I framskrivingene omtalt i avsnitt 7.1 i denne innstillingen
tas det kun med framtidige konsekvenser av vedtak som er innarbeidet
i Regjeringens budsjettforslag for 2010. Politiske målsettinger
som er kommet til uttrykk i for eksempel intensjonserklæringer,
stortingsmeldinger, flertallsmerknader i Stortinget mv., er derfor
ikke tatt med i tallmaterialet. Enkelte av disse målsetningene er
forholdsvis konkrete når det gjelder framtidige bevilgningsbehov.
Av slike utgiftssatsinger kan nevnes Kulturløftet, Omsorgsplan 2015,
CO2-håndtering på Kårstø og Mongstad,
klimameldingen, Nasjonal transportplan 2010–2019, Forsvarets langtidsplan
og tiltak for barnehager.
Videre er det i avsnitt 7.1 lagt til grunn at
kommunesektorens inntekter og overføringene til helseforetakene
videreføres reelt uendret fra 2010. I perioden 2005–2009 har den
gjennomsnittlige årlige inntektsveksten til kommunene vært på om
lag 3,1 pst., mens det har vært en reell aktivitetsvekst i helseforetakene
for aktivitet omfattet av ordningen med innsatsstyrt finansiering
på knapt 1 1/2 pst. pr. år, jf. årsrapport fra Beregningsutvalget
for spesialisthelsetjenesten 2009. En reell, årlig inntektsvekst
på 1 pst. for kommunene og helseforetakene vil medføre økte utgifter
på om lag 4 mrd. kroner pr. år.
Regjeringen vil videreføre maksimalprisen for foreldrebetaling
i barnehager nominelt uendret inntil prisen er redusert til 1 750
kroner (2005-kroner). Tidspunkt for måloppnåelse og nivået på årlige
bevilgninger vil blant annet avhenge av prisstigningen. Det er bare
budsjettkonsekvenser som følger av den nominelle videreføringen
fra 2009 til 2010 som inngår i budsjettframskrivingene.
Vedtatte endringer i § 14 i barnehageloven,
jf. Innst. O. nr. 103 (2008–2009), innebærer at godkjente ikke-kommunale
barnehager skal behandles likeverdig med kommunale barnehager når det
gjelder offentlig tilskudd. Regjeringen tar sikte på å oppnå likeverdig
behandling i løpet av en periode på 5 år fra og med budsjettet for
2010. Det er bare opptrappingen i budsjettet for 2010 som inngår
i budsjettframskrivningene.
Regjeringen har lagt fram Omsorgsplan 2015 med
en egen kompetanse- og rekrutteringsplan, avtale med KS om kvalitetsutvikling
i kommunene og satsing på omsorgsforskning. I 2008 ble det opprettet
et nytt investeringstilskudd for sykehjemsplasser og omsorgsboliger
med heldøgns helse- og omsorgstjeneste. I 2008 og 2009 er det bevilget
midler til å kunne gi tilsagn om investeringstilskudd til 3 500
nye sykehjemsplasser og omsorgsboliger. Regjeringen foreslår at
det i 2010 skal kunne gis tilsagn til 2 500 sykehjemsplasser og
omsorgsboliger gjennom tilskuddsordningen. Det legges til grunn
en målsetting om at det skal gis investeringstilskudd til 12 000
sykehjemsplasser og omsorgsboliger i perioden 2008–2015.
Regjeringen arbeider i samarbeid med StatoilHydro
for at det skal etableres et fullskala CO2-fangstanlegg
i tilknytning til kraftvarmeverket på Mongstad (Mongstad Steg 2).
Basert på planleggings- og forberedelsesarbeidet som er utført til
nå, legges det til grunn at det skal arbeides videre med sikte på
å realisere et aminbasert CO2-fangstanlegg
på en av kraftvarmeverkets to gassturbiner så raskt som mulig. Parallelt
med dette arbeidet skal det etter planene foretas en vurdering av
om det vil være mulig å gjennomføre såkalt røykgassirkulering på
turbinene i kraftvarmeverket. Regjeringen foreslår en bevilgning
på 760 mill. kroner til planleggings- og forberedelsesarbeid med
Mongstad Steg 2 i 2010. Det er knyttet stor usikkerhet til statens
framtidige utgifter til CO2-fangstanlegg
på Mongstad. Erfaringene fra CO2-håndteringsprosjekter
hittil tilsier at kostnadene ved bygging av et slikt anlegg vil
bli store.
I vedtatt langtidsplan for Forsvaret for perioden 2009–2012,
jf. St.prp. nr. 48 (2007–2008) er det lagt til grunn at forsvarsbevilgningene
i perioden skal økes med 800 mill. kroner sammenlignet med budsjettet
for 2008. 400 mill. kroner av denne økningen ble gjennomført i statsbudsjettet for
2009. Regjeringen foreslår en økning på ytterligere 100 mill. kroner
i budsjettforslaget for 2010. Regjeringen vil komme tilbake til
den videre oppfylling av langtidsplanens bevilgningsforutsetninger
i budsjettforslagene for de etterfølgende år.
Partene i klimaforliket er enige om at Norge
er beredt til å trappe opp innsatsen for tiltak mot avskoging i
utviklingsland til om lag 3 mrd. kroner årlig. I forslaget til statsbudsjett
er det lagt opp til å øke bevilgningene til klima- og skogsatsingen
fra 1,5 mrd. kroner i 2009 til drøyt 2,1 mrd. kroner i 2010. Den
videre opptrappingen av bevilgningene til klima- og skogsatsingen i
årene framover vil være avhengig av den økonomiske utviklingen og
budsjettsituasjonen.
Regjeringen har som mål at 1 pst. av statsbudsjettets
utgifter skal benyttes til kulturformål innen 2014. En jevn opptrapping
av Kulturløftet fram til 2014 tilsier isolert sett at bevilgningene til
kulturformål årlig økes med om lag 240 mill. kroner. Anslaget er
basert på at statsbudsjettets utgifter videreføres reelt uendret
fra 2010.
Det foreslås nå en generell og rammestyrt ordning
for merverdiavgiftskompensasjon for frivillig sektor som skal inngå
i beregningen av Kulturløftet. Ordningen trer i kraft 1. januar 2010
og skal trappes opp med 1 mrd. kroner fram til 2014.
I St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan
2010–2019 (NTP) framgår økonomiske rammer for Statens vegvesen,
Jernbaneverket og Kystverket for perioden 2010–2019. I 2010 foreslår
Regjeringen bevilgninger til NTP-formål på til sammen 22,5 mrd.
kroner. Gjennomsnittsbevilgninger i perioden 2010–2013 i tråd med
rammene som ble varslet i NTP, innebærer bevilgninger til NTP-formål
som i gjennomsnitt er om lag 3,6 mrd. kroner høyere i årene 2011–2013
enn i budsjettforslaget for 2010.
I tillegg er det på en rekke andre områder varslet økt
innsats uten nærmere angivelse av bevilgningsmessige konsekvenser.
Oppfølging av disse satsingene i tråd med målsettingene
vil kreve betydelige bevilgningsøkninger. Tallene som er presentert
i kapittel 10 i proposisjonen, sammenholdt med at oljepengebruken
i 2010 er kommet opp på et høyt nivå, viser at handlingsrommet i
budsjettpolitikken er svært begrenset. Det vises til omtalen av
handlingsrommet i budsjettpolitikken på mellomlang sikt i Meld.
St. 1 (2009–2010) Nasjonalbudsjettet 2010 pkt. 3.1.5. Hensynet til langsiktig
bærekraft i statsfinansene trekker i retning av at bruken av oljeinntekter
bør bringes tilbake til 4-prosentbanen etter hvert som veksten i
økonomien tar seg opp igjen. Det innebærer at det vil bli svært
krevende å følge opp de politiske målsettingene om økt innsats på
ulike områder i perioden 2011–2013.
Komiteen tar omtalen
til orientering.