Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse Michaelsen, fra Høyre, Gunnar Gundersen og
lederen Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun
Eriksen, fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd
Einar Dørum, viser til representantforslaget.
Komiteen viser til at kommunene
i dag har en plikt til å ha et musikk- og kulturskoletilbud, men
at dette ikke innebærer individuell rett til slikt tilbud. Komiteen viser
til at opplæringsloven § 13-6 ikke gir hjemmel for utfyllende forskrifter,
verken om pris eller virksomhetens innhold og omfang, herunder bestemmelser
om et bestemt antall plasser eller maksimalpris for deltakelse.
Komiteen viser til begrunnelsen
for en lovfestet plikt uten nærmere angivelse av omfang og innhold,
at plikten til kultur- og musikkskoler ikke har sammenheng med grunnopplæringen,
og til hensynet til lokaldemokratiet og kommunal handlefrihet.
Komiteen viser til at det opprinnelige
øremerkede tilskuddet til musikk- og kulturskoler er innlemmet i
rammetilskuddet til kommunene. Komiteen mener at
rammefinansiering skal være hovedprinsippet for finansiering av
kommunesektoren ettersom lokale folkevalgte har god kunnskap og
kjennskap om lokale forhold, noe som vil medføre effektiv og god
tjenesteproduksjon i kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det er Regjeringens mål, slik det formulert i Soria
Moria-erklæringen, at alle barn skal ha et tilbud om plass i kulturskolen
til en rimelig pris.
Utviklingen de siste årene har vært meget god, med
økning i antall elevplasser. Kulturskolen er i mange kommuner utviklet
til å bli viktige kunnskaps- og kompetansesentre, med undervisningstilbud
og andre viktige oppgaver i det lokal kulturliv. Flertallet vil
gi kommunene honnør for at de har satset så mye på kulturskolen.
Flertallet er imidlertid kjent
med en undersøkelse foretatt av Norsk kulturskoleråd som viser at
til tross for at kommunene har fått økt sine inntekter med over
30 mrd. kroner under den rød-grønne regjeringen, er likevel kulturskolene
blitt nedprioritert i en del kommuner. Flertallet vil
understreke at selv om dette representerer et mindretall av kommunene,
er dette en uheldig utvikling. Flertallet ber med bakgrunn
i dette Regjeringen om å følge nøye med utviklingen innenfor kulturskolene,
og forsikre om at målsettingen om at alle barn skal ha et kulturskoletilbud
til en rimelig pris blir nådd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil understreke at det store antallet frivillige
organisasjoner har vært og fortsatt bør være ryggraden i musikk-
og kulturlivet. Frivillig arbeid er det viktigste grunnlaget for
arbeidet med barn og unge – blant annet den omfattende virksomheten
som skjer i regi av kor, korps og orkestre, men også andre kunstarter
som litteratur, dans, drama og billedkunst. Det eksisterer også
et betydelig privat tilbud, som også er en svært viktig del av det samlede
tilbudet.
Disse medlemmer viser til at
det er ventelister i mange kommuner til de kommunale musikk- og
kulturskolene. Dette henger ofte sammen med at det kommunale tilbudet
tar langt lavere egenbetaling enn det private undervisningstilbud opererer
med. Det er derfor lett å forstå at mange elever som mottar privat
undervisning likevel velger å stå på venteliste til det kommunale
tilbudet.
Disse medlemmer ønsker ikke å
støtte forslaget om at det skal utarbeides sentrale forskrifter
for kulturskolevirksomheten for å sikre den faglige og sosiale profilen
på tilbudet. Opplæringslovens § 13-6 gir alle kommuner et pålegg
om å ha et musikk og kulturskoletilbud til barn og unge. Disse
medlemmer mener at kommunene selv bør ha frihet til å utforme
sitt musikk- og kulturskoletilbud, og mener at dagens regelverk
legger godt til rette for dette.
Disse medlemmer ønsker at tilskuddet
til kulturskolene fortsatt skal være en del av kommunenes rammetilskudd.
Det er viktig at kommunene har lokal frihet, og bredden i tilbudet
i dag viser at det er noe kommunene tar på alvor.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i familie- og kulturkomiteen tidligere har fremmet
forslag om et øremerket tilskudd for å sikre at barn fra vanskeligstilte
hjem gis tilbud om fritidsaktiviteter. Tiltakene er særlig rettet mot
deltagelse i aktivitet i frivillige organisasjoner. Dette er en
mer treffsikker måte for å nå barn som har behov for offentlig tilskudd.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at den kommunale musikk- og kulturskolen,
tidligere musikkskolen, har en vel 30-årig historie i Norge. I dag
er skolene på god vei til å bli kommunale resurssentre med viktige oppgaver
både inn mot grunnskolen og kulturlivet for øvrig. Samtidig ser
en at ulikhetene i kulturskoletilbudet øker. Dramatiske budsjettkutt,
som følge av dårlig kommuneøkonomi, rammer mange kulturskoler svært
hardt. Dette medlem mener det er avgjørende at det
tas grep slik at denne negative utviklingen ikke får fortsette.
Dette medlem viser til at selv
om mange skoler har utviklet seg godt, ser en at mange kommuner
sliter med å gi skolene gode og helt nødvendige rammevilkår. Det
dreier seg om alt fra skolens faglige innhold til styringsstruktur
og praktisering av regelverk. Det er et åpenbart behov for å sikre
den faglige kvaliteten på tilbudet for elevene gjennom klarere instruks
på enkelte områder. Dette medlem mener det er problematisk
at skolene ikke kan ta inn alle som ønsker det og at et offentlig
åpent tilbud dermed virker diskriminerende slik ventelistene gjør
i dag. For at loven skal ha noen funksjon mot brukerne, må det etter dette
medlems mening utarbeides forskrift som slår fast minimumskrav for
hvor lenge søkere kan stå på venteliste. Videre må forskrift tydeliggjøre
kulturskolens formål, innhold og utforming. Det sentrale må være
å sikre at kulturskolen gir et undervisningstilbud i kunst- og kulturfag
til alle barn og unge, uavhengig av bosted og økonomi. Tilbudet
skal være frivillig, som et supplement til den obligatoriske grunnskolen.
Videre mener dette medlem det
er nødvendig å vurdere konsekvensene av at det øremerkede tilskuddet
er fjernet. Dette medlem viser til at resultatene
fra en spørreundersøkelse Norsk kulturskoleråd har gjennomført blant
norske kulturskoleledere i etterkant av den kommunale budsjettbehandlingen
for 2009, er alarmerende. Hver fjerde kulturskoleleder karakteriserer
budsjettsituasjonen i egen skole som dårlig eller svært dårlig.
Undersøkelsen viser at antallet kommuner med over 3 000 kroner som
høyeste skolepengesats for en elevplass pr. år, forventes å bli
mer enn doblet fra 2008 til 2010. Nesten 30 pst. av kulturskolelederne
som har svart i Norsk kulturskoleråds undersøkelse opplever kulturskolens
budsjettsituasjon som dårligere enn for noen år tilbake, mens drøyt
20 pst. sier det samme om situasjonsendringen fra 2008 til 2009.
Dette viser at mange opplever en vesentlig forverring av kulturskolens
budsjett i de senere år.
Dette medlem mener det i lys
av utviklingen en har sett de senere år, og på bakgrunn av tverrpolitisk
enighet om å ivareta skoleslagets egenart både faglig og sosialt,
bør derfor ordningen med øremerkede tilskudd gjeninnføres.
Dette medlem mener målet om et
styrket og mer likeverdig kulturskoletilbud over hele landet kan
realiseres ved at det utarbeides forskrifter for kulturskolevirksomheten
i tilknytning til opplæringsloven § 13-6, samt ved at det øremerkede
tilskuddet gjeninnføres.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn forslagene i dokumentet.
Komiteens medlem fra Venstre deler
intensjonen bak forslaget, og mener det er nødvendig å styrke den
faglige profilen i kulturskoletilbudet. Dette medlem er
imidlertid enig i at hensynet til lokaldemokratiet og kommunal handlefrihet
bør veie tyngre enn ønsket om sentralt fastsatte forskrifter. Det
må være rom for lokale løsninger, og kulturskoletilbudet må utvikle
seg i takt med det lokale kulturlivet. Samtidig må kommunene gis
bedre mulighet til å utvikle det lokale kulturskoletilbudet.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for at den enkelte kommune utarbeider rammeplan for kulturskoletilbudet
med krav om innhold og kvalitet."