Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om utbygging og finansiering av Vegpakke Helgeland fase 1. Prosjektet består av bygging av ny rv 78 mellom Holand i Vefsn kommune og Leirosen i Leirfjord kommune, inklusiv ny forbindelse mellom rv 78 og E6 mellom Drevja og Ømmervatn i Vefsn kommune. I tillegg er det planlagt å ruste opp eksisterende rv 78 mellom Halsøya og Hjartåstunnelen i Vefsn kommune.

Rv 78 er en viktig transportåre for både privatpersoner og næringsliv til og fra Helgelandskysten. Sammen med E6 binder vegen sammen bo- og arbeidsmarkedet Sandnessjøen–Mosjøen–Mo i Rana.

Den foreslåtte utbyggingen innebærer at standarden på rv 78 mellom Helgelandskysten og E6 heves samtidig som reiseavstanden reduseres.

Planlagt anleggsstart for strekningen Holand–Leirosen med forbindelse Drevja–Ømmervatn er vinteren 2010. Forventet ferdigstillelse er i løpet av våren 2014. Opprustingen av strekningen Halsøya–Hjartåstunnelen planlegges gjennomført i perioden 2012–2013.

Kommunene på Helgeland arbeider med et opplegg for fase 2 av Vegpakke Helgeland, som er tenkt å omfatte en helhetlig utbygging av E6 på Helgeland. En eventuell bompengefinansiering av en utbygging av E6 på Helgeland forutsetter lokal tilslutning til et slikt opplegg i berørte kommuner.

Omtale av utbyggingen

Dagens rv 78 mellom Holand og Leirosen har dårlig standard, med smal veg og mange svinger. Vegbredden er enkelte steder under 6 meter. I tillegg er vegen rasutsatt.

Framtidig veg mellom Holand og Leirosen foreslås lagt i en ny trasé. Fra Holand vil det bli bygd veg på østsiden av Drevjadalen til kryss ved Drevja. Det meste av vegen blir lagt i ny trasé. Fra Drevja til Leirosen vil det meste av vegen bli lagt i en 11 km lang tunnel (Toventunnelen).

Mellom rv 78 ved Drevja og E6 ved Ømmervatn vil det bli bygd en bedre forbindelse for trafikk i aksen Sandnessjøen–Mo i Rana. Vegen vil i hovedsak følge samme trasé som dagens fv 254.

Dagens rv 78 forutsettes stengt for gjennomkjøring når ny veg åpnes for trafikk.

Utbyggingen vil korte inn transportavstanden mellom Sandnessjøen og Mosjøen med 8 km. Utbyggingen vil videre gi kortere reisetid mellom Sandnessjøen og Mo i Rana sammenlignet med dagens reisealternativer. I tråd med vedtak i Nordland fylkesting forutsettes det at ferjesambandet Hemnesberget–Leirvika legges ned når ny veg mellom Holand og Leirosen med forbindelse Drevja–Ømmervatn åpner for trafikk.

Innsparte ferjetilskudd som følge av nedleggingen av ferjesambandet vil inngå som en del av finansieringen av utbyggingen.

Opprustingen av rv 78 Halsøya–Hjartåstunnelen er en 2,7 km lang del av rv 78 fra Halsøya, ca. 5 km nord for Mosjøen, til Hjartåstunnelen. Vegen på strekningen er smal med dårlig bæreevne.

Det er gjennomført utvidet ekstern kvalitetssikring av prosjektet. I tråd med tilråding fra Statens vegvesen legger Samferdselsdepartementet en styringsramme på 1 460 mill. 2009-kroner og kostnadsramme på 1 620 mill. kroner for prosjektet.

Samfunnsøkonomisk netto nytte for prosjektet er anslått til -1 090 mill. kroner. Anslaget for netto nytte pr. investert krone er -0,75.

Den lokalpolitiske behandlingen er nærmere omtalt i kapittel 3 i proposisjonen.

Trafikkgrunnlag

Trafikkgrunnlaget for prosjektet er beregnet ved hjelp av Transportetatenes og Avinors regionale transportmodell.

ÅDT på rv 78 mellom Holand og Leirosen ble i 2008 målt til 1 140 kjøretøy. Modellberegningene viser at bygging av Toventunnelen uten bompengeinnkreving ville ha gitt en relativt sterk trafikkøkning på strekningen. Bompengeinnkrevingen forventes imidlertid å ha en relativt sterk negativ effekt på trafikken. Beregnet ÅDT gjennom bomstasjonen ved Leirosen i åpningsåret 2014 er 930 kjøretøy.

ÅDT på dagens fv 254 mellom Drevja og Ømmervatn ble målt til 150 kjøretøy i 2007. Innkortingen som prosjektet gir mellom Sandnessjøen og Mo i Rana forventes å gjøre reiser mellom Sandnessjøen og Mo i Rana mer attraktivt. Beregnet ÅDT gjennom bomstasjonen ved Drevja i 2014 er 450 kjøretøy.

ÅDT mellom Halsøya og Hjartåstunnelen var 2 400 kjøretøy i 2007. Modellberegningene viser at trafikken etter åpningen av Toventunnelen vil gå noe ned. Beregnet ÅDT gjennom bomstasjonen ved Kulstad etter at Toventunnnelen åpner for trafikk i 2014, er 1 800 kjøretøy.

Finansieringsopplegg

Finansieringen av prosjektet er basert på statlige og fylkeskommunale midler, bompenger, innsparte ferjetilskudd og kompensasjonsmidler for økt arbeidsgiveravgift. Som følge av forvaltningsreformen er rv 78 forutsatt omklassifisert til fylkesveg fra 2010. Det er derfor lagt til grunn at forutsatte statlige midler til prosjektet etter 2009 dekkes av Nordland fylkeskommune. Fylkeskommunen har sluttet seg til dette.

Det er bevilget 13 mill. kroner i statlige midler til prosjektet i 2009. Midlene vil bli benyttet til planlegging.

Det er lagt til grunn at Nordland fylkeskommune skal dekke 852 mill. kroner av anleggskostnadene. I saksframlegget i forbindelse med behandlingen i Nordland fylkesting 1. desember 2008 ble det lagt til grunn at deler av de fylkeskommunale midlene til prosjektet må lånefinansieres.

Det er lagt opp til etterskuddsinnkreving av bompenger i automatiske bomstasjoner på ny veg ved Leirosen og ved Drevja og langs dagens rv 78 ved Kulstad.

Nåværende rv 78 er forutsatt stengt. Det blir da ikke mulighet for betalingsfri omkjøring for trafikantene. Det vil bli innkrevd bompenger i begge retninger.

Det er lagt til grunn en innkrevingsperiode på 20 år for bomstasjonen ved Leirosen med innkrevingsstart i 2014. For de to andre bomstasjonene er innkrevingsperioden 15 år med innkrevingsstart i 2013.

Med det foreslåtte innkrevingsopplegget og de forutsetningene som ligger til grunn, vil trafikantene betale til sammen 721 mill. kroner i bompenger, herav 464 mill. kroner i bomstasjon ved Leirosen, 202 mill. kroner i bomstasjon ved Kulstad og 55 mill. kroner i bomstasjon ved Drevja. Av de innbetalte bompengene vil 405 mill. kroner gå til å dekke anleggskostnader, 231 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader i forbindelse med låneopptak, herunder lån for å forskuttere innsparte ferjetilskudd, og 85 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet. Helgeland Veiutvikling AS er etablert som bompengeselskap for prosjektet.

Det er lagt til grunn at innsparte ferjetilskudd som følge av nedlegging av dagens ferjesamband mellom Hemnesberget og Leirvika, inngår i finansieringen av prosjektet. Samlet blir finansieringsbidraget fra innsparte driftskostnader og kapitalkostnader på 150 mill. kroner.

Da ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift ble endret fra 1. april 2004, ble det innført en ordning med kompensasjon til de kommunene som ble påvirket av dette. Helgeland regionråd har som programstyre tildelt Helgeland Veiutvikling AS til sammen 40 mill. kroner til prosjektet.

Finansieringsplanen som er lagt til grunn er oppsummert i tabell 5.1 i proposisjonen.

Tabell 5.1 Finansiering av anleggskostnader:

Mill. 2009 kroner

Statlige midler

13

Fylkeskommunale midler

852

Bompenger

405

Forskuttering av innsparte fylkeskommunale tilskudd til ferjesambandet Hemnesberget – Leirvika

150

Kompensasjonsmidler for økt arbeidsgiveravgift

40

Sum

1 460

Det forutsettes tilslutning fra Nordland fylkesting til de endringene som er gjort i finansieringsopplegget i forhold til den finansieringsplanen som lå til grunn ved fylkestingets behandling.

Eventuelle kostnadsøkninger forutsettes dekket i samsvar med gjeldende retningslinjer for bompengeprosjekter. Fylkeskommunen og bompengeselskapet skal dekke kostnadsøkninger opp til kostnadsrammen, fordelt etter forholdet mellom fylkeskommunale midler og bompenger.

Forutsetninger ellers i finansieringsplan går fram av kapittel 5.8 i proposisjonen.

Økonomien i prosjektet er følsom for endringer i forutsetningene. Det er derfor en forutsetning at bompengeselskapet inngår bindende avtale om en lånerente på maksimalt 6,5 pst. for en periode på 10–15 år. Samferdselsdepartementet forutsetter at dokumentasjon for avtale om rentenivå blir sendt Vegdirektoratet før bompengeavtalen underskrives.

Avtale

Dersom Stortinget gir sin tilslutning til den foreslåtte finansierings- og utbyggingsplanen for rv 78 Holand–Leirosen med forbindelse Drevja–Ømmervatn og rv 78 Halsøya–Hjartåstunnelen i Nordland (Vegpakke Helgeland fase 1), vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og vilkårene i proposisjonen.