4. Rammeområde 21 Finansadministrasjon mv.

4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

Tabell 4.1 Oversikt over budsjettkapitler og poster under rammeområde 21

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

Utgifter i hele kroner

Finansdepartementet

1600

Finansdepartementet

336 700 000

1

Driftsutgifter

287 700 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

37 200 000

70

Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet

11 800 000

1602

Kredittilsynet

286 900 000

1

Driftsutgifter

286 900 000

1605

Senter for statlig økonomistyring

324 900 000

1

Driftsutgifter

309 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 400 000

1608

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

16 600 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

16 600 000

1610

Toll- og avgiftsetaten

1 363 200 000

1

Driftsutgifter

1 279 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

83 600 000

1618

Skatteetaten

4 654 600 000

1

Driftsutgifter

4 260 300 000

21

Spesielle driftsutgifter

124 300 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

218 700 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

51 300 000

1620

Statistisk sentralbyrå

679 000 000

1

Driftsutgifter

485 400 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

183 200 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

10 400 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

15 345 000 000

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

13 900 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

1 445 000 000

1634

Statens innkrevingssentral

253 200 000

1

Driftsutgifter

238 200 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 000 000

1637

EU-opplysning

4 600 000

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

4 600 000

1638

Kjøp av klimakvoter

1 238 100 000

1

Driftsutgifter, kan overføres

8 100 000

21

Kvotekjøp, generell ordning, kan overføres

1 220 000 000

22

Kvotekjøp, statsansattes flyreiser, kan overføres

10 000 000

1645

Statens finansfond

30 000 000

70

Tilskudd til drift

30 000 000

1650

Statsgjeld, renter mv.

20 445 500 000

1

Driftsutgifter

30 900 000

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

20 414 600 000

Sum utgifter rammeområde 21

44 978 300 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

4600

Finansdepartementet

12 300 000

2

Diverse refusjoner

500 000

85

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

11 800 000

4605

Senter for statlig økonomistyring

35 700 000

1

Økonomitjenester

35 700 000

4610

Toll- og avgiftsetaten

255 600 000

1

Ekspedisjonsgebyr

6 200 000

2

Andre inntekter

2 400 000

3

Refunderte pante- og tinglysingsgebyr

2 000 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

240 000 000

85

Overtredelsesgebyr - valutadeklarering

5 000 000

4618

Skatteetaten

105 000 000

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

50 000 000

2

Andre inntekter

30 000 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

23 000 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

2 000 000

4620

Statistisk sentralbyrå

193 500 000

1

Salgsinntekter

300 000

2

Oppdragsinntekter

183 200 000

85

Tvangsmulkt

10 000 000

4634

Statens innkrevingssentral

1 697 500 000

2

Refusjoner

32 500 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

200 000 000

86

Bøter, inndragninger

1 200 000 000

87

Trafikantsanksjoner

65 000 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

200 000 000

4638

Salg av klimakvoter

825 000 000

1

Salgsinntekter

825 000 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

704 105 000

30

Avskrivninger

704 105 000

Renter og utbytte mv.

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

71 729 000

80

Renter av statens faste kapital

71 729 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

10 338 200 000

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

1 517 600 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

1 000 000

82

Av innenlandske verdipapirer

1 277 400 000

83

Av alminnelige fordringer

80 000 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

227 200 000

85

Renteinntekter fra bytteavtaler mv.

7 165 000 000

89

Garantiprovisjon

70 000 000

Sum inntekter rammeområde 21

14 238 634 000

Netto rammeområde 21

30 739 666 000

4.2 Stortingets vedtak om netto rammesum for rammeområde 21

Komiteen viser til Stortingets vedtak 26. november 2009, der netto utgiftsramme for rammeområde 21 er fastsatt til 30 739 666 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2009–2010).

Det er bare forslag som i sum er i samsvar med vedtatt utgiftsramme som kan føres opp i denne innstillingen, jf. forretningsordenen § 21, femte ledd.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjettforslag for 2010, jf. Innst. 2 S (2009–2010), hvor det bl.a. er foreslått en rekke bevilgningskutt til drift og administrasjon innenfor Finansdepartementets område. Fremskrittspartiets rammeforslag fikk ikke flertall, og disse medlemmer fremmer derfor ikke bevilgningsforslag under rammeområde 21 Finansadministrasjon mv. Disse medlemmer vil allikevel kommentere områder der det er behov for forbedringer. Disse medlemmer konstaterer at til tross for at Regjeringen iverksetter en rekke omorganiseringer og effektiviseringstiltak innenfor flere områder, så er disse ikke beregnet å føre til besparelser. Disse medlemmer mener at delmålet med ethvert effektiviseringstiltak må være å redusere statens kostnader, og ønsker derfor å redusere bevilgningene slik at reelle besparelser oppnås. Disse medlemmer ønsker å stanse den uhemmede utgiftsveksten i det offentlige, og ønsket derfor redusert bevilgning under Finansdepartementet i forhold til Regjeringens forslag.

Kredittilsynet

Disse medlemmer viser til at det i effektiviseringsarbeidet til Kredittilsynet har blitt lagt stor vekt på utvikling av nye og eksisterende datasystemer og løsninger. Allikevel kan det ikke synes at dette resulterer i lavere kostnader.

Toll- og avgiftsetaten

Disse medlemmer minner om at Riksrevisjonens virksomhetskontroll flere ganger har vist betydelige svakheter i Toll- og avgiftsetatens evne til å gjennomføre forutsatte risikoanalyser med sikte på en effektiv kontroll. Sammenslåing av tolldistrikter har ifølge rapporter ikke gitt de forespeilede resultater.

Disse medlemmer påpeker at heller ikke forslaget til driftsbudsjett for 2010 reflekterer de forventede driftsbesparelsene.

Disse medlemmer registrerer at Norges komplekse og omfattende toll- og avgiftssystem bidrar til en stadig økende arbeidsbyrde for toll- og avgiftsetaten.

Disse medlemmer mener imidlertid at løsningen på denne utfordringen ikke ligger i å øke bevilgningene til etaten, men heller å gjennomgå toll- og avgiftsreglene med sikte på forenklinger for brukerne og økt bruk av elektroniske løsninger, samtidig som etatens rutiner for risikoanalyse fullt ut implementeres. Sistnevnte er et forhold hvor ansvaret i første rekke ligger hos etatens ledelse.

Disse medlemmer mener Finansdepartementet bør følge opp at kontrollrutiner og risikoanalyser i fremtiden medfører effektiv ressursutnyttelse.

Disse medlemmer mener videre at flere kameraer på grenseovergangene vil medføre lettere jobb for tollerne og mer effektiv kontroll over grensen.

Disse medlemmer vil påpeke at Riksrevisjonen gjentatte ganger har tatt opp manglende elektronisk innrapportering av særavgifter. Helt tilbake i brev av 11. mai 2004 til Toll- og avgiftsdirektoratet tok Riksrevisjonen dette opp. Direktoratet opplyste den gang at det tok sikte på at elektronisk innrapportering ville bli gjennomført i kommende strategiperiode (2005–2008), og at dette skulle være en prioritert oppgave. Elektronisk innrapportering har over flere år vært nevnt i virksomhetens tildelingsbrev som et virkemiddel for å redusere næringslivets rapporteringsbyrder. Disse medlemmer viser til at Riksrevisjonen igjen påpeker at toll- og avgiftsetaten fortsatt foretar manuell registrering av innsendte avgiftsoppgaver i avgiftsfastsettelsessystemet AFS. Disse medlemmer viser til at Finansdepartementet opplyser at det i løpet av 2009 er planlagt at AFS skal endres slik at systemet kan motta elektroniske særavgiftsoppgaver. Disse medlemmer påpeker at manuell registrering av avgiftsoppgaver anses å være ressurskrevende, kilde til feilregistrering og bidrar til å øke behovet for kompenserende tiltak.

Disse medlemmer understreker at toll- og avgiftsetaten per 1. mars 2009 disponerer hele 1 763 årsverk. Ved en endret toll- og avgiftspolitikk, samt en effektivisering innen etaten, er disse medlemmer overbevist om at toll- og avgiftsetaten ikke trenger en så stor økning i bevilgningene for 2010 som foreslås.

Skatteetaten

Disse medlemmer viser til at driftsutgiftene til skatteetaten stadig økes til tross for at skatteetaten har vært igjennom en omorganisering som skulle gi besparelser og mer effektiv drift. Videre skulle man anta at man i 2010 med de IKT-løsningene som finnes, kan forvente enda mer besparelser og mindre behov for så mange ansatte. Disse medlemmer vil også anta at den nye ordningen med leveringsfritak for korrekt forhåndsutfylt selvangivelse, som 49,7 pst. av lønnstakerne og pensjonistene for inntektsåret 2007 valgte å benytte seg av, burde resultere i store besparelser for skatteetaten. Disse medlemmer antar også at det faktum at 63 pst. av dem som leverte selvangivelse gjorde det elektronisk, burde tilsi en enorm besparelse i ressursbruk for skatteetaten. Disse medlemmer registrerer at skatteetaten ikke har klart dette. Disse medlemmer påpeker at til tross for innføring av moderne IKT-systemer og enklere levering av selvangivelse, så får ikke skattebetalere tilbakeført for mye betalt skatt før ca. halvannen måned etter at selvangivelsen er levert, og for enkelte flere måneder senere. I andre land, som for eksempel Estland, tar det kun 2–3 dager før skatteyteren har skattepengene tilbake på kontoen sin.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt alternative budsjettforslag for 2010, jf. Innst. 2 S (2009–2010), som har en lavere ramme for område 21. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn ikke bevilgningsforslag under rammeområde 21 Finansadministrasjon.

Komiteens medlem fraKristelig Folkeparti viser til sitt budsjettforslag for 2010, jf. Innst. 2 S (2009–2010), og vil på denne bakgrunn ikke fremme egne bevilgningsforslag under rammeområde 21 Finansadministrasjon i denne innstilling. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett foreslo en egen tiltakspakke mot svart økonomi, hvor tolletaten ble foreslått styrket med 10 mill. kroner, og skatteetaten styrket med 30 mill. kroner. Dette medlem foreslo også en styrking av arbeidet med etikk i Statens pensjonsfond – Utland med 2 mill. kroner, slik at rammeområde 21 samlet ble styrket med 42 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Venstre viser til sitt alternative budsjettforslag for 2010, nærmere omtalt i Innst. 2 S (2009–2010), som har et forslag til utgiftsramme for rammeområde 21 som er 169,4 mill. kroner lavere enn det Stortinget har vedtatt. Dette medlem fremmer på denne bakgrunn ikke bevilgningsforslag under rammeområde 21 Finansadministrasjon.

4.3 Kap. 1600 Finansdepartementet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

01

Driftsutgifter

269 142

275 400

287 700

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

32 998

36 000

37 200

70

Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet

11 800

11 800

11 800

96

Innskudd egenkapital Folketrygdfondet

35 000

Sum kap. 1600

348 940

323 200

336 700

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.4 Kap. 1602 Kredittilsynet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter

236 200

247 300

286 900

Sum kap. 1602

236 200

247 300

286 900

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknader i Innst. 2 S (2009–2010) og Høyres alternative budsjett hvor det er foreslått å styrke Kredittilsynet med 10 mill. kroner utover forslaget til Regjeringen. I en periode med ettervirkninger av en global finanskrise er arbeidet til Kredittilsynet svært viktig, og Høyre har da også foreslått en ekstrabevilgning i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 og for 2009.

4.5 Kap. 1605 Senter for statlig økonomistyring

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter

294 923

285 000

309 500

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

36 787

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 000

15 400

Sum kap. 1605

331 710

300 000

324 900

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.6 Kap. 1608 Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

14 663

20 700

16 600

Sum kap. 1608

14 663

20 700

16 600

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.7 Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter

1 194 415

1 219 200

1 279 600

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

56 635

94 100

83 600

Sum kap. 1610

1 251 050

1 313 300

1 363 200

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.8 Kap. 1618 Skatteetaten

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter

4 027 046

4 126 800

4 260 300

21

Spesielle driftsutgifter

95 314

120 400

124 300

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

78 549

63 500

218 700

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

73 657

50 000

51 300

Sum kap. 1618

4 274 566

4 360 700

4 654 600

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at partiene i sine alternative statsbudsjett foreslår å avvikle arveavgiften, nærmere omtalt i Innst. 3 S (2009–2010) og Innst. 4 L (2009–2010). Ifølge departementet er kostnadene ved administrering av arveavgiften i 2010 beregnet til å utgjøre 76,9 mill. kroner. En avvikling av arveavgiften vil således medføre et tilsvarende mindrebehov for ressurser hos skatteetaten.

4.9 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter

478 451

467 100

485 400

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

193 825

177 500

183 200

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 545

11 100

10 400

Sum kap. 1620

676 821

655 700

679 000

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.10 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

12 421 308

13 650 000

13 900 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

1 356 255

1 490 000

1 445 000

Sum kap. 1632

13 777 563

15 140 000

15 345 000

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.11 Kap. 1634 Statens innkrevingssentral

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter

254 058

249 800

238 200

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 000

Sum kap. 1634

254 058

249 800

253 200

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.12 Kap. 1637 EU-opplysning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

4 300

4 500

4 600

Sum kap. 1637

4 300

4 500

4 600

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.13 Kap. 1638 Kjøp av klimakvoter

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter, kan overføres

8 000

8 100

21

Kvotekjøp, generell ordning, kan overføres

4 714

715 000

1 220 000

22

Kvotekjøp, statsansattes flyreiser, kan overføres

8 400

10 000

Sum kap. 1638

4 714

731 400

1 238 100

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

Komiteens medlem fra Venstre mener handel med utslippskvoter kan være et bidrag til å innfri Norges klimaforpliktelser. Dette medlem vil imidlertid påpeke at behovet for kjøp av CO2-kvoter vil avgjøres av i hvor stor grad det gjennomføres nasjonale klimatiltak. Dette medlem mener at de fleksible mekanismene kun skal være et supplement til nasjonale tiltak, og at minst halvparten av utslippsreduksjonene som forpliktelsen nå innebærer, skal tas nasjonalt.

Dette medlem viser videre til at Venstre, både i forbindelse med behandling av statsbudsjettet for 2007, 2008 og 2009 har vært kritisk til Regjeringens svært friske budsjettering når det gjelder kjøp av kvoter. Det har så langt kun vært kjøpt kvoter for en liten brøkdel av det som har vært avsatt i budsjettene. Regnskapet for 2008 viser for eksempel at det ble kjøpt kvoter for 4,7 mill. kroner, mens det ble budsjettert med 505 mill. kroner.

Dette medlem mener at Regjeringen fortsetter en trend med en altfor ambisiøs budsjettering når det foreslås å sette av 1 220 mill. kroner til dette i 2010. Basert på tidligere erfaringer og det faktum at flere av de prosjekter Regjeringen vurderer foreløpig ikke er godkjent av FN under rammene av klimakonvensjonen, foreslo dette medlem at posten reduseres med 505 mill. kroner, tilsvarende den budsjetterte bevilgningen for 2009 i Venstres alternative statsbudsjett 2010, nærmere omtalt i Innst. 2 S (2009–2010).

4.14 Kap. 1645 Statens finansfond

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

70

Tilskudd til drift

30 000

Sum kap. 1645

30 000

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.15 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter

24 146

30 300

30 900

88

Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

-615

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

17 693 568

20 467 500

20 414 600

Sum kap. 1650

17 717 099

20 497 800

20 445 500

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.16 Kap. 4600 Finansdepartementet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Diverse inntekter

1

2

Diverse refusjoner

2 203

500

500

16

Refusjon av foreldrepenger

3 537

18

Refusjon av sykepenger

1 469

85

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

11 815

11 800

11 800

Sum kap. 4600

19 025

12 300

12 300

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.17 Kap. 4605 Senter for statlig økonomistyring

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Økonomitjenester

36 900

35 700

Sum kap. 4605

36 900

35 700

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.18 Kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Ekspedisjonsgebyr

6 442

6 000

6 200

2

Andre inntekter

4 757

2 300

2 400

3

Refunderte pante- og tinglysingsgebyr

1 606

2 000

2 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

267 648

260 000

240 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

234

16

Refusjon av foreldrepenger

8 339

17

Refusjon lærlinger

47

18

Refusjon av sykepenger

15 982

85

Overtredelsesgebyr - valutadeklarering

5 000

Sum kap. 4610

305 055

270 300

255 600

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.19 Kap. 4618 Skatteetaten

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

41 084

50 000

50 000

2

Andre inntekter

55 349

29 100

30 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

22 157

23 000

23 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

1 551

2 000

2 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

596

16

Refusjon av foreldrepenger

29 976

17

Refusjon lærlinger

82

18

Refusjon av sykepenger

70 791

Sum kap. 4618

221 586

104 100

105 000

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.20 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Salgsinntekter

780

300

300

2

Oppdragsinntekter

182 238

177 500

183 200

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

117

16

Refusjon av foreldrepenger

7 420

18

Refusjon av sykepenger

10 525

85

Tvangsmulkt

10 690

9 000

10 000

Sum kap. 4620

211 770

186 800

193 500

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.21 Kap. 4634 Statens innkrevingssentral

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

2

Refusjoner

51 477

31 500

32 500

16

Refusjon av foreldrepenger

2 790

18

Refusjon av sykepenger

3 266

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

209 390

190 000

200 000

86

Bøter, inndragninger

1 351 431

1 210 000

1 200 000

87

Trafikantsanksjoner

49 834

55 000

65 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

199 014

170 000

200 000

Sum kap. 4634

1 867 202

1 656 500

1 697 500

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.22 Kap. 4638 Salg av klimakvoter

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Salgsinntekter

284

2 565 000

825 000

Sum kap. 4638

284

2 565 000

825 000

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 fremmet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i budsjettet for 2010 legge frem en vurdering av effekten ved helt eller delvis å slette klimakvoter fremfor å selge disse i markedet sammenliknet med å øremerke gevinsten ved kvotesalget til andre utslippsreduserende tiltak, og legge frem forslag om enten redusert kvotesalg eller øremerking av salgsgevinster til klimatiltak."

Disse medlemmer konstaterer at dette ikke er gjort.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre har merket seg at Regjeringen har budsjettert med salg av klimakvoter over Finansdepartementets budsjett for 825 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at mengden kvoter som det er budsjettert med salg av, i mengde er en betydelig del av Norges årlige klimagassutslipp.

Disse medlemmer har merket seg at miljøeffekten av et slikt kvotesalg ikke er drøftet i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til EUs klimakvotesystem, hvor det er den samlede tilgangen på utslippskvoter som bestemmer hvor store klimagassutslippene faktisk blir. Når Norge selger 6,33 mill. tonn CO2 inn i kvotesystemet, betyr det at EUs klimagassutslipp øker tilsvarende. Disse medlemmer mener at det mest effektive tiltaket – som gir størst utslippsreduksjon i forhold til innsatsen – for å redusere utslipp av klimagasser, er sletting av klimakvoter fremfor å selge dem i EUs kvotemarked. Derfor foreslår disse medlemmer å slette klimakvoter tilsvarende 1,5 mill. tonn CO2 fremfor å selge dem i EUs kvotemarked. Salget av klimakvoter blir dermed 4,8 mill. tonn fremfor 6,3 mill. tonn. Dette vil redusere Norges salgsinntekter fra salg av klimakvoter med 195 mill. kroner, fra 825 mill. kroner til om lag 630 mill. kroner. Disse medlemmer mener at sletting av klimakvoter er et effektivt virkemiddel for å redusere de samlede klimagassutslippene og dermed god miljøpolitikk i praksis.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at det totale utslipp av klimagasser for de sektorer og land som er omfattet av kvotesystemet, bestemmes av det totale antall tilgjengelige kvoter. Miljøeffekten av kvotesalget er at de globale utslippene av CO2 øker med samme mengde som selges. Når en stat selger en utslippskvote i markedet, vil kjøperen (f.eks. et kraftverk på kontinentet) bruke kvoten til å dekke sin egen forpliktelse til å levere inn kvoter tilsvarende egne utslipp. Kjøperen gjør dette fordi kjøp av kvoten er billigere enn å redusere eget utslipp (dette er hele poenget med kvotesystemet). Det sentrale her er at staten som selger ikke må redusere sine egne utslipp for å frigjøre en kvote for salg – slik som bedrifter må gjøre for å kunne selge kvoter i markedet.

Dette medlem viser til at det norske salget av klimakvoter derfor vil ha som direkte konsekvens at utslippene av klimagasser fra de sektorer i EØS-området som er omfattet av kvotesystemet vil øke med tilsvarende mengde tonn CO2-ekvivalenter i forhold til om Regjeringen hadde valgt å slette kvotene fremfor å selge dem.

Dette medlem viser til at Norge skiller seg fra resten av Europa ved at man har en relativt sett betydelig høyere andel kvoter som enten kan selges eller slettes fordi offshorenæringen er tatt med i beregningen av Norges kvotemengde, men får ikke tildelt gratiskvoter. Det norske salget tilsvarer altså utslippene fra offshoresektoren, mens enkelte andre land selger mengder som tilsvarer under 10 pst. av samlede nasjonale utslipp.

Dette medlem er ikke prinsipiell motstander av handel med utslippskvoter, men mener at Regjeringen har lagt opp til et nivå på salg og kjøp som ikke er spesielt miljø- og klimavennlig. Dette medlem vil understreke at Regjeringen gjennom å slette kvoter fremfor å selge dem i markedet kunne ha bidratt til en betydelig nedgang i Europas klimagassutslipp til en relativt lav pris.

Dette medlem foreslo derfor at halvparten av de planlagt solgte kvotene i 2010 i stedet slettes og at inntektsanslaget settes ned tilsvarende 412,5 mill. kroner i Venstres alternative statsbudsjett for 2010, nærmere omtalt i Innst. 2 S (2009–2010).

4.23 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Gul bok

Post 30 Avskrivninger

Statens forretningsdrift vil i 2010 bestå av virksomheten under forvaltningsbedriftene Statsbygg, Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK), Statens kartverk, Statens Pensjonskasse og NVE Anlegg.

Det samlede avskrivningsbeløpet for den statlige forretningsdriften føres under kap. 5491. Avskrivningene beregnes på grunnlag av bokført kapital per 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med forventet levetid. Ved salg av eiendommer i Statsbygg avskrives også bokført verdi av eiendommene. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger i 2010 beløper seg til 704,1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.24 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Gul bok

Post 80 Renter av statens faste kapital

Renter av statens kapital i forretningsdriften tas samlet til inntekt under kap. 5603. Grunnlaget for renteberegningen er bedriftenes brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne avsetninger til investeringsformål. Rentesatsen for netto investeringsbidrag det enkelte år tilsvarer gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i 12-månedersperioden fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år, og må deretter eventuelt fornyes. Renter av statens kapital i forretningsdriften foreslås bevilget med 71,7 mill. kroner i 2010.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.25 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

6 307 446

6 942 800

1 517 600

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

879

1 000

1 000

82

Av innenlandske verdipapirer

1 467 402

1 685 000

1 277 400

83

Av alminnelige fordringer

126 740

80 000

80 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

406 552

582 000

227 200

85

Renteinntekter fra bytteavtaler mv.

7 165 000

89

Garantiprovisjon

70 000

Sum kap. 5605

8 309 019

9 290 800

10 338 200

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader fra respektive fraksjoner i avsnitt 4.2.

4.26 Forslag til vedtak

Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 21 fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde 21, jf. avsnitt 4.2. Det er bare forslag som er i samsvar med vedtatt rammesum som kan føres opp i denne innstillingen, jf. forretningsordenen § 21, femte ledd.