Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen snarest foreta en gjennomgang
av norsk lovverk og foreslå endringer som bedre kan ivareta klimahensyn
og bidra til å oppnå Stortingets mål om reduksjon i klimagassutslippene.
Resultatet av en slik gjennomgang må legges fram snarest og senest
i forbindelse med framlegging av Nasjonalbudsjettet for 2010."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen,
Marianne Marthinsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, og fra Senterpartiet,
Erling Sande, viser til miljøvernministerens klimapolitiske
redegjørelse i Stortinget 12. mai 2009, og til det som det der ble
redegjort for angående forslag som fremsettes i dokumentet. Flertallet viser
videre til brev til komiteen fra statsråd Erik Solheim datert 28.
mai 2009, som er vedlagt.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Peter Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Kristelig Folkeparti,
Line Henriette Holten Hjemdal, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim,
stiller seg undrende til at saksordfører og flertallet viser til
miljøvernministerens klimapolitiske redegjørelse i Stortinget 12. mai
2009, og til det som det der ble redegjort for angående det forslag
som fremsettes i Dokument nr. 8:86 (2008–2009). Det er mulig at
det er det meget kortfattede brev fra statsråden til komiteen datert
8. mai 2009, som er bakgrunnen for denne feilaktige påstanden.
Så vidt disse medlemmer klarte
å registrere nevnte ikke miljøvernministeren forslag eller løfter
om klimavasking av norsk regelverk og administrative ordninger med
et eneste ord, i den om lag timelange redegjørelsen om klimapolitikken.
Det er etter disse medlemmers syn noe spesielt, med
tanke på at Regjeringen selv gjentatte ganger ikke bare har lovet
å iverksette et slikt arbeid, men hevdet at et slikt arbeid er igangsatt.
Til Cicerone 1-2006 sier daværende miljøvernminister Helen Bjørnøy:
"Klimavask av lovverket er et prosjekt som er i gang
for å avdekke om det er regler som hindrer oss i å ta gode beslutninger.
Plan- og bygningsloven er for eksempel undervurdert som redskap
for planlegging i byer og tettsteder."
Disse medlemmer beklager at flertallet
igjen viser en manglende vilje til å gjøre noe konkret i klimapolitikken.
Regjeringen og stortingsflertallets strategi er åpenbart å være
svært offensiv i den klimapolitiske retorikken, men dessverre svært
passiv når det kommer til klimapolitisk handlekraft.
Disse medlemmer viser til at
disse realiteter endres ikke ved at statsråd Erik Solheim i brev
til komiteen 28. mai 2009 sier at dette var tema i replikkordskiftet
i forbindelse med debatten 14. mai 2009 etter statsrådens klimapolitiske
redegjørelse. Statsråden sier i brevet:
"Intensjonen var at representantlovforslaget skulle
behandles direkte i salen i forbindelse med redegjørelsen. Saken
ble så vidt jeg husker nevnt i replikkordskiftet, men ikke underlagt noen
grundig vurdering."
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillernes intensjon heller ikke ivaretas ved at dette muligens
kan bli tema i arbeid knyttet til "Klimakur 2020".
Disse medlemmer viser til at
det innenfor en rekke områder vil være behov for å klimavaske norsk
lovverk, regler og administrative ordninger. I forslaget er det
bl.a. pekt på skattesystemet, flere gjennomgripende lover, sektorvise ordninger,
offentlige anskaffelser og andre ordninger som for eksempel kriteriene
for rammeoverføringer til kommuner. Samlet er det innenfor disse
områdene både et svært omfattende lovverk og store beløp som kan
endres i mer miljø- og klimavennlig retning dersom det foretas en
slik klimavask som disse medlemmer foreslår. Disse
medlemmer mener også at en slik gjennomgang kan være et
avgjørende bidrag for å nå de ambisiøse mål som et bredt flertall
i Stortinget har vedtatt i forbindelse med behandling av St.meld.
nr. 34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk, og som Regjeringen nå ligger etter
med å innfri på flere områder.
Disse medlemmer mener at økte
klimautslipp, med den konsekvens det har, er en av vår tids største
utfordringer. Skal vi løse denne utfordringen og redusere klimautslippene
både nasjonalt og globalt, er det avgjørende viktig at vi ikke har
et lovverk eller administrative ordninger som bidrar til de motsatte
resultater, uten at det nødvendigvis er en bevisst eller villet
politikk.
Disse medlemmer tar på denne
bakgrunn opp forslaget fremsatt i Dokument nr. 8:86 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, viser
til at Fremskrittspartiet ikke var ønsket med i forhandlingene om
et klimaforlik. Disse medlemmer mener således det
er opp til de øvrige partier å krangle om gjennomføringen av forliket,
og avstår fra å ha en mening i denne saken.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
Stortinget ber Regjeringen snarest foreta en gjennomgang
av norsk lovverk og foreslå endringer som bedre kan ivareta klimahensyn
og bidra til å oppnå Stortingets mål om reduksjon i klimagassutslippene.
Resultatet av en slik gjennomgang må legges fram snarest og senest
i forbindelse med framlegging av Nasjonalbudsjettet for 2010.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:86 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Gunnar Kvassheim, Trine Skei Grande,
Borghild Tenden og Lars Sponheim om å klimavaske norsk lovverk og
administrative ordninger – vedlegges protokollen.
Jeg viser til Representantlovforslag nr. 86
(2008-2009) fra representantene Gunnar Kvassheim, Trine Skei Grande,
Borghild Tenden og Lars Sponheim om å klimavaske norsk lovverk og
administrative ordninger.
Jeg sendte 8. mai brev til Stortinget med en
kort henvisning til den klimapolitiske redegjørelsen som skulle
finne sted 12. mai. Intensjonen var at representantlovforslaget
skulle behandles direkte i salen i forbindelse med redegjørelsen. Saken
ble så vidt jeg husker nevnt i replikkordskiftet, men ikke underlagt
noen grundig vurdering.
Som representantene viser til i sitt forslag
har SFT allerede foretatt en forstudie av problemstillingen som
representantlovforslaget tar opp. SFT konkluderer med at det ikke
er behov for å nedsette et eget utvalg for å avdekke og fjerne utilsiktede
barrierer i eksisterende lovverk. Jeg støtter SFTs konklusjon på
dette punkt.
Representantene synes også å være enige i at
skjulte feil og mangler ikke er et omfattende problem i norsk lovverk.
Representantlovforslaget synes i stedet å ville rette opp i kjente
feil og mangler.
Her kan jeg opplyse om at regjeringen – som
en oppfølging av klimaforliket og St.meld. nr. 35 (2006-2007) Norsk
klimapolitikk – har nedsatt en arbeidsgruppe, Klimakur 2020, som
bl.a. ser på slike problemstillinger som det pekes på i representantlovforslaget.
Klimakur gjennomgår og analyserer tiltak og virkemidler som kan
redusere dagens utslipp og forhindre at nye oppstår, og skal legge
frem sine resultater i november. På denne bakgrunn ser jeg ikke
behov for at det allerede nå nedsettes et eget utvalg som skal foreta
en gjennomgang av norsk lovverk.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 2. juni 2009
Gunnar Kvassheim |
Marianne Martinsen |
leder |
ordfører |