7.2 Større planer og satsinger mv. som ikke inngår i budsjettframskrivingene

7.2.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Gul bok

I framskrivingene omtalt i avsnitt 7.1 i denne innstillingen tas det kun med framtidige konsekvenser av vedtak som er innarbeidet i Regjeringens budsjettforslag for 2010. Politiske målsettinger som er kommet til uttrykk i for eksempel intensjonserklæringer, stortingsmeldinger, flertallsmerknader i Stortinget mv., er derfor ikke tatt med i tallmaterialet. Enkelte av disse målsetningene er forholdsvis konkrete når det gjelder framtidige bevilgningsbehov. Av slike utgiftssatsinger kan nevnes Kulturløftet, Omsorgsplan 2015, CO2-håndtering på Kårstø og Mongstad, klimameldingen, Nasjonal transportplan 2010–2019, Forsvarets langtidsplan og tiltak for barnehager.

Videre er det i avsnitt 7.1 lagt til grunn at kommunesektorens inntekter og overføringene til helseforetakene videreføres reelt uendret fra 2010. I perioden 2005–2009 har den gjennomsnittlige årlige inntektsveksten til kommunene vært på om lag 3,1 pst., mens det har vært en reell aktivitetsvekst i helseforetakene for aktivitet omfattet av ordningen med innsatsstyrt finansiering på knapt 1 1/2 pst. pr. år, jf. årsrapport fra Beregningsutvalget for spesialisthelsetjenesten 2009. En reell, årlig inntektsvekst på 1 pst. for kommunene og helseforetakene vil medføre økte utgifter på om lag 4 mrd. kroner pr. år.

Regjeringen vil videreføre maksimalprisen for foreldrebetaling i barnehager nominelt uendret inntil prisen er redusert til 1 750 kroner (2005-kroner). Tidspunkt for måloppnåelse og nivået på årlige bevilgninger vil blant annet avhenge av prisstigningen. Det er bare budsjettkonsekvenser som følger av den nominelle videreføringen fra 2009 til 2010 som inngår i budsjettframskrivingene.

Vedtatte endringer i § 14 i barnehageloven, jf. Innst. O. nr. 103 (2008–2009), innebærer at godkjente ikke-kommunale barnehager skal behandles likeverdig med kommunale barnehager når det gjelder offentlig tilskudd. Regjeringen tar sikte på å oppnå likeverdig behandling i løpet av en periode på 5 år fra og med budsjettet for 2010. Det er bare opptrappingen i budsjettet for 2010 som inngår i budsjettframskrivningene.

Regjeringen har lagt fram Omsorgsplan 2015 med en egen kompetanse- og rekrutteringsplan, avtale med KS om kvalitetsutvikling i kommunene og satsing på omsorgsforskning. I 2008 ble det opprettet et nytt investeringstilskudd for sykehjemsplasser og omsorgsboliger med heldøgns helse- og omsorgstjeneste. I 2008 og 2009 er det bevilget midler til å kunne gi tilsagn om investeringstilskudd til 3 500 nye sykehjemsplasser og omsorgsboliger. Regjeringen foreslår at det i 2010 skal kunne gis tilsagn til 2 500 sykehjemsplasser og omsorgsboliger gjennom tilskuddsordningen. Det legges til grunn en målsetting om at det skal gis investeringstilskudd til 12 000 sykehjemsplasser og omsorgsboliger i perioden 2008–2015.

Regjeringen arbeider i samarbeid med StatoilHydro for at det skal etableres et fullskala CO2-fangstanlegg i tilknytning til kraftvarmeverket på Mongstad (Mongstad Steg 2). Basert på planleggings- og forberedelsesarbeidet som er utført til nå, legges det til grunn at det skal arbeides videre med sikte på å realisere et aminbasert CO2-fangstanlegg på en av kraftvarmeverkets to gassturbiner så raskt som mulig. Parallelt med dette arbeidet skal det etter planene foretas en vurdering av om det vil være mulig å gjennomføre såkalt røykgassirkulering på turbinene i kraftvarmeverket. Regjeringen foreslår en bevilgning på 760 mill. kroner til planleggings- og forberedelsesarbeid med Mongstad Steg 2 i 2010. Det er knyttet stor usikkerhet til statens framtidige utgifter til CO2-fangstanlegg på Mongstad. Erfaringene fra CO2-håndteringsprosjekter hittil tilsier at kostnadene ved bygging av et slikt anlegg vil bli store.

I vedtatt langtidsplan for Forsvaret for perioden 2009–2012, jf. St.prp. nr. 48 (2007–2008) er det lagt til grunn at forsvarsbevilgningene i perioden skal økes med 800 mill. kroner sammenlignet med budsjettet for 2008. 400 mill. kroner av denne økningen ble gjennomført i statsbudsjettet for 2009. Regjeringen foreslår en økning på ytterligere 100 mill. kroner i budsjettforslaget for 2010. Regjeringen vil komme tilbake til den videre oppfylling av langtidsplanens bevilgningsforutsetninger i budsjettforslagene for de etterfølgende år.

Partene i klimaforliket er enige om at Norge er beredt til å trappe opp innsatsen for tiltak mot avskoging i utviklingsland til om lag 3 mrd. kroner årlig. I forslaget til statsbudsjett er det lagt opp til å øke bevilgningene til klima- og skogsatsingen fra 1,5 mrd. kroner i 2009 til drøyt 2,1 mrd. kroner i 2010. Den videre opptrappingen av bevilgningene til klima- og skogsatsingen i årene framover vil være avhengig av den økonomiske utviklingen og budsjettsituasjonen.

Regjeringen har som mål at 1 pst. av statsbudsjettets utgifter skal benyttes til kulturformål innen 2014. En jevn opptrapping av Kulturløftet fram til 2014 tilsier isolert sett at bevilgningene til kulturformål årlig økes med om lag 240 mill. kroner. Anslaget er basert på at statsbudsjettets utgifter videreføres reelt uendret fra 2010.

Det foreslås nå en generell og rammestyrt ordning for merverdiavgiftskompensasjon for frivillig sektor som skal inngå i beregningen av Kulturløftet. Ordningen trer i kraft 1. januar 2010 og skal trappes opp med 1 mrd. kroner fram til 2014.

I St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019 (NTP) framgår økonomiske rammer for Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket for perioden 2010–2019. I 2010 foreslår Regjeringen bevilgninger til NTP-formål på til sammen 22,5 mrd. kroner. Gjennomsnittsbevilgninger i perioden 2010–2013 i tråd med rammene som ble varslet i NTP, innebærer bevilgninger til NTP-formål som i gjennomsnitt er om lag 3,6 mrd. kroner høyere i årene 2011–2013 enn i budsjettforslaget for 2010.

I tillegg er det på en rekke andre områder varslet økt innsats uten nærmere angivelse av bevilgningsmessige konsekvenser.

Oppfølging av disse satsingene i tråd med målsettingene vil kreve betydelige bevilgningsøkninger. Tallene som er presentert i kapittel 10 i proposisjonen, sammenholdt med at oljepengebruken i 2010 er kommet opp på et høyt nivå, viser at handlingsrommet i budsjettpolitikken er svært begrenset. Det vises til omtalen av handlingsrommet i budsjettpolitikken på mellomlang sikt i Meld. St. 1 (2009–2010) Nasjonalbudsjettet 2010 pkt. 3.1.5. Hensynet til langsiktig bærekraft i statsfinansene trekker i retning av at bruken av oljeinntekter bør bringes tilbake til 4-prosentbanen etter hvert som veksten i økonomien tar seg opp igjen. Det innebærer at det vil bli svært krevende å følge opp de politiske målsettingene om økt innsats på ulike områder i perioden 2011–2013.

7.2.2 Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.