konkurransekraft i forhold
til andre regioner. Disse medlemmer mener det er
uklokt å bygge opp et økonomisk system som etterstreber at store
deler av arbeidsstyrken til enhver tid er mobil. Dette svekker viktige
gruppers deltakelse i demokratiske prosesser og familiers mulighet
til å leve sammen. I USA har et mobilt arbeidsmarked med sterk konkurranse
om arbeidskraft ført til lave reallønninger i forhold til kostnadsnivå
for store grupper.
Disse medlemmer ønsker utveksling
av arbeidskraft over landegrensene, men mener at lovverket må sikre
at en slik utveksling ikke tar form av sosial dumping. Svekkelse
av lønns- og arbeidsvilkår vil true den nordiske velferdsmodellen
som er basert på arbeidstakeres skatteevne.
Økt konkurranse om å yte tjenester vil føre
til at konkurransen øker mellom arbeidstakerne som skal yte disse
tjenestene. Den økte konkurransen mellom arbeidstakere øker faren
for sosial dumping. Disse medlemmer mener at faren for
sosial dumping er spesielt stor i et arbeidsmarked som omfatter
28 land hvor mange millioner er arbeidsløse. I tillegg preges dette arbeidsmarkedet
av store forskjeller i lønns- og arbeidsvilkår, i regelverk og i
vilkår for fagorganisering. Direktivet vil gjøre det enklere å yte tjenester
i Norge fra selskap etablert i land med dårligere lønns- og arbeidsvilkår,
svak fagbevegelse og svakt utbygd tilsyn med forhold i arbeidslivet.
Dette innebærer økt press på eksisterende lønns- og arbeidsvilkår.
Dette presset vil være størst i de deler av arbeidslivet der det
ikke er tariffavtaler. Dette økte presset vil føre til at situasjonen
for lavtlønte blir vanskeligere.