Til Stortinget
Arbeids- og inkluderingsdepartementet legger i proposisjonen
frem forslag om at arbeidstvisten mellom Norsk Flygerforbund på
den ene side og NHO Luftfart på den annen side vedrørende overenskomst for
Norsk Luftambulanse skal avgjøres av Rikslønnsnemnda. Det legges
samtidig frem forslag om at det blir forbudt å iverksette eller
opprettholde arbeidskamp for å løse tvisten.
Tvisten har oppstått i forbindelse med tariffoppgjøret 2009.
Tariffavtalen omfatter utelukkende Norsk Luftambulanse.
Tariffavtalen mellom partene utløp 30. juni 2009. Forhandlinger
om ny avtale førte ikke frem, og Norsk Flygerforbund varslet 14. september
2009 plassoppsigelse for de 27 flygerne som er omfattet av avtalen,
med utløp 1. oktober kl 00.00. Riksmeklingsmannen nedla forbud
mot arbeidsstans 15. september og innkalte partene til mekling.
Meklingen ble avsluttet 1. oktober 2009 kl. 04.05 uten resultat.
Statsråden innkalte partene til et møte samme morgen kl. 06.00,
hvor partene bekreftet at det ikke forelå noen mulighet for å komme
til enighet. Det ble også bekreftet at det ikke forelå enighet mellom
partene med hensyn til dispensasjoner for å avverge fare for liv
og helse.
Statsråden meddelte at Regjeringen så alvorlig på de konsekvenser
for liv og helse en konflikt ville medføre, og for å unngå dette
ville Regjeringen fremme lovforslag om tvungen lønnsnemndbehandling
av tvisten. Det ble på denne bakgrunn henstilt til Norsk Flygerforbund
om å avslutte streiken og gjenoppta arbeidet. Norsk Flygerforbund
sa seg villig til dette.
Norsk Luftambulanse er Norges største operatør av legehelikoptre.
På oppdrag fra Helseforetakenes nasjonale luftambulansetjeneste
ANS er Norsk Luftambulanse flyoperatør på basene Lørenskog, Stavanger,
Bergen, Trondheim, Ål, Dombås, Førde og Arendal, som utgjør 8 av
Norges 11 helikopterbaser.
Det er innhentet informasjon fra Helse- og omsorgsdepartementet
og Statens helsetilsyn om virkninger av konflikten.
I 2008 var 74 pst. av oppdragene ved de berørte basene utrykning
til et åsted (primæroppdrag), 21 pst. var overføring mellom sykehus
(sekundæroppdrag) og ca. 3 pst. oppdrag for redningstjenesten (SAR). Hele
74 pst. av oppdragene hadde hastegrad AKUTT og 21 pst. HASTER. Tjenesten
er anestesilegebemannet og representerer et viktig supplement for
den øvrige ambulansetjenesten. Under en streik ville ambulanseflytjenesten
være uberørt, og noen overføringsoppdrag ville kunne blitt utført
med fly.
Luftambulansebasen i Ålesund er operert av Lufttransport AS og
ville vært den eneste operative i Sør-Norge ved en streik i Norsk
Luftambulanse. Basen i Brønnøysund er også operert av Lufttransport AS
og kunne tatt oppdrag i nordlige deler av Trøndelag som normalt.
Øvrige luftambulansebaser kunne rykket ut med legebil da denne delen
av tjenesten ville vært uberørt. Forsvarets redningshelikoptre ved Rygge,
Sola, Florø og Ørland ville også vært uberørt, men har søk og redning
til sjøs som sin primæroppgave.
Ved hendelser langt fra luftambulansebase vil bilambulansetjenesten
ikke kunnet få den assistansen fra ambulansehelikopter/anestesilege
som man vanligvis kan forvente. Dette kunne delvis vært kompensert
ved at lege fra sykehus eller primærlege fulgte med ambulansen.
Ved nødvendig overføring av pasient mellom sykehus ville sykehusene
måtte organisere nødvendig medisinsk følge i bilambulanse.
I brev 1. oktober 2009 til Helse- og omsorgsdepartementet uttalte
Statens helsetilsyn:
"Ambulansehelikoptertjenesten i Norge har som primæroppgave
å rykke ut til pasienter med tidskritiske sykdoms- eller skadetilstander
for å yte livreddende behandling og transportere pasienter til sykehus.
Statens helsetilsyn hadde den 29. september direkte
kontakt med partene i konflikten, dvs. Norsk flygerforbund ved Norsk
Luftambulanses Flygerforening og NHO Luftfart. I denne dialogen
ble det klart at NHO Luftfart ikke mener det er grunnlag for å etablere
dispensasjonsordninger ved en eventuell konflikt.
Statens
helsetilsyn ble kl. 04.05 i dag orientert av Helse- og omsorgsdepartementet
om at det var brudd i forhandlingene og at NHO Luftfarts standpunkt
om dispensasjonsordninger var uendret. En konflikt vil derfor medføre
bortfall av ambulansehelikoptertjenester.
På denne
bakgrunn anser Statens helsetilsyn at arbeidskonflikten mellom Norsk
flygerforbund og NHO Luftfart vil kunne medføre umiddelbar fare
for befolkningens liv og helse."
Situasjonen vurderes slik, særlig med grunnlag i Helsetilsynets
vurdering, at hensynet til liv og helse taler for at arbeidstvisten
mellom Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart vedrørende overenskomsten for
Norsk Luftambulanse blir løst uten videre arbeidskamp.
Norge har ratifisert flere ILO-konvensjoner som verner organisasjonsfriheten
og streikeretten (konvensjon nr. 87, 98 og 154). Slik konvensjonene
har vært tolket av ILOs organer, stilles det strenge krav til inngrep
i streikeretten, men det åpnes likevel for inngrep dersom streiken
setter liv, helse eller personlig sikkerhet for hele eller store
deler av befolkningen i fare. Sosialpakten under Europarådet har
i artikkel 6 nr. 4 en tilsvarende bestemmelse som verner streikeretten.
Artikkel 6 må imidlertid ses i sammenheng med artikkel G, som åpner
for at det ved lov kan foretas begrensninger i streikeretten som
er nødvendige i et demokratisk samfunn til vern av andre menneskers frihet
og rettigheter, eller til vern av offentlige interesser, den nasjonale
sikkerhet og moral i samfunnet.
På denne bakgrunn er departementet av den oppfatning at et vedtak
om tvungen lønnsnemnd i den omhandlede arbeidskonflikten er innenfor
rammen av de konvensjoner Norge har ratifisert. Dersom det skulle
påvises motstrid mellom internasjonale konvensjoner og Norges bruk
av tvungen lønnsnemnd, er det uansett nødvendig å gripe inn i konflikten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Farahnaz
Bahrami, Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg
og Kari Henriksen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, har ingen merknader og slutter seg
til forslaget.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om lønnsnemndbehandling av arbeidstvisten i
Norsk Luftambulanse i forbindelse med
tariffoppgjøret 2009
§ 1
Tvisten mellom Norsk Flygerforbund på den ene side og NHO
Luftfart på den annen side i forbindelse med tariffoppgjøret 2009
vedrørende overenskomst for Norsk Luftambulanse skal avgjøres av
Rikslønnsnemnda.
Reglene i lov 19. desember 1952 nr. 7 om lønnsnemnd i arbeidstvister
får tilsvarende anvendelse.
§ 2
Det er forbudt å iverksette eller opprettholde arbeidsstans
eller blokade for å løse tvisten.
§ 3
Loven trer i kraft straks.
Loven opphører å gjelde når Rikslønnsnemnda har avsagt
kjennelse i tvisten.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 3. november 2009
Robert Eriksson |
Karin Andersen |
leder |
ordfører |