I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avstå fra forskriftsendringen
som berører politiets hviletid og som hittil har vært regulert gjennom
avtale med Politiets Fellesforbund og ber samtidig Regjeringen gjenoppta
forhandlingen om dette spørsmålet med de relevante organisasjoner."
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev av 10. februar 2009 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 19. mars 2009 følger
vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og fra
Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag
nr. 35 (2008–2009).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, viser videre til statsrådens vurdering av forslaget
i brev til komiteen av 19. mars 2009.
Flertallet understreker at Norge
ikke kan stå uten et velfungerende politi- og lensmannsvesen og
at det er helt avgjørende at landet har en operativ og funksjonell
politistyrke som er i stand til å verne viktige samfunnsmessige
interesser. Dette er bakgrunnen for at politiet siden 1958 har hatt
særbestemmelser gjennom forskrift som gjør unntak fra overtidsbestemmelsene,
og i flere år har inngått en særavtale som regulerer arbeidstid
og hviletid. De deler av særavtalen som regulerer hviletid for politiet
opphører 1. juli 2009.
Flertallet viser til at situasjonen
som råder i politiet i dag skaper stor usikkerhet og at myndighetene
må sikre at politiet også etter 1. juli fortsatt har mulighet til
å løse de utfordringer og samfunnsoppgaver politiet har ansvaret
for.
Flertallet viser til at forskriften
omhandler unntak fra arbeidsmiljølovens hviletidsbestemmelser for
enkelte grupper innen politi- og lensmannsetaten og at det tilligger
partene gjennom ordinære forhandlinger å fastsette lønn og kompensasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til brev til fornyings-
og administrasjonsministeren og arbeids- og inkluderingsministeren
fra hovedsammenslutningene på arbeidstakersiden i statlig sektor
(LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne), av 24. februar 2009, hvor
det blant annet skrives:
" … Hovedsammenslutningene vil påpeke at i den foreliggende
situasjon, hvor det er og har vært en tariffavtale over lengre tid
og hvor arbeidstakersiden er innstilt på å forhandle frem en forlengelse
av denne, er dette etter vårt syn misbruk av forskriftshjemmelen
i arbeidsmiljøloven. Dette gjelder særlig når det i realiteten er
underbemanning som begrunner behovet for unntak, og bare i mindre
grad virksomhetens og arbeidets særegne art ...
…
Når det fra Regjeringens side nå legges opp til at det i forskrift
skal gis egne bestemmelser som reduserer arbeidstakernes vern, fører
dette til at arbeidstidsreguleringen blir fragmentert og undergraver
en helhetlig vurdering. Det blir dessuten vanskeligere å utvikle
et regelverk i tråd med arbeidstidsreglenes viktigste formål, nemlig å
forhindre fysiske og psykiske belastninger."
Disse medlemmer deler arbeidstakersammenslutningenes
syn på Regjeringens handlemåte i denne saken.
Disse medlemmer viser til at
spørsmål om økonomisk kompensasjon for arbeid, både gunstig og ugunstig
arbeidstid, er et spørsmål som hører hjemme i lønns- og tarifforhandlinger,
og vil derfor ikke ta stilling til krav som fremsettes i mellomoppgjøret
i 2009 verken fra politiet eller andre grupper. Disse medlemmer viser
til at spørsmålet om videreføring av særavtalen om politiets arbeidstid
etter 1. juli 2009 uansett ikke er et tema for vårens lønnsforhandlinger,
men må løses separat. Disse medlemmer er sterkt kritisk
til at Regjeringen gjennom sin handlemåte i praksis har overkjørt
forhandlingsretten, som disse medlemmer mener at
også politiet har en legitim rett til å kreve bruk av. Disse
medlemmer mener derfor at det videre arbeidet med forskriftsutkastet
som er sendt på høring nå må avsluttes, og at Regjeringen søker å
finne en løsning som er akseptabel for alle parter gjennom kollektive
forhandlinger. På dette grunnlag støtter disse medlemmer det fremsatte
representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret over krisen som har bredt seg i politietaten. Disse
medlemmer registrerer at krisen eskalerer og det ser ikke
ut som om Regjeringen er i stand til å finne noen løsning på problemet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at Regjeringen har satt i verk tiltak
for å bedre bemanningssituasjonen i politiet gjennom økt opptak
på Politihøgskolen og flere sivilt ansatte. Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at dette er virkemidler som ikke vil virke før
om flere år og det vil således ikke avhjelpe den kritiske situasjonen
etaten nå befinner seg i.
Det er svært viktig at konflikten mellom Politiets Fellesforbund
og Regjeringen avsluttes snarest mulig. Den eneste taperen i konflikten
så langt har vært, og er, publikum som har opplevd lavere aktivitet
fra politiets side og derigjennom redusert trygghet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at slik de ser det, er det kun gjennom dialog og forhandlinger
at konflikten kan løses. På den bakgrunn fremstår det svært uklokt
at Regjeringen har utarbeidet en forskrift som fjerner polititjenestemennenes
forhandlingsrett, selv om den sendes på høring. Etter disse medlemmers oppfatning
vil en eventuell implementering av forskriften eskalere konfliktnivået
ytterligere og derfor ikke gi et styrket og motivert politikorps.
Kjernen i konflikten er statens behov for å
gjøre unntak fra arbeidsmiljøloven for å sikre en forsvarlig polititjeneste.
Disse unntakene går på bekostning av tjenestemennenes fritid og
det skulle derfor bare mangle at de ikke får muligheten til å forhandle
om en kompensasjon. Dersom de involverte statsråder hadde invitert
Politiets fellesforbund til dialog om hvordan unntaksbestemmelsene
skulle utformes og hvordan dette skulle kompenseres, er disse
medlemmer sikre på at man ville funnet en løsning ut av
den fastlåste situasjonen.
Disse medlemmer er også bekymret
for politikrisens innvirkning på rekrutteringen til etaten. Selv
om det nå er høy søknadsgrad og høyt inntak på Politihøgskolen,
ser man en økende tendens til at nyutdannede søker seg til andre yrker.
Videre ser det også ut til å være et faktum at strykprosenten er
høyere enn godt er. Disse medlemmer er redd for at
det negative bildet som nå er skapt, vil føre til det motsatte av
hva Regjeringen har som mål.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti opprettholder på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avstå fra forskriftsendringen
som berører politiets hviletid og som hittil har vært regulert gjennom
avtale med Politiets Fellesforbund, og ber samtidig Regjeringen gjenoppta
forhandlingen om dette spørsmålet med de relevante organisasjoner."
Komiteens medlem fra Venstre vil
påpeke at det er Regjeringens ansvar å sørge for å ha en tilstrekkelig
politistyrke som skal sørge for innbyggernes sikkerhet. Arbeids-
og hviletidsbestemmelser for statsansatte er et forhold mellom staten
og politiorganisasjonene. Prinsipielt mener dette medlem at
forhandlinger om arbeids- og hviletidsbestemmelser bør føres samtidig
som forhandlinger om kompensasjon. Selv om det nå er sendt ut et
høringsutkast fra Regjeringen om endringer av arbeids- og hviletidsbestemmelser
for politiet, er det fortsatt forhandlinger mellom partene som må
avgjøre de aktuelle lønns- og kompensasjonsforhold.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Dokument nr. 8:35 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne
og Thore A. Nistad om ikke å innføre den planlagte forskrift om regulering
av politiets arbeidstid – vedlegges protokollen."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen avstå fra forskriftsendringen
som berører politiets hviletid og som hittil har vært regulert gjennom
avtale med Politiets Fellesforbund, og ber samtidig Regjeringen gjenoppta
forhandlingen om dette spørsmålet med de relevante organisasjoner.
Forslag fra Venstre:
Forslag 2
Dokument nr. 8:35 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne
og Thore A. Nistad om ikke å innføre den planlagte forskrift om
regulering av politiets arbeidstid – vedlegges protokollen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:35 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne
og Thore A. Nistad om ikke å innføre den planlagte forskrift om
regulering av politiets arbeidstid – bifalles ikke.
Det vises til Arbeids- og sosialkomiteens brev 10. februar
2009 til statsråden, hvor det bes om en vurdering av representantforslag
nr. 35 (2008-2009).
En av utfordringene i politi- og lensmannsetaten framover
er spørsmålet om behovet for å videreføre særskilte unntak fra arbeidsmiljølovens
hviletidsbestemmelser. I dag er dette regulert gjennom en tariffavtale
mellom partene. Den delen av avtalen som regulerer unntak fra arbeidsmiljølovens
hviletidsbestemmelser for politiet løper ut 1. juli 2009. Før jeg
går nærmere inn på arbeidet med en forskrift vil jeg kort redegjøre
for den rådende rettslige situasjonen.
Arbeidsmiljøloven fastsetter rammer for hvordan
arbeidsgivere kan organisere arbeidstiden.
Når det gjelder alminnelig arbeidstid er lovens utgangspunkt
at den alminnelige arbeidstid ikke må overstige ni timer i løpet
av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager, jf. § 10-4 første
ledd.
Etter arbeidsmiljølovens bestemmelser om daglig
og ukentlig arbeidsfri, er hovedregelen at arbeidstaker skal ha
minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den
arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.
Videre skal arbeidstaker ha en sammenhengende arbeidsfri periode
på 35 timer i løpet av sju dager, jf. § 10-8 første og andre ledd.
Imidlertid åpner § 10-8 tredje ledd for at arbeidsgiver
og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale,
skriftlig kan avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre
ledd. Ved slik avtale er det allikevel en forutsetning at arbeidstaker
sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke
er mulig, annet passende vern. Videre kan det ikke avtales kortere
arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer
i løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid
utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved
utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig
for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser.
Bestemmelsen i § 10-12 fjerde ledd gir mulighet for
at fagforening med innstillingsrett kan inngå tariffavtale som fraviker
bestemmelsene i arbeidstidskapitlet, med unntak av enkelte bestemmelser.
Unntak med hjemmel i 10-12 fjerde ledd fra § 10-8 første og andre
ledd og § 10-11 femte og sjette ledd, forutsetter at arbeidstakerne
sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder, eller der dette
ikke er mulig, annet passende vern. I tillegg til at politiet er
unntatt fra enkelte bestemmelser i arbeidsmiljølovens arbeidstidskapittel gjennom
forskrift (se nedenfor), er det inngått en særavtale mellom Fornyings-
og administrasjonsdepartementet og LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne.
Avtalen er inngått med hjemmel i arbeidsmiljøloven § 10-12 fjerde
ledd. Gjennom denne avtalen, som trådte i kraft 1.7.2008, er det
gjort flere unntak fra arbeidsmiljølovens bestemmelser om alminnelig
arbeidstid og hviletid for politiet.
Stortinget har gjennom arbeidsmiljøloven fastsatt
en forskriftshjemmel som gir adgang til blant annet å gi avvikende
regler om arbeidstid. Det er åpnet for at loven kan fravikes helt
eller delvis i situasjoner hvor det foreligger særlig behov for
unntak, jf. § 1-2 fjerde ledd og § 10-12 niende ledd.
Det er fastsatt flere unntak fra loven når det gjelder
arbeidstid. Bl a gjelder dette den såkalte "medleverforskriften"
av 24. juni 2005 nr 686, i tillegg til midlertidig forskrift om
unntak fra arbeidsmiljøloven § 10-8 fjerde ledd for flygeledere
av 27. april 2007 og forskrift om arbeidstid mv. for arbeidstakere
i grensekryssende jernbanetrafikk av 3. juli 2008.
I tillegg viderefører arbeidsmiljøloven 2005 unntak
fra arbeidstidsbestemmelsene gitt i medhold av arbeidsmiljøloven
1977, jf. § 20-2, jf. forskrift av 16. desember 2005 nr 1567.
Bestemmelser som gjør unntak fra arbeidsmiljøloven
for politiet går tilbake i tid. Allerede ved kgl. res. av 19. desember
1958 ble polititjenestemenn unntatt fra arbeidervernlovens regler
om begrensning av overtidsarbeid.
Unntaket ble videreført da arbeidsmiljøloven kom
i 1977 ved kgl. res. 17. juni 1977, som fastsetter ikrafttredelsen
av 1977 -loven, og unntak fra denne. Det fremgår her at Justisdepartementet
den gang var i drøftelser med daværende Lensmannsetatens Landslag
og Norsk Politiforbund om ordninger som skulle tre i stedet for lovens
regler om overtid, men at det ikke var oppnådd enighet med sistnevnte.
Uten at det var kommet til enighet mellom partene, ble det så ved
den nevnte kongelige resolusjonen fastsatt unntak for polititjenestemenn
fra bestemmelsene om vilkår for overtidsarbeid (§ 49 nr. 1), lengden av
overtidsarbeid (§ 50) og unntaksbestemmelsen fra arbeidstidskapitlet
ved ulykkeshendelser mm (§ 53).
Ved vedtakelsen av arbeidsmiljøloven av 2005 ble
unntakene for politiet videreført. jf. dagens forskrift om unntak
fra arbeidsmiljøloven for visse typer arbeid og arbeidstakergrupper
av 16. desember 2005 nr 1567. I forskriften § 6 er polititjenestemenn
unntatt fra arbeidsmiljøloven § 10-6 første til niende ledd (om
overtid) og § 10-12 tredje ledd (unntaksbestemmelse fra arbeidstidskapitlet
ved ulykkeshendelser mm).
Ovenfor er det redegjort for de ulike muligheter som
finnes for å gjøre unntak fra hovedbestemmelsene om arbeidsfrie
perioder eller såkalte hvileperioder etter arbeidsmiljøloven. Selv
om politiet allerede er unntatt for deler av arbeidstidsbestemmelsene
gjennom forskrift har øvrige unntak så langt vært regulert gjennom
en særavtale. Deler av denne særavtalen om arbeidstid for politiet
opphører 1. juli 2009.
Ut fra politiets oppgaver og egenart, vil det
ikke være mulig å utføre mange av politigjøremålene dersom arbeidsmiljølovens
hovedregel om arbeidsfrie perioder skal legges til grunn uten tilpasninger.
Som samfunnets eneste sivile maktapparat er politiet
gitt betydelige fullmakter jf. politiloven § 2 nr. 1. Ingen andre
har tilsvarende fullmakter. Dette underbygger politiets særstilling
i samfunnet ved å skulle ivareta liv, helse og eiendom. Den situasjon
som råder i politiet i dag skaper stor usikkerhet.
Regjeringen har ansvaret for å sikre at Norge ikke
står uten et velfungerende politi- og lensmannsvesen. Det er helt
avgjørende at landet har en operativ og funksjonell politistyrke
som er i stand til å verne viktige samfunnsmessige interesser. Regjeringen
kan ikke sette landet i en situasjon hvor man etter 1. juli har
vesentlig reduserte politiressurser. Formålet med en forskrift er
å bidra til at politiet fortsatt har mulighet til å løse de store
utfordringer og viktige samfunnsoppgaver politiet har ansvaret for.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet har derfor
utarbeidet en forskrift om unntak fra arbeidsmiljølovens hviletidsbestemmelser
for enkelte grupper arbeidstakere i politi- og lensmannsetaten.
Forslaget sendes på høring slik at partene får
anledning til å uttale seg om det på vanlig måte og slik at saken
blir best mulig belyst.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 28. april 2009
Karin Andersen |
Per Rune Henriksen |
leder |
ordfører |