Ved EØS-komiteens beslutning nr. 12/2009 av 5. februar
2009 ble EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport) endret for å innlemme
europaparlaments- og rådsdirektiv 2007/59/EF av 23. oktober 2007
om sertifisering av lokomotivførere som fører lokomotiver og tog
på jernbanenettet i Fellesskapet.
Hovedformålet med direktivet er å harmonisere de
ulike nasjonale ordningene for sertifisering av lokomotivførere
for å gjøre det enklere å bruke lokomotivførere på tvers av landegrensene.
En vil da oppnå større grad av interoperabilitet i det felleseuropeiske
jernbanetransportmarkedet, samtidig som det opprettholdes et høyt
sikkerhetsnivå innenfor jernbanen.
Direktivet fastsetter vilkår og prosedyrer for
utstedelse av førerbevis og sertifikater til førere av lokomotiver
og tog på jernbanesystemet i Fellesskapet. Det fastsetter videre
de oppgaver som ligger til de kompetente myndigheter i medlemsstatene,
lokomotivførere og andre aktører i sektoren, og da særlig jernbaneforetak,
infrastrukturforvaltere og utdanningssteder.
Sertifiseringen av lokomotivførere er todelt.
Den omfatter et generelt førerbevis utstedt av myndighetene. Førerbeviset
gjelder i hele fellesskapsområdet. I tillegg kreves det at lokomotivførere har
ett eller flere sertifikater utstedt av jernbaneforetak eller infrastrukturforvalter
knyttet til det rullende materiellet og den infrastrukturen som skal
trafikkeres.
På grunn av den stramme bemanningssituasjonen
for ombordpersonell innen norsk jernbane er tiltak som kan øke rekrutteringsmulighetene ønskelige,
blir det påpekt i proposisjonen. Direktivet legger opp til dette
ved gjennomgående førerbevis. Denne fordelen anses å oppveie de mulige
kostnader ved omstilling, og løpende merkostnader som gjennomføring
av direktivet kan medføre. Økt interoperabilitet kan også bidra
til å få mer gods over fra vei til bane.
Både Statens jernbanetilsyn og virksomhetene finner
det vanskelig å angi noe konkret om de økonomiske og administrative
konsekvenser på dette stadium, men det antas at konsekvensene vil
variere avhengig bl.a. av hvilke løsninger som velges for å gjennomføre
direktivet i forskrifter.
Gjennomføringen av beslutningen i norsk rett krever
lovendring. Det er derfor nødvendig med Stortingets samtykke til
godkjenning av EØS-komiteens beslutning i samsvar med Grunnloven § 26
andre ledd.
Det er behov for en hjemmel for å kunne godkjenne
leger, psykologer mv. som skal undersøke lokomotivførere, samt for
å godkjenne personer og opplæringsinstitusjoner o.a. som driver
opplæring, eksaminering og evaluering av førere.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen,
Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og
Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
og fra Venstre, Borghild Tenden, er positiv til innholdet
i proposisjonen.
Komiteen har merket seg at hovedformålet med
direktivet er å harmonisere ulike nasjoners ordninger for sertifisering
av lokomotivførere. Dette for å gjøre det enklere å bruke lokomotivførere
på tvers av landegrensene.
Komiteen er positiv til dette
fordi det kan bety at det for Norges del vil bli lettere å skaffe
kompetent personell.
Komiteen viser også til at man
vil oppnå bedre interoperabilitet i det felles europeiske jernbanetransportmarkedet,
samtidig som det opprettholdes et høyt sikkerhetsnivå på jernbanen. Komiteen syns
det er positivt at økt interoperabilitet kan bidra til å få mer
gods fra veg til bane.
Komiteen har også merket seg
at direktivet fastsetter vilkår og prosedyrer for utstedelse av førerbevis
og sertifikater. Videre har komiteen merket seg at
de oppgaver som her skal utføres, tillegges kompetente myndigheter
i medlemsstatene. For Norges del er dette Statens jernbanetilsyn. Komiteen er
enig i en slik plassering av dette ansvaret.
Komiteen har videre merket seg
at direktivet omfatter lokomotivførere hos jernbaneforetak, som
har sitt virke på det nasjonale jernbanenettet. Komiteen har
merket seg at direktivet ikke gjelder førere av annet spormateriell
som T-baner og andre sporveier.
Komiteen har merket seg at sertifiseringen
er todelt. Den omfatter et generelt førerbevis utstedt av myndighetene
som skal gjelde i hele fellesskapsområdet. Det skal også kreves lokomotivførersertifikat
utstedt av jernbaneforetaket eller infrastrukturforvalter knyttet
til det rullende materiellet og den infrastrukturen som skal trafikkeres.
Komiteen konstaterer at Norge
fortsatt kan stille strengere krav til utstedelse av førerbevis
i eget land, men at vi likevel etter direktivet må anerkjenne førerbevis
som er utstedt av andre medlemsland.
Komiteen viser til at det forutsettes
en betydelig tilsynsvirksomhet, som for Norges del blir lagt til
Jernbanetilsynet, og som skal føre tilsyn med lokomotivførere og
fastlegge nasjonale kriterier for eksaminatorer mv.
Komiteen har merket seg at gjennomføringen av
direktivet i norsk rett forutsetter en del endringer i jernbaneloven. Komiteen støtter
dette og viser til behandlingen av Ot.prp. 63 (2008–2009) i den
forbindelse.
Komiteen forutsetter også at
gjennomføringen av direktivet medfører justeringer til forskriftene slik
at alle krav som er satt i direktivet, tilfredsstilles.
Utenrikskomiteen slutter seg i brev datert 29. april
2009 til innstillingen med henvisning til de respektive partiers
merknader.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 12/2009 av 5. februar 2009 om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2007/59/EF om sertifisering av lokomotivførere som fører
lokomotiver og tog på jernbanenettet i Fellesskapet.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 5. mai 2009
Per Sandberg |
Øyvind Halleraker |
leder |
ordfører |