Endret sammensetning av komiteene i løpet av valgperioden

Presidentskapet er enig i at partigruppene på Stortinget bør få økt adgang til å foreslå endringer i sammensetningen av komiteene for så vidt gjelder egne medlemmer, og fremmer forslag til endring i Stortingets forretningsorden (FO) § 14 tredje ledd i tråd med dette.

Sammensetningen av kontroll- og konstitusjonskomiteen

Presidentskapets flertall, alle unntatt Carl I. Hagen og Inge Lønning, er enig i at alle partigrupper på Stortinget bør ha medlemmer i kontroll- og konstitusjonskomiteen, men slik at grupper som ikke har medlemmer i alle komiteer, kan kreve at vedkommende samtidig kan være medlem av en annen komité. Flertallet viser til begrunnelsen som er gitt av utvalgets flertall.

Uttrykket partigruppe skal forstås slik dette er definert i FO § 62. Flertallet peker for øvrig på at tidligere praksis med at alle grupper har medlemmer i finanskomiteen, anses hensiktsmessig, og forutsettes videreført, men uten at dette nedfelles som en regel i forretningsordenen.

Det fremmes forslag om endringer i § 11 annet ledd i tråd med dette.

Presidentskapets medlem Carl I. Hagen viser til innvendingene mot flertallets forslag som fremgår av merknadene fra Øyvind Korsberg i utvalgets innstilling. Dette medlem går inn for at de små gruppene selv velger hvilke kontroll- eller grunnlovssaker de ønsker å følge i kontroll- og konstitusjonskomiteen dersom de ikke har et ordinært medlem i denne komiteen. Den som tiltrer behandlingen av en sak vil ikke ha samme rettigheter som ordinære komitémedlemmer, men kan delta på komitémøter, høringer og befaringer. Vedkommende skal ikke kunne delta i voteringer i komiteen eller inngi merknader i komiteens innstilling.

Dette medlem foreslår et nytt tredje ledd i FO § 11 som fastsetter en ordning som nevnt.

Presidentskapets medlem Inge Lønning er enig i at små grupper som ikke alt har et medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen, bør få anledning til å delta i behandlingen av viktige kontrollsaker og i grunnlovssaker, men at de selv bør velge hvilke saker de skal tiltre behandlingen av. Dette medlem forutsetter at den som tiltrer behandlingen i en sak, skal ha samme rettigheter som de ordinære komitémedlemmer. Det vises til begrunnelsen som fremgår av merknadene fra Per-Kristian Foss i utvalgets innstilling.

Dette medlem foreslår et nytt tredje ledd i FO § 11 i tråd med dette.

Sammenslåing av utenrikskomiteen og forsvarskomiteen

Presidentskapets flertall, alle unntatt Carl I. Hagen, er enig med utvalgets flertall i at det vil være hensiktsmessig å slå sammen forsvarskomiteen og utenrikskomiteen til én komité. Det vises til utvalgsflertallets begrunnelse. Som en konsekvens av dette foreslås saker om sivil beredskap overført til justiskomiteen, mens behandlingen av rapporten fra Ombudsmannsnemnda for Forsvaret legges til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Det foreslås også i denne forbindelse at behandlingen av rapportene fra Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige overføres fra justiskomiteen til kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Den nye komiteen får betegnelsen utenriks- og forsvarskomiteen, og den utvidede utenrikskomité endrer navn til den utvidede utenriks- og forsvarskomité. Den fullmakt forsvarskomiteen i dag har iht. FO § 12 annet ledd nr. 5 til å følge tiltak på det beredskapsmessige området, videreføres i en noe endret form. Flertallet er enig i at denne typen konsultasjoner nå mest hensiktsmessig kan ivaretas i den utvidede komité, og dette foreslås presisert i FO § 13 første ledd. Flertallet påpeker at man med "beredskapsmessige" spørsmål i § 13 fortsatt bare sikter til den militære beredskap.

Flertallet fremmer forslag til endringer i FO §§ 10, 12, 13 13 a og Reglementet for åpne kontrollhøringer § 2 i samsvar med dette.

Presidentskapets medlem Carl I. Hagen mener Stortinget bør videreføre den lange tradisjonen med en egen forsvarskomité og en egen utenrikskomité. Det vises til begrunnelsen som fremgår av merknadene fra Øyvind Korsberg i utvalgets innstilling.

Dette medlem vil derfor gå imot forslag til endringer i §§ 10, 13 og 13 a. Dette medlem støtter forslaget om at behandlingen av rapportene fra Ombudsmannsnemnda for Forsvaret og Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige bør overføres til kontroll- og konstitusjonskomiteen, og vil derfor stemme for forslag til endring i § 12 nr. 9, men går imot de øvrige endringsforslag i § 12.

Behandling av valglovgivningen

Presidentskapets flertall, alle unntatt Carl I. Hagen, viser til at kontroll- og konstitusjonskomiteen i dag har ansvar for valglovgivningen, men at kommunal- og forvaltningskomiteen behandler reglene om valg til Sametinget. Flertallet går inn for at alle saker om valgregler – også til Sametinget – skal behandles i kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Det fremmes forslag om endring i § 12 nr. 8 om kommunal- og forvaltningskomiteens ansvarsområde i samsvar med dette.

Presidentskapets medlem Carl I. Hagen går imot flertallets forslag og mener valgreglene til Sametinget fortsatt bør behandles av den komiteen som for øvrig behandler saker om samiske interesser. Det vises til merknadene fra Øyvind Korsberg i utvalgets innstilling.