Stortingsmelding nr. 42 (2008-2009) følger i hovedsak
samme format som fjorårets melding. Det gis informasjon om hva slags
militære varer som er utført til hvilke land, verdien av eksporten
fordelt på land og regioner, samt om forsvars-myndighetenes utførsel
av eget materiell. Det gis videre informasjon om utførsel av håndvåpen
fra Norge, formidling av forsvarsmateriell mellom tredjeland og
om overføring av produksjonsrettigheter av forsvarsmateriell til
utlandet. I tillegg gis det informasjon om avslag på lisenssøknader
begrunnet i EUs kriterier for våpeneksport. For å bidra til enda
større åpenhet er det i årets melding gitt ytterligere detaljer
om hvilke varer som er eksportert og om lisenssøknader som ble avslått,
samt om utførselen av sivile varer til militære sluttbrukere.
Regjeringen vil fortsatt løpende vurdere muligheter
for å gi ytterligere innsyn i eksporten av forsvarsmateriell. Regjeringen
vil fremover også videreføre praksisen med å konsultere og informere
Stortinget om saker av særlig omfang og viktighet.
Den samlede verdien av eksporten i 2008 var
om lag 4,2 mrd. kroner. Av dette utgjorde salg ca. 3,9 mrd. kroner.
Tjenester, reparasjoner for utenlandske eiere og overføring av produksjonsrettigheter
utgjorde ca. 272 mill. kroner. Eksporten av A-materiell økte med
omlag 485 mill. kroner, mens eksporten av B-materiell økte med ca.
208 mill. kroner. Samtidig var det en tilbakegang på nær 40 pst.
i verdien av tjenester og reparasjoner for utenlandske eiere.
Sammenlignet med 2007 var det i 2008 en økning
i den totale eksportverdien av A-materiell med omlag 24 pst., og
eksporten av B-materiell økte med ca. 18 pst.
I 2008 gikk 92 pst. av eksporten av A-materiell og
77 pst. av eksporten av B-materiell til NATO-landene, Sverige og
Finland. Svingningene i eksporten av forsvarsmateriell fra et år
til et annet skyldes bl.a. tidspunktet for når enkeltleveranser finner
sted. Slike svingninger vil oppstå fra år til år.
Norge eksporterer forsvarsmateriell bare til
bruk for myndigheter. Ved eksport til medlemsland i NATO, nordiske
land eller til nærstående land som er godkjent som mottakere av
forsvarsmateriell fra Norge, kreves dokumentasjon som godtgjør sluttbrukeren
før lisens kan innvilges.
Eksporten av forsvarsmateriell mellom NATO-lands
forsvarsmyndigheter bygger på en langsiktig utenriks, sikkerhets-
og forsvarspolitikk, hvor leveranser av materiell mellom partene
er forankret i avtaler og mangeårig praksis. Det er således et etablert
tillitsforhold om at disse mottakerne ikke videreselger materiell
kjøpt fra Norge.
Ved eksport av forsvarsmateriell til land utenfor NATO
og den nærstående landgruppen, kreves det dokumentasjon som bekrefter
sluttbrukeren, opplyser hvor materiellet skal installeres og brukes,
samt forsikrer at materiellet ikke skal videreselges uten norske
myndigheters samtykke. Regjeringen vil videreføre denne politikken.
Når det gis tillatelse til salg av forsvarsmateriell vil
spørsmålet om fremtidig vedlikehold, reparasjoner og leveranse av
reservedeler inngå i totalvurderingen. Hensynet til norske leverandørers
troverdighet som handelspartnere er også et forhold som myndighetene
må ta i betraktning når det gjelder å gi tillatelse til oppfølgingsleveranser.
De siste årene har det utviklet seg et nærmere
samarbeid i internasjonale fora om bedre kontroll med konvensjonelle
våpen, særlig håndvåpen og lette våpen. Dette er en utvikling Regjeringen støtter
aktivt.
Norge arbeider aktivt innenfor relevante internasjonale
fora for å oppnå enighet om et folkerettslig bindende instrument
for merking og sporing av håndvåpen og ammunisjon. På bakgrunn av
de humanitære lidelsene bruk av håndvåpen medfører har Regjeringen
styrket innsatsen på dette området. I meldingen redegjøres det nærmere
for dette arbeidet.
Norge gjennomfører relevante vedtak om våpenembargo
fattet av FNs Sikkerhetsråd og i OSSE, uavhengig av om de har bindende
eller ikke-bindende karakter. I praksis har Norge også sluttet seg
til og etterlever EU-vedtak om våpenembargo. Dette er en politikk
Regjeringen tar sikte på å videreføre.
Norge vil videreføre arbeidet for å styrke Wassenaar-samarbeidets
retningslinjer når det gjelder kontrollen med konvensjonelle våpen
og relevant høyteknologi. I tillegg vil et norsk initiativ om å
styrke åpenheten om internasjonal våpenhandel bli aktivt fulgt opp
fremover. Norge vil lede Wassenaars arbeidsgruppe for politiske
spørsmål i 2010.
Meldingen redegjør også for Utenriksdepartementets
oppgaver og saksbehandling av søknader om utførselstillatelse for
både forsvarsmateriell og flerbruksvarer, herunder arbeidet med
produktklassifisering, sluttbrukerkontroll, informasjonsvirksomhet
og samarbeid med eksportørene.
Som ledd i å sikre gjennomføring av en forsvarlig
og effektiv eksportkontroll leder Utenriksdepartementet et tverrinstitusjonelt
samarbeid med Politiets sikkerhetstjeneste, Tollvesenet og Forsvaret.
Målsettingen er at styrket planlegging, informasjonsutveksling og
koordinering av de enkelte instansers aktiviteter skal bidra til
å sikre både en effektiv kontroll og en best mulig ressursutnyttelse.
Teknologisk utvikling samt økende kompleksitet
og kostnader forbundet med moderne forsvarsmateriell har gjennom
de siste årene ført til store endringer i norsk forsvarindustri.
Ettersom forsvarsmateriell har blitt stadig dyrere å utvikle har
bedriftene i økende grad måttet tilpasse seg ved å inngå samarbeid
om utvikling og produksjon av nytt militært materiell, både nasjonalt
og internasjonalt. Utviklingen i retning av større globalisering
når det gjelder handelen med både forsvarsmateriell og flerbruksvarer
vil fortsette å øke, noe som bl.a. vil innebære behov for tilpasninger
også når det gjelder eksportkontrollen i fremtiden.
Regjeringen ønsker størst mulig innsyn i utførselen
av forsvarsmateriell fra Norge. Som ledd i denne målsettingen vil
et sammendrag av stortingsmeldingen bli oversatt til engelsk.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund, Siv
Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Siri A. Meling og Erna Solberg,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, fra Kristelig Folkeparti,
Dagfinn Høybråten, fra Senterpartiet, Åslaug Haga, og fra Venstre,
Anne Margrethe Larsen, har merket seg at meldingen gjør
rede for norsk eksportkontroll av våpen, ammunisjon og annet militært
materiell og flerbruksvarer, omfanget av eksporten i 2008 av både
av forsvarsmateriell og for tjenester og teknologi knyttet til disse produktene.
Meldingen gir også informasjon om eksporten av flerbruksvarer for
militært bruk.
Komiteen ser positivt på det
arbeidet som er gjort de senere år for å sikre størst mulig innsyn i
utførselen av forsvarsmateriell fra Norge og den åpenhet det etter
hvert har blitt om eksporten av forsvarsmateriell.
Komiteen registrerer at meldingen
i likhet med fjorårets melding også gir informasjon om eksport av
sivile varer til militære sluttbrukere, samt om utførsel av beskyttelsesutstyr
for bruk av humanitære organisasjoner i forbindelse med minerydding.
Komiteen merker seg at det gis
informasjon om hva slags militære produkter som er utført til hvilket
land, verdien av eksporten fordelt på land og regioner i tillegg
til forsvarsmyndighetenes utførsel av eget materiell. Meldingen
gir også informasjon om utførsel av håndvåpen fra Norge, formidling
av forsvarsmateriell mellom tredjeland og om overføring av produksjonsrettigheter av
forsvarsmateriell til utlandet.
Komiteen har videre merket seg
at det også gis informasjon om avslag på lisenssøknader begrunnet
i EUs kriterier for våpeneksport.
Komiteen ser positivt på Regjeringens
løpende vurdering av mulighetene for å gi ytterligere innsyn i
eksporten av forsvarsmateriell.
Komiteen har merket seg at den
samlede verdien av eksporten i 2008 var på om lag 4,2 mrd. kroner
hvorav salg utgjorde 3,9 mrd. kroner. Dette var totalt sett en økning
i forhold til 2007 på om lag 17 pst. Komiteen er
kjent med at verdien av eksporten varierer fra år til år, noe som bl.a.
henger sammen med tidspunkt for når enkeltleveranser finner sted.
Komiteen er også kjent med at
produksjon og eksport av forsvarsmateriell utgjør en betydelig verdiskaping
i Norge og bidrar positivt til utvikling av teknologi som også kan
brukes sivilt.
Komiteen har merket seg og er
tilfreds med at Norge praktiserer et strengt eksportkontrollregelverk,
og at hovedmottakerne av norsk forsvarsmateriell derfor er NATOs
medlemsland, de nordiske landene og andre nærstående land.
Komiteen er kjent med at kontrollen
med eksporten av forsvarsmateriell skal sikre at leveranser av konvensjonelle
våpen og forsvarsmateriell skjer i tråd med norsk sikkerhetspolitikk
og at eksportkontrollen av flerbruksvarer tar sikte på å hindre
spredning av masseødeleggelsesvåpen eller destabiliserende våpenleveranser
og er utelukkende basert på kontrolltiltak som er samordnet innenfor
rammen av internasjonalt samarbeid.
Komiteen er også kjent med at
eksporten av forsvarsmateriell mellom NATO-lands forsvarsmyndigheter
bygger på en langsiktig utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitikk,
hvor leveranser av materiell mellom partene er forankret i avtaler og
mangeårig praksis, og at det således er etablert et tillitsforhold
om at disse mottakerne ikke videreselger materiell kjøpt fra Norge. Komiteen merker
seg også at forsvarsmateriell kun eksporteres til bruk av myndigheter,
og at lisens for eksport til medlemsland i NATO, nordiske land eller
andre nærstående land som er godkjent som mottakere, kun gis til
dersom det dokumenteres hvem som er sluttbruker.
Komiteen er tilfreds med det
arbeidet som fortløpende gjøres av Utenriksdepartementet for å sikre
et tidsmessig og effektivt regelverk. Komiteen er
kjent med ønske fra flere hold om å innføre bedre parlamentarisk
kontroll med våpeneksporten, og der den svenske modellen med mer
direkte kontroll blir nevnt som et mulig alternativ. Komiteen vil
be om at Utenriksdepartementet i sitt løpende arbeid med å forbedre eksportkontrollregelverket
også tar dette med i vurderingen.
Komiteen vil i likhet med Regjeringen
utrykke støtte til utviklingen av et nærmere samarbeid i internasjonale
fora for å få til bedre kontroll med konvensjonelle våpen, særlig
håndvåpen og lette våpen og tilhørende ammunisjon. Arbeidet innenfor
relevante internasjonale fora for å oppnå enighet om et folkerettslig
bindende instrument for merking og sporing av håndvåpen er etter komiteens mening
svært viktig på bakgrunn av de lidelser bruk av håndvåpen medfører.
Komiteen har merket seg at meldingen
gir en grundig redegjørelse om de multilaterale eksportkontrollregimene,
der man har utarbeidet egne ekspertfora for håndhevelse, kontroll
og informasjonsutveksling.
Komiteen registrerer at det økte
internasjonale fokus på spredningstrusler, bl.a. til terrorister, har
ledet til økte forventninger til de enkelte lands evner til å gjennomføre
effektiv eksportkontroll og at innføringen av nye kontrolltiltak,
teknologiutvikling, samt omfanget av informasjon om oppkjøpsaktiviteter
stiller betydelige krav til kontroll og lisensieringsapparatet. Komiteen vil
derfor understreke at man til enhver tid må stille til disposisjon
både kapasitet og kompetanse som er nødvendig for å forebygge brudd
på eksportkontrollregelverket og for å sikre en forsvarlig behandling
av lisenssøknader.
Komiteen viser til at det i vurderingen
av en søknad om eksportlisens stilles strenge krav til situasjonen
på menneskerettighetsområdet i det aktuelle mottakerland. Det er
viktig å styrke menneskerettighetene og den internasjonale humanitærrettens
stilling i eksportkontrollen. Komiteen har med tilfredshet
merket seg at hensynet til menneskerettigheter nå er presisert i retningslinjene. Komiteen viser
til at Norge eksporterer forsvarsmateriell til bl.a. Saudi-Arabia, et
land som ifølge menneskerettighetsorganisasjoner har mange og grove
brudd på menneskerettighetene. Komiteen vil videre
vise til at det følgelig ikke er åpnet for eksport av A-materiell til
Saudi-Arabia. Komiteen vil understreke at det i vurderingen
av søknader om eksportlisens må stilles reelle krav til situasjonen
på menneskerettighetsområdet i mottakerland.
Komiteen viser til at flere organisasjoner
har tatt til orde for en bedre kontroll med sluttbruken av norskeksportert
forsvarsmateriell, bl.a. ved hjelp av obligatorisk sluttbrukererklæring. Komiteen viser
til at det allerede i 1959 ble besluttet at Norge ikke vil tillate
salg av våpen og ammunisjon til områder hvor det er krig eller krig
truer, eller til land hvor det er borgerkrig. Komiteen ber
om at det vurderes tiltak som sikrer at norske våpen eller forsvarsmateriell ikke
kommer på avveie. Komiteen viser for øvrig til behandlingen
av St.meld. nr. 29 (2007–2008), jf. Innst. S. nr. 28 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at meldingen er
kommet så sent at det ikke har vært tid til å gjennomføre en høring
hvis saken skulle behandles før sommeren. Disse medlemmer viser
til at det fra det sivile samfunn er et sterkt ønske om å kunne
gi høringsinnspill, slik det også har vært mulighet for tidligere
ved at komiteens sluttbehandling av meldingen er skjøvet over sommeren.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener høringsrunden er et verdifullt bidrag til
belysning av saken og har derfor foreslått at saken blir utsatt.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 42 (2008–2009) – Eksport av forsvarsmateriell
fra Norge i 2008, eksportkontroll og internasjonalt ikke-spredningssamarbeid
– vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 10. juni 2009
Olav Akselsen |
Øyvind Vaksdal |
leder |
ordfører |