Regjeringen opprettet, sammen med Aker ASA og
Svenske SAAB og Investor, Aker Holding AS i 2007. For 4,9 mrd. kroner
sikret staten seg en eierandel i Aker Holding AS på 30 prosent, Aker
ASA eier 60 prosent, mens de resterende aksjonærene eier 10 prosent.
Aker Holding AS' eneste oppgave er å eie 40,1 prosent av aksjene
i børsnoterte Aker Solutions ASA.
Statens eierpost i Aker Holding AS tilsvarer
et direkte eierskap i Aker Solutions ASA på 12 prosent. For Aker
ASAs del tilsvarer eierposten 24 prosent, og svenskenes aksjepost
4 prosent. Svenskene betalte det samme som staten for aksjene, men
fikk salgsopsjoner som sikrer dem mot tap. Staten fikk på sin side
10 års bindingstid, som på den ene siden låser eierstrukturen, på
den andre side svekker statens aksjeverdier pga. illikviditet.
De fem selskapene Aker Solutions AS har kjøpt av
Aker AS, har reist en debatt om misbruk av aksjonærinnflytelse fra
Aker på bekostning av andre aksjonærer gjennom feilprising og måten prosessen
er gjennomført på.
Investeringen i Aker Holding AS svekker etter forslagsstillernes
mening statens verdier som eier i Aker Solutions ASA betraktelig
som følge av innlåsingseffekt og av at Aker ASA kan utøve et eierskap
på vegne av staten som kan være i strid med statens interesser.
Forslagsstillerne mener at staten har hatt problemer med å ivareta sine
interesser gjennom holdingmodellen, hvor man blir involvert direkte
i strategispørsmål i selskapet. Normalt direkteeierskap har derimot staten
lang erfaring med, og det er mer ryddig med hensyn til maktstruktur.
Ved at Aker ASA, de svenske eierne og staten blir direkte eiere
i Aker Solutions ASA, vil eierne kunne utøve den innflytelse som
følger av det faktiske eierskapet og gi selskapet et mer normalt
selskapsstyringsopplegg.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
avvikling av Aker Holding AS slik at staten blir direkte aksjonær
i Aker Solutions ASA."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til at Aker Solutions ASA er en viktig kompetansearbeidsplass
med over 20 000 fast ansatte og over 50 mrd. kroner i omsetning
og virksomhet i mange land. Selskapet er en av Norges største private
arbeidsgivere med arbeidsplasser langs hele norskekysten. Norsk næringsliv
består av mange virksomheter som hver for seg er viktige for sine
lokalsamfunn og for de som arbeider der. Komiteen er
opptatt av nasjonalt eierskap og av å sikre hovedkontorfunksjoner
i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det i dag er få eiermiljøer i Norge utenfor staten
som er store nok til å sikre langsiktig eierskap og norsk forankring
av store selskaper som Aker Solutions ASA.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, mener samspillet
mellom oljeselskaper, forskningsinstitusjoner og leverandørindustri
er en viktig premiss for utviklingen i norsk og internasjonal petroleumssektor. Utviklingen
i leverandørindustrien de siste ti årene har gått i retning av oppkjøp
og etableringer av større enheter.
Dette flertallet mener nasjonalt
eierskap er viktig for å sikre at bedriftene har hovedkontor og
forskningsaktivitet i Norge, samt at industriell kunnskap utvikles
og forvaltes fra Norge. Ved hovedkontoret til Aker Solutions ASA fattes
beslutninger med stor betydning for selskapets forretningsmessige
og strategiske utvikling.
Dette flertallet viser til at
forslagsstillerne foreslår å avvikle Aker Holdning AS slik at staten
blir direkte aksjonær i Aker Solutions ASA.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er behov for profesjonalisering av det statlige eierskapet ved
i størst mulig grad å ha indirekte eierskap som på en god måte kan
skille politikk og profesjonell eierskapsforvaltning. Dette forutsetter
bl.a. at statens styrerepresentanter er aktive og har evnen til
å følge med i de beslutningene som tas i styret for å kunne rapportere
til sin eier.
På denne bakgrunn vil et tredje
flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
avvise forslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Representantforslag
nr. 82 (2008–2009) om avvikling av Aker Holding AS slik at staten
blir direkteeier i Aker Solutions ASA. Aker Holding AS ble opprettet
i 2007 med eneste formål å eie 40,1 prosent av aksjene i børsnoterte
Aker Kværner ASA (senere Aker Solutions ASA), gjennom en såkalt holdingmodell.
Statens eierpost i Aker Holding AS tilsvarer et direkte eierskap
i Aker Solutions ASA på 12 prosent.
Disse medlemmer viser til behandling
av St.prp. nr. 88 (2006–2007), hvor Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre stemte imot statens kjøp i Aker Holding i 2007. Disse
medlemmer har merket seg at Regjeringen fikk mye kritikk
i forbindelse med inngåelsen av avtalen i 2007, blant annet fordi
ekstern finansiell ekspertise ikke ble benyttet, og at prisen for
eierposten ble regnet som for høy. Disse medlemmer har merket
seg at den svenske investorgruppen inngikk en avtale som sikrer
dem mot tap, og en mulighet til å selge sin eierandel. Staten og
Aker ASA på sin side inngikk en avtale med 10 års bindingstid.
Disse medlemmer viser til Aker
ASAs salg av fem selskaper til Aker Solutions AS, et datterselskap
til Aker Solutions ASA, til en verdi av rundt 2 mrd. kroner gjennomført
med effekt 2. april 2009. Disse medlemmer viser til
at Regjeringens håndtering av denne saken samt kjøpet av aksjer
i 2007, er til behandling i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.
Disse medlemmer mener debatten
i kjølvannet av Aker Solutions ASAs kjøp av fem andre Aker-kontrollerte
selskaper, viser at statens avtale med Aker ASA er mangelfull. Regjeringens
problemer med håndteringen av interntransaksjonene er en indikasjon
på at dette er en komplisert struktur for staten, ved at man er
minoritetseier i et holdingselskap til et børsnotert foretak sammen
med en dominerende privat eier. Ved kjøpet i 2007 ble det reist
kritikk mot Regjeringen ved at aksjenes verdi ble redusert som følge
av innlåsningseffekt og manglende handlefrihet. Disse medlemmer deler
denne vurderingen.
Derimot mener disse medlemmer at
staten gjennom den modellen man har valgt, styrker innflytelsen
til en utvalgt storaksjonær i det underliggende selskap, med de
utfordringer dette innebærer i forhold til selskapsstyring og interntransaksjoner.
Disse medlemmer vil bemerke at
statens investering i Aker Holding i seg selv ikke vil være til
hinder for salg av virksomhet, utflytting og omstilling i de underliggende
selskap, og at det er tvilsomt om investeringen sikrer arbeidsplasser.
Tvert imot har det vært hevdet fra enkelte hold at oppkjøpene som
ble gjennomført, øker de finansielle forpliktelsene i det underliggende konsernet.
Disse medlemmer mener at både
prosessen bak kjøpet og resultatet er kritikkverdig. Rot i eierskapspolitikken
skaper utrygghet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti konstaterer at staten derimot har
lang erfaring med direkte eierskap som eiermodell for slike store
aksjeposter og at dette er mer ryddig i forhold til maktstruktur. Disse medlemmer ønsker
derfor at Regjeringen skal ta initiativ til avvikling av Aker Holding
og at aksjene i Aker Solutions ASA så overføres eierne i Aker Holding. Disse
medlemmer viser til at aksjonæravtalen inneholder bestemmelser om
avvikling av Aker Holding og at dette forutsetter enighet mellom
eierne. Staten vil sammen med Aker ASA ha 36 prosent av aksjene
i selskapet og negativt flertall. Ved at Aker, de svenske eierne
og staten blir direkte eiere i Aker Solutions ASA, vil eierne kunne
utøve den innflytelse som følger av det faktiske eierskapet og gi
selskapet et mer normalt selskapsstyringsopplegg. Disse medlemmer viser
til at bedringer i modellen for selskapsstyring normalt vil være positivt
for verdiene i et børsnotert foretak.
Disse medlemmer vil ta grep for
å sikre et mer profesjonelt og forutsigbart statlig eierskap, og
fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
avvikling av Aker Holding slik at staten blir direkte aksjonær i
Aker Solutions ASA."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener, i motsetning til flertallet i komiteen,
at en styrking av det nasjonale eierskapet heller må skje gjennom
tiltak som bedrer vilkårene for et aktivt, langsiktig og kompetent privat
eierskap, blant annet gjennom reduksjoner i formuesskatt og arveavgift
og bedre rammebetingelser for næringsvirksomhet i Norge.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre stemte mot statens oppkjøp i Aker Solutions ASA,
med den begrunnelse at avtalen som ble forelagt Stortinget ikke
var en god avtale og begrunnelsen for oppkjøpet fra Regjeringen
var uklar. Dette medlem vil vise til at Regjeringen betalte
nesten 5 mrd. kroner for at en av Norges rikeste menn kan sitte
på alle sider av bordet i ti år, hvor staten som minoritetseier
har nesten ingen råderett over viktige beslutninger i selskapet.
Kjell Inge Røkke kunne ifølge avtalen fortsatt selge deler av virksomheten
til de Regjeringen var så redd for: "noen ukjente enten norske eller
utenlandske investorer". Så kommer alle de sakene som regjeringspartienes
representanter har vært så opptatt av de siste fire årene: den aktive
næringspolitikken ved å blande seg opp i styresammensetning, utbyttestørrelse
og lederlønninger i selskaper der staten er en betydelig eier. Ingen
av disse forholdene har staten i realiteten noen som helst innvirkning
over gjennom eierskapet i Aker Holdning. Dette medlem oppfordrer
derfor Regjeringen til å ta et initiativ overfor de andre eierne
i Aker Holding om å avvikle selskapet.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
avvikling av Aker Holding slik at staten blir direkte aksjonær i
Aker Solutions ASA.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:82 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Torbjørn Hansen, Jan Tore Sanner og
Gunnar Gundersen om avvikling av Aker Holding AS slik at staten blir
direkte aksjonær i Aker Solutions ASA – bifalles ikke.
Det vises til brev datert 5. mai 2009 med et
vedlagt forslag om at regjeringen skal ta initiativ
til å avvikle Aker Holding AS slik at staten blir direkte aksjonær
i Aker Solutions ASA.
Regjeringens motivasjon og begrunnelse for kjøpet
av aksjer i Aker Holding AS fremgår av St.prp. nr. 88 (2006-2007),
som Stortinget behandlet og sluttet seg til, jfr. Innst. S. nr.
54 (2007-2008).
Det fremgår blant annet at ved hovedkontoret
til Aker Solutions ASA fattes beslutninger med stor betydning for
selskapets forretningsmessige og strategiske utvikling og for utviklingen
av mange andre mindre norskbaserte virksomheter som er underleverandør
til Aker Solutions ASA. Gjennom et langsiklig eierskap i Aker Solutions ASA
sikres det at industriell kompetanse innenfor petroleumsrelatert
virksomhet utvikles og ledes fra Norge. For regjeringen har det
derfor vært viktig å sikre en videreføring av hovedkontorfunksjoner
i Norge og et langsiktig industrielt eierskap. Gjennom Aker Holding
AS sikret regjeringen langsiktighet og stabilitet på eiersiden i
Aker Solutions ASA i minst ti år. Jeg ser ikke vesentlig annerledes
på dette nå.
Det står i proposisjonen at Aker ASA vil ha
en ledende rolle og den industrielle føring og kontroll i Aker Holding
AS, og at overordnete eierstrategiske føringer skal drøftes i styret
i Aker Holding AS. Videre understrekes det at den etablerte aksjonæravtalen
i Aker Holding AS ikke innebærer noen restriksjoner på norske og utenlandske
investorers adgang til å investere i Aker Kværner-aksjen (nå: Aker
Solution), og at staten ikke skal ha noen særrettigheter i Aker Kværner
ASA eller noen direkte innflytelse over den daglige ledelse og drift
i dette selskapet, hvor det vil ligge kommersielle hensyn til grunn for
driften.
Forslaget i dokument 8: 82 (2008-2009) vil etter min
vurdering ikke ivareta den balansen og de hensyn som lå til grunn
for statens eierskap i Aker Holding AS slik det ble redegjort for
i St.prp. nr. 88 (2006-2007), og jeg ser ikke annerledes på dette
nå enn det som lå til grunn for forslaget som ble vedtatt på grunnlag
av denne proposisjonen.
Jeg vil forøvrig peke på at de problemstillingene som
er reist i tilknytning til transaksjonene nå er avklarte.
Oslo, i næringskomiteen, den 11. juni 2009
Ola Borten Moe |
Øyvind Korsberg |
leder |
ordfører |