Innstilling fra justiskomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2009 under Justis- og politidepartementet (Ny avtale om arbeidstidsbestemmelser for politi- og lensmannsetaten m.m.)

Dette dokument

Til Stortinget

1. Sammendrag

Justis- og politidepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer i bevilgningene på statsbudsjettet for 2009 som følge av at det er inngått ny avtale om arbeidstidsbestemmelser for politi- og lensmannsetaten. Det foreslås videre endringer i bevilgningene som følge av ny organisering i administrasjonen av Siviltjenesten og endring av bevilgning som følge av økte utgifter til søk etter omkomne på havet, i innsjøer og vassdrag.

1.1 Ny avtale om arbeidstidsbestemmelser for politi- og lensmannsetaten

Staten og hovedsammenslutningene ble den 9. juli 2009 enige om en ny avtale om arbeidstidsbestemmelser for politi- og lensmannsetaten. Avtalen gjelder for så godt som samtlige polititjenestemenn, for påtalejurister og for noen sivile stillinger som arrestforvarere, grensekontrollører og transportledsagere. Avtalen er gjort gjeldende fra 1. oktober 2009 til 31. desember 2012.

Den nye avtalen sikrer økt fleksibilitet i politiet, en god beredskap og et godt tjenestetilbud til publikum. Avtalen gir en god balanse mellom ansattes fritid og samfunnets behov for mer politi.

De samlede økonomiske konsekvensene av avtalen er beregnet til 371,9 mill. kroner (inkludert arbeidsgiveravgift) på årsbasis. Med tre måneders virkning i 2009 gir dette et bevilgningsbehov i 2009 på 92,975 mill. kroner.

1.2 Ny organisering i administrasjonen av Siviltjenesten

Som følge av nedgang i antall innvilgede søknader om fritak av militær førstegangstjeneste av overbevisningsgrunner (militærnektere), har kapasiteten i Siviltjenesteadministrasjonen vært gjenstand for en nedjustering over flere år. Siden kapasitetsjusteringen ikke har utløst en tilsvarende nedgang ved administrasjonen, har det oppstått en overkapasitet ved Siviltjenestens administrasjon på Dillingøy. I Justis- og politidepartementets St.prp. nr. 1 (2008–2009) orienteres Stortinget om at Justis- og politidepartementet vil se nærmere på organiseringen av den sivile verneplikt i 2009.

En revidert gjennomgang av Siviltjenesten våren 2009 bekreftet fortsatt overkapasitet i administrative funksjoner, og det ble startet en prosess for å kartlegge muligheten for å overføre ansatte ved Siviltjenestens administrasjon til andre virksomheter i justissektoren. Med utgangspunkt i innmeldte behov for økte sivile ressurser fra politiet i Østfold, Follo og Asker og Bærum og konfliktrådene i Råde og Oslo, har Justis- og politidepartementet (staten) og hovedorganisasjonene (hovedsammenslutningene) fremforhandlet en omstillingsavtale for ansatte ved Siviltjenesten med sikte på overføring til nevnte virksomheter høsten 2009.

Overkapasitet ved Siviltjenestens administrasjon er beregnet til om lag 12 årsverk. Det foreslås overført ni ansatte til politidistriktene Østfold, Follo, Asker og Bærum og to ansatte til Konfliktrådet i Råde. Det arbeides videre med å avklare det siste årsverket, og omstillingsavtalen vil derfor bli forlenget.

Løsningen forutsetter at de virksomheter som skal motta medarbeidere fra Siviltjenesten, får overført lønnsmidler og et påslag for såkalte overheadkostnader.

1.3 Økte utgifter til søk etter omkomne på havet, i innsjøer og vassdrag

Kap. 440 post 22 dekker utgifter til søk etter omkomne på havet, i innsjøer og vassdrag. Posten er lite styrbar, og politiets søkeaktivitet har vært høy i 2009. Det har vært flere ulykker i år der det har vært nødvendig med søk, enn foregående år. Med bakgrunn i regnskapsført beløp og ventet utvikling, er det behov for en tilleggsbevilgning på 5 000 000 kroner på posten.

Bevilgningsøkningen på kap. 440 post 22 foreslås dekket inn ved en reduksjon på 3 000 000 kroner under kap. 440 post 1 og 2 000 000 kroner under kap. 462 post 1.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, lederen Per Sandberg og Tor Sigbjørn Utsogn, fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til proposisjonen.

Komiteen merker seg at avtalen gjelder for totalt 9000 ansatte i politiet og omfatter samtlige polititjenestemenn, påtalejurister og sivile stillinger som arrestforvarere, grensekontrollører og transportledsagere. Herunder får over 6000 politifolk nå en kompensasjon på 40 000 kroner for mer fleksibel og utvidet arbeidstid, mens 600 påtalejurister og 400 sivile får en kompensasjon på 35 000 kroner pr. år.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er tilfreds med at man har fått på plass en god avtale som sikrer mer politikraft og økt trygghet gjennom anslagsvis 230 nye politiårsverk – ved at polititjenestemenn og andre jobber én time ekstra i uka.

Flertallet mener avtalen gir en god balanse mellom ansattes fritid og samfunnets behov for mer politi.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at en avtale med politiet har kommet i stand. Disse medlemmer anser dette som en midlertidig våpenhvile mellom Politiets Fellesforbund og justisministeren og er usikker på samarbeidsklimaet mellom partene i tiden fremover. Dersom ikke partene finner varige løsninger for bemanningssituasjonen, frykter disse medlemmer for den effektive driften av politiet og således også for folks trygghet.

På denne bakgrunn er disse medlemmer bekymret over at ikke alle tjenestemenn som er omfattet av avtalens tekst, får nyte godt av den økonomiske kompensasjon som avtalen gir. Dette er uheldig og fører til unødig støy. Disse medlemmer viser til at enkelte distrikter har funnet løsninger på dette problemet og mener nå at justisministeren og politidirektøren må rydde opp.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at den nye arbeidstidsavtalen kom i stand på overtid etter at justisministeren gjennom lengre tid lå i konflikt med sitt eget politi. Disse medlemmer registrerer at det nå i større grad er ro i etaten. Disse medlemmer avventer hvorvidt den nærmere gjennomføring av den inngåtte avtalen, kombinert med tilstrekkelige driftsressurser til politiet, økt bruk av sivile og seniortiltak, sikrer at samfunnets behov for et mer tilgjengelig politi dekkes i større grad enn i dag.

Komiteen er kjent med at Justis- og politidepartementet også har det overordnede administrative ansvaret for Siviltjenesten, som forvalter og administrerer den sivile verneplikt i Norge.

Komiteen merker seg i den forbindelse at det som følge av nedgang i antall innvilgede søknader om fritak av militær førstegangstjeneste av overbevisningsgrunner (militærnektere), har kapasiteten i Siviltjenesteadministrasjonen vært gjenstand for en nedjustering over flere år. Komiteen merker seg at det ved den reviderte gjennomgangen av Siviltjenesten våren 2009 ble bekreftet fortsatt overkapasitet i administrative funksjoner og at det derfor ble startet en prosess for å kartlegge muligheter for å overføre ansatte ved Siviltjenestens administrasjon til andre virksomheter i justissektoren.

Komiteen merker seg at overkapasitet ved Siviltjenestens administrasjon er beregnet til om lag 12 årsverk, og har ingen merknader til at disse overføres til andre etater.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, forhøyes med

71 614 000

fra kr 8 267 918 000 til kr 8 339 532 000

22

Søk etter omkomne på havet, i innsjøer og vassdrag, kan overføres, forhøyes med

5 000 000

fra kr 6 703 000 til kr 11 703 000

441

Oslo politidistrikt

1

Driftsutgifter, forhøyes med

19 225 000

fra kr 1 680 803 000 til kr 1 700 028 000

442

Politihøgskolen

1

Driftsutgifter, forhøyes med

275 000

fra kr 332 868 000 til kr 333 143 000

450

Sivile vernepliktige

1

Driftsutgifter, reduseres med

1 462 000

fra kr 72 721 000 til kr 71 259 000

462

Tinglysing

1

Driftsutgifter, reduseres med

2 000 000

fra kr 192 230 000 til 190 230 000

474

Konfliktråd

1

Driftsutgifter, forhøyes med

248 000

fra kr 50 757 000 til kr 51 002 000

480

Svalbardbudsjettet

50

Tilskudd, forhøyes med

75 000

fra kr 132 252 000 til kr 132 327 000

Oslo, i justiskomiteen, den 26. november 2009

Per Sandberg

Jan Bøhler

leder

ordfører