Gjennom behandlinga av St.prp. nr. 14 (1998–1999)
har Stortinget gitt samtykke til bompengeinnkrevjing for delvis
bompengefinansiering av prosjekt og tiltak på Nord-Jæren, jf. Innst.
S. nr. 151 (1998–1999). Innkrevjinga starta i april 2001, og i utgangspunktet
var det lagt til grunn ein bompengeperiode på 10 år.
Samanlikna med St.prp. nr. 14 (1998–1999) har det
vore ein vesentleg auke i den samla kostnadsramma for Nord-Jærenpakka.
I St.prp. nr. 1 (2005–2006) blei den samla kostnadsramma
for vegdelen i pakka vurdert til om lag 4,6 mrd. kroner. Det var
likevel understreka at det framleis var knytt stor uvisse til kostnadene
fordi mange prosjekt og tiltak var på eit tidleg stadium i planlegginga.
Bompengetakstane er ikkje blitt justert i tråd med prisutviklinga sidan
St. prp. nr. 1 (2004–2005) blei lagt fram og Stortinget ga tilslutning
til endringar i bompengeordninga. Bompengetakstane blei auka til
13 kroner for lette køyretøy og 26 kroner for tunge køyretøy. Netto
bompengeinntekter i 2007 var 206 mill. kroner.
Etter at saka var tatt opp i styringsgruppa
for Transportplan Jæren, har Rogaland fylkeskommune lagt fram eit
forslag til fullføring av Nord-Jærenpakka ved å auke inntektene
fram til utløpet av 2011, jf. omtale i St.meld. nr. 16 (2008–2009)
Nasjonal transportplan 2010–2019, side 163–165.
Den lokalpolitiske behandlinga er nærare omtalt i
kapittel 2 i proposisjonen. Forslaget er utarbeidd i fleire alternativ
der bompengetakstar og rabattar varierer.
Fylkestinget i Rogaland behandla saka 10. desember
2008 og fatta følgjande vedtak:
1. Bomtakstene på Nord-Jæren
økes til 20 kroner for lette kjøretøyer og 50 kroner for tunge kjøretøyer.
Maksimal rabattsats settes til 40 pst. Rabattordningene med maksimaltak
på 75 passeringer pr. måned og timesregel opprettholdes.
2. De økte bompengeinntektene skal gå til
å fullføre Nord-Jæren pakke 1 med følgende prosjekter:
Kostnadsøkning Rv 510
Solasplitten: 50 mill. kroner
Kollektivfelt Rv 44 og Rv 509: 370 mill.
kroner
Rv 505 Foss-Eikeland bru: 50 mill kroner
Gang-/sykkelveger, trafikksikkerhets- og
miljøtiltak: 50 mill kroner
Kryssutbedring Rv 510 vest i Sømmevågen: inntil
140 mill kroner
3. Fylkestinget ber om at det arbeides
videre med å få til en løsning der dagpendlere kun må betale bompenger
i den ene retningen samt at driften av bompengeordningen effektiviseres
ved å fjerne myntautomatene.
4. De prosjekter som er forutsatt realisert
i Jærenpakke 1, men som ikke blir finansiert, forutsettes overført
til en Jærenpakke 2.
5. Fylkestinget forutsetter at det i forbindelse med
en Jærenpakke 2 søkes etablert et nytt system for ekstraordinær
finansiering som oppfattes som mer rettferdignår det gjelder de
prosjekter som skal finansieres.
Samferdselsdepartementet viser til at kommunane
ikkje er samde om opplegg, men ingen av dei har gått imot at utbyggingstiltaka
blir gjennomførte. Departementet sluttar seg til fylkestinget sitt
vedtak.
Etter Samferdselsdepartementet sitt syn må transportutfordringane
på Jæren sjåast i ein regional samanheng på tvers av kommunegrensene.
Det reviderte bompengeopplegget gjeld dessutan ein avgrensa periode
på om lag 2 1/2 år. Departementet legg til grunn at reviderte takstar og
rabattordningar blir sett i verk så snart som mogleg etter at Stortinget
har behandla saka.
Det er rekna med at endringane vil auke inntektene
med om lag 160 mill. kroner pr. år, dvs. med totalt om lag 400 mill.
kroner frå sommaren 2009 fram til utløpet av 2011.
Samferdselsdepartementet legg til grunn at det ikkje
blir innført ei ny rabattordning for dagpendlarar no.
Samferdselsdepartementet legg til grunn at Solasplitten
er fullfinansiert i opplegget for fullføring av Nord-Jærenpakka.
Det blir lagt opp til å starte førebuande arbeid i desember 2009,
og prosjektet er venta opna for trafikk i 2012.
I november 2007 blei det bestemt at det skal gjennomførast
ei konseptvalutgreiing for heile transportsystemet på Jæren med
påfølgjande ekstern kvalitetssikring (KVU/KS1). Samferdselsdepartementet
vil kome tilbake til Jærenpakke 2 når nærare avklaringar ligg føre.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om fullføring av
Nord-Jærenpakka, vil Vegdirektoratet og bompengeselskapet inngå
ein tilleggsavtale i tråd med føresetnadene som er lagt til grunn
i proposisjonen.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, frå Høgre,
Øyvind Halleraker og John-Ragnar Aarset, frå Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, frå Kristeleg Folkeparti, Jan Sahl, frå Senterpartiet,
Jenny Klinge, og frå Venstre, Borghild Tenden, sluttar seg
til Regjeringa sitt forslag, og er nøgd med den raske handsaminga
saka har hatt etter fylkestinget sitt vedtak 10. desember 2008.
Fleirtalet vil peike på at fullføring
av Nord-Jærenpakka er viktig for å få eit meir funksjonelt transportsystem.
Utbygginga av kollektivfelt og gang-/sykkelvegar gjer det mogleg
å redusere forureininga frå biltrafikken. Fleirtalet vil
vise til at på Nord-Jæren står transportsektoren for over 60 pst.
av klimagassutsleppa, og behovet for tiltak er difor store.
Fleirtalet viser vidare til at
Regjeringa i budsjettet for 2009 løyvde 6 mill. kroner til planlegging
av bybane på Nord-Jæren. Fleirtalet vonar at fylkeskommunen
og kommunane i området blir raskt ferdige med den konseptvalutgreiinga
for heile transportsystemet som no vert utarbeidd. Fleirtalet vil
vise til at mellom anna klimaforliket legg til rette for auka løyvingar
til kollektivtransporten, inklusiv bybane på Nord-Jæren, om ein
set inn tiltak som reduserer biltrafikken.
Fleirtalet ser fram til regionale
vedtak om eit spleiselag i ein Jærenpakke 2. Fleirtalet viser også
til at arealplanar for framtidige kontorarbeidsplassar legg godt
til rette for å kunne reise til og frå jobb på ei framtidig bybane.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at byrådet i Oslo, som Framstegspartiet er ein særs
sentral del av, har bede regjering og storting å gjere det mogleg å
krevje inn bompengar som også kan nyttast til drift av kollektivtrafikken.
Dette har skjedd i samband med Oslopakke 3.
Dette fleirtalet vil vise til
at Stortinget derfor, etter ønskje frå Regjeringa og frå m.a. Framstegspartiet,
har endra lovverket på dette punktet. Dette fleirtalet meiner
dette er ei klok avgjerd. Dette fleirtalet viser
såleis til behandlinga av Ot.prp. nr. 15 (2007–2008), jf. Innst.
O. nr. 26 (2007–2008), Om lov om endring i veglov 21. juni 1963
nr. 23.
Dette fleirtalet vil også vise
til at Framstegspartiet styrte landet i tre statsbudsjett i dette århundret
saman med regjeringa Bondevik II. Dette fleirtalet konstaterer
at Framstegspartiet i den maktposisjonen der bommar kunne fjernast,
ikkje fjerna ein einaste bom, men let bompengeinnkrevjinga halde
fram med full styrke. Dette fleirtalet er på denne
bakgrunn forundra over at Framstegspartiet ser bort frå desse viktige
fakta om eiga rolle i sin argumentasjon mot bompengeinnkrevjing.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, viser
til at Regjeringen i perioden 2005–2006 til og med 2008–2009 aktivt
har åpnet for økt andel bompenger i bompengefinansierte prosjekter. Bompenger
brukes ikke bare til investering i kollektivtrafikk, men også til
drift. Disse medlemmer viser til at under denne regjeringen
er bompengefinansiering blitt en av hovedpilarene i statens finansiering
av investeringer i samferdselsmessig infrastruktur.
Disse medlemmer mener dette er
en uheldig utvikling og helt unødvendig. Norge er rikere enn noen
gang tidligere. Disse medlemmer viser til at det
etter Fremskrittspartiets mening er viktigere enn noen gang at deler
av avkastningen av landets formue investeres i innenlands realkapital
uten risiko, og ikke bare i utenlandske finansmarkeder med svært
høy risiko. Disse medlemmer peker på at finanskrisen
og den realøkonomiske internasjonale krisen som har rammet globalt
og i Norge fra høsten 2008, har vist hvor riktig en slik politikk
er.
Disse medlemmer viser til at
samlet bompengeinnbetaling fra bilistene i 2007 var på ca. 4 000
mill. kroner, og at innbetalingene i 2009 vil bli på hele 5 990
mill. kroner. Disse medlemmer har merket seg at statens
egne investeringer til riksveger oppgitt i kap. 1320 post 30 i statsbudsjettet
for 2009 er ca. 6,4 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
at såkalt "lokal enighet" er politisk enighet gjennom flertallsvedtak
i kommunestyrer og fylkesting. Innbyggerne blir ikke spurt direkte
gjennom lokal folkeavstemning, slik disse medlemmer mener
man bør gjøre. Befolkningen i berørte områder blir heller ikke gjort
oppmerksom på de store finanskostnadene og de store innkrevingskostnadene
som følger med bompengefinansiering, og som også skal betales av
bilistene i tillegg til bidraget til finansieringen av selve investeringsprosjektet. Disse
medlemmer viser til at bompengefinansiering som hovedregel
har nedbetalingstid på 15 år, og at vedtak om bompengefinansiering
griper inn i daglige rammebetingelser for innbyggerne som må betale
i svært lang tid. Disse medlemmer mener derfor at
det er rimelig at innbyggerne i berørte kommuner selv får uttale
seg om bruken av bompenger. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet har merket seg at de øvrige partiene systematisk
avviser bruk av folkeavstemning om slike saker og lokalt avviser forslag
fra Fremskrittspartiets representanter om dette.
Disse medlemmer viser også til
at andelen bompenger i prosjekter som bompengefinansieres øker,
mens statens andel reduseres tilsvarende. Disse medlemmer viser
også til at en stadig større andel av innbetalte bompenger brukes
til andre formål enn veibygging, og etter regjeringspartienes siste
endring av veiloven også til drift av kollektivtrafikk.
Disse medlemmer peker også på
de store innkrevings- og rentekostnadene som i mange slike saker
pålegges bilistene i tillegg til netto bompengebidrag til prosjektets
finansiering. I de bompengefinansierte samferdselsprosjektene Regjeringen
har fremsendt til Stortinget i de tre første sesjonene med unntak
av Oslopakke 3, er denne ekstraregningen svært stor; hhv. 1,6 mrd. kroner
og 4,2 mrd. kroner i innkreving og rentekostnader. Det innebærer
at bilistene i mange tilfeller faktisk må betale mer enn det prosjektene koster
å bygge, og samlet sett betaler tilnærmet 100 pst. av det prosjektene
koster å bygge.
Disse medlemmer viser til at
for Oslopakke 3 alene er innkrevingskostnadene 2,85 mrd. kroner,
og av bompengene går 40 pst. av samlet investeringsbeløp til kollektivformål.
Disse medlemmer peker på at i
bompengesakene som hittil har vært lagt frem for Stortinget, har
de store ekstrakostnadene som bilistene skal betale gjennom bompenger
– spesielt finansieringskostnader – vært godt skjult. Disse
medlemmer har måttet be om å få oppgitt finansieringskostnadene
gjennom spørsmål fra transport- og kommunikasjonskomiteen.
Disse medlemmer har merket seg
statsråd Navarsetes uttalelser i replikkordskiftet da St.prp. nr.
31 (2008–2009) ble behandlet i Stortinget 26. februar 2009, sitat:
"Det er heller ikkje slik at Stortinget ikkje er
opplyst, eller at lokale styresmakter ikkje er det. Ein veit at
gjennom å lånefinansiere bompengeprosjekt, får ein finansieringskostnader,
til liks med det me får når me byggjer eit hus og lånefinansierer
det huset. Eg trur at alle vaksne og oppegåande menneske i Noreg
skjønar det. Eg ser ikkje at me unnslår nokon opplysningar, verken
til lokale styresmakter, som sjølvsagt har dette med i sine vurderingar,
eller til Stortinget. Så kan ein sjølvsagt diskutere forma som dette
vart lagt fram i. Det kan me ha ein dialog på."
Disse medlemmer har merket seg
at Samferdselsdepartementet har endret praksis, og nå opplyser tydeligere
og mer åpent om hva samlet bompengebidrag utgjør og hva pengene
skal brukes til. Disse medlemmer understreker at disse
opplysningene også må fremkomme når saker som omhandler bompengefinansiering
behandles på hhv. kommunalt og fylkeskommunalt nivå.
Disse medlemmer viser til at
anslag over statens inntekter fra bilbruk i perioden 2010–2019, som
er tidsperioden for den nye nasjonale transportplanen som nå er
under behandling i Stortinget, vil være mer enn 700 mrd. kroner.
I Regjeringens forslag til NTP 2010–2019 er det foreslått å bruke
knappe 219 mrd. kroner til vegformål. I tillegg skal bilistene betale
minst 75 mrd. kroner i bompenger. Ubalansen mellom statens inntekter
på bilbruk og statens investering til vegformål er omfattende; nesten
500 mrd. kroner. Disse medlemmer mener dette illustrerer
og understreker at investering i modernisering av vegnettet i Norge
kan og bør skje mye fortere enn det Regjeringen har foreslått, og
uten bruk av bompenger.
Disse medlemmer mener det er
på høy tid at Stortinget nå får en evaluering av bruk av bompenger
til finansiering av stam- og riksveger. Disse medlemmer understreker
at målet for Fremskrittspartiet med en slik evaluering er å samle
støtte for at bompengefinansiering erstattes av full statlig finansiering. Disse
medlemmer peker på at bygging av infrastruktur er infrastruktur
og må behandles som investering i statlige budsjetter. Disse
medlemmer viser også til at Fremskrittspartiet ønsker opprettet
et infrastrukturfond på 300 mrd. kroner der årlig avkastning skal
øremerkes infrastruktur. I tillegg til ordinære flerårige samferdselsbudsjett
som følger opp vedtatte planer, vil en slik fondsløsning sammen
med bruk av statlige lån gjøre det mulig med nødvendig vegbygging
i Norge uten bruk av bompengefinansiering.
Disse medlemmer viser bl.a. til
forslag fremsatt i Stortinget 5. oktober 2006:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et infrastrukturfond,
pålydende 300 mrd. kr. Avkastningen øremerkes veiinvesteringer med
70 %, jernbane- og kollektivtiltak, inkludert bussbasert kollektivtrafikk
25 % og bredbånd 5 %."
Disse medlemmer peker også på
omdanning av de statlige fagetatene Statens vegvesen, Jernbaneverket
og Kystverket til statlige selskaper som kan ta opp statlige lån
til lav rente. Med et slikt verktøy kan avklart, forutsigbar og
langsiktig finansiering sikres for samlet utbygging av store prosjekter
(prosjektfinansiering) og uten at opplegg for de årlige statsbudsjett
endres. Disse medlemmer har med interesse merket
seg at det fra ulike fagmiljø og fra enkelte politiske hold etter
hvert har vokst frem betydelig interesse for en slik løsning som disse
medlemmer beskriver. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets forslag om dette i Stortinget, som imidlertid
er avvist av samtlige andre partier;
Dokument nr. 8:22
(2007–2008), jf. Innst. S. nr. 115 (2007–2008), Om opprettelse av
et statlig veiselskap,
Dokument nr. 8:27 (2007–2008), jf. Innst.
S. nr. 136 (2007–2008), Om omorganisering av etaten Jernbaneverket
til statlig selskap
og
Disse medlemmer mener det er
viktig at en slik evaluering av bruk av bompengefinansiering også
omfatter forslag om alternative finansieringsløsninger som kan sikre
forsert utbygging av et transport- og miljøeffektivt hovedvegnett
i Norge uten bruk av bompenger.
Disse medlemmer viser til at
Samferdselsdepartementet ikke synes å ha en samlet oversikt over
bilistenes årlige bompengeinnbetaling i landets operative og vedtatte
bompengefinansierte prosjekter og bomringer. Disse medlemmer viser
til svar på skriftlig spørsmål 942 (2008–2009).
Disse medlemmer viser videre
til at Regjeringens forslag til NTP for perioden 2010–2019 omtaler
en rekke prosjekter der liten statlig finansieringsandel forutsettes
supplert med stor bompengeandel for å få realisert en rekke riksveiprosjekter,
uten at det foreligger en samlet oversikt over de nye årlige kostnadene
for bilistene. Disse medlemmer viser også til at
årlig virksomhet i de mange bompengeselskapene som håndterer innbetalte
bompenger fra bilistene, er under tilsyn fra Vegdirektoratet. Det
har en rekke år vært rettet til dels svært kritiske merknader til
bomselskapenes kostnader og derved forvaltning av disse midlene.
Disse medlemmer har notert seg
merknader fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
med fortolkning av Fremskrittspartiets syn på bompenger. Disse
medlemmer konstaterer at de tre regjeringspartiene Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet nok en gang beskriver
situasjonen rundt Oslopakke 3 på en ukorrekt måte.
Disse medlemmer konstaterer også
at partiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
som sammen har en flertallsregjering i denne perioden, henviser
til mindretallsregjeringen i forrige periode der både Fremskrittspartiet
og Arbeiderpartiet forhandlet med mindretallsregjeringen om årlige
statsbudsjett. Disse medlemmer minner om at bompengeprosjektene
ble behandlet og vedtatt enkeltvis i Stortinget også i forrige periode,
og at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
også da stemte for bompengefinansiering mens Fremskrittspartiet
stemte for statlig finansiering.
Disse medlemmer er ikke forundret
over at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
føler behov for å snakke seg bort fra egen regjerings omfattende
bruk av bompenger – transportskatt – for å finansiere nødvendig
utbygging av moderne, sikre og miljøvennlige veger i Norge. Disse
medlemmer er likevel forundret over at bompengebruken øker
så sterkt under Regjeringen basert på Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet når nasjonen Norge har mer penger
til rådighet enn noen gang tidligere, og derved også råd til å bygge
ut både vegnett og jernbanenett med full statlig finansiering. Disse
medlemmer er også forundret over at den rød-grønne regjeringen
så systematisk og aktivt bruker politisk utpressing for å tvinge
kommunale og fylkeskommunale myndigheter til å velge bompengefinansiert
utbygging; finansiering som påfører innbyggere og næringsliv store
ekstrakostnader til innkreving og finansiering.
Disse medlemmer har merket seg
opplysninger om at EU gjennom det såkalte Eurovignettdirektivet
ser ut til å ville tvinge Norge til å redusere rabattene for godstrafikk
i bompengefinansierte veganlegg. Disse medlemmer peker på
at en slik lav og flat rabattsats vil kunne få stor betydning for
prisfastsettelsen i både eksisterende og planlagte vegprosjekt der
bompengefinansiering er brukt; både passeringskostnad og innkrevingstid
vil kunne øke betydelig. Disse medlemmer peker på
at også dette forholdet understreker at bompengefinansiering av
offentlig veg i Norge bør opphøre og eksisterende bompengeinnkreving
avvikles, slik Fremskrittspartiet lenge har foreslått.
Disse medlemmer viser til at
EUs Eurovignettdirektiv 2006/38/EF åpner for at inntil 15 pst. av
bompengemidlene kan brukes til å finansiere alternativ infrastruktur
som jernbane og innenlandske vannveier som kanaler og elver. Disse
medlemmer påpeker at direktivet dessuten åpner for at EU-land
ved bompengeinnkreving for kjøretøy over 3,5 tonn, kan inkludere vanskelig
kvantifiserbare kostnader knyttet til veitransport, som utgifter
knyttet til køer, forurensning, støy, forringing av landskapet,
helsekostnader og ulykkeskostnader som ikke dekkes av forsikring. Disse
medlemmer viser til artikkel i Aftenposten 11. mai 2009
der det kommer frem at samferdselsministeren selv har vært i Brussel
for å tale Norges sak i Eurovignettsaken, og at resultatet ble at
Norge ikke får unntak fra direktivet.
Disse medlemmer mener det er
uheldig at nye prosjekter basert på omfattende bompengefinansiering
vedtas uten at det er tatt hensyn til pålegg som nå synes å komme
fra EU, og som på ulike måter kan endre grunnlaget for bruk av bompengefinansiering
betydelig. Disse medlemmer etterlyser informasjon
fra Regjeringen til Stortinget om Eurovignettdirektivet og de konsekvenser
dette direktivet har for igangværende og planlagte vegprosjekt med bompengefinansiering.
Disse medlemmer fremsetter følgende forslag
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for at staten omgående overtar bompengegjeld i eksisterende bompengeselskaper
slik at innkreving av bompenger omgående opphører."
"Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem egen
sak om statlig finansiering av gjeld i eksisterende bompengeselskaper
og for vedtatte, men ikke igangsatte prosjekt der bompengefinansiering
inngår, basert på at staten overtar eller innløser gjelden."
"Stortinget ber Regjeringen i samme sak legge frem
forslag til bruk av nye finansieringsverktøy for å sikre nødvendig
utbygging av et effektivt, sikkert og miljøvennlig vegnett i Norge
i løpet av maksimalt 25 år, basert på full statlig finansiering."
Disse medlemmer viser til at
denne saken gjelder økning i bompengesatser med om lag 160 mill.
kroner per år; dvs. totalt ca. 400 mill. kroner fra sommeren 2009
til utløpet av 2011. Disse medlemmer viser til at
gjennom gjeldende bompengeordning har bilistene i tillegg til finansieringstilskudd
til samferdselsprosjekt også måttet betale 327 mill. 2009-kroner
i innkrevingskostnader og finansieringskostnader.
Disse medlemmer understreker
at de prosjekter og tiltak som ligger inne i vedtatt "Nord-Jæren"-pakke,
er nødvendige for å gi effektive, sikre og miljøvennlige transportløsninger
i regionen. Disse medlemmer forutsetter at staten
finansierer den ekstra rammen som økte bompengesatser medfører,
at staten omgående overtar gjeldende bompengegjeld og at innkreving
av bompenger opphører.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget godkjenner ikke økte bompengetakster
som omtalt i St.prp. nr. 58 (2008–2009) om Nord-Jærenpakka. Stortinget
ber Regjeringen sørge for at omtalt beløp, i alt 400 mill. kroner, finansieres
av staten. Beløpet innarbeides i Revidert nasjonalbudsjett for 2009."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at Samferdselsdepartementet
gjennom Statens vegvesen overtar eksisterende gjeld i Nord-Jæren Bompengeselskap
AS og at bompengeinnkreving opphører snarest. Statlig finansiering
innarbeides i Revidert nasjonalbudsjett for 2009. "
Forslag frå Framstegspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at staten omgående overtar bompengegjeld i eksisterende bompengeselskaper
slik at innkreving av bompenger omgående opphører.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem egen
sak om statlig finansiering av gjeld i eksisterende bompengeselskaper
og for vedtatte, men ikke igangsatte prosjekt der bompengefinansiering
inngår, basert på at staten overtar eller innløser gjelden.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen i samme sak legge frem
forslag til bruk av nye finansieringsverktøy for å sikre nødvendig
utbygging av et effektivt, sikkert og miljøvennlig vegnett i Norge
i løpet av maksimalt 25 år, basert på full statlig finansiering.
Forslag 4
Stortinget godkjenner ikke økte bompengetakster
som omtalt i St.prp. nr. 58 (2008–2009) om Nord-Jærenpakka. Stortinget
ber Regjeringen sørge for at omtalt beløp, i alt 400 mill. kroner, finansieres
av staten. Beløpet innarbeides i Revidert nasjonalbudsjett for 2009.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen sørge for at Samferdselsdepartementet
gjennom Statens vegvesen overtar eksisterende gjeld i Nord-Jæren Bompengeselskap
AS og at bompengeinnkreving opphører snarest. Statlig finansiering
innarbeides i Revidert nasjonalbudsjett for 2009.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjere slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykkjer i at bompengeselskapet
får høve til å endre opplegget for bompengefinansiering i Nord-Jærenpakka.
Vilkåra går fram av St.prp. nr. 58 (2008–2009) og Innst. S. nr.
230 (2008–2009).
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å
inngå ein tilleggsavtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare
reglar for finansieringsordninga.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 14. mai 2009
Per Sandberg |
Hallgeir H. Langeland |
leder |
ordfører |