Utgifter fordelt på kapitler:

(i 1 000 kr)

Kap.

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

Pst. endr. 09/10

41

Stortinget

882 050

902 470

927 500

2,8

42

Ombudsmannsnemnda for Forsvaret

4 641

5 300

5 800

9,4

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen

40 124

42 300

47 300

11,8

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

7 784

7 670

8 100

5,6

51

Riksrevisjonen

393 763

420 400

446 700

6,3

Sum kategori 00.40

1 328 362

1 378 140

1 435 400

4,2

Bevilgningene omfatter lønns- og driftsutgifter til Stortinget, Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste og Riksrevisjonen. Forslaget er i samsvar med forslag oversendt fra Stortingets administrasjon.

3.1 Kap. 41 og 3041 Stortinget

3.1.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

639 542

682 000

735 800

32

Kjøp av leiligheter, kan overføres

64 537

10 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

49 577

59 920

40 600

70

Tilskudd til partigruppene

127 394

139 300

138 000

72

Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek

1 000

1 100

1 400

73

Kontingenter, internasjonale delegasjoner

10 150

11 700

Sum kap. 41

882 050

902 470

927 500

Mål og budsjett 2010

Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative drift av Stortinget.

Foruten de konstitusjonelle oppgavene ivaretas Stortingets internasjonale aktiviteter gjennom besøksutvekslinger til og fra Norge. Stortinget ønsker også å bidra til demokratiutvikling og styrke parlamentenes rolle i nye demokratier.

Det er en viktig målsetting for Stortinget å dokumentere og sikre at dokumentasjonen av Stortingets konstitusjonelle og administrative virksomhet blir bevart på en hensiktsmessig og rasjonell måte for gjenfinning til samtidig og fremtidig bruk. Det er et mål å vedlikeholde og videreutvikle de servicemessige, tekniske og administrative tjenester, systemer og installasjoner på Stortinget.

Budsjettet for 2010 er foreslått økt med 45,5 mill. kroner i forhold til regnskap 2008, og 25 mill. kroner i forhold til budsjett for 2009. Kap. 41 blir ikke tilført midler fra den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.

Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

Posten omfatter lønn og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte, samt utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester. Posten omfatter også utgifter til reiser og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger. Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets tjenesteboliger inngår i denne posten. Stortinget skal i 2010 være vertskap for OSSEs hovedforsamling. Det planlegges gjennomføring av handlingsplan for informasjons- og teknologistrategien. Strategien gjelder for perioden 2009–2012.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Her budsjetteres kjøp av teknisk utstyr, fornyelse og videreutbygging av Stortingets IKT-anlegg, kjøp av kunst, ombyggingsarbeider, større vedlikeholdsarbeider mv. i Stortingets bygningsmasse. Ferdigstillelse av ENØK-tiltak, kjøling, brannutbedringer, nye systemer i stortingssalen og utbedring av alunskader nevnes spesielt for 2010.

Post 70 Tilskudd til partigruppene

Posten omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Tilskuddet til hver stortingsgruppe avhenger av partiets representasjon på Stortinget. Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe samt et tillegg per stortingsrepresentant. I valgår er totalbeløpet for gruppetilskudd noe høyere, da grupper som eventuelt reduserer antall representanter ved valget, får beholde den opprinnelige støtten ut året.

Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner

Dette er en post der kontingentene til Nordisk Råd, OSSE og IPU føres.

3.2 Kap. 3041 Stortinget

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Salgsinntekter

6 792

5 840

6 000

03

Leieinntekter

2 358

2 410

2 500

40

Salg av leiligheter

40 000

Sum kap. 3041

9 150

48 250

8 500

Under dette kapitlet budsjetteres blant annet salgsinntekter og leieinntekter. Salgsinntektene kommer stort sett fra kafeteriaene.

3.2.1 Komiteens merknader

Komiteen registrerer at budsjettframlegget for 2010 er auka med berre 2,8 pst. jamført med saldert budsjett for 2009; frå 902,5 til 927,5 mill. kroner. Det tilsvarande talet for 2000 var derimot 493,3 mill. kroner. Komiteen merkar seg at Stortingets budsjett dimed har auka med nær 90 pst. over ein tiårsperiode. To saker i dette tidsrommet har særleg påverka veksten i løyvingane: auka overføringar til partigruppene i tråd med innstillinga frå det såkalla Brørby-utvalet og etablering av komitéhuset i Akersgata 18. Komiteen meiner at Stortinget sitt budsjett no har kome på eit nivå som gjer den relativt avgrensa budsjettauken neste år rimeleg og forsvarleg.

Komiteen viser til at Stortinget har endra retningslinene for bruk av tilskot til stortingsgrupper og uavhengige representantar, jf. Innst. 36 S (2009–2010). Endringa inneber at grensa for eit halvt opposisjonstilskot vert senka frå tre til to representantar. Komiteen viser til brev frå Presidentskapet til både finanskomiteen og kontroll- og konstitusjonskomiteen, dagsett 18. november 2009, der det endra regelverket tilseier ein auke i løyvinga til kap. 41, post 70 Tilskudd til partigruppene på 1 015 000 kroner.

Komiteen gjer framlegg om at denne auken vert dekka inn gjennom ein tilsvarande reduksjon i løyvinga på kap. 41 Stortinget, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets forslag i Innst. 2 S (2009–2010), jf. Prop. 1 S (2009–2010) hvor partiet foreslo å kutte 30 mill. kroner i kap. 41 post 70. Disse medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets merknader i finansinnstillingen.

Disse medlemmer viser videre til Stortingets behandling av Innst. 36 S (2009–2010) hvor Stortingets flertall endret retningslinjene for tilskudd til partigruppene, slik at grensen for halvt opposisjonstilskudd ble senket fra 3 til 2 representanter. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet var imot denne endringen.

Komiteens medlem fra Høyre viser til at Høyre reduserer offentlig administrasjon og byråkrati med om lag 1 mrd. kroner i sitt alternative statsbudsjett. Denne type effektivisering må også gjelde for Stortinget. Høyre foreslo derfor et kutt på 10 mill. kroner på Stortingets budsjett i sitt alternative budsjett. Dette medlem henviser til Høyres merknader ved behandlingen av Innst. 2 S (2009-2010), jf. Prop.1 S (2009–2010) i finanskomiteen.

Komiteen har ingen fleire merknader, og sluttar seg til budsjettframlegget med dei endringane som er tilrådde ovanfor.

3.3 Kap. 42 Ombudsmannsnemnda for Forsvaret

3.3.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter

4 641

5 300

5 800

Sum kap. 42

4 641

5 300

5 800

Hovedoppgaver

Ombudsmannsnemnda skal bidra til å sikre de allmennmenneskelige rettigheter for Forsvarets personell, og ved sitt arbeid søke å medvirke til å effektivisere Forsvaret. Nemndas formann benevnes som Ombudsmannen for Forsvaret. Personellet i Forsvaret kan bringe inn alle typer saker for Ombudsmannen, dersom de mener seg urettmessig behandlet av Forsvarets ordinære forvaltningsorganer. Antall henvendelser til Ombudsmannen er økende, og de fleste henvendelser løses på "lavnivå". Antall henvendelser fra vernepliktige og tjenestemenn innenfor det som kan rubriseres som "rådgivende funksjon", har fortsatt hatt en økende tendens, det samme har henvendelser fra personellorganisasjonene. Ombudsmannen merker et økende antall henvendelser fra personell i Heimevernet.

Saker av prinsipiell karakter, eller som har særlig allmenn interesse, forelegges nemnda etter forberedelse av Ombudsmannen.

Som ledd i tilsynet med tjenesteforholdene i Forsvaret foretar Ombudsmannsnemnda rutinemessige befaringer. Medlemmer av Forsvarets ombudsmannsnemnd er også medlemmer av Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige. Utgifter vedrørende sistnevnte nemnd dekkes også over kapittel 42.

Av nemndas melding for 2008 framgår at det samlede klageantall er stabilt, men noe varierende fra år til år. Stadig flere saker løses gjennom veiledning ved besøk ved avdeling eller per telefon. Disse sakene registreres ikke som klagesaker.

Klagesakene knytter seg i hovedsak til spørsmål vedrørende utsettelse av førstegangstjeneste, utsettelse av øvelser, økonomiske ytelser som bostøtte, sosial stønad, økonomisk erstatning, befalets rettigheter, tjenesteuttalelser mv.

Budsjett 2010

Forslaget til økning i budsjettet for 2010 skyldes arbeid med fornyelse og oppgradering av elektronisk sikringsutstyr samt forbedring av fysisk sikring av lokalene.

3.3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget til budsjett for Ombudsmannsnemnda for Forsvaret for 2010.

Komiteen har ikke ytterligere merknader og støtter forslaget.

3.4 Kap. 43 og 3043 Stortingets ombudsmann for forvaltningen

3.4.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter

40 124

42 300

47 300

Sum kap. 43

40 124

42 300

47 300

Hovedoppgaver

Som Stortingets tillitsmann skal Sivilombudsmannen føre kontroll med at det i den offentlige forvaltning ikke blir begått urett eller feil mot den enkelte borger. Ombudsmannen skal også bidra til at forvaltningen respekterer og sikrer menneskerettighetene. Disse oppgavene ivaretas først og fremst gjennom undersøkelser og behandling av klager fra enkeltpersoner. Ombudsmannen tar også opp saker av eget tiltak, og foretar inspeksjoner og besøk.

Mål og budsjett 2010

For å styrke og for å få bedre kontroll med forvaltningens saksbehandling og rettsanvendelser må ombudsmannen sørge for tilstrekkelig bemanning, enkle og gode rutiner og et tilfredsstillende arbeidsmiljø. Ombudsmannen ser det som nødvendig og ønskelig å opprettholde et høyt nivå på utadrettede og egne tiltak.

3.5 Kap. 3043 Stortingets ombudsmann for forvaltningen

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

16

Refusjon av foreldrepenger

947

Sum kap. 3043

947

3.5.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget til budsjett for Stortingets ombudsmann for forvaltningen for 2010. Komiteen har ikke ytterligere merknader og støtter forslaget.

3.6 Kap. 44 Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

3.6.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter

7 784

7 670

8 100

Sum kap. 44

7 784

7 670

8 100

Hovedoppgaver

EOS-utvalget skal kontrollere både den sivile overvåkingstjenesten, den militære etterretningstjenesten og sikkerhetstjenesten (EOS-tjenestene). Kontrollutvalgets oppgaver er å føre regelmessig tilsyn med den virksomhet som tjenestene utfører, undersøke alle klager og på eget initiativ ta opp saker og forhold som utvalget ut fra formålet finner det riktig å behandle. Hovedformålet er å ivareta den enkeltes rettssikkerhet.

Mål og budsjett 2010

Utvalgets faglige virksomhet styres av hva som fremkommer gjennom inspeksjonsvirksomheten og av de signalene Stortinget gir ved behandlingen av utvalgets årsmeldinger.

Utvalget vil i 2010 fortsette arbeidet fra 2009 med å utvikle systematiske prosjektrettede undersøkelser som arbeidsmetode, som et supplement til den løpende inspeksjonsvirksomheten. Behovet skyldes hovedsakelig økt kompleksitet pga. teknologiutviklingen og økt samarbeid mellom tjenestene. Utvalget ønsker å styre ressursbruken i sekretariatet til de saker og undersøkelser utvalget anser er relevante og av prinsipiell betydning. I dag blir en stor del av ressursene i sekretariatet brukt til arbeid med store og tunge enkeltsaker. Utvalget vil også arbeide aktivt for å opprettholde samarbeidet med kontrollmyndigheter og relevante fagmiljøer både internasjonalt og i Norge.

Utvalget vil i løpet av 2010 måtte skifte ut det meste av sitt graderte (Tempest-sikret) dataanlegg som er over 10 år gammelt, samt deler av det ugraderte dataanlegget.

3.6.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til budsjettforslaget. Komiteen har merket seg at EOS-utvalget over tid har behov for å styrke sin stab noe for å sikre kompetanse med hensyn til nye teknologiske utfordringer. Komiteen har ellers ingen merknader og slutter seg til forslaget.

3.7 Kap. 51 og 3051 Riksrevisjonen

3.7.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Driftsutgifter

393 763

420 400

446 700

Sum kap. 51

393 763

420 400

446 700

Hovedoppgaver og organisering

Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll og veiledning bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger, jf. riksrevisjonsloven § 1.

Riksrevisjonen kan også etter avtale påta seg revisjons-, kontroll- og bistandsoppdrag internasjonalt. Stortinget kan pålegge Riksrevisjonen å sette i gang særlige undersøkelser.

Mål og budsjett 2010

Riksrevisjonen skal bidra til at fellesskapets midler og verdier blir forvaltet slik Stortinget har bestemt. Dette gjøres gjennom revisjon, kontroll og veiledning. Resultatet av revisjonen rapporteres til Stortinget. Riksrevisjonen skal være kompetent, uavhengig og objektiv.

Riksrevisjonen må ha god kompetanse på alle nivåer for å møte de forventninger og krav som stilles og må derfor legge til rette for målrettet kompetanseutvikling. Riksrevisjonen må også ha fokus på å beholde personell med erfaring og god kompetanse, ha effektive rekrutteringsprosesser og sikre effektiv bruk av kompetansen i hele organisasjonen.

Høy kvalitet i arbeidet skal sikres gjennom en riktig forståelse og bruk av standarder og retningslinjer og ved å ha tilpassede metoder og gode administrative støttesystemer.

Nye vedtatte internasjonale revisjonsstandarder og den generelle metodeutviklingen vil derfor kreve en tilpasning av allerede etablerte revisjonsverktøy.

Riksrevisjonens utviklingssamarbeid med andre land vil videreføres. Dette er et viktig arbeid for den demokratiske utviklingen i aktuelle land, men er samtidig ressurskrevende. Riksrevisjonen ser det fortsatt som et prioritert område å bidra til en bedre global miljøforvaltning blant annet gjennom å lede EUROSAI-sekretariatet for miljørevisjon.

Post 1 Driftsutgifter

Posten omfatter lønnsutgifter og utgifter til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Lønnsutviklingen i Riksrevisjonen forventes å følge lønnsutviklingen i staten for øvrig.

I 2010 forventer Riksrevisjonen å doble ressursinnsatsen til bistandsarbeid i forhold til 2008. Anslaget er imidlertid usikkert.

Riksrevisjonen vil fortsatt satse spesielt på videreutvikling av IKT-basert revisjonsstøtteverktøy og administrative støttesystemer.

3.8 Kap. 3051 Riksrevisjonen

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2008

Saldert budsjett 2009

Forslag 2010

1

Refusjon innland

1 238

1 300

1 500

2

Refusjon utland

1 960

1 000

1 500

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

11

16

Refusjon av foreldrepenger

4 390

18

Refusjon av sykepenger

4 092

Sum kap. 3051

11 691

2 300

3 000

Riksrevisjonen vil motta refusjoner i forbindelse med inngått leieavtale med IDI-sekretariatet og oppdrag i utlandet.

3.8.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget om en bevilgning på 446,7 mill. kroner til Riksrevisjonen i 2010. Beløpet er en økning på 26,3 mill. kroner i forhold til budsjettet for 2009.

Komiteen vil understreke Riksrevisjonens viktige rolle som Stortingets kontrollorgan. Gjennom kontroll, revisjon og veiledning skal Riksrevisjonen bidra til at fellesskapets midler blir forvaltet i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger. Dette krever høy kompetanse i organisasjonen og at Riksrevisjonen gis mulighet for å trekke inn spesialkompetanse i enkeltsaker der dette er ønskelig.

Komiteen vil også peke på betydningen av gode IKT-systemer og er tilfreds med at Riksrevisjonen fortsetter satsingen på videreutvikling av sitt IKT-baserte revisjonsstøtteverktøy og administrative støttesystemer.

Riksrevisjonen har de siste årene satset sterkt på internasjonalt samarbeid og forventer å doble ressursinnsatsen til bistandsarbeid fra 2008 til 2010. Komiteen støtter dette arbeidet.

Komiteen støtter forslaget til budsjett for Riksrevisjonen for 2010.

Komiteens medlem fra Høyre viser til at Høyre reduserer offentlig administrasjon og byråkrati med om lag 1 mrd. kroner i sitt alternative statsbudsjett. Denne type effektivisering må også gjelde for Riksrevisjonen. Dette medlem viser til at det ble fremmet forslag om kutt på 20 mill. kroner på Riksrevisjonens budsjett i Høyres alternative budsjett, og henviser til Høyres merknader ved behandlingen av Innst. 2 S (2009–2010), jf. Prop. 1 S (2009–2010) i finanskomiteen.