Når det gjelder kapitler og poster som ikke
er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til Regjeringens forslag.
Under programkategori 8.15 Samfunns- og frivillighetsformål
behandles bare kap. 310 i denne innstillingen. Øvrige kapitler behandles
av familie- og kulturkomiteen. Kirkesakene under nåværende Kultur-
og kirkedepartementet overføres fra 1. januar 2010 til det nye Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet, jf. Tillegg nr. 3 til proposisjonen.
Departementet foreslår en bevilgning på kr 173 027 000
under dette kapitlet. Tilskuddet til trossamfunn og livssynssamfunn
er en lovhjemlet overslagsbevilgning, beregnet ut fra medlemstall.
Tilskuddet til private kirkebygg er overførbart.
Komiteen viser til
at bevilgningen er en overslagsbevilgning som beregnes ut fra medlemstall i
ulike kirke- og livssynsorganisasjoner. Hensikten med tilskuddet
er å sikre økonomisk likebehandling mellom Den norske kirke og tros-
og livssynssamfunnene utenfor Den norske kirke.
Komiteen vil peke på viktigheten
av at kontrollen med medlemstilhørighet er løpende.
Komiteen viser til at en viktig
forutsetning for religionsfrihet er muligheten til å utøve sin tro. Bygging
av kirkebygg utenom Den norske kirke er en slik mulighet. Komiteen er
fornøyd med at ordningen med tilskudd til private kirkebygg videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at formålet
med bevilgningen er å gi trossamfunn utenfor Den norske kirke og private
stiftelser og frivillige organisasjoner innenfor Den norske kirke
anledning til å kjøpe eller bygge kirkebygg med lavere egenfinansiering.
Det blir gitt tilskudd per kvadratmeter til nybygg, kjøp av lokaler
eller utvidelse av lokaler. Tilskuddet er på 825 kroner per kvadratmeter. Disse
medlemmer viser til at byggekostnadene for det enkelte bygg
har vært gjenstand for stor økning de senere årene. Disse
medlemmer kan ikke se at dette er tatt høyde for i de senere
års bevilgning og det er derfor behov for å vurdere om tilskuddet
er tilstrekkelig.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, senest i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett, vurdere nærmere om tilskuddet per kvadratmeter
til private kirkebygg i tilstrekkelig grad tar høyde for økningen
i byggekostnader de senere år."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative budsjett der post 70 økes med
5 211 000 mill. kroner for 2010 og legger dermed inn nok midler til
at samfunnene kan finansiere egne paraplyorganisasjoner, slik at
dette ikke lenger er en post på statsbudsjettet.
Disse medlemmer mener støtte
til paraplyorganisasjoner som Islamsk råd, Norges Kristne råd og
Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn ikke bør bevilges over
statsbudsjettet. Disse medlemmer mener trossamfunnene
selv bør ta ansvar for å finansiere slike paraplyorganisasjoner,
og vil derfor fjerne post 76 Tilskudd til råd for tro og livssyn
og overføre bevilgningen til post 70 Tilskudd til tros- og livssynssamfunn. Disse
medlemmer vil også vise til at Fremskrittspartiet i sitt
alternative budsjett øker kap. 1590 post 72 med 30 mill. kroner,
noe som også vil gi Den norske kirke bedre økonomi slik at de selv
kan ta større del av finansieringen av den paraplyorganisasjonen
de tilhører.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til det viktige arbeidet som utføres av
Kirkelig nettverk for integrering av flyktninger og innvandrere
(Flyktningenettverket). Nettverkets formål er å bidra til at kirker
og kirkelige organisasjoner selv er inkluderende fellesskap i forhold
til innvandrere og dessuten til at de selv skal være aktører for
integrering i sine lokalmiljøer. Nettverket har vært og er engasjert
i forhold til religionsfrihet for innvandrere i forbindelse med
konvertering.
Disse medlemmer mener Flyktningenettverket
fyller en viktig rolle innenfor det kirkelige engasjementet, blant
annet utløser det mye frivillig arbeid knyttet til inkludering. Disse
medlemmer viser til at Flyktningenettverket har løpende
kontakt og samarbeid med migrantkirker og søker på ulike måter å
bidra til inkludering av dem i det norske samfunn og i det norske kirkefellesskapet.
Flyktningenettverket samarbeider med norske menigheter og bidrar
til å bygge kompetanse i forhold til deres rolle som inkluderende
fellesskap og som aktører for inkludering i lokalsamfunnene de er
en del av. Disse medlemmer viser til at Nettverkets engasjement
gjelder både kristne innvandrere i menighetene, men også menighetenes
dialog og samarbeid med innvandrere med en annen trosbakgrunn.
Departementsstrukturen blir endret fra 1. januar 2010,
jf. Tillegg nr. 3, slik at kirkesaker overføres fra nåværende Kultur-
og kirkedepartementet til det nye Fornyings-, administrasjons- og
kirkedepartementet.
Programkategorien Den norske kirke omfatter de
statlige bevilgningene til Den norske kirke, dvs. vesentlig driftsbevilgninger
til de regionale og sentralkirkelige organer i Den norske kirke, til
prestetjenesten, biskopene og Det praktisk-teologiske seminar. Kategorien
omfatter også tilskudd til kirkelig virksomhet, bl.a. til kirkens trosopplæring,
til Sjømannskirken/Norsk kirke i utlandet og til døvemenighetene,
foruten utgifter til det bygningsmessige vedlikeholdet av Nidarosdomen
og driften av Erkebispegården.
Departementet drøfter i proposisjonen demokratireformen,
oppslutningen om Den norske kirke og kirkens økonomi. Styrket rekruttering
av prester vil være en prioritert oppgave fremover. Departementet
vil videre med bakgrunn i kirkeforliket arbeide med spørsmål om tilpassinger
av gravferdslovgivningen for bedre å ivareta minoritetshensyn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til den sterke
sammenhengen vi har mellom kirke og kultur i Norge, og at det i mange
kommuner er et nært samarbeid mellom frivillige organisasjoner,
lokale kulturarbeidere og kirken. Disse medlemmer mener
det er viktig å stimulere til økt samarbeid mellom kommuner, lokale
lag og kirken. I flere hundre år har kirken vært en viktig forvalter
av vår felles kulturarv, og det blir utviklet stadig nye uttrykk, ikke
minst innen kirkemusikken.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at mange kirker forfaller på grunn av
år uten oppussing. Dette medlem mener det er behov
for en sterkere og mer offensiv satsning enn det Regjeringen foreslår
og viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det
ble foreslått å øke rammen for låneordning til kirker med 0,5 mrd.
kroner i 2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine merknader
i Innst. O. nr. 79 (2007–2008), jf. Ot.prp. nr. 60 (2007–2008), angående
grunnlovsmessigheten av lovendringen knyttet til Grunnloven § 106
om Opplysningsvesenets fond og den instruks som ble hjemlet i loven. Disse
medlemmer konstaterer at Oslo tingrett avsa dom i saken
mellom KA og staten 15. oktober 2009, og at første punkt lyder:
"Kongelig resolusjon av 14. september 2007 er ugyldig
for så vidt den pålegger Opplysningsvesenets fond å regulere festeavgifter
og innløse festetomter på vilkår som angitt i instruksen."
Disse medlemmer viser til at
staten tapte saken fullstendig og ble idømt 1,45 mill. kroner i saksomkostninger. Disse
medlemmer merker seg at Oslo tingrett med dette gir støtte
til mindretallet i Stortinget, som mente at instruksen, hjemlet
i lovendringen, er i strid med Grunnloven § 106.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til representantforslag fra Anders Anundsen og Bente Thorsen om
å be Regjeringen trekke anken i saken mellom staten og Kirkelig
arbeidsgiver- og interesseorganisasjon (KA) (Dokument 8:8 S (2009–2010)).
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen ved videre rettssaker er med på å undergrave økonomien
i OVF.
Departementet foreslår en bevilgning på kr 570 597 000
under dette kapitlet.
Komiteen har merket
seg at avtalen med Utenriksdepartementet om beredskap overfor nordmenn
i utlandet er fornyet i 2009. Komiteen registrerer
at Sjømannskirkens tjenester knyttet til større katastrofer og omsorg
og bistand for enkeltmennesker i alle livsfaser etterspørres i økende
grad.
Komiteen registrerer at Sjømannskirken
ved sin tilstedeværelse i mer enn 80 land og på alle kontinent representerer
en viktig trygghetsfaktor for både turister og nordmenn bosatt i
utlandet. Komiteen vil understreke betydningen av
dette arbeidet.
Sjømannskirken får i budsjettforslaget kompensert
for pris- og lønnsutviklingen med bevilgning på 2 mill. kroner.
Dette er i tråd med tidligere forutsetning i Stortinget om at støtten
til Sjømannskirken skal dekke personalkostnadene.
Komiteen har samtidig merket
seg at Sjømannskirken har fått økte personalkostnader utover ordinær
prisutvikling knyttet til endringer i skatte- og pensjonsforhold
for arbeidstakere i utlandet. Komiteen ber på denne
bakgrunn Regjeringen vurdere en full dekning av merkostnadene.
Komiteen registrerer at det er
et gap mellom antall årsverk i utearbeidet til Sjømannskirken og
det antall som ligger til grunn for tilskuddet over statsbudsjettet. Komiteen ber
Regjeringen vurdere å øke antallet stillinger i tråd med behovene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det ble foreslått å øke bevilgningen til Sjømannskirken med
5 mill. kroner for å øke antall årsverk det gis støtte for.
Komiteen vil understreke
det viktige arbeidet som utføres av Kirkens ressurssenter mot vold og
seksuelle overgrep. Ressurssenteret gjør et faglig godt arbeid som
det er behov for. Virksomheten har en forståelse for, og tverrfaglig kompetanse
knyttet til, hvordan religiøsitet, teologi og det kristne miljøet
har spesielle utfordringer når overgrep og krenkelser skjer. Komiteen har
merket seg at ressurssenteret mangler midler til å finansiere stillinger
og at situasjonen vil kunne bli ytterligere forverret i 2010. Bakgrunnen
er signaler om bortfall av midler fra andre organisasjoner pga.
stram økonomi samt at Opplysningsvesenets fonds regler kun tillater
prosjektstøtte. Dette vil sette ressurssenteret i en vanskelig økonomisk
situasjon og føre til kutt i stillinger.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det ble foreslått å øke bevilgningen til Kirkens ressurssenter
mot vold og overgrep med 2 mill. kroner.
Komiteen har merket
seg at departementet fra 2006 har kuttet 86 mill. kroner på denne
posten. Målsettingen med tilskuddet har vært å styrke det økonomiske
grunnlaget for kirkens lokale virksomhet utover det som følger av
kommunenes utgiftsforpliktelser etter kirkeloven. Komiteen viser
videre til at det i forståelse med Kirkerådet og den kirkelige arbeidsgiver-interesseorganisasjonen
KA de senere år har vært avsatt midler til sentrale tiltak som kan
gi utgiftsbesparelser, effektiviseringsgevinster eller lettelser
for den lokale kirkeforvaltningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser med bekymring
på at Regjeringen fortsatt vil redusere overføringene til kirkelig
aktivitet i kommunene.
Disse medlemmer mener det viser
at Regjeringen systematisk bidrar til å bygge ned det kirkelige
demokratiet og reduserer handlefriheten lokalt. Dette er en svært
bekymringsfull utvikling og det står i strid med festtaler om utvikling
av kirkelig demokrati og økt lokalt handlingsrom. Det er, etter disse
medlemmers syn, i kommunene den kirkelige aktiviteten er
viktigst, og en slik reduksjon vil bidra til å redusere kirkens
rolle som verdiformidler i lokalsamfunnet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative budsjett hvor det ble foreslått
å øke bevilgningen på posten med 30 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti peker på at det er viktig
at tilskuddet til Nidarosdomen og Oslo domkirke gjenspeiler den reelle
aktivitet det er ment å dekke. Disse medlemmer mener
derfor det er viktig at Regjeringen gjennomgår grunnlaget for tilskuddet
og den fordeling som ligger i budsjettet med tanke på å skape forutsigbarhet
og trygghet for utvikling av det tilbudet som skal leveres i de
to domkirkene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Nidarosdomens karakter som nasjonalhelligdom. Disse medlemmer mener det
er viktig å styrke den kirkelige og musikalske aktiviteten ved Nidaros
domkirke, og disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett der post 73 styrkes med 1 mill. kroner til
dette formålet.
Disse medlemmer viser til at
Oslo domkirke har visse riksdekkende oppgaver. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative budsjett der post 74 blir styrket
med 1 mill. kroner til dette formålet.
Komiteen mener at
i et stadig mer flerkulturelt samfunn vil dialog og fruktbar sameksistens
på tvers av kulturelle og religiøse forskjeller være nært knyttet
til den enkeltes kunnskap om egen tro og religiøse identitet. Komiteen mener
trosopplæringsreformen i Den norske kirke er et viktig bidrag til
dette. Komiteen viser til at opplæringen skal legge
til rette for at alle som er døpt, får kunnskap om, erfaring med
og forståelse av hva dåpen og troen innebærer. Trosopplæringen i
kirken, på samme måte som tros- og livssynsopplæringen i andre tros-
og livssynssamfunn, skal stimulere til identitetsbygging og forståelse
av egen kultur og tradisjon. Kjennskap og trygghet i forhold til
eget livssyn er en viktig forutsetning for toleranse og respekt
for andres tro og livssyn.
Komiteen mener trosopplæringen
er en viktig forutsetning for å opprettholde en bred og engasjert
folkekirke. Komiteen støtter at reformen må gjøres
landsdekkende. Komiteen viser til at Stortinget har
fastsatt at Trosopplæringsreformen skal være et 5-årig prosjekt
løpende fra 1. januar 2004 og i fem år og at reformen så skulle
trappes opp de neste fem årene. I St.meld. nr. 7 (2002–2003) ble
det anført et budsjettmål på 250 mill. kroner til reformen i 2003
kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det ble foreslått å øke bevilgningen til Trosopplæringsreformen
med 20 mill. kroner.
Komiteen viser til
at formålet med bevilgningen er å legge til rette for lokalt forsøks-
og utviklingsarbeid. Komiteen viser til at lokale menigheter
står overfor store utfordringer knyttet til stat/kirke-reformen. Komiteen viser
videre til at gravferdsforvaltningen har behov for økt kompetanse
i møte med det økende livssynsmangfoldet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har,
med bakgrunn i det som kom frem i høringene i komiteen, merket seg
at flere av deltakerne fremholdt viktigheten av å iverksette tiltak
for å få hjelp til videre omstillingsarbeid og sammenslåingsprosesser
mellom fellesråd. Til dette arbeidet mangler det midler, og disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere hvordan staten
kan bidra til å redusere antall kirkelige fellesråd med færre enn
5 000 medlemmer og komme tilbake til Stortinget med dette på egnet måte."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det ble foreslått å øke bevilgningen til lokal omstilling i
forbindelse med stat/kirke-forliket og styrking av gravferdsforvaltningens kompetanse
med 4 mill. kroner.
Departementet foreslår en bevilgning på kr 828 078 000
under dette kapitlet.
Komiteen mener Den
norske kirke som en landsomfattende åpen folkekirke er avhengig
av en prestetjeneneste som er nærværende i alle lokalsamfunn. Komiteen har
merket seg at den store utfordringen med rekruttering til prestetjeneste
fremdeles er en utfordring i tillegg til at flere bispedømmer har
rapportert om stram budsjettsituasjon og redusert aktivitet for
å unngå budsjettoverskridelser.
Komiteen viser til det brede
forliket om stat-kirke i Stortinget våren 2008, og legger til grunn at
Regjeringen følger opp forpliktelsene som ligger i dette forliket
i inneværende stortingsperiode.
Komiteen viser til at budsjettkapitlet
har fått en økning på 1,1 pst.; dette vil ikke dekke ordinær lønnsøkning.
Fullfinansiering av lønnsøkning kommer en tilbake til i løpet av
2010. Komiteen viser til at i kapitlet for presteskapet
går 90 pst. av kapitlet til lønn og 10 pst. til investering og drift,
dette bes det tatt hensyn til i forbindelse med justering i 2010.
Komiteen ser det som alvorlig
at økonomiske forhold gjør at regelverk om frist på 8 dager for å
avholde gravferd ikke alltid kan overholdes.
Komiteen har merket seg at søkertilgangen
til prestestillinger har vært noe svakere de siste årene. Rekrutteringssituasjonen
for prestetjenesten vil i tiden fremover være blant de fremste utfordringene
for at alle menigheter i Den norske kirke skal ha fast geistlig
betjening.
Komiteen viser i denne forbindelse
til forskningsprosjektet som Stiftelsen Kirkeforskning med støtte
fra departementet, har gjennomført for å kartlegge rekrutteringssituasjonen
og aktuelle rekrutteringstiltak inn mot prestetjenesten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, konstaterer at
prostereformen på det nærmeste er gjennomført og at erfaringene
er overveiende positive.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser videre til de organisatoriske endringene som gjennom de senere
år har vært gjennomført for å bedre prestenes arbeidssituasjon og
å gi prestene en mer forutsigbar arbeidstid. Gjennom prostereformen
er det lagt til rette for bedre ledelse og økt samarbeid mellom
prestene i prostiet.
Flertallet mener at det i tiden
framover må arbeides videre med å utnytte de muligheter som reformen
har gitt, blant annet med sikte på å styrke oppfølgingen og ledelsen
av den enkelte prest.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er glad for at det er foreslått å videreføre bevilgningsøkningen
på 2 mill. kroner fra revidert budsjett i 2009 til tiltak som kan
styrke rekrutteringen til prestetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på behovet
for flere prestestillinger i Den norske kirke. Kirken har store
utfordringer på flere plan, både når det gjelder å få besatt ledige
stillinger, å få prestene til å bli i yrket og å få opprettet flere
stillinger for å dekke behovet for flere prester.
Disse medlemmer viser til at
vi står overfor en alvorlig prestemangel. Disse medlemmer mener
dette er svært alvorlig i lys av prestenes viktige rolle i å sikre
Den norske kirke som folkekirke. Det finnes knapt søkere til de
om lag 100 stillingene som nå står ledig, noe som rammer de tre
nordligste fylkene hardest. Aldersfordelingen i presteskapet gjør
at dette bare vil forverre seg de nærmeste årene. Disse medlemmer viser
videre til at geografiske forhold og bosettingsmønstre fører til
at mange prester jobber alene. Når man da i tillegg har en situasjon
der man fyller opp vakanser i nabosogn, kan arbeidssituasjonen bli
uansvarlig. Disse medlemmer mener at flere prestestillinger
vil gi mer forutsigbarhet og mindre arbeidspress på den enkelte.
Disse medlemmer mener at lokal
prestemangel også kan få en selvforsterkende effekt. Ved for få
prester til å dekke de oppgavene som prestene har, kan det være
lite attraktivt å søke stilling for andre, da arbeidsbelastningen
blir for stor. Derfor er det en sammenheng mellom økte stillingshjemler
og rekruttering av prester.
Disse medlemmer viser til at
arbeidspresset for norske prester er formidabelt. Situasjonen er ikke
bedre etter at prostereformen er trådt i kraft. Disse medlemmer vil
framholde at selv om hensikten med prostereformen er positiv, så
har den svekket kirken ved at 53 årsverk er overført fra aktiv utøvende
prestetjeneste til administrativt arbeid. Tapet av disse stillingene
er ikke kompensert gjennom en tilsvarende økning i antall prester.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen systematisk har nedprioritert bevilgningene til Den
norske kirke over flere år. Disse medlemmer viser
til at flere bispedømmer, på grunn av Regjeringens manglende bevilgninger,
vil måtte kutte i stillinger, la stillinger stå vakante og i tillegg
utsette begravelser. Disse medlemmer mener det er
folkekirken Regjeringen setter på spill når den ikke retter opp
den alvorlige økonomiske situasjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til disse partienes alternative
budsjetter der det ble foreslått å øke bevilgningen til prestetjenesten med
30 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at det har blitt vanskeligere å få
fylt ledige prestestillinger på grunn av økt prestemangel. Disse
medlemmer mener Den norske kirke vil få vanskeligheter med
å utfylle sin funksjon som folkekirke dersom kirken mangler de prester
som skal til for å ta seg av menighetene, og viser til disse partiers
alternative statsbudsjetter hvor det foreslås å bevilge 10 mill.
kroner til presteskapet.
Departementet foreslår en bevilgning på kr 51 133 000
under dette kapitlet.
Komiteen viser til
at dette kapitlet omfatter bevilgninger til Nidaros domkirkes restaureringsarbeider,
som har ansvaret for Nidaros domkirke og Erkebispegården i Trondheim.
Kapitlet omhandler også bevilgninger til vedlikehold av utenlandske
krigsgraver i Norge. Nidaros domkirkes restaureringsarbeider (NDR)
har som mål at bygningene skal bevares, utvikles og formidles som
levende kulturminner og kirkelige byggverk.
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under kapittel 1590.