Fornyings- og administrasjonsdepartementet legger
i proposisjonen fram forslag om bevilgningsendringer. Bevilgningen
under utgiftskapitlene foreslås økt med 2 680,2 mill. kroner (inklusive
lånetransaksjoner) og bevilgningen under inntektskapitlene foreslås
satt ned med 52,3 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 995 000 kroner. Det
overføres 1,005 mill. kroner til kap. 1521 Direktoratet for forvaltning
og IKT, post 21 Spesiell driftsutgifter og det overføres 2 mill. kroner
fra kap. 1550 Konkurransetilsynet, post 1 Driftsutgifter. Det vises
til omtale under kap. 1521 og kap. 1550.
Posten foreslås økt med totalt 3,07 mill. kroner hvorav
1,005 mill. kroner er omdisponert fra kap. 1500 Fornyings- og administrasjonsdepartementet
og 2,065 mill. kroner er omdisponert fra kap. 1560 Spesielle IKT-tiltak.
Bevilgningen skal dekke utgifter til medarbeiderundersøkelser i
staten. I tillegg er direktoratet gitt i oppdrag å kartlegge de
menneskelige sidene ved utflytting av tilsyn.
I budsjettet for 2009 er det på post 22 avsatt
bevilgning på 9 mill. kroner for å dekke utgifter til Kopinor. Det
er nå inngått ny avtale med Kopinor som medfører at årlige utgifter
blir redusert med 3 mill. kroner. Det foreslås derfor at bevilgningen
på posten blir redusert tilsvarende.
Oppdatert bevilgningsanslag for kap. 1542 post 1
og post 70 viser en samlet reduksjon av anslaget med 298 mill. kroner.
Anslagsendringen knytter seg til følgende forhold:
Oppdaterte anslag for utbetalte pensjoner (alderspensjoner,
uførepensjoner og etterlattepensjoner) viser en reduksjon med 175
mill. kroner. Dette skyldes endring av en rekke elementer i anslaget
som det er gjort nærmere rede for i proposisjonen.
Oppdaterte anslag for AFP-utbetalinger viser
en reduksjon med 75 mill. kroner. Dette er basert på erfaringstall
hittil i år som tilsier en noe lavere vekst i AFP-pensjoner i 2009
enn tidligere lagt til grunn i budsjetteringen.
Øvrige endringer, bl.a. relatert til reduserte avskrivninger
av pensjoner og lavere renteutbetalinger, medfører en samlet reduksjon
av anslaget med ca. 48 mill. kroner.
Det foreslås en bevilgningsreduksjon under kap. 1542,
samlet for post 1 og 70, med 298 mill. kroner til 8 087 mill. kroner,
jf. samlet effekt av ovennevnte endringselementer. Endringen fordeler seg
med en reduksjon på 295 mill. kroner på post 1, til 7 998 mill.
kroner, og en reduksjon på 3 mill. kroner på post 70, til 89 mill.
kroner.
Det er i gjeldende budsjett lagt til grunn utbetalinger
med 70 mill. kroner knyttet til sluttoppgjør som forventes gjennomført
i 2009 for medlemsvirksomheter som har meldt seg ut av Statens Pensjonskasse.
Bevilgningen foreslås nå økt med 15 mill. kroner. Økningen relaterer
seg i hovedsak til anslått sluttoppgjør for Norsk institutt for
vannforskning (NIVA).
Det knytter seg en betydelig usikkerhet til
nivået på bevilgningen til boliglån. Anslått forventet gjennomsnittlig
antall utbetalte lån per uke er basert på erfaringstall hittil i
2009, samt forventet utvikling for søknadsinngang og utbetalte lån resten
av året. Samlet fører dette til en betydelig økning av bevilgningsanslaget
på kapitlet.
Det foreslås at bevilgningen økes med 3 500 mill.
kroner til 5 700 mill. kroner.
Oppdaterte budsjettberegninger viser en økning både
av driftsinntekter og driftsutgifter i forhold til gjeldende budsjettforutsetninger.
Post 24.1 Driftsinntekter foreslås økt med 7,7 mill. kroner, i hovedsak
som følge av økte inntekter på boliglånsområdet. Post 24.2 Driftsutgifter
foreslås økt med 2,4 mill. kroner (ekskl. økt andel utgiftsførbare
investeringer, jf. omtale nedenfor), i hovedsak som følge av økte
driftsutgifter knyttet til behandlingen av boliglån. Det foreslås
at driftsresultatet på post 24 endres med differansen mellom disse
endringene, dvs. endring tilsvarende netto inntektsøkning med 5,3
mill. kroner.
Som følge av et høyere anslag for ikke-aktiverbare
(utgiftsførbare) investeringer med 7 mill. kroner, og en tilsvarende
reduksjon av aktiverbare investeringer, foreslås det en økning av
underpost 24.2 Driftsutgifter og en reduksjon av underpost 24.5
Til investeringsformål med samme beløp, jf. endring under kap. 2470
post 45 og kap. 5470 post 30.
Som følge av lavere aktiverbare investeringer med
7 mill. kroner foreslås bevilgningen på post 45 redusert tilsvarende.
Anslaget for premieinntekter er oppdatert basert på
fakturert beløp i 2009. Dette innebærer en økning av anslaget med
4 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 67 (2008–2009) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2009. Økningen skyldes i hovedsak
etterfakturering fra tidligere år.
Anslaget for premieinntekter er oppdatert basert på
fakturert beløp i 2009. Dette innebærer en økning av anslaget med
2 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 67 (2008–2009) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2009. Økningen skyldes etterfakturering
fra tidligere år.
Som følge av en økning av ikke-aktiverbare investeringer
under kap. 2470, underpost 24.2, og en tilsvarende reduksjon av
egenfinansierte (aktiverbare) investeringer på underpost 24.5, jf. også
kap. 2470 post 45, foreslås det en reduksjon av avsetningen under
kap. 5470.
Oppdaterte anslag for renteinntektene viser
en reduksjon med 69 mill. kroner. Endringen skyldes i hovedsak et
redusert rentenivå utover i 2009. Videre er det i anslaget for renteinntekter justert
for en betydelig økning av forventet utlånsvekst i 2009, jf. forslag
under kap. 1544 Boliglånsordningen i Statens Pensjonskasse.
Det er nå inngått forlik i ErgoGroup-saken,
slik at bakgrunnen for bevilgningen er falt bort. Det foreslås derfor
at 2 mill. kroner tilbakeføres fra kap. 1550 Konkurransetilsynet,
post 1 Driftsutgifter til kap. 1500 Fornyings- og administrasjonsdepartementet,
post 21 Spesielle driftsutgifter.
Bevilgningen foreslås redusert med 2,065 mill. kroner.
Det vises til omtale under kap. 1521 Direktoratet for forvaltning
og IKT, post 21 Spesielle driftsutgifter.
Det ble bevilget 60 mill. kroner til igangsetting av
nybygg for Odontologisk fakultet ved Universitetet i Bergen. I St.prp.
nr. 37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for
arbeid ble bevilgningen økt med 20 mill. kroner for å kunne forsere
arbeidene. Forseringen blir gjennomført, men forbruk i 2009 forventes likevel
å bli 5 mill. kroner lavere enn bevilgningen.
Det er bevilget 550 mill. kroner til prosjektet
i 2009. Forventet forbruk i 2009 ventes å bli lavere enn bevilget
beløp som følge av gunstigere sluttoppgjør på de første ferdigstilte
byggeentreprisene og færre tillegg enn budsjettert. Det foreslås
derfor at bevilgningen til prosjektet settes ned med 65 mill. kroner.
Bevilgningen på posten foreslås samlet satt
ned med 75 mill. kroner.
Prosjektet som gjelder utvikling av området
til det tidligere Rikshospitalet i Oslo, ble avsluttet i 2006. Forventede
utbetalinger i 2009 er økt til 1,3 mill. kroner. Dette skyldes i
hovedsak at arbeid i forbindelse med avslutning av to tvistesaker
har medført økte kostnader både til advokatbistand og til interne
ressurser i Statsbygg. For å dekke merkostnadene foreslås bevilgningen
økt med 500 000 kroner.
I Prop. 1 S (2009–2010) Fornyings- og administrasjonsdepartementet
er det gjort rede for noen av de større prosjektene det foreslås
prosjekteringsbevilgning til i 2010. I forslag til bevilgning er
det innarbeidet om lag 17 mill. kroner til å dekke andeler av reguleringsplankostnader
og infrastrukturtiltak på tomten som staten tidligere har kjøp inn
til framtidig ny kunsthøgskole i Bergen. Forslaget har sammenheng
med at Bergen kommune i 2010 vil sette i gang opparbeidelse av felles
infrastruktur på Møllendal øst, hvor tomten ligger. Med forbehold
om Stortingets bevilgningsvedtak for 2010 vil staten ved Statsbygg
inngå utbyggingsavtale med Bergen kommune i 2009 dersom dette blir
påkrevd. I avtalen skal det sikres rett til reforhandling av utbyggingsavtalen
i tilfelle tomten må omreguleres eller avhendes. Forslaget har ingen budsjettmessige
konsekvenser for 2009.
Det er i 2009 bevilget 187,5 mill. kroner til
etablering av tre bo- og omsorgssenter for enslige mindreårige
asylsøkere (EMA) under 15 år, med Barne- og likestillingsdepartementet
som oppdragsgivende departement. Målet var at sentrene skulle stå
ferdige i løpet av 2009.
Realiseringen av sentrene har tatt lengre tid
enn forventet. Dette skyldes i første rekke at det har vært vanskelig
å finne egnet lokalisering. Som følge av dette foreslås det å sette
ned årets bevilgning med 135 mill. kroner. For å fullføre de to prosjektene
som staten skal eie, må budsjettmidler gjenbevilges, og Regjeringen
vil komme tilbake til dette i løpet av 2010.
Prosjektet har en oppstartsbevilgning på 20
mill. kroner i 2009. Forventet forbruk i 2009 er 12 mill. kroner
lavere enn bevilgningen. Dette skyldes at oppstart på byggeplass
kom noe senere i gang enn planlagt.
I 2009 ble det gitt oppstartsbevilgning på 20 mill.
kroner. I St.prp. nr. 37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet
2009 med tiltak for arbeid ble det bevilget ytterligere 15 mill.
kroner. Forventet forbruk i 2009 er 10 mill. kroner lavere enn bevilgningen.
Dette kommer av at saneringsarbeidene er blitt billigere enn først
antatt. I tillegg er prosjektet noe forsinket fordi det har tatt
noe lengre tid enn forutsatt å utarbeide et revidert grunnlag for
å fastsette kostnadsramme for prosjektet. Det er nå gjennomført
ny KS2, og det foreslås en kostnadsramme på 705 mill. kroner eksklusiv
kunstnerisk utsmykking (prisnivå per 1. juli 2009), jf. forslag
til romertallsvedtak. Dette er 36 mill. kroner høyere enn prisomregning
av det gamle forprosjektet fra 2004 og skyldes i hovedsak skifte
av fasade som følge av strengere energikrav, samt generell markedsutvikling.
Styringsrammen settes til 625 mill. kroner. Videre foreslås det
å sette ned bevilgningen til prosjektet med 10 mill. kroner.
I St.prp. nr. 37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet
2009 med tiltak for arbeid fikk prosjektet oppstartsbevilgning på
65 mill. kroner. Forventet forbruk i 2009 er 25 mill. kroner lavere
enn bevilgningen. Dette kommer av at det har vært nødvendig å utsette
forberedende byggearbeider på tomten i påvente av avklaring av prosjektets
kostnadsramme. Det foreslås nå en kostnadsramme for prosjektet på
2 240 mill. kroner inklusiv kunstnerisk utsmykking (prisnivå per
1. juli 2009), jf. forslag til romertallsvedtak. Dette er 397 mill.
kroner høyere enn anslaget i St.prp. nr. 37 (2008–2009) Om endringer
i statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid og skyldes i hovedsak
markedsutviklingen, samt økte kostnader som følge av strengere miljøkrav
og krav til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. Styringsrammen settes
til 2 030 mill. kroner. Videre foreslås det å sette ned bevilgningen
til prosjektet med 25 mill. kroner.
Bevilgningen på posten foreslås samlet redusert med
182 mill. kroner.
For 2009 er det bevilget 125,0 mill. kroner
til prosjektet. Kostnadsrammen er på 948,3 mill. kroner (prisnivå
per 1. juli 2009). Forventet forbruk i 2009 er 75 mill. kroner,
noe som er 50 mill. kroner lavere enn bevilgningen i 2009. Hovedårsaken
til dette er at kjøp av kulvert ble forsert fra 2009 til 2008, mens
utgiften er budsjettert i 2009.
Om lag 50 prosjekter er under arbeid. Det har oppstått
faseforskyvning og utsettelser på flere store prosjekter. Aktivitetsnivået
i 2009 er derfor lavere enn det som er lagt til grunn for bevilgningen
i 2009. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn satt ned med 210
mill. kroner.
Det er i 2009 innbetalt leieinntekter på til
sammen 500 000 kroner for mindre utleieforhold. Posten foreslås
økt tilsvarende.
Inntektene kommer fra innbetaling av infrastrukturbidrag
fra nye eiere på Fornebu. På budsjetteringstidspunktet var det usikkerhet
rundt enkelte av de planlagte innbetalingene. Nå er situasjonen avklart.
Dette gjelder blant annet restinnbetaling fra salg av område 7.2
fra Norske Skog. Posten foreslås økt med 17,2 mill. kroner.
Komiteen har ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter | |
1500 | | Fornyings-
og administrasjonsdepartementet: | |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med | 995 000 |
| | fra
kr 57 222 000 til kr 58 217 000 | |
1521 | | Direktoratet
for forvaltning og IKT: | |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med | 3 070 000 |
| | fra kr 42 899
000 til kr 45 969 000 | |
1522 | | Departementenes
servicesenter: | |
| 22 | Fellesutgifter
for R-kvartalet, nedsettes med | 3 000 000 |
| | fra
kr 82 112 000 til kr 79 112 000 | |
1542 | | Tilskudd
til Statens Pensjonskasse: | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 295 000 000 |
| | fra
kr 8 293 000 000 til kr 7 998 000 000 | |
| 22 | Sluttoppgjør, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 15 000 000 |
| | fra
kr 70 000 000 til kr 85 000 000 | |
| 70 | For
andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning, nedsettes med | 3 000 000 |
| | fra
kr 92 000 000 til kr 89 000 000 | |
1544 | | Boliglånsordningen
i Statens Pensjonskasse: | |
| 90 | Lån, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 3 500 000 000 |
| | fra
kr 2 200 000 000 til kr 5 700 000 000 | |
2470 | | Statens
Pensjonskasse: | |
| 24 | Driftsresultat
| ‑13 888 000 |
| | 1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning | ‑420 811 000 | |
| | 2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 354 756 000 | |
| | 3 Avskrivninger | 40 775 000 | |
| | 4 Renter av statens
kapital | 8 333 000 | |
| | 5 Til investeringsformål | 10 059 000 | |
| | 6 Til reguleringsfond | ‑7 000 000 | |
| 45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres,
nedsettes med | 7 000 000 |
| | fra
kr 327 442 000 til kr 320 442 000 | |
1550 | | Konkurransetilsynet: | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 2 000 000 |
| | fra
kr 85 123 000 til kr 83 123 000 | |
1560 | | Spesielle
IKT-tiltak: | |
| 22 | Samordning
av IKT-politikken, kan overføres, nedsettes med | 2 065 000 |
| | fra
kr 15 463 000 til kr 13 398 000 | |
1580 | | Byggeprosjekt
utenfor husleieordningen: | |
| 31 | Igangsetting
av byggeprosjekt, kan overføres, nedsettes med | 5 000 000 |
| | fra
kr 80 000 000 til kr 75 000 000 | |
| 33 | Videreføring
av byggeprosjekt, kan overføres, nedsettes med | 75 000 000 |
| | fra
kr 1 099 200 000 til kr 1 024 200 000 | |
1583 | | Utvikling
av Pilestredet Park: | |
| 30 | Investeringer,
Pilestredet Park, kan overføres, forhøyes med | 500 000 |
| | fra
kr 786 000 til kr 1 286 000 | |
2445 | | Statsbygg | |
| 31 | Igangsetting
av ordinære byggeprosjekt, kan overføres, nedsettes med | 182 000 000 |
| | fra
kr 403 500 000 til kr 221 500 000 | |
| 33 | Videreføring
av ordinære byggeprosjekt, kan overføres, nedsettes med | 50 000 000 |
| | fra
kr 595 287 000 til kr 545 287 000 | |
| 34 | Videreføring
av kurantprosjekt, kan overføres, nedsettes med | 210 000 000 |
| | fra kr 610 200
000 til kr 400 200 000 | |
| | Inntekter | |
4546 | | Yrkesskadeforsikring: | |
| 1 | Premieinntekter, forhøyes med | 4 000 000 |
| | fra
kr 135 000 000 til kr 139 000 000 | |
4547 | | Gruppelivsforsikring: | |
| 1 | Premieinntekter, forhøyes med | 2 000 000 |
| | fra
kr 98 000 000 til kr 100 000 000 | |
5446 | | Salg
av eiendom, Fornebu: | |
| 1 | Leieinntekter,
Fornebu, bevilges med | 500 000 |
| 40 | Salgsinntekter,
Fornebu, forhøyes med | 17 200 000 |
| | fra
kr 23 600 000 til kr 40 800 000 | |
5470 | | Statens
Pensjonskasse: | |
| 30 | Avsetning
til investeringsformål, nedsettes med
| 7 000 000 |
| | fra
kr 17 059 000 til kr 10 059 000 | |
5607 | | Renter
av boliglånsordningen i Statens Pensjonskasse: | |
| 80 | Renter, nedsettes med | 69 000 000 |
| | fra kr 906 000
000 til kr 837 000 000 | |
II
Kostnadsrammer
Stortinget samtykker i at kostnadsrammen for:
1. Høgskolen i Oslo,
patologibygget i Pilestredet Park, settes til 705 mill. kroner.
2. Høgskolen i Bergen settes til 2 240
mill. kroner.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 2. desember 2009
Heikki Holmås |
Ingalill Olsen |
leder |
ordfører |