Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener arveavgiften ofte rammer urettferdig,
spesielt ved arv av familieeiendommer og ved generasjonsskifte i
bedrifter. Med dagens arveavgiftssatser har mange ikke råd til å
overta en eiendom eller en bedrift som har vært i familiens eie
i generasjoner. Disse medlemmer har derfor tidligere
foreslått å innføre en ordning med betinget fritak for arveavgift
både for familieeiendommer, ved at arvemottaker først må betale
arveavgift dersom eiendommen selges, og ved generasjonsskifte i
familieeide bedrifter, ved at arvemottaker betaler arveavgift dersom
bedriften selges i løpet av 10 år etter generasjonsskiftet i tillegg
til generelle hevinger av innslagspunktene i arveavgiften.
Disse medlemmer viser imidlertid til at som følge
av Regjeringens mange forslag til endringer i arveavgiften de siste
årene, er provenyeffekten av å fjerne hele arveavgiften beregnet
til å utgjøre et provenytap på 340 mill. kroner i 2010. Disse
medlemmer mener derfor at arveavgiften bør fjernes fra og
med 1. januar 2010.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver
gjøres følgende endringer:
I
Lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver oppheves.
II
Denne loven trer i kraft straks og med virkning for arv og gave
hvor rådigheten, jf. andre til sjette ledd, anses ervervet av arve-
og gavemottaker 1. januar 2010 eller senere.
Hvis ikke annet følger av arvelaters eller givers bestemmelse
eller av reglene i femte og sjette ledd, ansees rådigheten ervervet
slik:
Over arvemidler som ikke har vært
under offentlig skifte: ved arvelaters død.
Over midler som har vært behandlet av tingretten: når de
utloddes eller utleveres uten utlodning eller boet tilbakeleveres,
med mindre et høyere avgiftsgrunnlag har vært lagt til grunn ved
tidligere avgiftsfastsettelse, jf. bokstav a, og fristen for å påklage
den tidligere verdsettelse er utløpet ved åpningen av offentlig
skifte, jfr. §§ 35 og 37.
Over forsvunnet persons midler som ikke undergis offentlig
skifte: når dødsformodningsdagen er endelig fastsatt i henhold til
lov om forsvunne personer m.v. av 23. mars 1961 § 8, jf. samme lovs
§§ 1 og 12.
Over gavemidler: når gaven i henhold til § 2, tredje ledd,
ansees ytet.
Bestemmelsene under a–d foran medfører ikke at rådigheten ansees
ervervet så lenge gjenlevende ektefelle beholder midlene i uskiftet
bo i henhold til lov, testament eller samtykke fra førstavdødes
arvinger.
Ved fastsettelsen av tiden for rådighetservervet sees det bort
fra arvelaters eller givers bestemmelse om at midlene skal behandles
som umyndiges midler eller være undergitt lignende rådighetsinnskrenkning.
Rådigheten over midler som består i inntektsnytelse (livrente,
løpende kapitalavkastning, bruksrett, grunnavgift mv.) ansees i
sin helhet å være ervervet ved første termins forfall eller ved
bruksrettens inntreden. Når det er forbundet med særlige vansker
å fastsette kapitalverdien av inntektsnytelsen, og når avgiftsmyndigheten
finner det hensiktsmessig av andre grunner, kan rådigheten ansees
ervervet etterskuddsvis for hvert enkelt års verdi av inntektsnytelsen.
Ved erverv av livsforsikringspoliser som ikke kan kreves gjenkjøpt,
og av andre midler hvis vesentlige verdi er avhengig av en betingelse,
ansees rådigheten over midlene ikke ervervet før betingelsen er inntrådt.
Rådigheten over livsforsikringspoliser som ikke kan kreves gjenkjøpt,
ansees heller ikke å være ervervet, så lenge det er uvisst hvilken
form eller størrelse selskapets ytelser vil få."
Komiteens medlem fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre mener at arveavgift er en urimelig avgift å pålegge
eiere av familieeide bedrifter når de arver bedriften, og vil drive den
videre. Det må være en overordnet oppgave å oppmuntre neste generasjon
å drive videre familiebedriften framfor å legge den ned eller selge
den, med fare for tap av lokale arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre vil
subsidiært støtte Kristelig Folkepartis forslag nedenfor.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
"I lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift av arv og visse gaver
gjøres følgende endring:
I
Ny § 4A skal lyde:
§ 4A. Betinget avgiftsfrihet ved arv og gave av
næringsvirksomhet
(1) Arv og gave av eiendeler og rettigheter i enkeltpersonforetak
og andel eller aksje i selskap omfattet av § 11 A som oppfyller
vilkårene i annet ledd, skal være fritatt fra arveavgift. Dersom
arvingen eller mottakeren eier de mottatte eiendelene og rettighetene,
andelene eller aksjene i mindre enn 10 år fra tidspunktet da rådigheten
anses ervervet i henhold til § 9 og § 10, bortfaller eller begrenses
fritaket etter første punktum i medhold av reglene i femte ledd.
(2) Bestemmelsen i første ledd gjelder når følgende vilkår er
oppfylt:
a. Enkeltpersonforetaket eller
selskapet må oppfylle kravene som stilles til små foretak etter
regnskapsloven § 1-6 i det siste årsregnskap før rådighetsåret;
og
b. overdrageren eller dennes ektefelle eller samboer må
umiddelbart før overdragelsen eie direkte eller indirekte minst
25 pst. av aksjene eller andelene i selskapet. Ved avgjørelsen av
om dette vilkår er oppfylt, skal man også regne med andeler og aksjer
som er eid av overdragers ektefelle eller samboer og arvinger omfattet
av arveloven §§ 1 til 3, når disse tidligere var eid av arvelateren
eller giveren eller dennes ektefelle eller samboer.
(3) Bestemmelsen i første ledd gjelder for enkeltpersonforetak
bare verdier som er knyttet til virksomheten eller virksomhetene
i foretaket. Verdien av børsnoterte aksjer, herunder aksjer notert
på SMB-listen, derivater og aksjer og andeler omfattet av § 11 A
skal ikke regnes som verdier knyttet til virksomhet i enkeltpersonforetak.
Ved overføring av aksjer eller andeler som omfattes av § 11 A legges
verdien etter § 11 A til grunn.
(4) Hvor arvingen eller gavemottakeren også mottar verdier som
ikke faller inn under reglene i første til tredje ledd, skal fritaksordningen
etter denne paragraf gjelde for den del av beregnet arveavgift som
etter en forholdsmessig fordeling faller på de nettoverdier som
omfattes av første til tredje ledd. Nettoverdiene som omfattes av
reglene i første til tredje ledd og andre nettoverdier beregnes
ved at arvingens eller gavemottakerens andel av fradrag etter § 15,
jf. § 16, som klart knytter seg til en bestemt eiendel, trekkes
fra i denne. Fradrag som ikke klart knytter seg til en bestemt eiendel
trekkes fra forholdsmessig etter forholdet mellom bruttoverdiene som
faller inn under første til tredje ledd og bruttoverdiene som faller
utenfor. Ved overføring av enkeltpersonforetak hvor det drives flere
atskilte virksomheter skal den del av beregnet arveavgift som faller
inn under fritaksordningen etter denne paragraf, fordeles på virksomhetene
etter forholdet mellom nettoverdiene knyttet til virksomhetene.
Overføres aksjer eller andeler i flere selskaper, skal arveavgiften
knyttet til aksjene eller andelene fordeles mellom selskapene forholdsmessig
etter nettoverdiene knyttet til aksjene eller andelene.
(5) Dersom arvingen eller mottakeren dør, gir bort eller realiserer
mer enn 50 pst. av de mottatte aksjene eller andelene, og dette
skjer mindre enn 10 år fra det tidspunktet da rådigheten over midlene
i henhold til § 9 og § 10 anses ervervet, bortfaller en andel av
avgiftsfritaket etter første ledd tilsvarende en tidel for hvert
år som gjenstår til utløpet av 10-årsfristen etter første ledd annet
punktum. For enkeltpersonforetak bortfaller en andel av arveavgiftsfritaket
etter første ledd tilsvarende en tidel for hvert år som gjenstår
til utløpet av 10-årsfristen etter første ledd annet punktum ved
død eller dersom virksomheten i det vesentlige opphører. Realisasjon
anses ikke å foreligge i den utstrekning fusjon, fisjon eller annen
selskapsomdanning kan gjøres med skattemessig kontinuitet etter
reglene i skatteloven og reglene i dette ledd gjelder tilsvarende
for de mottatte vederlagsaksjer eller andeler. Det skal ikke beregnes
rente som følge av utsatt plikt til å svare avgift etter denne paragraf.
(6) Overføres enkeltpersonforetak eller aksjene eller andelene
i et selskap ved arv eller gave og en ektefelle, arving eller gavemottaker,
som selv har rett til betinget avgiftsfrihet etter denne paragraf,
kan vedkommende ektefelle, arving eller gavemottaker overta avdødes
rettigheter og plikter etter ordningen. Tilsvarende gjelder ved
salg til person som nevnt i arveloven §§ 1-4.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning for arv og
gave hvor rådigheten, jf. arveavgiftsloven § 9 og § 10, går over
1. januar 2010 eller senere."
"I lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte-
og avgiftskrav (skattebetalingsloven) gjøres følgende endring:
I
§ 10-32 oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft fra 1. januar 2010."