Postene 90–99 på statsbudsjettet inneholder
bevilgninger som endrer sammensetningen av statens formuesportefølje
i kapitalregnskapet. De største postene på utgiftssiden er utlån
til statsbankene, som utgjør 68 pst. av det samlede bevilgningsforslaget
i 2010 på om lag 113 mrd. kroner.
Inntektssiden består i hovedsak av avdrag og tilbakebetalinger
fra statsbanker og statsbedrifter. Det samlede bevilgningsforslaget
i 2010 utgjør knapt 69 mrd. kroner.
Differensen mellom utlån og tilbakebetalinger på
vel 44 mrd. kroner dekkes av statslånemidler, jf. bevilgningsforslag
på kap. 5999.
Tabell 5.1 Oversikt over
statsbudsjettets 90-poster
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg 3 |
| | | |
Utgifter
i hele kroner |
Utenriksdepartementet |
100 | | Utenriksdepartementet
| 360 000 |
| 90 | Lån til norske
borgere i utlandet som ikke er sjømenn | 360 000 |
161 | | Næringsutvikling | 441 250 000 |
| 95 | NORFUND - grunnfondskapital
ved investeringer i utviklingsland | 441 250 000 |
Kunnskapsdepartementet |
286 | | Forskningsfond | 5 000 000
000 |
| 95 | Fondskapital -
Fondet for forskning og nyskaping | 5 000 000 000 |
|
Arbeids-
og inkluderingsderingsdepartementet |
614 | | Boliglånsordningen
i Statens Pensjonskasse | 6 000 000
000 |
| 90 | Utlån, overslagsbevilgning | 6 000 000 000 |
|
Helse-
og omsorgsdepartementet |
732 | | Regionale
helseforetak | 10 000 000 |
| 91 | Opptrekksrenter
for lån tom. 2007, overslagsbevilgning | 10 000 000 |
|
Olje-
og energidepartementet |
1825 | | Omlegging
av energibruk og energiproduksjon | 5 000 000
000 |
| 95 | Kapitalinnskudd
| 5 000 000 000 |
|
Statsbankene |
2410 | | Statens
lånekasse for utdanning | 16 403 876
000 |
| 90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning | 16 403 876 000 |
2412 | | Husbanken | 14 008 100
000 |
| 90 | Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning | 14 008 100 000 |
2421 | | Innovasjon
Norge | 45 900 000
000 |
| 90 | Lån fra statskassen
til utlånsvirksomhet, overslagsbevilging | 45 900 000 000 |
2426 | | SIVA
SF | 300 000 000 |
| 90 | Lån, overslagsbevilgning | 100 000 000 |
| 95 | Egenkapital | 200 000 000 |
2428 | | Eksportfinans
ASA | 20 000 000
000 |
| 90 | Lån | 20 000 000 000 |
| | Sum
utgifter | 113 063 586 000 |
|
| | | |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter
under departementene |
3100 | | Utenriksdepartementet | 318 000 |
| 90 | Tilbakebetaling
av nødlån fra utlandet | 318 000 |
3614 | | Boliglånsordningen
i Statens Pensjonskasse | 3 500 000
000 |
| 90 | Tilbakebetaling
av lån | 3 500 000 000 |
3732 | | Regionale
helseforetak | 670 000 000 |
| 90 | Avdrag på investeringslån
tom. 2007 | 670 000 000 |
3950 | | Forvaltning
av statlig eierskap | 10 000 000 |
| 96 | Salg av aksjer
| 10 000 000 |
4023 | | Fiskeri-,
havbruks- og transportrettet FoU | 42 842 000 |
| 90 | Tilbakebetaling lån fra Nofima
| 42 842 000 |
4322 | | Svinesundsforbindelsen
AS | 27 000 000 |
| 90 | Avdrag på lån
| 27 000 000 |
4725 | | Fellesinstitusjoner
og -inntekter under Forsvarsstaben | 648 000 |
| 90 | Lån til boligformål
| 648 000 |
5310 | | Statens
lånekasse for utdanning | 11 819 700
000 |
| 90 | Redusert lån og
rentegjeld | 7 685 500 000 |
| 93 | Omgjøring av studielån
til stipend | 4 134 200 000 |
5312 | | Husbanken | 8 964 400
000 |
| 90 | Avdrag | 8 964 400 000 |
5325 | | Innovasjon
Norge | 43 800 000
000 |
| 90 | Avdrag på utestående
fordringer | 43 800 000 000 |
5326 | | SIVA
SF | 40 000 000 |
| 90 | Avdrag på utestående
fordringer | 40 000 000 |
5341 | | Avdrag
på utestående fordringer | 200 000 |
| 95 | Avdrag på lån
til Jugoslavia | 200 000 |
|
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med nybygg, anlegg mv. |
5460 | | Garanti-instituttet
for eksportkreditt | 100 000 |
| 91 | Avdrag på lån
til byggelånsgarantiordningen | 100 000 |
|
Statslånemidler |
5999 | | Statslånemidler | 44 188 378
000 |
| 90 | Lån | 44 188 378 000 |
| | Sum
inntekter | 113 063 586 000 |
| | Netto | 0 |
Posten dekker lån til nordmenn i utlandet forutsatt
at kriteriene for nødlidenhetslån er til stede. For 2010 foreslås
bevilget 360 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag. Forslag om fullmakt til å overskride bevilgningen
er ført opp i kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. C.
Norfund er et statlig eid investeringsfond og
et virkemiddel i norsk utviklingspolitikk. Fondet skal sammen med
partnere etablere levedyktig, lønnsom virksomhet som ellers ikke
vil bli igangsatt som følge av høy risiko. Fondet skal prioritere
investeringer i de fattigste, minst utviklede landene (MUL) og områder
hvor Norge har spesiell kompetanse og interesse, spesielt innen
ren energi. Norfund skal balansere hensynet til lønnsomhet mot utviklingsmål
og miljømessige og sosiale hensyn.
Det foreslås en tilsvarende stor kapitalpåfylling til
fondet som i de foregående år. I dagens finansielle krise har det
vist seg vanskelig å få fullfinansiert slike prosjekt. Norfund bør
med påfyllingen av grunnfondskapitalen kunne vise ekstra fleksibilitet
i forhold til krav om avkastning ved slike investeringer.
For 2010 foreslås bevilget 441,25 mill. kroner
til styrking av grunnfondskapitalen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Fondet for forsking og nyskaping vart oppretta 1. juli
1999 og har frå 1. januar 2009 ein fondskapital på 72 mrd. kroner.
Fondet skal medverke til å oppfylle dei overordna forskingspolitiske
måla, jf. St.meld. nr. 20 (2004–2005). Fondet har i dei siste åra
vore eit viktig instrument for å styrkje løyvingane til forsking.
Framfor alt har midlane gått til satsingar som betrar kvaliteten
i norsk forsking.
Regjeringa foreslår å auke kapitalen i Fondet
for forsking og nyskaping med 5 mrd. kroner frå 1. januar 2010,
slik at samla kapital blir 77 mrd. kroner. Dersom renta held seg
på same nivå som i dag, vil dette gi ei årleg avkastning på om lag 210
mill. kroner.
Regjeringa foreslår å øyremerkje avkastninga
av 2/3 av den auka kapitalen til investeringar i forskingsinfrastruktur.
Midlane skal både nyttast nasjonalt og til norsk deltaking i viktige
internasjonale forskingsinfrastrukturar.
Kapitalen i Fondet for forsking og nyskaping
er plassert som kontolån til staten med ei rente som tilsvarer renta
på statsobligasjonar med ti års bindingstid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil påpeke at Fondet for
forskning og nyskaping – hvis opprinnelige intensjon ved opprettelsen
i 1999 var å kunne skape strategisk handlingsrom i norsk forskning
og etter hvert også har bidratt til å finansiere kvalitetsreformen
– de senere år synes å gradvis reduseres til et regulært driftsfond
som skal finansiere allerede eksisterende poster. NIFU STEP uttrykker
det slik i rapport 41/2009: "Forskningsfondets rolle i den samlede
finansieringen fortsetter å svekkes. Samtidig som veksten har gått
ned, og fondsavkastningens andel av den samlede forskningsfinansieringen synker,
har også øremerkingen av avkastningen tiltatt". Disse medlemmer vil
advare sterkt mot denne utviklingen. Disse medlemmer mener
videre at den foreslåtte økningen i forskningsfondet ikke kan karakteriseres
som offensiv nok.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen med årets budsjett ettertrykkelig illustrerer
at man har gått bort fra målet om at 3 pst. av BNP skal gå til forskning
innen år 2010. Årets budsjett gjør det også usannsynlig å nå målet
om 100 mrd. kroner i Forskningsfondet innen utgangen av denne stortingsperioden.
Samtidig bidrar man i årets budsjett til en unødvendig fragmentering
av norsk forskningspolitikk ved å opprette regionale forskningsfond.
Begge disse forhold er uheldige i en internasjonal
brytningstid i overgangen til en post-industriell kunnskapsøkonomi. Disse
medlemmer mener at et slagkraftig forskningsråd med klare nasjonale
oppdrag og strategier og midler til nasjonale grunnforskningsprogrammer
er nødvendig for å løse morgendagens utfordringer. I en tid med
turbulens i mange markeder vil konkurransen om nye kunnskapskrevende
arbeidsplasser øke.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Forskningsfond | |
| 95 | Fondskapital – Fondet for forskning
og nyskaping | 10 000 000 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett,
hvor det ble foreslått å styrke forskningsfondet med 25 mrd. kroner
utover Regjeringens forslag, slik at kapitalen i fondet fra 1. januar
2010 ville vært på 102 mrd. kroner. Dette ville anslagsvis styrket
forskningsinnsatsen i 2011 med om lag 70 mill. kroner utover det som
følger av flertallets forslag til kapitalinnskudd i fondet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Forskningsfond | |
| 95 | Fondskapital –
Fondet for forskning og nyskaping | 30 000 000 000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative statsbudsjett for 2010, nærmere omtalt
i Innst. 2 S (2009–2010), hvor dette medlem i stedet
foreslo, i tråd med Venstres løfte i valgkampen, å styrke fondsbeholdningen
med 73 mrd. kroner utover Regjeringens forslag. Fondet vil etter
dette utgjøre 150 mrd. kroner, og økningen på 73 mrd. kroner vil
– gitt en rentesats på 3,5 pst. – medføre en ekstra avkastning til
forskningsformål på om lag 2,55 mrd. kroner i 2011 utover Regjeringens
forslag. Dette medlem vil understreke at et solid
forskningsfond er den beste garantien for stabilitet og forutsigbarhet
i de offentlige forskningsbevilgningene, forutsatt at Regjeringen
benytter fondsavkastningen i tråd med det som er intensjonen bak
fondet. Hensikten må være å skape rom for strategiske satsinger
på vei inn i kunnskaps- og lavutslippssamfunnet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Forskningsfond | |
| 95 | Fondskapital –
Fondet for forskning og nyskaping | 78 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre har foreslått betydelig økning av kapitalen i Fondet
for forskning og nyskaping de siste årene. For budsjettåret 2010
vil disse medlemmer prioritere opprettelse av et
nytt fond for vitenskapelig utstyr der det avsettes 10 mrd. kroner.
Dette vil bidra til økt satsing på dette viktige området, ved avkastningen
fra utstyrsfondet, i 2011.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at man er uenige i dannelsen av regionale forskningsfond i 2009.
Norge trenger en samlet forskningspolitikk, ikke en fragmentering
av forskningsinnsatsen. Opprettelsen av regionale forskningsfond
er etter disse medlemmers oppfatning et skritt i gal
retning, fordi det nettopp bidrar til en slik fragmentering. Dessuten
er Norge et lite land, og regionalt vil det bli små miljøer som
skal fordele betydelige beløp. Disse medlemmer er
av den oppfatning at man hever kvaliteten ved å la de regionale
miljøene konkurrere om tildelinger med det øvrige Forsknings-Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Forskningsfond | |
| 97 | Fondet for vitenskapelig utstyr
| 10 000 000 000" |
Regjeringen ber om Stortingets samtykke til
at det kan utbetales inntil 300 mill. kroner under kap. 571 post
90 og 50 mill. kroner under kap. 572 post 90 i 2010 som forskudd
på rammetilskudd til kommunene og fylkeskommunene for 2011.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel
11 Komiteens tilråding, pkt. C.
Løyvinga skal dekkje venta brutto utlån til
bustadlån. Brutto innbetalingar vert løyvde på kap. 3614 post 90,
tidligare kap. 4544 post 90, jf. omtale under denne posten i Prop.
1 S (2009–2010) frå Fornyings- og administrasjonsdepartementet.
Til og med statsbudsjettet for 2009 har løyvinga på posten dekt
venta netto utlån til bustadlån utover det som vert dekt av fondet
til Statens Pensjonskasse. I samband med tilrettelegging for meir
systematisk og betre informasjon om statlege utlån vert renteinntektene frå
og med statsbudsjettet 2010 løyvd og rekneskapsført ut frå opptente
renter basert på kalenderåret.
Overslaget på brutto utbetalingar er 6 000 mill. kroner
i 2010. I dette overslaget er det, i samband med innføringa av føringsprinsippet
om at renteinntekter vert løyvd og rekneskapsført ut frå opptente
renter basert på kalenderåret, inkludert utlån til opptente, men
ikkje betalte renter per 31. desember 2010, med 91 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
De regionale helseforetakene kan ta opp lån
i statskassen til investeringsformål. Foretakene skal ikke betale
renter i den perioden lånene trekkes opp. Renter i denne perioden
skal i stedet kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen
lånebevilgning for opptrekksrenter på post 91. For 2010 foreslås
en bevilgning på 10 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
etablere et vedlikeholdsfond til samferdselsformål på 50 mrd. kroner.
Dette vil gi en årlig avkastning på om lag 2 mrd. kroner i 2011
som disse medlemmer vil bruke for å møte noen av
utfordringene med det store etterslepet på vedlikehold av vei- og
jernbanenettet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1333 | | Infrastrukturfond | |
| 95 | Fondskapital | 50 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre er
av den oppfatning at vi må satse mer de nærmeste tiårene på utvikling
og investering i klimavennlig teknologi. Det er av stor viktighet
for konkurransekraften til teknologidrevne industriklynger og god
miljøsatsing i tråd med globale målsettinger. Disse medlemmer går
inn for at miljøteknologi bør bli et fjerde satsingsområde – i tillegg
til infrastruktur, utdanning og forskning og skattelette – for avkastningen
fra Statens pensjonsfond – Utland.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for
naturforvaltning | |
| 90 | Fond for miljøvennlig teknologi, fondskapital | 5 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Regjeringen i Kulturminneåret 2009 ikke foreslår noe som
bedrer situasjonen for fredede bygg i privat eie. Det er fortsatt
ingen insitamenter fra det offentlige som oppmuntrer til jevnt og
godt vedlikehold av fredede bygg i privat eie. Disse medlemmer viser
til at det i statsbudsjettet for 2010 ikke er foreslått endringer
i forhold til utgiftsføring av vedlikehold på fredede hus. Videre
er budsjettpostene hos Riksantikvaren som er relevante for fredede
bygg, ikke foreslått økt.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for at Regjeringen følger opp Stortingets intensjoner. I
St.meld. nr. 16 (2004–2005) Leve med kulturminner varslet regjeringen
Bondevik II en opptrapping av kulturminnefondet, og disse medlemmer viser
til stortingsvedtak nr. 428, 8. juni 2005, der regjeringen oppfordres
til å gjennomføre en opptrapping av fondskapitalen i Norsk kulturminnefond.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative statsbudsjett og fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Fondskapital | 100 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at 2009 er utpekt til å være et kulturminneår.
Formålet er blant annet å aktualisere og bringe mangfoldet av kulturminnene
fram i lyset. Disse medlemmer er glade for at Stortinget
i løpet av forrige periode klarte å følge opp vedtaket fra St.meld. nr.
16 (2004–2005), jf. Innst. S. nr. 227 (2004–2005) Leve med kulturminner,
om å gjennomføre en opptrapping av fondskapitalen i Norsk kulturminnefond
slik at fondskapitalen kommer opp i 1,4 mrd. kroner. Avkastningen
fra Kulturminnefondet bidrar med 55 mill. kroner til kulturminnetiltak
i 2010, men behovet er langt større. Disse medlemmer foreslår
derfor ytterligere kapitalavsetning til Kulturminnefondet med 200
mill. kroner i 2010. Dette vil kunne øke overføringene til kulturminnetiltak
i 2011 med om lag 8 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Fondskapital | 200 000 000" |
Grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering
ble etablert i 2007 med et innskudd på 10 mrd. kroner for å sikre
en langsiktig og stabil finansiering av satsingen på energiomlegging. Regjeringen
styrket Grunnfondet med 10 mrd. kroner i 2009, og Regjeringen foreslår
å øke kapitalen med ytterligere 5 mrd. kroner i 2010. Avkastningen
fra Grunnfondet forventes å bli på om lag 1 mrd. kroner fra 2011
når fondskapitalen kommer opp i 25 mrd. kroner.
Fondets midler vil bli plassert som kontolån
til staten, med en rente tilsvarende renten på statsobligasjoner
med ti års bindingstid. Statsobligasjoner vil gi en stabil avkastning
over tid og ha lav risiko. I tillegg gir dette en enkel administrasjon
av fondet. Fondets avkastning føres årlig inn på statsbudsjettets
inntektsside (80-post), og tilsvarende beløp bevilges på statsbudsjettets
utgiftsside under kap. 1825 post 50 og post 70.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
på petroleumsvirksomheten som en fremtidsrettet næring med fortsatt
potensial for vekst og utvikling. Mye tyder på at olje- og gassektoren
blir en av Norges viktigste næringer i flere tiår fremover, og vil
være av stor betydning for en videre utvikling av vårt velferdssamfunn, sysselsetting
og verdiskapning. Petroleumsforekomstene krever stadig mer bruk
av teknologi for å utvinnes lønnsomt og forsvarlig. Funnene er generelt
mindre, lengre til havs og dypere under havbunnen. Fornuftig utnyttelse
av ressurser på norsk sokkel forutsetter videre satsing på teknologiutvikling.
Disse medlemmer foreslår at det
avsettes 10 mrd. kroner til Grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering,
der avkastningen skal finansiere relevante og fornuftige forskningsprosjekter.
Det er særlig viktig at det skapes en stabil organisasjonsform for
et slikt fond, der avkastningen skal gå til målrettet forskning
bl.a. for å bedre utnyttelsesgraden av oljefelt, bedre teknologien
for oljeleting og annen energiforskning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1825 | | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon | |
| 95 | Kapitalinnskudd | 10 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at disse partienes hovedprioritet i
energipolitikken er å omstille Norge til et klimavennlig samfunn,
samtidig som vi opprettholder en velfungerende og sikker energiforsyning.
Skal vi løse de internasjonale klimautfordringene, kreves det at
rike land som Norge tar en lederrolle i arbeidet med å vise fattigere
land at det er mulig å kombinere lave utslipp med et høyt velstands-
og velferdsnivå. Disse medlemmer mener Norge har
store muligheter til å legge om energibruken, ta i bruk ny miljøteknologi
i energiforsyningen og industrien, samtidig som dette kan bidra
til å skape nye bedrifter og arbeidsplasser. Disse medlemmer vil
vektlegge betydningen av å bruke energi mer effektivt, ta i bruk
klimavennlig løsninger og utvikle nye klimavennlige teknologier
for framtiden. Disse medlemmer synes det var positivt
at det ble bred enighet om klimaforliket, avtalen om St.meld. nr.
34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk, Innst. S. nr. 145 (2007–2008),
om mer ambisiøse mål for klimaarbeidet og flere konkrete tiltak
i flere sektorer. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
i sitt budsjettforslag har økt satsingen på klima- og miljøtiltak
på enkelte områder, men Regjeringen ligger fremdeles langt etter
i arbeidet med å få økonomien inn på en kurs som gjør at målene
i klimaforliket ligger an til å bli nådd.
Disse medlemmer vil påpeke at
Regjeringens arbeid med ny fornybar energiproduksjon har gått for
sakte, med blant annet det resultat at målet om 3 TWh vindkraft
i 2010 ikke vil bli nådd. Dette er en konsekvens av at den rød-grønne
regjeringen vraket samarbeidet med Sverige om et opplegg med grønne
sertifikater for å stimulere til fornybar energiproduksjon. Det
er positivt at Regjeringen i sin erklæring har lovet å innføre et
grønt sertifikatmarked i samarbeid med Sverige, og at Regjeringen
vil fremme forslag om en overgangsordning fram til et slikt system
er på plass. Det er av stor betydning at denne overgangsordningen
blir like virkningsfull som et grønt sertifikatmarked ville vært.
Ny fornybar energi, energisparing og energiomlegging
vil bidra med miljøvennlig kraft og redusere utslippene.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2010, nærmere omtalt i
Innst. 2 S (2009–2010) og avsnitt 5.9 i denne innstillingen, hvor
det foreslås å opprette et nytt fond for satsing på miljøvennlig teknologi. Disse
medlemmer foreslår i innstillingens avsnitt 5.9 å sette
inn en fondskapital på 5 mrd. kroner i 2010.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil peke på at det er nødvendig med en sterkere
satsing på utbygging av fornybar energi enn det Regjeringen legger
opp til. Norge har store naturgitte forutsetninger for produksjon
av fornybar energi. Blant annet er potensialet for utbygging av
vindkraft stort, men få av de planlagte vindkraftprosjektene er
realisert. Dette medlem er skuffet over at Regjeringen
skrinlegger Stortingets målsetting om utbygging av 3 TWh vindkraft
innen 2010, men tar dette som et bevis på liten vilje til satsing
på utbygging av fornybar energi i forrige stortingsperiode. I påvente
av etableringen av et felles grønt sertifikatmarked med Sverige
i 2012, må støtten til elektrisitetsproduksjon fra fornybare energikilder
i Norge forbedres. For å utløse vesentlig ny produksjon er det nødvendig
å øke kapitalavsetningen til Grunnfondet for fornybar energi og
energieffektivisering. Dette medlem foreslår å øke
kapitalinnskuddet i Grunnfondet med 15 mrd. kroner i 2010 utover
Regjeringens forslag. Dette vil øke avkastningen fra Grunnfondet
med anslagsvis 600 mill. kroner i 2010, som gjøres tilgjengelig
for utbygging av fornybar energi gjennom Energifondet i påfølgende budsjettår. Dette
medlem foreslår også å øke den direkte overføringen til
Energifondet over statsbudsjettet med 75 mill. kroner utover Regjeringens
forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1825 | | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon | |
| 95 | Kapitalinnskudd | 20 000 000 000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative statsbudsjett for 2010, nærmere omtalt
i Innst. 2 S (2009–2010), hvor det foreslås å øke kapitalen i Grunnfondet
for fornybar energi og energieffektivisering med 5 mrd. kroner utover
Regjeringens forslag i en bred satsing på fornybar energi, energiomlegging
og energisparing.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1825 | | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon | |
| 95 | Kapitalinnskudd | 10 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å satse på fornybar energiproduksjon. Norge bør i
større grad utnytte det lønnsomme energipotensialet innen vann,
vind og bio, samt drive FoU for å gjøre umodne teknologier mer lønnsomme
og effektive. Disse medlemmer mener det er viktig
å ha langsiktige og forutsigbare rammebetingelser som stimulerer
til å utløse/fremskynde investeringer i fornybar energi. Det er
viktig at bransjen ikke setter prosjekter på vent inntil ordningen med
teknologinøytrale grønne sertifikater er på plass. Fornybarfondet
bør derfor styrkes for å kunne utløse flere investeringer. Disse
medlemmer foreslår på den bakgrunn å øke fondskapitalen
med 10 mrd. kroner. Disse medlemmer forutsetter at
Regjeringen dreier Enovas forvaltning av kapitalen til å gi støtte som
er i tråd med de teknologinøytrale prinsipper som skal legges til
grunn i ordningen med grønne sertifikater.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1830 | | Forskning | |
| 95 | Forskningsfond | 10 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt alternative statsbudsjett og Innst. 2 S (2009–2010).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1833 | | CO2-håndtering | |
| 95 | Fond CLIMIT | 1 000 000 000" |
Løyvinga dekkjer det totale behovet som Lånekassen
har for utlån til studentar og berekna renter i løpet av året som
ikkje er betalt ved utgangen av året. Regjeringa foreslår å løyve
omlag 16,4 mrd. kroner for 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre merker seg
at Regjeringen, til tross for lovnader i valgkampen, kun foreslår
å justere satsene for utdanningsstøtte opp 1,6 pst. for studieåret
2010–2011. Dette står i grell kontrast til lovnadene fra samtlige
rødgrønne partier i valgkampen om å innføre 11 måneders studiestøtte
for studenter. Dette punktet, som både Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet har programfestet, er heller ikke
en del av Soria Moria II. Det er etter dette medlems mening
en gåte hvordan regjeringspartiene har forhandlet bort et punkt
i regjeringserklæringen som de samme partiene har programfestet.
Dette medlem ønsker å innfase
11 måneders studiestøtte for studenter, og viser til svar fra departementet
på spørsmål nr. 140 fra Venstres fraksjon i finanskomiteen om at
dette ikke vil ha noen budsjettmessig effekt i 2010.
Dette medlem mener videre at
studiestøtten for 2010–2011 må indeksreguleres med utgangspunkt
i støttenivået i 2005, og viser til Venstres alternative statsbudsjett
for 2010, nærmere omtalt i Innst. 2 S (2009–2010), hvor det bl.a. foreslås
å øke rammene på post 90 med 131,7 mill. kroner som følge av en
slik indeksregulering. Dersom basisstøtten prisjusteres for studieåret
2005–2006 og alle påfølgende år, vil dette innebære en økning av
basisstøtten i 2010 med om lag 1 600 kroner i året i forhold til
nivået i foreslått budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning | 16 535 576 000" |
Posten omfattet til og med 2009 utbetalinger
av nye lån og lån til rentestøtte. Fra 2010 foreslås det at posten
i tillegg til utbetalinger av nye lån også skal omfatte lån til
opptjente, men ikke betalte renter fra kundene. Videre foreslås
det at rentestøtten ikke lenger skal inngå i denne posten. Det er
budsjettert med vel 14 mrd. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag. Forslag til låneramme for Husbanken i
2010 er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. C.
Bevilgningen skal dekke Innovasjon Norges brutto
innlån for risiko- og lavrisikolåneordningene i 2010. Bevilgningen
dekker også refinansiering av tidligere opptatte innlån for disse ordningene
og den avviklede distriktsrettede låneordningen. Det foreslås en
total innlånsbevilgning på 45,9 mrd. kroner for 2010. Anslaget på
brutto innlånsvolum er usikkert, og Regjeringen vil om nødvendig
foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring av budsjettet våren
eller høsten 2010.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre vil
slippe kreativiteten og skaperkraften løs. Det må satses på gründere
og entreprenører, og det må bli mindre regelverk og regulering.
Satsingen på entreprenørskap i videregående skole må økes, og samarbeidet
mellom næringsliv og skole må styrkes. Forskning viser at 20 pst.
av dem som har vært med i en ungdomsbedrift senere starter egen
virksomhet. Det er derfor viktig for dette medlem å
sikre risikovillig kapital gjennom det offentlige virkemiddelapparat
og gjennom skattestimulans for private investorer. Nettopp derfor
er en kraftig satsing på forbedring av rammevilkårene for norsk
næringsliv generelt og småbedrifter spesielt hovedprioriteten i
Venstres alternative statsbudsjett for 2010, nærmere omtalt i Innst.
2 S (2009–2010). Det satses spesielt på det nyskapende miljø- og
klimavennlige næringslivet. Et viktig virkemiddel er oppretting
av et nytt statlig organ/investeringsselskap Klimatek som har som
formål å investere i klimateknologi, klimagründere og miljøvennlig
omstilling av eksisterende næringsliv. Selskapet baseres på samme
retningslinjer som nasjonale såkornfond under Innovasjon Norge,
dvs. at det legges opp til en investeringskapital på 1 mrd. kroner,
hvorav staten bidrar med 500 mill. kroner og private investorer
med 500 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2425 | | Klimatek | |
| 91 | Investeringskapital | 500 000 000" |
SIVAs låneramme er fra utgangen av 2007 fastsatt
til 700 mill. kroner. Per 25. september 2009 var lånerammen utnyttet
med 580 mill. kroner. SIVA kan foreta innlån i statskassen og selv velge
løpetid på lånene. Det enkelte innlån knyttes til et statspapir,
og rentesats på innlånet blir satt lik renten på statspapiret og
med tilsvarende løpetid. Innlån fra og avdrag til statskassen bruttoføres,
dvs. at beløpene utgifts- og inntektsføres hver gang SIVA tar opp
et nytt eller tilbakebetaler et gammelt lån. Innlån budsjetteres
under kap. 2426 post 90, mens avdrag budsjetteres under kap. 5326
post 90. Det er anslått at SIVA vil refinansiere og ta opp nye lån
i løpet av 2010 på til sammen 100 mill. kroner. Dette er et anslag,
og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse
med endring av budsjettet våren eller høsten 2010.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås en bevilgning på 200 mill. kroner
til økt innskuddskapital i SIVA. Midlene skal forbeholdes eiendomsaktiviteten
og skal bidra til framdrift i planlagte utbyggingsprosjekter gjennom
datterselskapet SIVA Eiendom Holding AS. Selskapet gjennomfører
utbyggingsprosjekter i forsknings- og kunnskapsparker og oppfører spesialtilpassede
bygg for industrivirksomheter og kunnskapsbedrifter i hele landet.
Formålet med eiendomsvirksomheten er nærmere
omtalt i proposisjonen. Nye eiendomsinvesteringer baseres normalt
på frigjøring av egenkapital ved salg av eiendommer, avdrag på lån
og oppsparing av overskudd. I dagens marked er det vanskelig for
selskapet å frigjøre tilstrekkelig egenkapital ved salg av eiendommer,
samtidig som bankene stiller krav om høyere egenkapitalandel for
å bidra med lånefinansiering. Tilførsel av ny egenkapital vil bidra
til at flere utbyggingsprosjekter vil kunne gjennomføres som planlagt.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
For å sikre fortsatt tilbud om finansiering
av eksportkontrakter som kvalifiserer for statlig støttede lån fra
Eksportfinans, ble det i november 2008 framforhandlet en avtale
om at staten skal tilby Eksportfinans markedsmessige lån med bestemte
vilkår i to år framover. Lånene vil ha en løpetid på inntil fem
år. EFTAs overvåkingsorgan (ESA) har konkludert med at avtalen ikke
innebærer statsstøtte, og avtalen er godkjent av generalforsamlingen
i Eksportfinans.
De statlige lånene skal benyttes til nye eksportkreditter,
dvs. lån som kvalifiserer under den såkalte CIRR-ordningen. CIRR-lån
skal bidra til at norsk eksport av kapitalvarer kan få finansiering
som gjør at den kan konkurrere på like vilkår som eksport fra andre
land med nasjonale eksportkredittordninger. Lånene fra staten kan også
brukes til å finansiere tidligere inngåtte kontrakter, under forutsetning
av at kontraktene er inngått før 1. mars 2009, og at finansieringen skjer
på markedsvilkår.
Eksportfinans har per 1. september 2009 ikke trukket
på låneavtalen med staten. Det er fortsatt stor usikkerhet omkring
både innlåns- og utlånssituasjonen, i tillegg til at valutamarkedsforhold gjør
det vanskelig å forutsi selskapets behov for trekk under statens
låneavtale. Det er tidligere forutsatt at finansieringsbehovet i
2009 og 2010 kan bli på rundt 50 mrd. kroner, hvorav om lag 30 mrd.
kroner kan komme til utbetaling i 2009. Fra og med desember 2008
og til og med juni 2009 har Eksportfinans utbetalt 12,4 mrd. kroner i
lån som kan kvalifisere for innlån under avtalen med staten. I tillegg
er det signert låneavtaler for 25,5 mrd. kroner i gjenstående beløp
for utbetaling som kan gi grunnlag for å trekke på avtalen, dersom
lånene kvalifiserer under avtalen og kommer til utbetaling før 31. desember
2010. Det vises også til omtale under kap. 934 post 73 i proposisjonen.
Bevilgningen skal dekke Eksportfinans’ brutto innlån
fra staten i 2010. Det foreslås en bevilgning på 20 mrd. kroner
for 2010. Anslaget på det totale innlånet er usikkert, og Regjeringen
vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med de
årlige proposisjonene om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Trekkfullmakter innebærer at Garanti-instituttet for
eksportkreditt (GIEK) kan låne midler fra statskassen dersom erstatningsutbetalinger
under en garantiordning overstiger ordningens bankinnskudd. Dersom
GIEK foretar trekk i statskassen, forutsettes midlene tilbakebetalt
etterfølgende år når fordringer som følge av erstatning helt eller
delvis gjenvinnes. Trekk i statskassen renteberegnes.
For Alminnelig garantiordning, U-landsordningen
og ordningene under avvikling er likviditetssituasjonen god, slik
at det ikke forventes behov for trekkfullmakter i 2010.
Etter erstatningsutbetalingen i 2009 har byggelånsgarantiordningen
ingen egenkapital. Uroen i finansmarkedet vedvarer, og for å ta høyde
for eventuelle nye erstatningsutbetalinger, foreslås rammen for
trekkfullmakten videreført på samme nivå som i 2009, dvs. 600 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens
tilråding, pkt. C.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Statnett den 11. mars 2009 søkte
om tilførsel av egenkapital på 4 mrd. kroner. I forslaget til statsbudsjett
for 2010 har Regjeringen konkludert med at det ikke er behov for
å tilføre foretaket økt egenkapital. Dette medlem vil
peke på at Statnett som systemoperatør står foran enorme investeringer
knyttet til nybygginger, oppgraderinger og utenlandskabler i årene
som kommer. Foretaket har blant annet planer om å oppgradere nettet
i Finmark for å legge til rette for industri og ikke minst som en forutsetning
for å kunne utløse en betydelig satsing på fornybar energi. Dette
medlem mener Regjeringens avslag varsler om liten vilje
til å legge til rette for verdiskaping og økt utbygging av fornybar
energi. Avslaget gir et negativt signal i forhold til staten som
eier sin vilje til å gjennomføre nødvendige nettinvesteringer, og
kan få som konsekvens at tilretteleggingen for ny fornybar produksjon
i Norge vil skje i lavere tempo enn planene ellers tilsier. Dette
medlem viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
hvor det foreslås å tilføre Statnett SF 4 mrd. kroner i økt egenkapital.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2491 | | Statnett SF | |
| 96 | Kapitalinnskudd | 4 000 000 000" |
Posten gjelder tilbakebetaling av nødlån gitt
til nordmenn i utlandet, jf. kap. 100 post 90. For 2010 foreslås
bevilget 318 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at de regionale forskningsfondene fører til en ytterligere fragmentering
av forskningsinnsatsen i Norge, og midlene bør heller brukes i
det vanlige virkemiddelapparatet i Norges forskningsråd.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3286 | | Forskningsfond | |
| 96 | Avvikling av regionale forskningsfond
og
tilbakebetaling av fondskapital | 6 000 000 000" |
Posten er nyoppretta og skal dekkje venta innbetaling
av avdrag på og innfriingar av bustadlån. I tillegg skal løyvinga
dekkje tilbakeføring av utrekna opptente, men ikkje betalte renteinntekter
ved inngangen til året som er ført under kap. 614 post 90 Utlån
(tidlegare kap. 1544 post 90). Til og med statsbudsjettet for 2009
har innbetaling frå lånekundane ved terminforfall og innløysingar
vore budsjetterte under kap. 1544 post 90, jf. omtale under denne
posten i Prop. 1 S (2009–2010) Fornyings- og administrasjonsdepartementet.
For budsjettåret 2010 er det lagt til grunn årlege innbetalingar
på 3 500 mill. kroner, inkludert 61 mill. kroner i tilbakeføring av
utrekna opptente renter per 1. januar 2010, og 2 mill. kroner i
tilbakeføring av tap/kostnadsløyving. Overslaget er basert på ein
auke i forventa gjennomsnittleg innløyst sum, pluss årlege forventa
avdrag i forhold til saldert budsjett 2009. Føresetnaden om 350
innløysingar per månad i heile budsjettperioden er den same som
i saldert budsjett 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten dekker avdragsinnbetalinger fra regionale
helseforetak på lån tatt opp før 2008. For 2010 foreslås at det
budsjetteres med 670 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås en bevilgning på 10 mill. kroner
fra mulige statlige aksjesalg i 2010. Endelige og fullstendige inntektsbeløp
for de enkelte aksjesalgene må foreslås bevilget i løpet av budsjettåret
når transaksjonene er avklart eller gjennomført, enten i egne proposisjoner
eller i de faste endringsproposisjonene i vår- og høstsesjonen.
Departementet er avhengig av å bruke meglerforetak
og annen faglig bistand for å gjennomføre transaksjoner, jf. omtalen
under kap. 950 post 21. Salg av aksjer bruttobudsjetteres.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Nofima fikk i september 2007, som del av etableringa
av selskapet, et mellomfinansieringslån fra staten på 42,842 mill.
kroner. I tråd med vedtak i Revidert nasjonalbudsjett 2009 skal
lånet være innbetalt innen 1. juli 2010.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Svinesundsforbindelsen ble åpnet for trafikk
i juni 2005, og bompengeinnkrevingen startet 1. juli 2005. Utbyggingen
er finansiert med statlige lån, og påløpte renter i byggetiden ble lagt
til lånet. Lånet utgjorde 719,5 mill. kroner per 31. desember 2008.
Nettoinntektene fra bompengeinnkrevingen skal deles
mellom Norge og Sverige. Samferdselsdepartementet legger til grunn
at Norges andel av nettoinntektene i 2010 vil være om lag 60 mill. kroner,
hvorav 27 mill. kroner vil gå til avdrag på lån.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot opprettelsen av "Samefolkets fond" og er av den oppfatning
at samefolket på lik linje med andre minoriteter må søke om offentlig
støtte hvert år. Disse medlemmer viser til forslag
i Innst. 2 S (2009–2010) om å oppheve dette fondet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjett for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
4533 | | Sametinget | |
| 90 | Avvikling av Samefolkets fond
| 80 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot opprettelsen av "Romanifolkets fond" og er av den oppfatning
at romanifolket på lik linje med andre minoriteter må søke om offentlig
støtte hvert år. Disse medlemmer viser til forslag
i Innst. 2 S (2009–2010) om å oppheve dette fondet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
4540 | | Nasjonale minoriteter | |
| 90 | Avvikling av Romanifolkets
fond | 88 000 000" |
Posten gjelder tilbakebetaling av avdrag innenfor
Forsvarets låneordning, samt forskudd og avdrag på regresskrav i
Befalets låneordning der Forsvaret har overtatt lånene fra banker.
Det budsjetteres med 648 000 kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Løyvinga på post 90 gjeld innbetalte avdrag
og betalte berekna renter frå tidlegare år.
Avskrivne og betalte renter er frå 2010 splitta
i avskrivne og betalte renter inneverande og tidlegare budsjettperiodar.
Avskriving av ikkje-renteberande lån samt avskriving
av renteberande lån over kap. 2410 postane 73 og 74, som tidlegare
vart ført på post 91, blir frå 2010 førte på denne posten.
Tilbakebetaling av opphavleg hovudstol er berekna
å utgjere om lag 6,326 mrd. kroner i 2010. Tilbakebetaling av rentegjeld
frå tidlegare periodar er berekna å utgjere om lag 743 mill. kroner i
2010.
Tilbakebetaling frå tap/kostnadsløyvingar utgjer om
lag 615 mill. kroner (omfattar både hovudstol og berekna renter
frå tidlegare periodar, spesifisert på kap. 2410 postane 73 og 74).
Innbetalte gebyr og rentefritak blir frå 2010
ikkje lenger førte på denne posten.
Regjeringa foreslår ei samla løyving på post
90 på 7 685,5 mill. kroner i 2010.
Post 93 omfattar innbetaling frå eit fond (Konverteringsfondet)
til Lånekassen basert på konvertering av lån til stipend, jf. kap.
2410 post 50. Regjeringa foreslår ei løyving på post 93 på 4 134,2
mill. kroner i 2010.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter til og med 2009 mottatte avdrag, tap
og rentestøtte. Dette følger av prinsippet om bruttobudsjettering.
Fra 2010 foreslås det å følge prinsippet om budsjettering av opptjente
renter med kalenderåret som budsjettperiode. I posten inngår da
foruten ordinære og ekstraordinære avdrag, også tilbakebetaling
av opptjente, ikke betalte renter og tap. Det foreslås en bevilgning på
8 964,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter avdrag på de innlånene Innovasjon
Norge har tatt opp i statskassen. Det vises til nærmere omtale av
innlånssystemet under kap. 2421 post 90. Det foreslås en bevilgning
på 43,8 mrd. kroner. Anslaget er usikkert, og Regjeringen vil om
nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring av
budsjettet våren eller høsten 2010.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til omtalen under kap. 2426 post 90. SIVA
har et låneforfall i statskassen på 40 mill. kroner i mai 2010.
På denne bakgrunn budsjetteres det med avdrag på 40 mill. kroner
på SIVAs statskasselån i 2010. Dette er et anslag, og Regjeringen
vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring
av budsjettet våren eller høsten 2010.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det ble i 1983 gitt lån til Jugoslavia på 40
mill. norske kroner, jf. St.prp. nr. 92 (1982–1983) og Innst. S.
nr. 262 (1982–1983). Lånet var et avdragslån med endelig forfall
i august 1999. Det ble betalt avdrag til og med terminen 1. februar 1991
og renter til og med terminen som forfalt 1. februar 1992.
Etter oppløsningen av Jugoslavia ble lånet fordelt
på de enkelte republikkene. Låneforpliktelsene for Kroatia, Slovenia
og Bosnia-Hercegovina er gjort opp. På bakgrunn av en avtale i Paris-klubben
fikk Serbia og Montenegro ettergitt 51 pst. av gjelden i 2002 og
begynte å betale renter i 2003. I tråd med samme avtale ble ytterligere
30 pst. av gjelden ettergitt i begynnelsen av 2006. Første avdrag
på lånet ble betalt i 2008. For 2010 er avdragene beregnet til 0,2 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
GIEK tok i mai 2009 opp et lån i statskassen
på 104 mill. kroner for å dekke erstatningsansvar under byggelånsgarantiordningen.
Lånet skal tilbakebetales fortløpende når fordringene som følge
av erstatning helt eller delvis gjenvinnes og eventuelt gjennom
premieinntektene dersom det er likviditet under byggelånsgarantiordningen. Det
er knyttet stor usikkerhet til når en eventuell gjenvinning vil
bli effektuert, slik at departementet vil komme tilbake med nytt
bevilgningsforslag i løpet av 2010. Renter inntektsføres under kap.
5614 post 80.
På denne bakgrunn fremmes forslag om en bevilgning
på 100 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse før lånetransaksjoner.
Brutto finansieringsbehov bestemmes derfor av differansen mellom
utlån og tilbakebetalinger og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler
post 90. Brutto finansieringsbehov anslås til 44,2 mrd. kroner i
2010. Bevilgningen til statslånemidler er dermed en saldering av
statsbudsjettets inntekter og utgifter medregnet lånetransaksjoner.
Det vises til tabell 4.17 i Gul bok for nærmere detaljer.
Ved nysalderingen om høsten gjøres det et endelig
vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen blir statsregnskapet
gjort opp, og det blir foretatt en endelig årsavslutningsrapportering slik
at kap. 5999 viser brutto finansieringsbehov slik det framkommer
i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil kunne avvike fra budsjettvedtaket
i forbindelse med nysalderingen om høsten som følge av at det endelige
regnskapet på de enkelte budsjettpostene vil kunne avvike noe fra
de vedtatte bevilgningene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine foregående merknader og bevilgningsforslag på 90-poster.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 58 020 378 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine foregående merknader om bevilgninger på 90-poster, og fremmer
følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 110 288 378 000" |
Komiteens medlem fraKristelig
Folkeparti viser til sine foregående merknader om bevilgninger
på 90-poster, og fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 88 388 378 000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine foregående merknader om bevilgninger på 90-poster, og fremmer
følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 123 020 078 000" |