Regjeringen legger vekt på følgende fem innsatsområder
for å nå målet om at et helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud
innen svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen skal oppleves som
en gledelig begivenhet både av gravide og fødende og hennes familie:
En helhetlig svangerskapsomsorg
Et trygt fødetilbud
Et familievennlig barseltilbud
Kvalitet i alle ledd
Et bredt brukerperspektiv
Som bakgrunn for meldingen framholdes det at svangerskaps-
og fødselsomsorgen i Norge holder svært høy kvalitet i internasjonal
sammenheng, men at det likevel er flere forhold som taler for at
den kan forbedres på en del viktige områder. Det uttales at det
ikke har lyktes å skape den nødvendige tilliten i befolkningen til
at tilbudet er trygt nok, tilgjengelig og av høy faglig kvalitet.
Fra gravide og fødende har det vært hevdet at tjenesten framstår
som fragmentert og lite sammenhengende.
Det redegjøres for tidligere sentrale dokumenter av
betydning for meldingen som redegjørelse i St.prp. nr. 1 (2007–2008),
St.prp. nr. 59 (2007–2008) Akuttmedisinske tilbud ved lokalsykehus og
St.prp. nr. 1 (2006–2007) Nasjonal helseplan og Nasjonal rammeavtale
for samhandling.
Nasjonalt råd for fødselsomsorgen har vært trukket
inn i arbeidet med stortingsmeldingen og har drøftet spørsmål av
faglig karakter.
I 2007 ble det født 58 459 levende fødte barn
i Norge, av disse var 30 004 gutter og 28 455 jenter. 241 barn var
dødfødte. Norske kvinner fødte gjennomsnittlig 1,9 barn i løpet
av livet. Fødselstallet i 2007 var det høyeste tallet siden 1991. Fruktbarheten
er i toppsjiktet i Europa.
Helsemessige og samfunnsmessige forhold påvirker
hvor mange barn kvinner føder, og når i livet de føder. At fruktbarheten
i Norge er høyere enn i mange andre europeiske land, antas blant
annet å henge sammen med levekår, trygdeytelser, permisjonsordninger
og mulighetene for å kombinere barn og yrkesdeltakelse. Den samlede
fruktbarheten hos ikke-vestlige innvandrerkvinner er høyere enn
landsgjennomsnittet, men faller med økende botid i Norge. I 2020
er det forventet en økning i antall fødte på i overkant av 8 000
i forhold til 2008.
Rett til fritt sykehusvalg gjelder også for
fødende. Dersom en kvinne ønsker å føde ved et bestemt sykehus,
gjelder retten bare så langt sykehuset har kapasitet. Kvinner kan
som utgangspunkt ikke kreve keisersnitt som forløsningsmetode. Helsepersonell
har rett til å foreta keisersnitt mot kvinnens vilje dersom vilkårene for
nødrett er oppfylt.
Det er et mål at kvinner skal tilbys kontinuitet gjennom
svangerskap, fødsel og barseltid. Ifølge Retningslinjer for svangerskapsomsorgen (Helsedirektoratet
2005) innebærer det å møte så få fagpersoner som mulig. Det framholdes
at en slik ønsket kontinuitet på individnivå ofte mangler i dag
fordi svangerskapsomsorgen i hovedsak skjer i kommunehelsetjenesten,
mens fødsler er spesialisthelsetjenestens ansvar. I tillegg kommer
at kvinner kan velge om de vil gå til jordmor, fastlege, helsestasjonslege
eller gynekolog for svangerskapskontroll, uten at disse tjenestene
alltid er godt samordnet.
Det redegjøres for organisatorisk utvikling
av svangerskapsomsorgen og for dagens organisering av svangerskapsomsorgen.
Regjeringens mål for helsepolitikken er å prioritere
de pasientgruppene som trenger det mest, både i den kommunale helse-
og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten. Det legges særlig
vekt på at en god svangerskapsomsorg kan medvirke til å redusere
sosiale ulikheter i helse.
Det framholdes at hensiktsmessige ansvarsstrukturer
og virkemidler må tilpasses områdets egenart. Svangerskap og fødsel
er i utgangspunktet normale begivenheter. Kvinner bor i kommunene
og skal tilbake dit etter et kort opphold på fødeinstitusjon. Med
unntak av et lite antall hjemmefødsler finner alle fødsler sted
på fødestuer, fødeavdelinger og kvinneklinikker som er en del av
spesialisthelsetjenesten. Det framholdes at det har vært gjennomført
tiltak for å stimulere kommunene til å styrke jordmortjenesten,
men at det fortsatt er utfordringer knyttet til jordmorkapasiteten
i svangerskapsomsorgen.
Det uttales at en todelt forankring av jordmortjenesten
slik vi har i dag, der jordmødre i kommunene driver svangerskapsomsorg
og jordmødre i spesialisthelsetjenesten bistår ved fødsler, ikke
utnytter jordmødrenes spesialkompetanse på hele svangerskaps-, fødsels-
og barselforløpet. Det understrekes at en organisering av jordmortjenesten
som bedre ivaretar jordmors samlede kompetanse, bedre vil kunne
bidra til helhet og kontinuitet i tjenesten og større trygghet hos
brukerne.
Det framholdes at den gravides valgfrihet mellom
lege og jordmor i svangerskapsomsorgen ikke er reell på grunn av
for få jordmorstillinger og små stillingsbrøker. Gap mellom tilbud
om og etterspørsel etter jordmortjenester utenfor sykehus har ført
til at det i de senere år er opprettet kommersielle jordmorsentre,
særlig i større byer. Slike kommersielle jordmorsentre drives med
full egenbetaling fra brukerne.
Det påpekes at kommunenes utgifter til svangerskapsomsorg
utført av fastlegene dekkes gjennom per capita-tilskuddet, og at
det økonomisk gunstigste for kommunen derfor er å la fastlegene
utføre svangerskapskontrollene i sin private praksis.
Regjeringen ser behov for å bedre tilgjengeligheten
til lokal jordmortjeneste for å styrke kvaliteten på omsorgen og
bidra til å nå målet om reell valgfrihet for gravide.
Etter Regjeringens syn er det behov for å vurdere oppgavefordelingen
mellom kommune og spesialisthelsetjeneste når det gjelder framtidig
organisering av den lokale jordmortjenesten. Det framholdes at det
finnes to alternativer for endret organisering av jordmortjenesten;
enten at kommuner og helseforetak inngår avtaler om jordmortjenesten,
eller at den kommunale jordmortjenesten forankres i helseforetakene.
De to modellene omtales nærmere i meldingen.
Det understrekes at uavhengig av valg av modell bør
jordmødre pålegges gjennom lokale samarbeidsavtaler å samarbeide
med de ulike fagmiljøene i kommunene, og det vektlegges at allmennleger/fastleger
fortsatt vil ha en sentral rolle i svangerskapsomsorgen.
Regjeringen vil ta stilling til framtidig organisering
av lokale jordmortjenester i forbindelse med samhandlingsreformen.
Regjeringens mål for helsepolitikken er å prioritere
de pasientgruppene som trenger det mest. Dette innebærer å prioritere
tiltak for å sikre kontinuitet i tilbudet til gravide med påvist
risiko og spesielle behov, for eksempel tenåringsgravide, kvinner
med rusproblemer, gravide i legemiddelassistert rehabilitering,
gravide med kroniske sykdommer og tidligere svangerskapskomplikasjoner,
gravide med funksjonshemminger, gravide med fødselsangst, asylsøkere
og flyktninger, gravide med psykiske lidelser og røykende gravide.
Departementet vil be Helsedirektoratet legge særlig
vekt på tiltak for å sikre helhet og kontinuitet for grupper med
påvist risiko og spesielle behov i nye felles nasjonale retningslinjer
for en sammenhengende svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg.
Det understrekes at det må sikres brukermedvirkning i utarbeidelsen
av retningslinjene, og retningslinjene skal omfatte hvordan kvinnens
partner kan integreres på alle nivåer.
Svangerskapsomsorg til kvinner med innvandrerbakgrunn
drøftes særskilt, og det uttales at det må legges til rette for
at gravide og fødende får oppfylt sine rettigheter til medvirkning
og informasjon. Det framholdes at tilgjengelighet til tolk på fødeavdelinger
kan være en utfordring fordi fødsler kan skje akutt og gjennom hele
døgnet. Det understrekes at helseforetakene bør vurdere å tilrettelegge
for bruk av telefontolk under fødsel. Departementet vil be Helsedirektoratet
i samarbeid med Nasjonalt råd for fødselsomsorg vurdere behovet
for ytterligere tiltak for å sikre kvinner med innvandrerbakgrunn
og deres partnere en sammenhengende svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg.
Regjeringen ønsker å skape et mer enhetlig system
for finansiering og tydelig ansvarsplassering for følgetjenesten,
og det foreslås at ansvaret for følgetjenesten legges til regionale
helseforetak i tråd med ansvar for annen syketransport inklusiv ambulansetjeneste.
Regjeringen mener at et samlet ansvar for fødetilbud og følgetjeneste
vil legge til rette for at helseforetakene kan gi et helhetlig tilbud
tilpasset lokale forhold og eventuelle endringer i fødetilbudet.
Regjeringen foreslår at det i samarbeid med berørte
kommuner må etableres et system for å vurdere gravide ved akutte
problemstillinger og avgjøre hvem som har behov for følge.
Det foreslås at inndelingen i tre nivåer av
fødeinstitusjoner (kvinneklinikk, fødeavdeling og fødestue) opprettholdes,
men at de nåværende tallgrensene oppheves og erstattes av nasjonale kvalitetskrav
til fødeinstitusjoner. Slike kvalitetskrav kan bl.a. være kompetansekrav
til ansatte, rotasjons- og hospiteringsordninger, kurs og trening
på akutte situasjoner, samt retningslinjer for hvilke gravide som
bør føde ved de enkelte fødeenhetene. Kvalitetskravene skal utarbeides
av Helsedirektoratet i samarbeid med de regionale helseforetakene,
og Nasjonalt råd for fødselsomsorg skal trekkes inn i arbeidet.
De regionale helseforetakene skal pålegges å etablere et system
som sikrer at kvalitetskravene følges opp.
Det foreslås videre at jordmorstyrte fødestuer kan
opprettes utenfor sykehus eller i sykehus uten fødeavdeling for
å gi et desentralisert fødetilbud. Jordmorstyrte fødestuer skal
også kunne opprettes i sykehus i tilslutning til større fødeavdelinger
for å gi et differensiert tilbud. Fødestuer skal ta imot kvinner
med forventet normal fødsel av friskt barn.
Det uttales at i områder der det er spesielt
lang reisevei, bør det legges til rette for at jordmor kan forløse
barn lokalt i de tilfeller der transportfødsel ikke kan unngås.
Fødetilbud for risikofødsler skal legges til
kvinneklinikker. Disse skal ha tilstedevakt av fødsels- og anestesilege
og vaktberedskap av barnelege, nødvendig jordmor- og operasjonsstuebemanning
og barneavdeling for intensivbehandling av nyfødte. Fødetilbud til
kvinner med særlig behov for oppfølging skal sentraliseres. Det
uttales at de regionale helseforetakene bør vurdere behovet for
flerregionale funksjoner og/eller landsfunksjoner.
Etter departementets syn bør de regionale helseforetakene
legge til rette for at det dannes faglige nettverk innen og mellom
helseforetakene, gjerne med utgangspunkt i større avdelinger for tilrettelegging
av hospiterings-/rotasjonsordninger og felles arenaer for drøfting
av faglige spørsmål.
Regjeringen foreslår at de regionale helseforetakene
skal pålegges å utarbeide en flerårig helhetlig og lokalt tilpasset
plan for fødetilbudet i regionen sammen med berørte kommuner. Planen
skal også omfatte svangerskaps- og barselomsorg. Den skal sikre
kapasitet i forhold til fødselstall og være i samsvar med utvikling
av akuttilbud ved lokalsykehus. Planen skal sikre de fødende i regionen
et desentralisert, differensiert og forutsigbart fødetilbud, også
i høytider og ferier. Den skal omfatte planer for rekruttering og
plassering av utdanningsstillinger for gynekologer. Hensynet til
antall fødende i opptaksområdet, til geografi, kommunikasjonsmuligheter,
struktur for lokale jordmortjenester og følgetjeneste skal vektlegges.
Kultur- og språkforskjeller i regionen skal ivaretas. Brukere med
relevant kompetanse skal trekkes inn ved utarbeidelse av planen.
Helsedirektoratet/Nasjonalt råd for fødselsomsorg skal ha anledning
til å uttale seg om utkastet.
Hjemmefødsler skal inkluderes i de faglige retningslinjene
for en samlet svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg.
Det redegjøres i meldingen for utviklingstrekk
i barselomsorgen.
Etter Regjeringens syn må barseltiden organiseres
på en måte som gjør at kvinner med helseproblemer etter fødsel fanges
opp og tilbys individuell oppfølging. Det framholdes at en betydelig
andel barn trenger spesiell oppfølging i nyfødtperioden.
Etter Regjeringens mening bør det legges til
rette for at lokal jordmortjeneste kan ha en sentral rolle i oppfølging
av mor og barn hjemme de første dager etter fødselen i samarbeid
med helsestasjon og fastlege. Dersom lokal jordmortjeneste fortsatt
skal være et kommunalt ansvar, mener Regjeringen at helseforetak
og kommuner bør inngå avtaler som sikrer felles utnyttelse i barselomsorgen
slik at nødvendig oppfølging av mor og barn de første dagene skjer
i samarbeid mellom spesialist- og kommunehelsetjeneste.
Ved en modell hvor den lokale jordmortjenesten forankres
i helseforetakene, finner Regjeringen det naturlig at de regionale
helseforetakene får hovedansvar for nødvendig oppfølging av mor og
barn de første dager etter fødselen i samarbeid med helsestasjon
og fastlege uansett om mor og barn oppholder seg på sykehus eller
ikke.
Det understrekes at det ved tidlig hjemreise
må bygges opp kompetanse ved helsestasjonene for å utføre nødvendige
medisinske undersøkelser av nyfødte som hørselsscreening og nyfødtscreening
i form av blodprøve fra alle nyfødte for å oppdage sjeldne, men
alvorlige medfødte sykdommer. Det må sikres nødvendig kompetanse
og kapasitet for å følge utvikling av gulsott hos nyfødte, samt
at ammingen kommer i gang og at vektøkningen har startet. Helsestasjonene
skal kunne motta elektronisk melding om fødsel raskt etter at barnet
er født.
Medisinsk fødselsregister (MFR) er et landsomfattende
helseregister over alle fødsler i Norge. Det framholdes at MFR allerede
har en rekke behandlingsdata, men at hvis registret skal kunne utnytte
sitt potensial som redskap for kvalitetsforbedring, er det behov
for at registret utvikles med hensyn til datasett, tilgjengelighet
av oppdaterte resultater og forankring i kliniske miljøer. Data
som i dag mangler, og som vurderes som sentrale for å vurdere fødselsutfall
for mor og barn, er for eksempel opplysninger om tidligere sykdommer,
data om mors helse, høyde og vekt (BMI) og data knyttet til rusmidler
og psykisk helse.
Regjeringen foreslår at forskrift om medisinsk fødselsregister
endres for å tydeliggjøre kvalitetsforbedring som formål for registeret,
og at datasettet utvides til å inkludere flere opplysninger om svangerskapet.
Regjeringen foreslår videre at de regionale helseforetakene
får i oppdrag å videreutvikle perinatalkomiteenes rolle som ledd
i å styrke kvalitetsarbeidet i svangerskaps- og fødselsomsorgen
og at Helsedirektoratet/Nasjonalt råd for fødselsomsorg skal trekkes
inn i dette arbeidet.
Regjeringen foreslår at brukererfaringer om svangerskaps-,
fødsels- og barselomsorgen skal innhentes gjennom en nasjonal temaundersøkelse.
Undersøkelsen skal omfatte både kvinners og partnernes erfaringer,
herunder kvinner og partnere med innvandrerbakgrunn.
Det foreslås også at Helsedirektoratet skal
opprette en nettbasert helseportal med offentlig informasjon rettet
mot gravide, fødende og ammende.
Dersom jordmortjenesten blir forankret i de
regionale helseforetakene vil det være behov for lovendringer. Kommunens
ansvar for jordmortjeneste som en deltjeneste i kommunehelsetjenesteloven
vil da falle bort. Prinsippene for fordeling av inntekter til spesialisthelsetjenesten
vil bli lagt til grunn også for jordmortjenesten, dvs. at det flyttes
midler fra rammetilskuddet til kommunesektoren til basisbevilgningen
til regionale helseforetak. Refusjonene fra folketrygdens kap. 2755
post 72 Refusjon for jordmorhjelp vil bli rettet inn mot regionale
helseforetak og lagt inn i ISF-ordningen.
En eventuell videreføring av jordmortjenesten som
et kommunalt ansvar, men med overføring av ansvaret for følgetjenesten
til regionale helseforetak, vil kunne medføre behov for å endre
forskrift om stønad til dekning av utgifter til jordmorhjelp. Takstene
for dekning av jordmors deltakelse ved følgetjeneste vil bli rettet
inn mot regionale helseforetak, og disse takstene vil bli lagt inn
i ISF-ordningen. Beredskap for følgetjeneste vil måtte dekkes innenfor
rammen til regionale helseforetak.
Ved dagens organisering av lokal jordmortjeneste
er det anslått at kommunenes utgifter til beredskap for følgetjeneste
er ca. 3 mill. kroner. I tillegg påløper kostnader over folketrygden
når jordmor følger den gravide til fødested. Samlede utgifter anslås
til høyst 10 mill. kroner årlig.
Departementet foreslår at Nasjonalt råd for
fødselsomsorg får en rådgivende funksjon overfor Helsedirektoratet
når det gjelder faglige spørsmål knyttet til svangerskaps-, fødsels-
og barselomsorg, og at rådets medlemmer skal oppnevnes av Helsedirektoratet
og bistå direktoratet i informasjonsarbeid rettet mot befolkningen
og fagmiljøene. Virksomheten til Nasjonalt råd for fødselsomsorg
og oppdrag til Helsedirektoratet skal finansieres gjennom departementets
budsjettramme.