Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen innføre en tidsbegrenset
ordning med miljøbilpremie for privatpersoner som kjøper ny miljøbil
i Norge. Ordningen bør gjelde i perioden 1. januar 2010 til 31. desember
2011."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, lederen
Gunnar Kvassheim, viser til at veitrafikken er en av de
største kildene til utslipp av klimagasser i Norge. Fra 1990 til
2007 økte utslippene fra veitrafikken med 33 prosent. I 2007 satte
veitrafikken ny utslippsrekord med et samlet utslipp på 10,3 millioner
tonn CO2. Dette utgjør 19 prosent av
Norges samlede klimagassutslipp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til klimaforliket
i Stortinget fra januar 2008, der det var enighet om at det skal
være et mål at det gjennomsnittlige utslippet fra nye personbiler
skal være under 120 gram CO2 per kilometer
fra 2012.
Komiteen viser til
at ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at gjennomsnittlig
CO2-utslipp for nye personbiler registrert
i februar 2009 var på 154 g/km. Innfrielse av målsettingene i klimaforliket
krever at miljøbiler og lavutslippsbiler utgjør en langt større
andel av nybilsalget enn det de gjør i dag.
Komiteen peker på at en måte
å få ned utslippene fra veitrafikken på er å premiere kjøp av miljøvennlige
biler. Komiteen viser i den forbindelse til brev
fra fungerende samferdselsminister til komiteen, datert 3. juni
2009, der statsråden sier:
"De norske utslippene ble markert redusert etter omleggingen
av engangsavgiften fra 2007."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til Regjeringens pågående arbeid
med omlegging av engangsavgiftene. De norske utslippene ble markert
redusert etter omleggingen av engangsavgiften fra 2007. Engangsavgiften
ble justert på nytt fra 2009 slik at det gis fradrag på 500 kroner
pr. gram CO2 under 120 gram CO2/km for nye biler.
Flertallet har merket seg at
disse allerede gjennomførte omleggingene har hatt betydelig effekt.
En bil med utslipp på 60 gram CO2 får
med dagens system 30 000 kroner i fradrag i engangsavgift. Omleggingen
av engangsavgiften har medvirket til at utslippene fra nye biler
har gått ned fra 178 til 153 gram pr. km, dvs. en nedgang på 25
gram eller 14 pst.
I tillegg vil flertallet understreke
at hybridbiler og flexifuel-biler får spesialfradrag utover dette.
Elbiler er fritatt for engangsavgift, bompenger, parkeringsavgift,
merverdiavgift og årsavgift, og kan i tillegg benytte kollektivfeltet. Hydrogenbiler
har fritak for engangsavgift. Flertallet vil derfor
understreke at det allerede er betydelig miljøpremiering inne i
det norske avgiftssystemet, som ett resultat av denne Regjeringens
gode og målrettede miljøpolitikk på blant annet dette området.
Flertallet er i likhet med Regjeringen
svært opptatt av å få en rask elektrifisering av transportsektoren
for å få klimautslippene ned. Flertallet viser til
at de bilene folk kjøper nå og framover, skal være på veiene i rundt
15 år i gjennomsnitt. Flertallet mener derfor at virkemiddelbruken
må settes inn mot å forsere overgangen til nullutslippsbiler. Da
trengs konkrete og langsiktige virkemidler. Flertallet har
i den anledning merket seg at Energibedriftenes Landsforening, EBL,
på oppdrag fra Samferdselsdepartementet har ledet en arbeidsgruppe som
foreslår en rekke tiltak for å få norsk transport over på elektrisitet.
Samferdselsdepartementet har nettopp mottatt rapporten og går nå nøye
igjennom de ulike forslagene. Flertallet ser frem
til denne gjennomgangen og vurderingen av de ulike forslagene.
Flertallet har merket seg at
det arbeides med kriterier for bærekraft når det gjelder matproduksjon
og miljø i forhold til biodrivstoff. Satsing på for eksempel E85
krever utbygging av infrastruktur og tilpassede biler. Flexi-fuelbiler
kan benytte både bensin og E85, og mange av disse bilene er store
med høye CO2-utslipp. Miljøgevinsten
kan som en følge av dette etter flertallets mening
bli svært begrenset. Flertallet viser til at det
også er nødvendig med en overordnet vurdering av hvor de begrensede mengdene
tilgjengelig biodrivstoff skal prioriteres brukt.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har videre merket
seg at lavinnblanding av biodrivstoff i ordinært drivstoff gir raskere
stort omsatt volum og vil være rimeligere. For å øke omsetningen
av biodrivstoff har dette flertallet merket seg at Miljøverndepartementet
har forskriftsfestet at 2,5 pst. av omsatt drivstoff skal være biodrivstoff,
og at dette økes til 5 pst. i 2010 etter en nærmere vurdering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at heller ikke krav om innblanding av biodrivstoffkomponent i vanlig
drivstoff er et billig klimatiltak, og er glad for at en evaluering
skal finne sted før det eventuelt innføres nye krav til distribusjon
og salg av drivstoff.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre peker på at når nedgangen
i de norske utslippene ble markert redusert etter omleggingen av
engangsavgiften fra 2007, så viser dette at endringer i engangsavgift
eller en annen form for økonomisk premiering ved kjøp av miljøvennlig
bil har effekt.
Disse medlemmer understreker
behovet for å møte klimakrisen med offensive tiltak som kan stimulere
til å vri forbruket i mer miljøvennlig retning. Disse medlemmer mener
at et slikt tiltak kan være å innføre en miljøbilpremie på 25 000
kroner ved kjøp av ny bil som slipper ut under 120 g/km CO2.
Disse medlemmer slutter seg på
denne bakgrunn til forslaget i Dokument nr. 8:88 (2008–2009), og
tar opp forslaget fremsatt i dokumentet.
Disse medlemmer viser til den
svenske ordningen, foreslått og gjennomført av den ikke-sosialistiske
samarbeidsregjeringen, hvor alle kjøpere av nye biler med CO2-utslipp under 120 g/km får utbetalt
en miljøbilpremie. Dette har resultert i en langt raskere overgang
til biler med lave CO2-utslipp enn hva
som er tilfellet i Norge.
Disse medlemmer viser til at
dersom en slik ordning blir innført, vil utslippsgrensen for å få utbetalt
støtten kunne justeres i takt med den teknologiske utviklingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en midlertidig og kostbar støtteordning ikke er veien å gå. Disse medlemmer vil
peke på at permanent lavere engangsavgift på biler sammen med forhøyet vrakpant
ville være mer forutsigbart. En slik reduksjon i engangsavgiften
kan gjerne ha en miljøprofil så lenge det finnes gode og trygge familiebiler
som får lavere pris med en slik omlegging.
Komiteen vil understreke
at det òg er god og viktig miljøpolitikk å sørge for gode forhold
for syklister, fotgjengere og kollektivtrafikanter. Dette gjelder
spesielt i byene og særlig med tanke på bymiljøet generelt.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen innføre en tidsbegrenset
ordning med miljøbilpremie for privatpersoner som kjøper ny miljøbil
i Norge. Ordningen bør gjelde i perioden 1. januar 2010 til 31. desember
2011.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Representantforslag nr. 88 (2008–2009) fra stortingsrepresentantene
Line Henriette Holten Hjemdal, Dagfinn Høybråten, Jan Sahl og Dagrun
Eriksen om innføring av miljøbilpremie for bilkjøpere som kjøper
miljøvennlig bil i Norge – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 8. mai 2009 med følgende representantforslag:
"Stortinget ber regjeringen innføre en tidsbegrenset
ordning med miljøpremie for privatpersoner som kjøper ny miljøbil
i Norge. Ordningen bør gjelde i perioden 1. januar 2010 til 31. desember
2011."
De norske utslippene ble markert redusert etter omleggingen
av engangsavgiften fra 2007. Engangsavgiften ble justert på nytt
fra 2009 slik at det gis fradrag på 500 kroner pr gram CO2 under 120
gram CO2/km for nye biler. En bil med utslipp på 60 gram CO2 får
med dagens system 30 000 kroner i fradrag i engangsavgift. Omleggingen
av engangsavgiften har medvirket til at utslippene fra nye biler
har gått ned fra 178 til 153 gram pr km, dvs en nedgang på 25 gram
eller 14 pst.
Hybridbiler og flexifuelbiler får spesialfradrag utover
dette. Elbiler er fritatt for engangsavgift, årsavgift, bompenger,
parkeringsavgift, merverdiavgift og årsavgift, og kan i tillegg
benytte kollektivfeltet. Hydrogenbiler har fritak for engangsavgift.
Det er derfor allerede betydelig miljøpremiering inne i det norske
avgiftssystemet.
I forslaget vises det til den svenske ordningen.
I Sverige er det ikke engangsavgift ved kjøp av bil. De har dermed
ikke samme mulighet til å bruke engangsavgiften som virkemiddel
slik vi gjør i Norge. Kontantstøtte blir dermed eneste mulighet
i Sverige. Gjennomsnittsutslippene fra nye svenske biler har ligget
over de norske, jf figuren under.
[Figur:]
De ulike avgiftsfritakene/ordningene for el-bil utgjør
ca 2 kroner pr km (avhengig av forutsetninger om kjørelengde). I
tilegg kommer verdien av å kjøre i kollektivfeltet. Det gis dermed høyere
støtte til el-bil enn til kollektivtrafikk pr personkm.
Regjeringen er svært opptatt av å få en rask
elektrifisering av transportsektoren for å få klimautslippene ned.
Da trengs konkrete og langsiktige virkemidler. Energibedriftenes
Landsforening, EBL, har på oppdrag fra SD ledet en arbeidsgruppe
som foreslår en rekke tiltak for å få norsk transport over på elektrisitet.
Samferdselsdepartementet har nettopp mottatt rapporten og går nå nøye
igjennom de ulike forslagene. Rapporten foreslår virkemidler knyttet
til markedstiltak og bygging av ladepunkter, virkemidler for kjøp
og bruk av ladbare biler og virkemidler knyttet til FoU. Blant annet
foreslås støtte til kjøp av el-biler og ladbare hybridbiler på 30 000
kr inntil det er 50 000 slike biler i Norge. Rapporten inneholder
mange gode forslag som må vurderes nærmere av regjeringen.
Når det gjelder biodrivstoff, varierer klimaeffekten
fra 16 pst til 90 pst. Det arbeides med kriterier for bærekraft
i forhold til matproduksjon og miljø. Satsing på E85 krever utbygging
av infrastruktur og tilpassede biler. Flexi-fuelbiler kan benytte
både bensin og E85, og mange av disse bilene er store med høye CO2-utslipp.
Miljøgevinsten kan dermed bli svært begrenset.
Lavinnblanding av biodrivstoff i ordinært drivstoff
gir raskere stort omsatt volum og vil være rimeligere. For å øke
omsetningen av biodrivstoff har Miljøverndepartementet forskriftsfestet at
2,5 pst av omsatt drivstoff skal være biodrivstoff, og at dette
økes til 5 pst i 2010 etter en nærmere vurdering.
Det er også god og viktig miljøpolitikk å sørge for
gode forhold for syklister, fotgjengere og kollektivtrafikanter.
Dette gjelder spesielt i byene og spesielt med tanke på bymiljøet
generelt. Jeg er derfor glad for den understrekingen som gjøres
i representantforslaget av viktigheten av bedre kollektivtrafikk
og restriksjoner på privatbilbruk.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 16. juni 2009
Gunnar Kvassheim |
Peter Skovholt Gitmark |
leder |
ordfører |