Stortingets presidentskap besluttet 12. juni
2008 å nedsette et utvalg for å vurdere Stortingets komitéstruktur.
Utvalget fikk følgende mandat:
"Utvalget skal vurdere om det er grunn til å foreta
endringer i saksfordelingen mellom Stortingets fagkomiteer. Utvalget
skal herunder drøfte endringer i komitéstrukturen som eventuelt
kan bidra til øket deltakelse i Stortingets debatter.
Utvalget
skal videre drøfte om eventuelle endringer i komitéstrukturen bør
lede til endringer i komiteenes møtevirksomhet i forhold til avviklingen
av møtene i plenum. Det forutsettes at utvalget innhenter relevant
informasjon om komitéordningene i andre lands parlamenter.
Dersom
utvalget finner grunn til det, skal det utarbeide forslag til endringer
i Stortingets forretningsorden som måtte følge av de nevnte vurderinger
og drøftelser.
Utvalget avgir sin rapport til Presidentskapet
innen 2. april 2009."
Stortingspresident Thorbjørn Jagland ble oppnevnt
som leder av utvalget som før øvrig har bestått av stortingsrepresentantene
Berit Brørby (Arbeiderpartiet), Øyvind Korsberg (Fremskrittspartiet),
Per-Kristian Foss (Høyre), Ingebrigt S. Sørfonn (Kristelig Folkeparti),
Rune Skjælaaen (Senterpartiet), Olav Gunnar Ballo (Sosialistisk
Venstreparti) og Gunnar Kvassheim (Venstre).
Utvalgets innstilling følger som vedlegg til denne
innstilling.
Utvalget anbefaler følgende endringer knyttet
til Stortingets komitéstruktur, enten enstemmig eller basert på
utvalgets flertall:
Partigruppene gis
økt adgang til å endre komitéplassering av sine medlemmer underveis
i valgperioden
Alle partigrupper skal ha et medlem i kontroll- og
konstitusjonskomiteen, men grupper som ellers ikke er representert
i alle komiteer, får rett til å kreve at dette medlemmet også kan
være medlem i en av de andre fagkomiteene.
Utenrikskomiteen og forsvarskomiteen slås sammen
til en komité som betegnes utenriks- og forsvarskomiteen.
Sammensetningen av den utvidede utenrikskomité
endres som en konsekvens av dette slik at medlemmene vil bestå av
medlemmene i utenriks- og forsvarskomiteen, stortingspresidenten, parlamentariske
ledere og eventuelt andre representanter som etter søknad fra gruppene
har blitt oppnevnt som medlemmer. Komiteen endrer navn til den utvidede
utenriks- og forsvarskomité.
Saker om sivil beredskap overføres til
justiskomiteen, mens rapporter fra Ombudsmannsnemnda for Forsvaret
og Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige overføres til kontroll-
og konstitusjonskomiteen.
Saker som gjelder reglene om valg til Sametinget
overføres fra kommunal- og forvaltningskomiteen til kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Et mindretall i utvalget går ikke inn for å
pålegge alle grupper å ha et medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen,
men foreslår i stedet to alternative modeller der gruppene får adgang
til å tiltre komiteens behandling av bestemte kontrollsaker og grunnlovssaker
etter eget ønske. Det vises til utvalgets innstilling pkt. 4.3.
Utvalget har ellers drøftet om representantene generelt
bør være medlemmer eller stedfortredere i flere komiteer samtidig,
jf. utvalgets innstilling pkt. 4.1, behandlingen av Svalbardsaker,
jf. utvalgets innstilling pkt. 4.5, beskrivelsen av transport og
kommunikasjonskomiteens ansvarsområde, jf. utvalgets innstilling
pkt. 4.7 og økt offentlighet rundt komitémøter, jf. utvalgets innstilling
pkt. 4.8. Det er ikke flertall i utvalget for å foreslå endringer
på disse områdene.