Utenriksdepartementet viser i proposisjonen
til at EØS-komiteen 5. februar 2009 besluttet å innlemme europaparlaments-
og rådsdirektiv 2004/35/EF av 21. april 2004 om ansvar for miljøskade
(miljøansvarsdirektivet) i EØS-avtalens vedlegg XX (Miljø).
Miljøansvarsdirektivet etablerer et rammeverk for
ansvar for miljøskade. Når det er stor fare for at en miljøskade
skal inntreffe, pålegges den ansvarlige en plikt til å forebygge.
Har skaden inntruffet, skal den ansvarlige i utgangspunktet treffe
gjenopprettende tiltak og også betale for tiltakene. Direktivet
bygger på prinsippet om at forurenser betaler.
Fra norsk side ble det lagt til grunn at EØS-komiteens
beslutning ville kreve lovendring, og det ble derfor tatt forbehold
om Stortingets samtykke til etterfølgende godkjennelse i samsvar med
Grunnloven § 26, annet ledd.
EØS-komiteens beslutning og uoffisiell norsk oversettelse
av europaparlaments- og rådsdirektiv 2004/35/EF følger som trykte
vedlegg til proposisjonen.
Miljøansvarsdirektivet etablerer et rammeverk for
ansvar for miljøskade og bygger på prinsippet om at forurenseren
skal betale. En operatør, det vil si en fysisk person eller en virksomhet, som
kan sies å ha forårsaket skade på miljøet, eller som forårsaker
stor fare for at slik skade skal oppstå, skal både ha plikt til
å gjennomføre forebyggende og gjenopprettende tiltak, og skal holdes
økonomisk ansvarlig for slike tiltak.
Begrepet "miljøskade" er definert som skade
på beskyttede dyrearter og naturtyper, forurensning av vann og forurensning
av jordsmonnet. Skaden skal være betydelig.
Direktivets rettsvirkninger for Norge anses
avgrenset til å gjelde ansvar for skade på vannmiljøet, jf. de forpliktelser
som Norge har påtatt seg gjennom innlemmelsen av vanndirektivet, samt
grunnforurensning som utgjør en betydelig risiko for folkehelsen.
Miljøansvarsdirektivet vil bare få rettsvirkninger på norsk vannkraftproduksjon
der Norge ikke oppfyller sine forpliktelser etter vanndirektivet.
Miljøansvarsdirektivet er et minimumsdirektiv og
medfører at Norge kan ha og utvikle et regelverk som stiller strengere
krav enn direktivets minstekrav. Miljøverndepartementet og eventuelle
andre berørte departementer vil fremme de nødvendige lovendringsforslag
for Stortinget.
Direktivets regler er i stor grad i tråd med regelverk
som har vært gjennomført i Norge i lang tid.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, lederen
Gunnar Kvassheim, har merket seg at hovedformålet med direktivet
er å etablere et rammeverk for ansvar for miljøskade, og at direktivet
bygger på prinsippet om at forurenser skal betale.
Komiteen viser til at direktivet
innebærer både en plikt for ansvarlig virksomhet eller person til å
sette i verk tiltak dersom det er stor fare for at en miljøskade
skal inntreffe, og en plikt til å gjennomføre gjenopprettende tiltak
dersom betydelig skade har inntruffet. Det gjøres imidlertid unntak
for bl.a. miljøskade som følge av uhell.
Komiteen viser også til at direktivets
rettsvirkninger for Norge anses avgrenset til å gjelde ansvar for
skade på vannmiljøet, jf. forpliktelsene Norge har påtatt seg gjennom
innlemmelsen av vanndirektivet (2006/60/EF), samt grunnforurensning
som utgjør en betydelig risiko for folkehelsen.
Komiteen har merket seg at gjennomføringen av
direktivet vil medføre endringer i forurensningsloven.
Komiteen er positiv til at private
personer og organisasjoner gjennom direktivet får en rett til å fremsette
krav til myndighetene om å utvise aktivitet etter direktivet, og
at myndighetene plikter å foreta en vurdering av kravet.
Komiteen har for øvrig merket
seg at direktivet er et minimumsdirektiv som gir statene adgang til
å opprettholde og vedta strengere regler innenfor direktivets virkeområde.
Utenrikskomiteen behandlet på sitt møte i dag utkastet
til innstilling til ovennevnte stortingsproposisjon. Komiteen har
ingen merknader til innstillingen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning nr. 17/2009 av 5. februar 2009 om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2004/35/EF om ansvar for miljøskade (miljøansvarsdirektivet).
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 2. juni 2009
Gunnar Kvassheim |
Marianne Marthinsen |
leder |
ordfører |