Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse Michaelsen, fra Høyre, Gunnar Gundersen og
lederen Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun
Eriksen, fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd
Einar Dørum, viser til representantforslaget.
Komiteen understreker at tilpasset
opplæring er et gjennomgående prinsipp i hele grunnopplæringen.
Alle elever skal i arbeidet med fagene møte realistiske utfordringer
og krav de kan strekke seg mot, og som de kan mestre på egen hånd
eller sammen med andre. Elevene har ulike utgangspunkt og ulike
behov i arbeidet med de nasjonalt fastsatte kompetansemålene. Komiteen understreker
betydningen av at elevene kan møte en variert opplæring med hensyn
til arbeidsppgaver, lærestoff, arbeidsmåter, læremidler og variasjon
i organisering av og intensitet i opplæringen.
Komiteen viser til St.meld. nr.
16 (2006–2007) og St.meld. nr. 31 (2007–2008) hvor det er redegjort
for hvordan prinsippet om tilpasset opplæring kan praktiseres, jf.
hhv. Innst. S. nr. 164 (2006–2007) og Innst. S. nr. 42 (2008–2009). Komiteen viser
også til endringene i opplæringsloven, hvor den lovmessige forankringen
av tilpasset opplæring er tydeliggjort ved at prinsippet fra og
med 1. august 2008 er inntatt som en egen bestemmelse i § 1-3.
Komiteen understreker at det
er viktig at alle elever møter høye forventninger i skolen, også de
som presterer best faglig. Alle skal ha muligheten til å oppleve
mestring, og samtidig bli utfordret til å strekke seg. Komiteen viser
til at det er lagt til rette for at elever i ungdomsskolen skal
kunne ta fag i videregående opplæring dersom skoleeier stiller seg
positiv til dette. Det bør være en målsetting at både kommuner og
fylkeskommuner så langt det er praktisk mulig legger til rette for
at særlig faglig dyktige elever skal kunne følge en progresjon som
gir dem faglige utfordringer.
Komiteen mener det er viktig
at det kan legges til rette for variasjon i skoletilbudet, og at
mange elever kan ha nytte av å få tilrettelagte tilbud utenfor skolen
for eksempel for å kunne arbeide mer praktisk i perioder. Komiteen understreker at
det må være en god faglig kvalitet i slike tilbud, slik at elever
som tas ut av den vanlige skolesituasjonen, ikke får et dårligere
faglig tilrettelagt opplegg.
Komiteen viser til muligheten
som loven også kan åpne for, at elever kan fritas for opplæringsplikt
(også delvis fritak vil kunne gis) for å kunne motta et helt alternativt
opplegg en del av den tiden som ellers ville vært skoletid (jf.
2-1).
Komiteen viser til at adgangen
til å gjøre avvik fra ordinære løp dersom dette er nødvendig for
å ivareta behovene til en elevgruppe, ventelig vil bli behandlet
av Midtlyng-utvalget som kommer med sin innstilling til sommeren.
Komiteen viser til at både skoleeierne
og skolene er forskjellige for grunnskole og videregående skole. Komiteen mener
at den grunnleggende ansvarsdelingen mellom kommune og fylkeskommune
som skoleeier i dag står fast, men at det må arbeides videre for
å sikre bedre samhandling mellom de to forvaltningsnivåene på skoleområdet.
Komiteen understreker betydningen
av høy kvalitet i den ordinære undervisningen, og at god lærerkompetanse
er avgjørende for å oppnå dette. Det er viktig å kunne variere mellom
vanlig undervisning i ordinære grupper og spesielle tilbud i perioder
dersom dette er nødvendig for at elevene skal få tilpasset opplæring.
Dette prinsippet gjelder også for spesialundervisning.
Komiteen mener at regelverket
i nødvendig grad sikrer reell rett til tilpasset opplæring for elever
som er mer praktisk enn teoretisk anlagt, men at det er behov for
å utvikle flere alternative arbeidsmåter og sikre bedre variasjon
i opplæringen.
Dette spørsmålet forventer komiteen vil
bli ytterligere belyst i stortingsmeldingen om kompetansebehovene
i fremtiden, som er meldt før sommeren.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at tilpasset opplæring er en forutsetning for å skape en god og
inkluderende skole. Det er det bred politisk enighet om. Skolen
har ikke lyktes godt nok med å tilrettelegge opplæringen for den
enkelte elev.
Komiteen viser til reformen Kunnskapsløftet, hvor
tilpasset opplæring er et hovedanliggende for hele den store reformen.
Under behandlingen av Innst. S. nr. 268 (2003–2004) om St.meld.
nr. 30 (2003–2004) vedtok Stortinget en rekke tiltak for å bedre
den tilpassede opplæringen. Blant tiltakene kan nevnes økt timetall
på barnetrinnet, økt fleksibilitet i fag- og timefordelingen, programfag
til valg (utdanningsvalg) på ungdomstrinnet og muligheter for ungdomsskoleelever til
å velge opplæring i fag fra videregående opplæring, samt ny struktur
i videregående opplæring med større mulighet for tidlig spesialisering.
I tillegg ble det vedtatt nye bestemmelser i opplæringsloven som
gir mulighet til å ta hele læretiden i bedrift. For å styrke og spre
kompetanse om tilpasset opplæring ble det også vedtatt en egen nasjonal
satsing på dette området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer at denne
tiltaksplanen dessverre har fått en for dårlig oppfølging under dagens
regjering.
Komiteen viser til
at hele eller deler av fag som er gjennomført på ungdomstrinnet,
skal kunne godskrives i videregående opplæring slik at eleven enten
kan velge videre fordypning eller et annet fag. Valg av fag eller
emner fra videregående opplæring begrenser i dag ikke elevens senere
valg.
Komiteen vil understreke at Kunnskapsløftet gir
elevene mulighet til å ta fag fra videregående opplæring på ungdomstrinnet.
Dette skal styrke tilpasningen til ulike elevers interesser og forutsetninger,
og knytte ungdomstrinnet og videregående opplæring bedre sammen.
Den lokale friheten til å disponere deler av tidsrammen på ungdomstrinnet
ut fra lokale forutsetninger og individuelle interesser og behov,
skal gi muligheter for at elever kan ta deler av fag innenfor det
samlede timetallet for ungdomstrinnet. Valg av fag, eller deler
av fag, fra videregående opplæring gir teoretisk interesserte elever
flere utfordringer, mens elever med praktiske interesser kan møte
utfordringer innen sitt interesseområde. Mange videregående skoler
og kommuner gir i dag slike tilbud, men komiteen ønsker
at slike ordninger skal utvides til å omfatte flere skoler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at det er viktig
å fokusere på å gjennomføre tiltakene som ligger i Kunnskapsløftet,
og her har Regjeringen et ansvar de ikke har ivaretatt på en god
nok måte.
Disse medlemmer fremmer dokumentets forslag
I.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil samtidig understreke at det er flere praktiske
utfordringer med dagens ordning. Det har i hovedsak sammenheng med
at ansvaret for grunnskolen og videregående opplæring er delt mellom
kommuner og fylkeskommuner. Det er i dag svært vanskelig å finne tilfredsstillende
samarbeidsordninger mellom kommuner og fylkeskommuner, spesielt
med hensyn til finansiering. Oslo kommune har i denne sammenheng
en betydelig fordel, siden de kan se hele utdanningsløpet i en helhetlig
sammenheng. Disse medlemmer ønsker derfor at flere
kommuner skal få muligheten til å drive videregående opplæring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at prinsippet om tilpasset opplæring er et av de mest styrende
prinsippene for norsk grunnopplæring. Hvordan man tolker begrepet
har derimot vist seg å variere, og i tillegg er det gjennom flere
enkelteksempler, hvorav to gjengis i forslaget, kommet til uttrykk
at lovverk og forvaltningsnivåenes ansvarsfordeling er til hinder
for at reell tilpasset opplæring skal finne sted. Dette gjelder
både for elever som trenger praktisk tilpassing, ekstra utfordringer
fordi de ligger på høyere nivå enn resten av gruppen de normalt
sett befinner seg i, og også for elever som trenger ekstra oppfølging
og støtte.
Disse medlemmer viser til at
tilpasset opplæring normalt skal finne sted innenfor rammen av den
gruppen eleven tilhører, og det er i Norge verken lov til å organisere
undervisningen etter faglig nivå, kjønn eller etter etnisk opprinnelse. Disse
medlemmer mener at opplæringslovens forbud mot å organisere
gruppeinndeling etter nivå er til hinder for tilpasset opplæring. Disse
medlemmer viser til Dokument nr. 8:101 (2008–2009) hvor
Fremskrittspartiet foreslår å tillate gruppeinndeling etter faglig nivå. Disse
medlemmer mener i tillegg at det også er en rekke andre
momenter innenfor et stivbeint regelverk som hindrer tilpasset opplæring.
Praktiske og juridiske sperrer gjør det vanskelig å sikre elever
reell rett til tilpasset opplæring. Disse medlemmer viser
til eksemplene i forslaget, som er tydelige eksempler på at det
i praksis viser seg å være utfordrende å få til reell tilpasset
opplæring.
Disse medlemmer viser til at
tilpasset opplæring er blant de viktigste virkemidlene for å sikre
hver enkelt elev utbytte av opplæringen. Det gjelder både elever
som ligger etter i faglig utvikling og de elevene som ligger langt
fremme.
Disse medlemmer viser til at
en bør stimulere til flere undervisningsopplegg for elever som er mer
praktisk anlagt enn teoretisk. Det er viktig å gi lovmessig rom
for mer praksisrettet opplæring også i grunnskolen. Det er nødvendig
med en klarere hjemmel i opplæringsloven for å sikre lik forståelse
av regelverket, slik at den enkelte elev ikke må gå i kamp med skole,
skoleeier og fylkesmann for å få oppfylt retten til tilpasset opplæring.
Det er også viktig at elevene og foreldrene/foresatte enkelt kan
få henvisning til hvilken rett de faktisk har. I dag tolkes regelverket
så ulikt fra skole til skole og fra fylkesmann til fylkesmann at
en ikke kan forvente at elever/foreldre kan få noen oversikt over
hvilke rettigheter eleven har.
Disse medlemmer er forundret
over at regjeringspartiene ser ut til å være fornøyd med dagens ordning
for elever som utmerker seg positivt faglig, der elevene må velge
å frasi seg retten til deler av grunnskoleopplæringen på barnetrinnet for
å få mulighet til å få undervisning og avlegge eksamen i fag på
videregående nivå. Dette er en klar begrensning i muligheten for
reell tilpasset opplæring, og det er vanskelig å se for seg at en slik
ordning vil bidra positivt for elever som har behov for opplæring
på høyere nivå enn det klassetrinn de går i.
Disse medlemmer mener det er
elevens behov som må være i fokus. Det betyr at de hindringer elever
i dag opplever fordi ulike forvaltningsnivå er eiere og ansvarlige
for ulike deler av grunnopplæringen, må fjernes. Det kan kun gjøres
ved at en innfører en ordning med sømløs overgang mellom grunnskole
og videregående skole, slik at elevene kan benytte seg av opplæringstilbudet
på videregående skole, selv om de naturlig hører til på grunnskolenivå.
Ordningen med tilvalgsfag hvor elever i ungdomsskolen kan ta fag
på videregående nivå, fungerer dårlig i de fleste fylker. Hovedårsaken er
uenighet om finansiering av tilbudet og formelle utfordringer mellom
forvaltningsnivåene. Det må være et nasjonalt ansvar å sikre at disse
utfordringene løses opp.
Disse medlemmer fremmer også
forslag II og III i dokumentet.