Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
frem forslag om utbygging og finansiering av Vegpakke Helgeland
fase 1. Prosjektet består av bygging av ny rv 78 mellom Holand i
Vefsn kommune og Leirosen i Leirfjord kommune, inklusiv ny forbindelse
mellom rv 78 og E6 mellom Drevja og Ømmervatn i Vefsn kommune. I tillegg
er det planlagt å ruste opp eksisterende rv 78 mellom Halsøya og
Hjartåstunnelen i Vefsn kommune.
Rv 78 er en viktig transportåre for både privatpersoner
og næringsliv til og fra Helgelandskysten. Sammen med E6 binder
vegen sammen bo- og arbeidsmarkedet Sandnessjøen–Mosjøen–Mo i Rana.
Den foreslåtte utbyggingen innebærer at standarden
på rv 78 mellom Helgelandskysten og E6 heves samtidig som reiseavstanden
reduseres.
Planlagt anleggsstart for strekningen Holand–Leirosen
med forbindelse Drevja–Ømmervatn er vinteren 2010. Forventet ferdigstillelse
er i løpet av våren 2014. Opprustingen av strekningen Halsøya–Hjartåstunnelen
planlegges gjennomført i perioden 2012–2013.
Kommunene på Helgeland arbeider med et opplegg
for fase 2 av Vegpakke Helgeland, som er tenkt å omfatte en helhetlig
utbygging av E6 på Helgeland. En eventuell bompengefinansiering av
en utbygging av E6 på Helgeland forutsetter lokal tilslutning til
et slikt opplegg i berørte kommuner.
Dagens rv 78 mellom Holand og Leirosen har dårlig
standard, med smal veg og mange svinger. Vegbredden er enkelte steder
under 6 meter. I tillegg er vegen rasutsatt.
Framtidig veg mellom Holand og Leirosen foreslås
lagt i en ny trasé. Fra Holand vil det bli bygd veg på østsiden
av Drevjadalen til kryss ved Drevja. Det meste av vegen blir lagt
i ny trasé. Fra Drevja til Leirosen vil det meste av vegen bli
lagt i en 11 km lang tunnel (Toventunnelen).
Mellom rv 78 ved Drevja og E6 ved Ømmervatn vil
det bli bygd en bedre forbindelse for trafikk i aksen Sandnessjøen–Mo
i Rana. Vegen vil i hovedsak følge samme trasé som dagens fv 254.
Dagens rv 78 forutsettes stengt for gjennomkjøring
når ny veg åpnes for trafikk.
Utbyggingen vil korte inn transportavstanden mellom
Sandnessjøen og Mosjøen med 8 km. Utbyggingen vil videre gi kortere
reisetid mellom Sandnessjøen og Mo i Rana sammenlignet med dagens
reisealternativer. I tråd med vedtak i Nordland fylkesting forutsettes
det at ferjesambandet Hemnesberget–Leirvika legges ned når ny veg
mellom Holand og Leirosen med forbindelse Drevja–Ømmervatn åpner
for trafikk.
Innsparte ferjetilskudd som følge av nedleggingen
av ferjesambandet vil inngå som en del av finansieringen av utbyggingen.
Opprustingen av rv 78 Halsøya–Hjartåstunnelen er
en 2,7 km lang del av rv 78 fra Halsøya, ca. 5 km nord for Mosjøen,
til Hjartåstunnelen. Vegen på strekningen er smal med dårlig bæreevne.
Det er gjennomført utvidet ekstern kvalitetssikring
av prosjektet. I tråd med tilråding fra Statens vegvesen legger
Samferdselsdepartementet en styringsramme på 1 460 mill. 2009-kroner
og kostnadsramme på 1 620 mill. kroner for prosjektet.
Samfunnsøkonomisk netto nytte for prosjektet
er anslått til -1 090 mill. kroner. Anslaget for netto nytte pr.
investert krone er -0,75.
Den lokalpolitiske behandlingen er nærmere omtalt
i kapittel 3 i proposisjonen.
Trafikkgrunnlaget for prosjektet er beregnet
ved hjelp av Transportetatenes og Avinors regionale transportmodell.
ÅDT på rv 78 mellom Holand og Leirosen ble i 2008
målt til 1 140 kjøretøy. Modellberegningene viser at bygging av
Toventunnelen uten bompengeinnkreving ville ha gitt en relativt sterk
trafikkøkning på strekningen. Bompengeinnkrevingen forventes imidlertid
å ha en relativt sterk negativ effekt på trafikken. Beregnet ÅDT
gjennom bomstasjonen ved Leirosen i åpningsåret 2014 er 930 kjøretøy.
ÅDT på dagens fv 254 mellom Drevja og Ømmervatn
ble målt til 150 kjøretøy i 2007. Innkortingen som prosjektet gir
mellom Sandnessjøen og Mo i Rana forventes å gjøre reiser mellom Sandnessjøen
og Mo i Rana mer attraktivt. Beregnet ÅDT gjennom bomstasjonen ved
Drevja i 2014 er 450 kjøretøy.
ÅDT mellom Halsøya og Hjartåstunnelen var 2 400
kjøretøy i 2007. Modellberegningene viser at trafikken etter åpningen
av Toventunnelen vil gå noe ned. Beregnet ÅDT gjennom bomstasjonen
ved Kulstad etter at Toventunnnelen åpner for trafikk i 2014, er
1 800 kjøretøy.
Finansieringen av prosjektet er basert på statlige og
fylkeskommunale midler, bompenger, innsparte ferjetilskudd og kompensasjonsmidler for
økt arbeidsgiveravgift. Som følge av forvaltningsreformen er rv 78
forutsatt omklassifisert til fylkesveg fra 2010. Det er derfor lagt
til grunn at forutsatte statlige midler til prosjektet etter 2009
dekkes av Nordland fylkeskommune. Fylkeskommunen har sluttet seg
til dette.
Det er bevilget 13 mill. kroner i statlige midler
til prosjektet i 2009. Midlene vil bli benyttet til planlegging.
Det er lagt til grunn at Nordland fylkeskommune skal
dekke 852 mill. kroner av anleggskostnadene. I saksframlegget i
forbindelse med behandlingen i Nordland fylkesting 1. desember 2008
ble det lagt til grunn at deler av de fylkeskommunale midlene til
prosjektet må lånefinansieres.
Det er lagt opp til etterskuddsinnkreving av bompenger
i automatiske bomstasjoner på ny veg ved Leirosen og ved Drevja
og langs dagens rv 78 ved Kulstad.
Nåværende rv 78 er forutsatt stengt. Det blir
da ikke mulighet for betalingsfri omkjøring for trafikantene. Det
vil bli innkrevd bompenger i begge retninger.
Det er lagt til grunn en innkrevingsperiode
på 20 år for bomstasjonen ved Leirosen med innkrevingsstart i 2014.
For de to andre bomstasjonene er innkrevingsperioden 15 år med innkrevingsstart
i 2013.
Med det foreslåtte innkrevingsopplegget og de forutsetningene
som ligger til grunn, vil trafikantene betale til sammen 721 mill.
kroner i bompenger, herav 464 mill. kroner i bomstasjon ved Leirosen,
202 mill. kroner i bomstasjon ved Kulstad og 55 mill. kroner i bomstasjon
ved Drevja. Av de innbetalte bompengene vil 405 mill. kroner gå
til å dekke anleggskostnader, 231 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader
i forbindelse med låneopptak, herunder lån for å forskuttere innsparte
ferjetilskudd, og 85 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader
og drift av bompengeselskapet. Helgeland Veiutvikling AS er etablert
som bompengeselskap for prosjektet.
Det er lagt til grunn at innsparte ferjetilskudd som
følge av nedlegging av dagens ferjesamband mellom Hemnesberget og
Leirvika, inngår i finansieringen av prosjektet. Samlet blir finansieringsbidraget
fra innsparte driftskostnader og kapitalkostnader på 150 mill. kroner.
Da ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift
ble endret fra 1. april 2004, ble det innført en ordning med kompensasjon
til de kommunene som ble påvirket av dette. Helgeland regionråd
har som programstyre tildelt Helgeland Veiutvikling AS til sammen
40 mill. kroner til prosjektet.
Finansieringsplanen som er lagt til grunn er
oppsummert i tabell 5.1 i proposisjonen.
Tabell 5.1 Finansiering
av anleggskostnader:
| Mill. 2009 kroner |
Statlige midler
| 13 |
Fylkeskommunale
midler | 852 |
Bompenger | 405 |
Forskuttering
av innsparte fylkeskommunale tilskudd til ferjesambandet Hemnesberget
– Leirvika | 150 |
Kompensasjonsmidler for økt
arbeidsgiveravgift | 40 |
Sum | 1 460 |
Det forutsettes tilslutning fra Nordland fylkesting
til de endringene som er gjort i finansieringsopplegget i forhold
til den finansieringsplanen som lå til grunn ved fylkestingets behandling.
Eventuelle kostnadsøkninger forutsettes dekket
i samsvar med gjeldende retningslinjer for bompengeprosjekter. Fylkeskommunen
og bompengeselskapet skal dekke kostnadsøkninger opp til kostnadsrammen,
fordelt etter forholdet mellom fylkeskommunale midler og bompenger.
Forutsetninger ellers i finansieringsplan går
fram av kapittel 5.8 i proposisjonen.
Økonomien i prosjektet er følsom for endringer
i forutsetningene. Det er derfor en forutsetning at bompengeselskapet
inngår bindende avtale om en lånerente på maksimalt 6,5 pst. for
en periode på 10–15 år. Samferdselsdepartementet forutsetter at
dokumentasjon for avtale om rentenivå blir sendt Vegdirektoratet
før bompengeavtalen underskrives.
Dersom Stortinget gir sin tilslutning til den foreslåtte
finansierings- og utbyggingsplanen for rv 78 Holand–Leirosen med
forbindelse Drevja–Ømmervatn og rv 78 Halsøya–Hjartåstunnelen i Nordland
(Vegpakke Helgeland fase 1), vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og vilkårene
i proposisjonen.