Stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, Solveig
Horne, Thore A. Nistad og Karin S. Woldseth fremmet 11. februar
2009 følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre de nødvendige
tiltak som vil medføre at:
1. Staten ikke krever
inn penger på vegne av barnebortførere.
2. Bidrag fra samværsberettiget norsk forelder ikke
disponeres av den bortførende forelder på barnets vegne, gjennom
at barnebidrag settes under administrasjon av overformynderiet.
3. Det blir mulig å beslaglegge barnebortføreres formue
som er i Norge.
4. Det i større utstrekning blir mulig
for politiet å pågripe barnebortførerne dersom de returnerer midlertidig
til Norge.
5. Det opprettes råd for samordnet innsats
mellom relevante myndigheter for bistand til norske foreldre som
har fått barn bortført."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde
Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig
Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André
Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan Arild
Ellingsen, Solveig Horne, Thore A. Nistad og Karin S. Woldseth om
endring av norske myndigheters håndtering av saker om barnebortføring.
Komiteen vil understreke alvoret
i saker om barnebortføring og betydningen av at norske myndigheter
har gode virkemidler for å bistå til løsning av disse sakene slik
at barnet kan sikres samvær med begge foreldrene. Komiteen vil videre
understreke at hensynet til barnets beste må være avgjørende for
hvilke virkemidler som velges, slik barnets beste-vurderingen alltid
skal legges vekt på i saker som angår barn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil vise
til at norske myndigheter fører en aktiv politikk for å forhindre
internasjonale barnebortføringer og arbeider aktivt for å bidra til
en løsning av disse vanskelige sakene. Flertallet viser
til brev fra justisministeren av 12. mars 2009 hvor det blant annet
er en oversikt over en rekke tiltak som Regjeringen har satt i verk
for å bedre informasjonen og håndteringen av barnebortføringssakene. Flertallet vil
særlig trekke fram etableringen av nettportalen www.barnebortføring.no
til hjelp for foreldre som frykter eller opplever barnebortføring,
i tillegg til tiltak som er iverksatt for å bedre kompetansen blant
dommere, politi og påtalemyndigheter og advokater. Det gis også
fri rettshjelp i internasjonale barnebortføringssaker, og i 2006 ble
rettshjelpsordningen endret slik at behandlingen av disse søknadene
avgjøres ved Fylkesmannen i Oslo og Akershus for å sikre likebehandling
og raskere saksbehandling.
Når det gjelder forslag 1 og 2 om
økonomiske ytelser, deler komiteen forslagsstillernes
syn om at det må sees på økonomiske tiltak som gjør det mindre attraktivt
å bortføre barn, og komiteen mener at stans i offentlige
ytelser og økonomiske overføringer kan ha en slik preventiv virkning. Komiteen viser
til at Regjeringen arbeider med et høringsnotat hvor det vurderes
å innføre en ordning som gir adgang til stans av offentlige ytelser
og økonomiske overføringer, herunder barnebidrag, ved barnebortføring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
mener det er naturlig å avvente høringsinstansenes syn på et slikt
forslag før det tas en beslutning om og på hvilken måte endringer
bør gjennomføres.
Vedrørende forslag 3 viser komiteen til
justisministerens svarbrev til komiteen hvor justisministeren sier
at han i samråd med barne- og likestillingsministeren og arbeids-
og inkluderingsministeren vil vurdere å innta forslaget i det pågående
arbeidet med å vurdere stans av økonomiske ytelser og overføringer
ved barnebortføring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
mener også det er naturlig å vurdere forslag 3 sammen med de andre
forslagene vedrørende stans i økonomiske ytelser i det varslede
høringsnotatet.
Når det gjelder forslag 4, deler flertallet justisministerens
syn på at det ikke er behov for å utvide pågripelsesadgangen siden
det allerede er en ubegrenset adgang for politiet til å pågripe bortfører
i Norge, forutsatt at vedkommende er etterlyst med sikte på pågripelse.
Flertallet viser til justisministerens
svar når det gjelder forslag 5, om at det allerede er opprettet
både et nasjonalt og et nordisk samarbeidsforum for håndtering av barnebortføringssaker,
og anser dermed forslaget for allerede å være gjennomført.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at regjeringspartiene er mer eller
mindre tilfreds med dagens hjelp til norske foreldre som opplever
at barna deres blir bortført. Dette er ikke i samsvar med signalene
som kommer fra foreldrene selv, som føler at bistanden fra norske
myndigheter er fraværende når problemet har oppstått.
Videre registrerer komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet at Regjeringen vurderer
tiltak i tråd med noen av forslagene som fremmes av Fremskrittspartiet. Disse
medlemmer vil vise til at Regjeringen snart har hatt fire
år på seg, og lite har blitt gjort. Vurderingene burde vært overstått
for lenge siden, og aktive tiltak burde vært satt i verk.
For disse medlemmer er det uforståelig
at regjeringspartiene ikke berører hovedproblemet, nemlig at Navs
praksis gjør at forelderen som har opplevd bortføringen, må finansiere
kidnapperen etter at den kriminelle handling er begått.
På denne bakgrunn opprettholder disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre de nødvendige
tiltak som vil medføre at:
1. Staten ikke krever
inn penger på vegne av barnebortførere.
2. Bidrag fra samværsberettiget norsk forelder ikke
disponeres av den bortførende forelder på barnets vegne, gjennom
at barnebidrag settes under administrasjon av overformynderiet.
3. Det blir mulig å beslaglegge barnebortførers formue
som er i Norge.
4. Det i større utstrekning blir mulig
for politiet å pågripe barnebortførerne dersom de returnerer midlertidig
til Norge.
5. Det opprettes råd for samordnet innsats
mellom relevante myndigheter for bistand til norske foreldre som
har fått barn bortført."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre de nødvendige
tiltak som vil medføre at:
1. Staten ikke krever
inn penger på vegne av barnebortførere.
2. Bidrag fra samværsberettiget norsk forelder ikke
disponeres av den bortførende forelder på barnets vegne, gjennom
at barnebidrag settes under administrasjon av overformynderiet.
3. Det blir mulig å beslaglegge barnebortførers formue
som er i Norge.
4. Det i større utstrekning blir mulig
for politiet å pågripe barnebortførerne dersom de returnerer midlertidig
til Norge.
5. Det opprettes råd for samordnet innsats
mellom relevante myndigheter for bistand til norske foreldre som
har fått barn bortført.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:38 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne,
Thore A. Nistad og Karin S. Woldseth om endring av norske myndigheters
håndtering av saker om barnebortføring – vedlegges protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 26. mai 2009
Anne Marit Bjørnflaten |
Akhtar Chaudhry |
leder |
ordfører |