Presidentskapet er
enig i at partigruppene på Stortinget bør få økt adgang til å foreslå
endringer i sammensetningen av komiteene for så vidt gjelder egne
medlemmer, og fremmer forslag til endring i Stortingets forretningsorden
(FO) § 14 tredje ledd i tråd med dette.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt Carl I. Hagen og Inge Lønning, er enig i at alle partigrupper
på Stortinget bør ha medlemmer i kontroll- og konstitusjonskomiteen,
men slik at grupper som ikke har medlemmer i alle komiteer, kan
kreve at vedkommende samtidig kan være medlem av en annen komité. Flertallet viser
til begrunnelsen som er gitt av utvalgets flertall.
Uttrykket partigruppe skal forstås slik dette
er definert i FO § 62. Flertallet peker for øvrig
på at tidligere praksis med at alle grupper har medlemmer i finanskomiteen,
anses hensiktsmessig, og forutsettes videreført, men uten at dette
nedfelles som en regel i forretningsordenen.
Det fremmes forslag om endringer i § 11 annet ledd
i tråd med dette.
Presidentskapets medlem Carl
I. Hagen viser til innvendingene mot flertallets forslag som
fremgår av merknadene fra Øyvind Korsberg i utvalgets innstilling. Dette
medlem går inn for at de små gruppene selv velger hvilke kontroll-
eller grunnlovssaker de ønsker å følge i kontroll- og konstitusjonskomiteen
dersom de ikke har et ordinært medlem i denne komiteen. Den som
tiltrer behandlingen av en sak vil ikke ha samme rettigheter som
ordinære komitémedlemmer, men kan delta på komitémøter, høringer og
befaringer. Vedkommende skal ikke kunne delta i voteringer i komiteen
eller inngi merknader i komiteens innstilling.
Dette medlem foreslår et nytt
tredje ledd i FO § 11 som fastsetter en ordning som nevnt.
Presidentskapets medlem Inge
Lønning er enig i at små grupper som ikke alt har et medlem
i kontroll- og konstitusjonskomiteen, bør få anledning til å delta
i behandlingen av viktige kontrollsaker og i grunnlovssaker, men
at de selv bør velge hvilke saker de skal tiltre behandlingen av. Dette
medlem forutsetter at den som tiltrer behandlingen i en
sak, skal ha samme rettigheter som de ordinære komitémedlemmer.
Det vises til begrunnelsen som fremgår av merknadene fra Per-Kristian
Foss i utvalgets innstilling.
Dette medlem foreslår et nytt
tredje ledd i FO § 11 i tråd med dette.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt Carl I. Hagen, er enig med utvalgets flertall i at
det vil være hensiktsmessig å slå sammen forsvarskomiteen og utenrikskomiteen
til én komité. Det vises til utvalgsflertallets begrunnelse. Som en
konsekvens av dette foreslås saker om sivil beredskap overført til
justiskomiteen, mens behandlingen av rapporten fra Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret legges til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Det
foreslås også i denne forbindelse at behandlingen av rapportene
fra Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige overføres fra justiskomiteen
til kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Den nye komiteen får betegnelsen utenriks- og forsvarskomiteen,
og den utvidede utenrikskomité endrer navn til den utvidede utenriks-
og forsvarskomité. Den fullmakt forsvarskomiteen i dag har iht.
FO § 12 annet ledd nr. 5 til å følge tiltak på det beredskapsmessige
området, videreføres i en noe endret form. Flertallet er
enig i at denne typen konsultasjoner nå mest hensiktsmessig kan
ivaretas i den utvidede komité, og dette foreslås presisert i FO
§ 13 første ledd. Flertallet påpeker at man med "beredskapsmessige"
spørsmål i § 13 fortsatt bare sikter til den militære beredskap.
Flertallet fremmer forslag til
endringer i FO §§ 10, 12, 13 13 a og Reglementet for åpne kontrollhøringer
§ 2 i samsvar med dette.
Presidentskapets medlem Carl
I. Hagen mener Stortinget bør videreføre den lange tradisjonen
med en egen forsvarskomité og en egen utenrikskomité. Det vises
til begrunnelsen som fremgår av merknadene fra Øyvind Korsberg i utvalgets
innstilling.
Dette medlem vil derfor gå imot
forslag til endringer i §§ 10, 13 og 13 a. Dette medlem støtter
forslaget om at behandlingen av rapportene fra Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret og Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige bør
overføres til kontroll- og konstitusjonskomiteen, og vil derfor
stemme for forslag til endring i § 12 nr. 9, men går imot de øvrige
endringsforslag i § 12.
Presidentskapets flertall, alle
unntatt Carl I. Hagen, viser til at kontroll- og konstitusjonskomiteen
i dag har ansvar for valglovgivningen, men at kommunal- og forvaltningskomiteen
behandler reglene om valg til Sametinget. Flertallet går
inn for at alle saker om valgregler – også til Sametinget – skal
behandles i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Det fremmes forslag om endring i § 12 nr. 8
om kommunal- og forvaltningskomiteens ansvarsområde i samsvar med
dette.
Presidentskapets medlem Carl
I. Hagen går imot flertallets forslag og mener valgreglene til
Sametinget fortsatt bør behandles av den komiteen som for øvrig
behandler saker om samiske interesser. Det vises til merknadene
fra Øyvind Korsberg i utvalgets innstilling.