Tabell 3.1 Oversikt over
budsjettkapitler og poster under rammeområde 20
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
| | | |
Utgifter
i hele kroner |
|
Statens
forretningsdrift |
2460 | | Garanti-instituttet
for eksportkreditt | 10 000 000 |
| 24 | Driftsresultat:
| 0 |
| | 1 Driftsinntekter,
refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond | -69 300
000 |
| | 2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 69 300
000 |
| 72 | Tilskudd til administrasjon
av garantiordning for langsiktige kraftavtaler | 10 000 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 20 | 10 000 000 |
|
| | | |
Inntekter
i hele kroner |
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med nybygg, anlegg mv. |
5460 | | Garanti-instituttet
for eksportkreditt | 390 800 000 |
| 71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 385 500 000 |
| 72 | Tilbakeføring
fra Gammel særordning for utviklingsland | 5 300 000 |
|
Renter
og utbytte mv. |
5614 | | Renter
fra Garanti-instituttet for eksportkreditt | 2 800 000 |
| 80 | Renter | 2 800 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 20 | 393 600 000 |
| | Netto rammeområde
20 | -383 600 000 |
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 26. november 2009, der netto utgiftsramme for rammeområde
20 er fastsatt til ‑383 600 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2009–2010).
(i 1 000 kr)
Underpost | Betegnelse | Regnskap 2008 | Saldert budsjett 2009 | Forslag 2010 |
24.1 | Driftsinntekter,
refusjon av driftsutgifter fra
risikoavsetningsfond | -42 332 | -52 500 | -69 300 |
24.2 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning
| 42 332 | 52 500 | 69 300 |
| Sum post 24 | 0 | 0 | 0 |
GIEK har fått økte rammer for sin garantivirksomhet,
og har hatt en stor aktivitetsøkning i 2008 og 2009. GIEK mottar
nå betraktelig flere saker for behandling enn før. Sakene har endret karakter
og er ofte mer kompliserte enn tidligere samtidig som de økonomiske
utsiktene i verden er forverret. For å møte den økte etterspørselen og
tilfredsstille behovet for saksbehandlingskapasitet og kompetanse
i risikovurderingene, har GIEK økt bemanningen. Flere nyansettelser
i 2009 vil få helårsvirkning fra 2010, og i tillegg vil GIEK få
økte husleiekostnader. GIEK vil også fortsette arbeidet med anskaffelse
av nytt saksbehandlingssystem. Det legges opp til at utvikling og
implementering av valgt løsning for nytt system skal starte opp
i slutten av 2010.
Det foreslås en ramme for administrasjonsbudsjettet
på 69,3 mill. kroner. GIEKs administrasjonsutgifter dekkes inn av
premieinntekter fra ordningene.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
For å forskuttere administrasjonskostnadene
til Garantiordningen for langsiktige kraftavtaler til industrien,
foreslås det en bevilgning på 10 mill. kroner. GIEK skal tilbakebetale
forskutteringen når økonomien i ordningen tilsier det.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sin merknad under omtalen av garantiordningen for langsiktige
kraftavtaler nedenfor.
Ordningen bidrar til at norske eksportbedrifter får
nye kontrakter og er viktig for verdiskaping og sysselsetting i
Norge. Garantiene er spesielt viktig for små og mellomstore bedrifter.
Per 21. august 2009 var 61,4 mrd. kroner bundet under
rammen, og søknader for 28,9 mrd. kroner lå til behandling. For
å opprettholde forutsigbare rammevilkår for norske bedrifter foreslås
dagens garantiramme videreført.
Totalrammen for nye og gamle tilsagn og garantiansvar
i 2010 under Alminnelig ordning og Gammel alminnelig ordning foreslås
på dette grunnlag satt til 110 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak
VIII nr. 2 i proposisjonen.
Ordningen brukes for å møte etterspørselen etter garantier
som dekker lån til land med høyere risiko enn det som er akseptabelt
under Alminnelig garantiordning, og fungerer som et supplement.
Per 21. august 2009 var 0,8 mrd. kroner bundet under rammen, og
søknader for 1,7 mrd. kroner lå til behandling.
Det foreslås at ordningen videreføres innenfor en
ramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 3,15 mrd. kroner
i 2010, men likevel slik at rammen ikke overstiger sju ganger det
til enhver tid innestående beløp på ordningens grunnfond, jf. forslag
til vedtak VIII nr. 3 i proposisjonen.
Rammen for ordningen er 8 mrd. kroner. Per 21. august
2009 var garantier for 3,9 mrd. kroner bundet under rammen og søknader
for 0,3 mrd. kroner lå til behandling. På bakgrunn av fortsatt usikkerhet
i markedene og GIEKs vurdering av forventet aktivitetsnivå, foreslås
ordningen videreført med en totalramme for nye og gamle tilsagn
og garantiansvar på til sammen 6,5 mrd. kroner i 2010, jf. forslag
til vedtak VIII nr. 4 i proposisjonen.
Regjeringen foreslår å etablere en ny garantiordning
for langsiktige kraftavtaler til kraftintensiv industri med en ramme
på 20 mrd. kroner. Garantiordningen innebærer at GIEK, innenfor EØS-avtalens
rammer, skal kunne gi garantier på kommersielle vilkår for kraftintensiv
industris kjøp av kraft. Formålet med ordningen er å bidra til å
skape økt likviditet i markedet for lange kraftavtaler. Dette vil
være et viktig bidrag til å sikre at den kraftintensive industrien
videreutvikler sin virksomhet i Norge.
Ordningen skal forbeholdes bedrifter innenfor Statistisk
sentralbyrås næringskoder 20, 21, 24 og 27 (SN2002) som samtidig
har et årlig kraftforbruk på minimum 10 GWh. Næringskodene omfatter
virksomheter innenfor trelast og trevare, treforedling, kjemiske
produkter og metaller. En kraftavtale må ha en varighet på minst sju
år for å kunne bli omfattet av ordningen. Garantier kan gis til
både konsortier og enkeltbedrifter.
Ordningen skal være på kommersielle vilkår og i
tråd med fastsatte prinsipper i EØS-regelverket. Videre skal garantiene
til enhver tid maksimalt dekke 80 pst. av den utestående finansielle
forpliktelsen garantien svarer mot. Ordningen skal notifiseres til
EFTAs kontrollorgan ESA høsten 2009.
Totalrammen for nye tilsagn og garantiansvar
i 2010 under Garantiordning for langsiktige kraftavtaler til kraftintensiv
industri foreslås på dette grunnlag satt til 20 mrd. kroner, jf.
forslag til vedtak VIII nr. 5 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag. Forslag til garantivedtak er ført opp
under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. A.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Regjeringens brutte løfter om industrikraftregime og Regjeringens
politikk vedrørende hjemfall av vannkraft. Disse medlemmer viser
til Høyres subsidiære forslag om å utsette hjemfall i 30 år, som
er et betydelig bedre tiltak for å sikre gunstige langsiktige kraftavtaler
til kraftkrevende industri. Disse medlemmer synes
heller ikke Regjeringen treffer godt med virkemidlene når man gir
for kort tidsbegrensning på garantiavtalene iht. industriens ønsker. Disse
medlemmer viser derfor til Høyres forslag om å ikke tidsbegrense
kraftavtalene og Høyres subsidiære forslag om 40 års varighet. Disse
medlemmer mener Regjeringen ikke tar på alvor de store investeringene
som skal gjøres i denne bransjen de neste årene når det kun blir
tilbudt avtalevarighet på 20 år, på investeringer som strekker seg
vesentlig lenger. Disse medlemmer viser til at garantiordningen
gjelder for priser som likevel er oppnåelige i markedet og dermed
ikke er tilpasset storforbrukere av kraft. Mange av disse bedriftene
har tidligere selv eid kraften og trenger ikke statlige garantier
for å sikre seg kraft, men bedre rammebetingelser for å kunne betale
markedspris for kraften. Garantiordningen for langsiktige kraftavtaler
til kraftintensiv industri er ikke i nærheten av Regjeringens løfter
om industrikraftregime og er også betydelig dårligere enn de ordningene disse
medlemmer tidligere har fremmet forslag om.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at nærmere 10 000 av landets industriansatte
markerte sin misnøye mot den rød-grønne regjeringens manglende innfrielse
av sine egne valgløfter i Soria Moria om langsiktig kraft til norsk
industri, gjennom en politisk streik onsdag 3. juni i år. Bakgrunnen
for streiken var at Regjeringen i sin Soria Moria-erklæring i 2005
lovte å "utrede og innføre et nytt industrikraftmarked". I 2006
gjentok og forsterket Regjeringen løftet. Det er etter disse
medlemmers syn rimelig langt fra et nytt industrikraftmarked
til forslaget om å innføre et symbolsk støttebeløp forvaltet av
Innovasjon Norge, basert på en ordning Frankrike har hatt i mange
år og som Regjeringen kunne ha innført for lenge siden, og en garantiordning
administrert av GIEK.
Disse medlemmer er ikke nødvendigvis
imot at GIEK skal forvalte en slik garantiordning, men mener for
det første at en slik administrasjon bør kunne finansieres innenfor
de bevilgninger GIEK allerede får over statsbudsjettet. Dernest
er det svært lite som tyder på at det kommer til å være behov for
å administrere noe som helst i løpet av 2010 da ordningen først
skal gjennom en langdryg godkjennelsesprosedyre hos ESA.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at regjeringspartiene har brutt sitt løfte
til industrien om billigere kraft. Ordningen med et innkjøpskonsortium
for kjøp av kraft er en garantiordning for bedrifter som kjøper
kraft sammen til markedsmessige priser, og det er overraskende at
dette fremstilles som det industrikraftregime industrien ønsket
seg og som regjeringspartiene har lovt siden 2005. Dette medlem viser
til at dette er priser som er oppnåelige i markedet uansett, men
selvsagt avhengig av størrelsen på innkjøpene og ikke minst forholdet
til fremtidige terminer for kjøpene og kjøpernes soliditet.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Regnskap 2008 | Saldert budsjett 2009 | Forslag 2010 |
71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 437 300 | 574 800 | 385 500 |
72 | Tilbakeføring fra Gammel særordning
for
utviklingsland | 66 600 | 16 800 | 5 300 |
Ved behandlingen av St.prp. nr. 59 (1983–1984) og
statsbudsjettframlegget for 2000 ble det avklart at fjorårets overskuddslikviditet
utover 25 mill. kroner årlig tilbakeføres fra Gammel alminnelig
ordning, og at hele fjorårets overskuddslikviditet årlig tilbakeføres
fra Gammel særordning for utviklingsland. Bevilgningsforslagene
for 2010 er i henhold til dette.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Nærings- og handelsdepartementet inngikk 15. mai
2009 en låneavtale med Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK).
Bakgrunnen for låneavtalen var at GIEK måtte dekke et erstatningsansvar
under garantiordningen for byggelån.
GIEK skal betale renter av den til enhver tid
utestående andel av lånet. Renten fastsettes til renten for forvaltningsbedriftenes
mellomværende med statskassen og meddeles hvert halvår i rundskriv
fra Finansdepartementet.
På denne bakgrunn foreslås en bevilgning på
2,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til
at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 20 fra komiteens
flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, er ført opp under
kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. A. Forslaget er i samsvar
med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde 20, jf. avsnitt
3.2. Det er bare forslag som er i samsvar med vedtatt rammesum som
kan føres opp i denne innstillingen, jf. forretningsordenen § 21, femte
ledd.