Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Gorm
Kjernli, Magne Rommetveit, Freddy de Ruiter og Tone Merete Sønsterud,
fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, er tilfreds med forslaget til utbygging og finansiering
av Vegpakke Helgeland fase 1.
Flertallet slår fast at rv 78
er en viktig transportåre for både privatpersoner og næringsliv
til og fra Helgelandskysten. Sammen med E6 binder vegen sammen bo-
og arbeidsmarkedet Sandnessjøen–Mosjøen–Mo i Rana. Den foreslåtte utbyggingen
innebærer at standarden på rv 78 mellom Helgelandskysten og E6 heves
samtidig som reiseavstanden reduseres.
Flertallet viser til at planlagt
anleggsstart for strekningen Holand–Leirosen med forbindelse Drevja–Ømmervatn
er vinteren 2010. Forventet ferdigstillelse er i løpet av våren
2014. Opprustingen av strekningen Halsøya–Hjartåstunnelen planlegges
gjennomført i perioden 2012–2013.
Flertallet slutter seg til den
foreslåtte finansieringsmodellen, der prosjektet er finansiert med
statlige og fylkeskommunale midler, bompenger, innsparte ferjetilskudd
og kompensasjonsmidler for økt arbeidsgiveravgift. Det er bevilget
13 mill. kroner i statlige midler til prosjektet i 2009. Midlene
vil bli benyttet til planlegging. Som følge av forvaltningsreformen er
rv 78 forutsatt omklassifisert til fylkesveg fra 2010. Det er derfor
lagt til grunn at forutsatte statlige midler til prosjektet etter
2009 dekkes av Nordland fylkeskommune. Flertallet viser
til at fylkeskommunen har sluttet seg til dette.
Flertallet viser til vedtak i
Nordland fylkesting i forbindelse med nedlegging av ferjesambandet Hemnesberget–Leirvika
når ny rv 78 åpner, der fylkestinget forutsetter at fastboende på
mellomliggende steder mellom Hemnesberget og Leirvika fortsatt får
et tilfredsstillende tilbud. Flertallet forutsetter
at nærmere planer for å sikre et tilfredsstillende tilbud til mellomliggende
steder ivaretas av Nordland fylkeskommune.
Komiteens medlemmerfra
Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen,
Bård Hoksrud og Arne Sortevik, viser til vegloven § 20 der
det heter:
"Staten ber utgiftene til planlegging, bygging, utbetring,
vedlikehald og drift av riksvegar, her òg utgiftene til eigedomsinngrep.
Fylkeskommunen ber desse utgiftene for fylkesvegar og kommunen for
kommunale vegar."
Disse medlemmer viser videre
til forvaltningsreformen som trer i kraft fra 1. januar 2010 der en
betydelig del av det statlige veinettet (betegnet som øvrige riksveier)
overføres til fylkeskommunene. Disse medlemmer minner
om at Fremskrittspartiet er imot forvaltningsreformen, og mener
at staten fortsatt har et finansieringsansvar for disse veiene;
særlig med bakgrunn i at det overførte veinettet har et vedlikeholdsetterslep
på 10 mrd. kroner. Med henvisning til vegloven og til Fremskrittspartiets
prinsipielle syn på hva som bør være statens (og det offentliges) oppgave,
avviser disse medlemmer bruk av bompenger i forbindelse
med utbygging av et moderne, sikkert og miljøvennlig veinett i Norge. Disse
medlemmer mener at forvaltningsreformen ikke vil bidra til
å skaffe Norge et moderne veinett innenfor en akseptabel tidsramme. Disse
medlemmer mener staten må følge vegloven og sørge for finansiering
av dagens stam- og riksveinett; ikke fraskrive seg ansvaret for
deler av dagens riksveinett slik det gjøres gjennom forvaltningsreformen.
Disse medlemmer viser til at
bruken av bompenger til finansiering av stam- og riksveinettet økte
med 30 pst. i perioden 2005–2009. I samme periode er bruken av bompenger
utvidet til også å gjelde drift av kollektivtiltak. Økende bruk
av bompenger og økende bompengeandel utgjør en økende særskatt på
transport.
I statsbudsjettet for 2010 er innbetaling fra bompenger
anslått slik:
"For 2010 forutsettes om lag 5,3 mrd. kr stilt til rådighet
til riksveginvesteringer, inkl. tiltak innenfor programområdene.
I tillegg kommer bompenger til investeringer på fylkesvegnettet og
kommunalt vegnett, samt bompenger til driftstiltak for kollektivtransporten
i Oslo og Akershus."
I svar på spørsmål nr. 183 via Finansdepartementet
om statsbudsjettet for 2010 svarer Samferdselsdepartementet:
"Samlet anslag for 2010 for bompenger til investeringer
i offentlig vegnett, inkl. driftstiltak for kollektivtransporten
i Oslo og Akershus, er i størrelsesorden 9,8 mrd. kr. Anslaget på
5,3 mrd. kr til riksveginvesteringer er inkl. 200 mill. kr til post
29 Vederlag til OPS-prosjekter."
Disse medlemmer viser til at
dette kommer i tillegg til statens samlede inntekter i 2010 fra
bilrelaterte skatter og avgifter på 60 mrd. kroner. Til veiformål
brukes 14 mrd. kroner over Samferdselsdepartementets budsjett og
ca. 6 mrd. kroner over Kommunal- og regionaldepartementet, samlet
vel 20 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser videre
til at bompengefinansiering er en svært dyr finansieringsform for
veibrukerne og fremstår som kjøp av vei på avbetaling. Disse
medlemmer viser til at finansieringskostnader for byggelån
og innkrevingskostnader i bompengeperioden i de fleste tilfeller
utgjør store beløp. Disse medlemmer peker på at de
høye kostnadene ved bruk av bompengefinansiering – kostnader som i
sin helhet betales av bompengebetalerne – ofte medfører at bilistene
betaler langt mer enn samlet investeringsbeløp. Disse medlemmer viser
til at det i perioden 2005–2009 ble behandlet over 30 ulike saker
med bompengefinansiering. Alle vedtak om bompengefinansiering i
disse sakene ble gjort med tilslutning fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Samlet omfatter vedtakene 67,7 mrd. kroner i bompenger og i tillegg
13 mrd. kroner i renter og innkrevingskostnader. Om Oslopakke 3
holdes utenfor, er tallene hhv. 25,6 mrd. kroner og 10,2 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til svar
datert 28. oktober 2009 på skriftlig spørsmål nr. 82 (2009–2010)
fra Arne Sortevik om kostnader ved bruk av bompengefinansiering:
"Spørsmål
"Bruk av bompenger til finansiering
av samferdselsprosjekt er en kostbar finansieringsform for brukerne.
Kan statsråden som en veiledning oppgi hhv bidrag anleggskostnader,
totale finansieringskostnader og totale innkrevingskostnader basert
på samlet anleggskostnader på hhv 1, 2, 3 og 4 mrd., 65% bompengeandel,
alle finansieringskostnader dekket med bompenger og nedbetaling
i hhv 15 og 20 år?"
Nedenfor er det laget regneeksempler
basert på forutsetningene i spørsmålet. I tillegg har vi lagt til
grunn følgende forutsetninger:
byggeperiode 3 år
etterskuddsvis innkreving
opptrekk av bompengelån: 1. år: 15 %, 2.
år 45 %, 3. år 40 %
gjennomsnittlig lånerente: 6,5 %
årlige innkrevingskostnader: 2 mill. kr
per innkrevingspunkt x 3 innkrevingspunkt
trafikkmengde og gjennomsnittstakst er
tilpasset 15 og 20 års innkrevingstid
årlig trafikkvekst 2 % per år
15 års nedbetalingstid | mill. kr. |
Anleggskostnad | Bompengeandel | Renteutgifter | Driftskostnader |
1000 | 650 | 439 | 90 |
2000 | 1300 | 899 | 90 |
3000 | 1950 | 1343 | 90 |
4000 | 2600 | 1797 | 90 |
20 års nedbetalingstid | mill. kr |
Driftskostnader | Bompengeandel | Renteutgifter | Driftskostnader |
90 | 650 | 629 | 120 |
90 | 1300 | 1231 | 120 |
90 | 1950 | 1879 | 120 |
90 | 2600 | 2516 | 120" |
Disse medlemmer peker på at beregningene på
en tydelig måte illustrerer at det bilistene betaler, omfatter kostnader
i tillegg til bompengeandelen av anleggskostnadene.
Disse medlemmer viser til Stortingets
behandling av Nasjonal transportplan for perioden 2010–2019; jf.
Innst. S. nr. 300 (2008–2009) og St.meld. nr. 14 (2008–2009), og
til Fremskrittspartiets alternative forslag til investering og finansiering
av veinettet uten bruk av bompenger. Disse medlemmer viser
til følgende sammendrag av Fremskrittspartiets alternative forslag
til NTP for perioden 2010–2019:
"Tabell 1: Ramme for Fremskrittspartiets NTPRamme for FrPs NTP | totalbeløp | byggetid | 2010–2034 | 2010–2019 |
Riksveiinvesteringer
| 275 | 25 | 275 mrd. | 200 mrd. |
Opprustning av
øvrige riksveier | 225 | 25 | 225 mrd. | 90 mrd. |
Rassikring | 1 | årlig | 25 mrd. | 10 mrd. |
Jernbaneinvesteringer
| 90 | 15 | 90 mrd. | 60 mrd. |
Storbypakke | | | 100 mrd. | 100 mrd. |
Trafikksikkerhet
| 1 | årlig | 25 mrd. | 10 mrd. |
Kollektiv | 1 | årlig | 25 mrd. | 10 mrd. |
Riksveiferjer
| 3 | årlig | 75 mrd. | 30 mrd. |
Drift og vedlikehold
veier | 5 | årlig | 125 mrd. | 50 mrd. |
Låneordning ekstraprosjekt
| 2 | | 50 mrd. | 20 mrd. |
Total FrPs tillegg
til NTP | | | 1 015 mrd. | 580 mrd. |
Regjeringens forslag
til NTP 2010-2019 | | | 805 mrd. | 322 mrd. |
Totalsum FrPs NTP | | | 1 820 mrd. | 902 mrd." |
Disse medlemmer understreker
at Regjeringens vedtatte NTP 2010–2019 på ingen måte dekker behovet
for utbygging av et moderne, sikkert og effektivt veinett i Norge. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen på en systematisk måte bruker omfattende
og økende bompengefinansiering for å finansiere statens veinett. Disse
medlemmer har merket seg at regjeringspartiene Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet gjør dette på en måte
som lokalpolitikere og fylkespolitikere oppfatter som politisk "utpressing". Disse
medlemmer regner dessverre med at regjeringspartiene vil
videreføre denne strategien og i forsterket omfang når "øvrige riksveier"
fra 1. januar 2010 er flyttet fra staten til fylkeskommunene.
Disse medlemmer peker på at Regjeringen selv
varsler bompengefinansiering på 60 mrd. kroner i den vedtatte NTP
2010–2019. Disse medlemmer peker på at basert på
erfaringstall vil 60 mrd. kroner i bompengebidrag med tillegg av
renter og innkrevingskostnader samlet utgjøre ca. 75 mrd. kroner. Disse
medlemmer minner om at staten i perioden 2010–2019 vil få
inntekter på langt over 700 mrd. kroner fra bilrelaterte skatter
og avgifter. Ytterligere transportskatt på 75 mrd. kroner i perioden
kommer altså på toppen av disse inntektene (og tilsvarer 7,5 mrd. kroner
hvert år i tillegg på løpende innkreving av alt vedtatte bompengeprosjekter).
Av disse samlede inntektene på nærmere 800 mrd. kroner vil Regjeringen
bruke vel 200 mrd. kroner på vei. Disse medlemmer mener
dette illustrerer at Regjeringens systematiske bruk av bompengefinansiering
er urimelig og etter Fremskrittspartiets oppfatning også fullstendig
unødvendig. Bruk av bompenger fremstår som en ekstraskatt på transport.
Denne ekstraskatten fordyrer transport over hele landet for næringsliv
og for enkeltpersoner og fremmer på ingen måte sysselsetning, verdiskaping
og bosetting.
Disse medlemmer peker på at det
kan være mange grunner for å gjennomføre fremskynding av viktige
samferdselsprosjekt i forhold til vedtatte planer. Disse
medlemmer peker igjen på at vedtatt NTP og handlingsprogram
knyttet til vedtatt NTP, ikke bør fremstå som en bom for fremskynding
av nye prosjekter. Disse medlemmer mener like fullt
at slik fremskynding ikke nærmest automatisk skal medføre bruk av omfattende
bompengefinansiering. Disse medlemmer peker på etablering
av regionale veiselskap som et godt alternativ. I slike regionale
veiselskap bør lokale og regionale myndigheter og næringsliv bidra
til å dekke årlige kostnader til forskottering av byggelån til veiprosjekter
basert på at også staten bidrar årlig inntil prosjektet kan finansieres
fullt ut med statlige midler. Disse medlemmer legger videre
til grunn for en slik løsningsmodell at staten etablerer en ordning
med statlige lån med lav rente for slike selskap.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning med
statlige lån og årlige finansieringsbidrag til forskotteringsutgifter
til regionale veiselskaper."
Disse medlemmer støtter prosjektene
som omfattes av Vegpakke Helgeland fase 1. Disse medlemmer har
merket seg at av en samlet finansieringsplan på 1 460 mill. kroner
skal 405 mill. kroner finansieres gjennom bompenger. Disse
medlemmer har videre merket seg at bilistene i tillegg til
bompengebidraget også skal betale 231 mill. kroner for å dekke finansieringskostnader
og 85 mill. kroner for å dekke innkrevingskostnader og drift av
bompengeselskap. Samlet regning til bilistene blir altså 721 mill. kroner,
og ikke 405 mill. kroner. Disse medlemmer peker på
at gjennom finansiering med bompenger blir bilistene tvunget til
å "kjøpe vei på avbetaling", og avbetalingstillegget i denne prosjektpakken
blir på 316 mill. kroner som tilsvarer 78 pst. av bompengebidraget,
og som medfører at samlet innbetaling fra bilistene vil utgjøre
nesten 50 pst. av samlet prosjektkostnad. Disse medlemmer peker
på at planlagte tiltak på nåværende rv 78 blir tiltak på fylkesvei
fra 1. januar 2010 iht. forvaltningsreformen. Disse medlemmer mener
staten fortsatt skal betale for dagens riksveinett i Norge.
Disse medlemmer peker på at ekstern kvalitetssikringsrapport
ikke følger saken. Disse medlemmer mener at når det
etter gjeldende regelverk knyttet til investeringsprosjekter er
gjennomført ekstern kvalitetssikring, bør i alle fall et sammendrag
av rapporten følge saken som trykt vedlegg, uten at komiteen trenger
å etterspørre dette.
Disse medlemmer har merket seg
at forskuttering av innsparte fylkeskommunale tilskudd til ferjesambandet
Hemnesberget– Leirvika inngår i finansieringsplanen. Disse
medlemmer har merket seg at dette baseres på en 15-årsperiode til
tross for at det åpnes for å bruke inntil 30 år i St.meld. nr. 16
(2008–2009) om NTP 2010–2019. Disse medlemmer har
merket seg departementets svar angående dette:
"Ved en periode med innsparte ferjetilskudd på 30
år og de samme forutsetningene i finansieringsopplegget for øvrig,
vil bidraget fra innsparte ferjetilskudd til finansieringav anleggskostnadene
øke med 120 mill, kr til 270 mill. 2009-kr. Finansieringskostnadene
knyttet til forskuttering av ferjetilskuddene vil øke med 70 mill.
kr til 115 mill. 2009-kr. Bompengeselskapets samlede finansieringsbidrag
til prosjektet står fast, og bidraget fra bompenger til finansiering
av anleggskostnadene reduseres dermed tilsvarende, fra 405 mill,
kr til 335 mill. kr. Samlet vil bidraget fra innsparte ferjetilskudd og
bompenger til finansiering av anleggskostnadene øke med ca. 50 mill.
kr (120 - 70 mill, kr) i forhold til i finansieringsopplegget med
en periode med innsparte ferjetilskudd på 15 år. Dette gir grunnlag
for at fylkeskommunens bidrag til finansieringen gjennom fylkeskommunale midler
kan reduseres. Som følge av forvaltningsreformen vil Nordland fylkeskommune
overta ferjesambandet Hemnesberget - Leirvika fra 2010. Følgelig
er det fylkeskommunen som skal refundere bompengeselskapets forskuttering
av bidraget fra innsparte ferjetilskudd. En forlengelse av forskotteringsperioden
vil føre til at det samlede bidraget fra fylkeskommunen øker, men
med utbetalinger over en lengre tidsperiode."
Svaret illustrerer etter disse medlemmers syn hvor
urimelig det er at finansieringskostnader for prosjekter belastes
bilistene.
Disse medlemmer peker også på
at ferjesambandet mellom Hemnesberget og Leirvika er et internsamband
i Hemnes kommune. Disse medlemmer peker også på at
det er betydelig avstand mellom området der ferjesambandet i dag
betjener reisende og de hovedprosjekter som inngår i Vegpakke Helgeland
fase 1. Disse medlemmer er kjent med at Hemnes kommune ønsker
ferjesambandet videreført, subsidiært at nåværende rv 808 fra Finneidfjord
til Hemnesberget blir ferdig oppgradert helt frem til sentrum i
Hemnesberget. Disse medlemmer forutsetter at sjøbasert
transport mellom Hemnesberget og Leirvika opprettholdes av Nordland
fylkeskommune for å dekke behovet for slik transport, slik at fastboende
på mellomliggende steder fortsatt får et tilfredsstillende tilbud. Disse
medlemmer legger frem følgende forslag:
"1. Stortinget godkjenner
utbygging av prosjektene beskrevet i St. prp. nr. 90 (2008–2009)
med tillegg av gjenstående arbeid på dagens rv 808.
2. Stortinget godkjenner finansieringsrammen
på 1 460 mill.kr.
3. Stortinget godkjenner en ramme for statlige midler
til finansiering på totalt 298 mill. kroner basert på 30 års innsparingstid
for ferjetilskudd og som inkluderer 50 mill. kroner til gjenstående arbeid
på rv 808.
4. Stortinget ber Regjeringen sørge for
nødvendig statlig forskottering til hele prosjektet med tillegg
av gjenstående arbeid på rv 808 og sørge for inndekning av statens
samlede bidrag gjennom etablering av en statlig låneordning for
Statens vegvesen."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti påpeker at prosjektet er svært viktig
for privatpersoner og næringslivet i Nordland. Disse medlemmer støtter
opp om ønsket om en forutsigbar og effektiv utvikling av veisektoren
i Norge. Disse medlemmer er også positive til at
private aktører her kan få anledning til å ta et større ansvar for
veibygging og drift. Samtidig håper disse medlemmer at dette
også kan bety at Regjeringen kan åpne opp for større bruk av andre
finansieringsformer som offentlig-privat samarbeid (OPS) og prosjektfinansiering.