Til Stortinget
Proposisjonen inneheld forslag til visse endringar i reglane
om godkjenning av sidegjeremål for dommarar. For det første foreslår
departementet at domstolloven § 121 c første ledd, som nemner opp
kva for sidegjeremål som krev godkjenning, får eit nytt punkt om
plikt til å søkje om godkjenning for å ta på seg granskingsoppdrag.
Også etter dagens reglar er det i mange tilfelle plikt til å søkje
om godkjenning av granskingsoppdrag. Den regelen som departementet
foreslår, utvidar plikta noko. I tillegg vil endringa gjere det
klårare kva plikta femner.
Myndet til å godkjenne sidegjeremål for dommarar ligg i dag hos
Domstoladministrasjonen, eventuelt hos leiaren av domstolen på grunnlag
av delegasjon frå Domstoladministrasjonen. I proposisjonen foreslår
departementet at det skal høre under justitiarius i Høgsterett å
avgjere søknadar om godkjenning av sidegjeremål frå dommarar i Høgsterett,
og at vedtaket skal vere endeleg. Dette forslaget har samanheng
med Høgsteretts konstitusjonelle stilling.
Etter domstolloven og straffeprosessloven må ein ha juridisk
embetseksamen med "beste karakter" for å bli utnemnd til dommar
i Høgsterett, førstelagmann, lagmann eller riksadvokat. Vidare må
ein etter domstolloven ha juridisk embetseksamen med "beste eller
næstbeste karakter" for å bli utnemnd til lagdommar eller tingrettdommar
eller tilsatt som dommarfullmektig. I løpet av dei siste åra er
karaktersystemet ved dei juridiske fakulteta endra, og det er blitt tvil
om kva for krav til eksamensresultat som ligg i dei aktuelle føresegnene.
I proposisjonen foreslår departementet å oppheve krava til "beste"
eller "beste eller næstbeste" karakter. For dommarar vil det følgje av
domstolloven at det framleis skal stillast store krav til faglege
kvalifikasjonar. Forslaga er ein konsekvens av tekniske endringar,
og inneber ikkje at det for nokon av stillingane skal leggjast mindre
vekt på eksamenskarakterar ved utnemningar enn i dag.
Indirekte får oppheving av karakterkrava i domstolloven og straffeprosessloven
verknad for fleire enn dommarar og riksadvokat. Dette skyldes at
lovgjevinga om andre stillingar og verv i mange tilfelle viser til
dei krava som gjeld for til dømes høgsterettsdommarar. Mellom anna
gjeld dette for stillinga som generaladvokat.
I tillegg til karaktersystemet, er også namnet på dei ulike universitetsgradene
endra. Sidan 2005 tildel dei juridiske fakulteta ikkje lenger juridisk
embetseksamen, men graden "master i rettsvitenskap". Dei føresegnene
i lovgjevinga som krev juridisk embetseksamen må difor no tolkast
slik at dei krev anten juridisk embetseksamen eller mastergrad i
rettsvitskap. I motsetnad til det som gjeld for karakterkrava, er
denne utvida tolkinga sjølvsagt. Proposisjonen inneheld likevel
forslag om at dei føresegnene i domstolloven og straffeprosessloven
som nemner juridisk embetseksamen, blir supplert med uttrykket "eller
mastergrad i rettsvitenskap".
Endeleg inneheld proposisjonen forslag til oppretting av enkelte
feil i rettshjelploven og ein feil i loven om nordisk arrestordre.
Ingen av dei endringane som blir foreslått, vil ha økonomiske
eller administrative konsekvensar av betyding.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan
Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, lederen Per Sandberg og Tor Sigbjørn
Utsogn, fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
merker seg at Høyesterett og Domstoladministrasjonen har tatt initiativ
til de fleste av forslagene som nå foreligger, og at høringsinstansene
i overveiende grad støtter forslagene.
Komiteen understreker betydningen av at det er
høye krav til faglig standard og personlige egenskaper hos dommerne
ved landets domstoler. Komiteen er av den oppfatning
at karakterkravene i dagens lovverk har, blant flere faktorer, medvirket
til dommernes og domstolenes høye troverdighet og solide posisjon
i samfunnet. Denne posisjonen må ikke svekkes. De generelt høye
kravene til kvalifikasjoner som framgår av domstollovens § 55 andre
ledd blir ikke endret. Komiteen merker seg også departementets
presisering av at et bortfall av karakterkravene er av teknisk karakter,
og at de ikke skal føre til realitetsendringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker at departementet evaluerer effektene av
bortfallet av karakterkravene fem år etter ikrafttredelsen av lovendringen.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringar i domstolloven mv.
(sidegjeremål for dommarar m.m.)
I
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene blir det gjort
følgjande endringar:
§ 54 skal lyde:
Høyesterettsdommere, førstelagmenn og lagmenn må ha fylt
30 år og ha juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap.
Lagdommere og tingrettsdommere må ha fylt 25 år og ha juridisk embetseksamen
eller mastergrad i rettsvitenskap.
Dommerfuldmægtiger maa ha fyldt 21 aar og ha juridisk embetseksamen
eller mastergrad i rettsvitenskap.
§ 121 c første ledd skal lyde:
En dommer i Høyesterett, lagmannsrettene, tingrettene,
jordskifteoverrettene og jordskifterettene må søke om godkjenning
for sidegjøremål
1. som kan medføre at dommeren mer enn leilighetsvis
kan bli inhabil
2. som kan medføre at arbeidet i dommerstillingen hemmes
eller sinkes
3. i kollegiale forvaltningsorganer hvor det er sannsynlig
at avgjørelsen kan bli brakt inn for domstolene til overprøving
4. i privat eller offentlig næringsvirksomhet
5. om gransking
6. i private tvisteløsningsnemnder og
7. som medlem i voldgiftsrett
§ 121 d skal lyde:
Godkjenning av dommeres sidegjøremål gis av domstoladministrasjonen.
Domstoladministrasjonen kan delegere til domstollederen å treffe
vedtak i saker om godkjenning. For dommere i Høyesterett
godkjennes sidegjøremål av justitiarius.
For saker om godkjenning gjelder forvaltningslovens regler
om enkeltvedtak, likevel slik at vedtak av domstoladministrasjonen og vedtak av
justitiarius i Høyesterett ikke kan påklages.
§ 218 andre ledd nr. 1 skal lyde:
1. Den som har juridisk embetseksamen eller
mastergrad i rettsvitenskap, men ikke har advokatbevilling,
kan yte rettshjelp.
§ 219 tredje ledd skal lyde:
Advokatbevillingsnemnden kan nedlegge forbud mot at en
person som har juridisk embetseksamen eller mastergrad
i rettsvitenskap, yter rettshjelp etter § 218 annet ledd
nr. 1, og kan tilbakekalle tillatelser gitt i medhold av § 218 annet
ledd nr. 3 og 4, dersom vedkommende har gjort eller gjør seg skyldig
i forhold som gjør vedkommende uskikket eller uverdig til å yte
rettshjelp eller vedkommende overtrer bestemmelser gitt i medhold
av første eller annet ledd eller vilkår eller begrensninger som
nevnt i første ledd fjerde punktum.
§ 220 andre ledd nr. 1 og 2 skal lyde:
1. at vedkommende har bestått juridisk embetseksamen eller
mastergrad i rettsvitenskap, og
2. at vedkommende i til sammen minst to år etter embetseksamen eller
mastergrad har vært i virksomhet
a. som autorisert fullmektig hos en advokat som selv
utøver advokatvirksomhet,
b. som dommer eller dommerfullmektig,
c. i en stilling ved påtalemyndigheten der behandling av
rettssaker inngår som en vesentlig del, eller
d. som universitetslærer i rettsvitenskap.
§ 223 andre ledd andre punktum skal lyde:
Fullmektigen må ha juridisk embetseksamen eller
mastergrad i rettsvitenskap, og det må godtgjøres ved
politiattest at vedkommende har ført en hederlig vandel.
§ 241 første ledd skal lyde:
Når denne eller annen lov krever juridisk embetseksamen eller
mastergrad i rettsvitenskap for utnevning til embete eller
tilsetting i stilling, kan vedkommende styresmakt i særlige tilfelle
godta tilsvarende juridisk eksamen i utlandet, såfremt det godtgjøres
at vedkommende har tilstrekkelige kunnskaper i norsk rett. Avgjørelsen
tas etter en samlet vurdering av den avlagte eksamen og vedkommendes
virksomhet, særlig her i landet, eventuelt supplert med en prøve.
II
I lov 13. juni 1980 nr. 35 om fri rettshjelp blir
det gjort følgjande endringar:
§ 11 andre ledd nr. 5 skal lyde:
5. for arbeidstaker i sak etter arbeidsmiljøloven
om et arbeidsforhold består eller om erstatning i forbindelse med
opphør av et arbeidsforhold.
§ 27 andre ledd skal lyde:
For anke etter første ledd gjelder reglene i tvisteloven og
domstolloven dersom ikke annet følger av paragrafen her.
III
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker
blir det gjort følgjande endringar:
§ 55 første ledd nr. 3 skal lyde:
3. politimestrene, visepolitimestrene, sjefen og
den assisterende sjefen for Politiets Sikkerhetstjeneste, sjefen
og den assisterende sjefen for Nye Kripos, politiinspektørene, politiadvokatene,
og politifullmektigene for så vidt de har juridisk embetseksamen eller
mastergrad i rettsvitenskap og gjør tjeneste i embete
eller stilling som er tillagt påtalemyndighet,
§ 55 andre ledd skal lyde:
Kongen kan bestemme at en politiembets- eller tjenestemann
som nevnt i første ledd nr. 3 skal tilhøre påtalemyndigheten selv
om han ikke har juridisk embetseksamen eller mastergrad
i rettsvitenskap. Det samme gjelder for tjenestemenn ved
Statens Innkrevingssentral.
§ 56 første ledd skal lyde:
Riksadvokaten er embetsmann. Han må ha juridisk embetseksamen
eller mastergrad i rettsvitenskap. I forhold til regelen
i Grunnloven § 22 betraktes han som overøvrighet. Domstolsloven
§ 235 gjelder tilsvarende.
§ 57 første ledd andre punktum skal lyde:
De må ha juridisk embetseksamen eller mastergrad
i rettsvitenskap.
§ 67 tredje ledd andre punktum skal lyde:
Etter generelle retningslinjer gitt av riksadvokaten kan
politimesteren med skriftlig samtykke fra førstestatsadvokaten beslutte
at også andre tjenestemenn med juridisk embetseksamen eller
mastergrad i rettsvitenskap innen påtalemyndigheten i
politiet skal ha slik myndighet.
§ 67 sjette ledd tredje punktum skal lyde:
Lederen eller en annen i organet med juridisk embetseksamen eller
mastergrad i rettsvitenskap som lederen gir fullmakt i
henhold til generelle retningslinjer gitt av riksadvokaten, avgjør
spørsmålet om tiltale når påtalespørsmålet ikke hører under Kongen
i statsråd eller riksadvokaten.
§ 68 tredje ledd tredje punktum skal lyde:
Politimesteren kan, med skriftlig samtykke fra førstestatsadvokaten,
bestemme at også andre tjenestemenn med juridisk embetseksamen eller
mastergrad i rettsvitenskap i ledende stillinger innen
påtalemyndigheten i politiet skal ha samme ankekompetanse som politimesterens
faste stedfortreder.
§ 76 andre ledd andre punktum skal lyde:
Når særlige grunner foreligger, kan riksadvokaten overdra
til en polititjenestemann som har juridisk embetseksamen eller
mastergrad i rettsvitenskap, men som ikke hører til påtalemyndigheten,
å føre saker ved lagmannsrett eller ved tingrett.
§ 395 første ledd andre punktum skal lyde:
Kommisjonens leder, nestleder, ett annet fast medlem og
to av varamedlemmene skal ha juridisk embetseksamen eller
mastergrad i rettsvitenskap.
§ 399 andre punktum skal lyde:
Fem medlemmer hvorav tre med juridisk embetseksamen eller
mastergrad i rettsvitenskap avgjør om begjæringen skal
tas til følge.
IV
Lov 19. september 2008 nr. 77 om pågripelse og overlevering mellom
de nordiske stater på grunn av straffbare forhold (nordisk arrestordre)
§ 24 nr. 3 opphevast kva gjeld endring i lov 13. juni 1975 nr. 39 om
utlevering av lovbrytere m.v. (utleveringsloven) § 24 nytt fjerde
ledd.
V
I lov 25. juni 1999 nr. 46 om finansavtaler og finansoppdrag
(finansavtaleloven) skal § 30 tredje ledd bokstav e lyde:
e) valuteringsdatoen,
jf. § 27 annet ledd.
VI
Oslo, i justiskomiteen, den 24. november 2009
Per Sandberg |
Anders B. Werp |
leder |
ordfører |