Sametinget har levert sin årsmelding til departementet
om arbeidet i Sametinget i 2008. Årsmeldingen gjør rede for det
politiske arbeidet i Sametinget, de oppgavene som Sametinget skal forvalte,
og økonomiske og administrative utfordringer.
I stortingsmeldingen gir Regjeringen en tilbakemelding
på de sakene som Sametinget har tatt opp i årsmeldingen for 2008.
Den omfatter også en omtale av videreføringen av de saker som er
tatt opp i meldingen. Sametingets årsmelding er tatt inn som kapittel
2 i stortingsmeldingen.
Sametingets regnskap for 2008 følger som vedlegg
til meldingen.
Regjeringen viser for øvrig til St.meld. nr.
28 (2007–2008) Samepolitikken, som ble lagt fram for Stortinget
30. mai 2008.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet forela Sametinget
en skisse til nye budsjettprosedyrer høsten 2008. Skissen ligger
etter Sametingets syn for langt unna det forslaget som ble foreslått i
arbeidsgrupperapporten Sametingets formelle stilling og budsjettprosedyrer.
Departementet avventer nå Sametingets vurderinger og forslag.
Regjeringen har satt i gang et lovarbeid med sikte
på å utarbeide forslag til de lovendringer som er nødvendige for
at Sametinget eventuelt skal kunne etableres som et eget rettssubjekt,
og for øvrig bringe loven i tråd med dagens praksis. Regjeringen
vil ta stilling til spørsmålet om Sametingets rettslige stilling
når forslaget foreligger.
I proposisjonen fremgår en oversikt over konsultasjoner
i henhold til avtale om konsultasjoner mellom statlige myndigheter
og Sametinget i 2008 og frem til 1. mai 2009. Det gjennomføres også
faste dialogmøter, og dialog om enkeltsaker, mellom departementer
og Sametinget.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel
2.4.
På bakgrunn av vedtatte endringer i samelovens bestemmelser
om Sametingets valgordning i Ot.prp. nr. 43 (2007–2008), ble ny
forskrift om valg til Sametinget fastsatt ved kongelig resolusjon
19. desember 2008. Valgkretsinndelingen er endret ved at tidligere
13 kretser er slått sammen og redusert til 7. Mandatfordelingen
i Sametinget vil derved samsvare bedre med de avgitte stemmene.
Ordningen med utjevningsmandater er fjernet og Sametinget har således igjen
39 mandater. En sentral regelendring er innføringen av et skille
mellom kommuner som har 30 personer eller flere og de som har færre enn
30 innført i Sametingets valgmanntall. I kommuner med færre enn
30 manntallsførte har velgere kun adgang til å avgi forhåndsstemme
til sametingsvalget.
Etter forslag i Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) er
det gjort endringer i valgloven og kommuneloven. Flere av endringene
i valgloven har betydning også for gjennomføring av sametingsvalg.
I meldingen redegjøres det også for bevilgninger i
forbindelse med Sametingsvalget i 2009.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel
2.5.
Barne- og likestillingsdepartementet anser det som
viktig at Sametinget i 2008 vedtok sin handlingsplan for likestilling
2009–2013, og at handlingsplanen også omtaler seksuell orientering og
vold i nære relasjoner. Hele diskrimineringsfeltet er også en samisk
utfordring og det er derfor positivt at Sametinget integrerer likestillings- og
antidiskrimineringsarbeidet i sin virksomhet.
Barne- og likestillingsdepartementet forpliktet seg
i St.meld. nr. 28 (2007–2008) til å gi faglig og økonomisk støtte
til Sametinget for å følge opp handlingsplanen for likestilling.
Barne- og likestillingsdepartementets handlingsplan
fra 2008 for å fremme likestilling og hindre etnisk diskriminering
som har flere tiltak for å hindre diskriminering av samer. Sametinget
vil være en samarbeidspartner i arbeidet med oppfølging av planen.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel
2.6.
Rapport fra Faglig analysegruppe for samisk
statistikk legges til grunn for konsultasjoner mellom statlige myndigheter
og Sametinget.
Analysegruppen anbefaler blant annet at det gjøres
en utredning om muligheter for å lage samisk individbasert statistikk
og at det i denne sammenheng vurderes muligheter for tilgang til aktuelle
datakilder, for eksempel bruk av Sametingets valgmanntall.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil årlig sette
av midler til produksjon av samisk statistisk årbok og til Faglig
analysegruppe.
Ministrene ansvarlig for samiske saker i Finland, Sverige
og Norge og sametingspresidentene i respektive land, etablerte i
2000 et fast samarbeid for regelmessig orientering, drøfting og
behandling av samiske spørsmål av felles interesse.
Regjeringen anser sametingenes parlamentariske
samarbeidsorgan, Samisk parlamentarisk råd, som et viktig organ
for det nordiske samarbeidet om samiske saker og et organ som har
betydning i internasjonale sammenhenger for et styrket samarbeid
urfolk i mellom, og mellom urfolk og andre aktører.
Regjeringene og sametingene er enige om å videreføre
prosessen og arbeidet med utkastet til en nordisk samekonvensjon
under det nordiske samarbeidets norske formannskapittel i 2009.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel 2.8.2.
Kommunal- og regionaldepartementet la våren 2009
fram St.meld. nr. 25 (2008–2009) Lokal vekstkraft og framdriftstru.
Om distrikts- og regionalpolitikken. Det er viktig for Regjeringen
å gi folk i hele landet reel frihet til å bosette seg der en ønsker.
Et mål med meldingen er å utvide handlingsrommet for kommuner og
lokalsamfunn slik at den lokale vekstkraften kan utnyttes.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet har startet
samtaler med KS og Sametinget om kommunenes arbeid med samiske spørsmål. Målsetningen
er bl.a. å drøfte behov for og utfordringer knyttet til et nærmere
samarbeid om kommunenes arbeid på dette feltet.
Det er Regjeringens målsetning at samisk innflytelse
og medbestemmelse ikke skal svekkes på de saksområdene som overføres
fra staten til folkevalgt regionalt nivå i forbindelse med forvaltningsreformen.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil behandle
spørsmålet om en eventuell lovfesting av konsultasjonsplikten både
for statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter i sammenheng
med Samerettsutvalgets forslag om en ny lov om saksbehandling og
konsultasjoner.
Som en oppfølging av konsultasjonene om forvaltningsreformen
er det startet konsultasjoner mellom Sametinget og Nærings- og handelsdepartementet
om utformingen av vedtekter for Innovasjon Norge. Det vises også
til punkt 3.16.1 Fiskeri.
Det forventes for øvrig at fylkeskommunene følger
opp sine forpliktelser overfor samiske interesser i alle de oppgaver
fylkeskommunene utfører.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel
2.9.
Norge avga i 2008 sin fjerde statsrapportering
på ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk. Rapporten inneholder
en beskrivelse av en rekke forhold som har hatt betydning for utviklingen
av samepolitikken i perioden 2003 til 2008, herunder Avtalen om
prosedyrer for konsultasjoner mellom statlige myndigheter og Sametinget,
og finnmarksloven.
Regjeringen la fram "Nye byggesteiner i nord. Neste
trinn i Regjeringens nordområdestrategi" i mars 2009. Ett av de
sju overordnede målene er å bidra til å trygge urfolkenes livsgrunnlag, næringer,
historie og kultur i nordområdene. I satsingen framover vil Regjeringen
legge til rette for at urfolk selv har vilkår for å delta i prosessene
og kan nyttiggjøre seg de muligheter framtidig utvikling i nord
kan gi. Blant tiltakene innen urfolksområdet er:
Etablering av et grenseoverskridende kunnskapsprogram
for dokumentasjon av samisk tradisjonskunnskap i et nordområdeperspektiv, utvikling
av digital infrastruktur for små urfolksspråk, etablering av et
urfolksprogram for kulturbasert næringsutvikling, utvikling av etiske
retningslinjer som ulike aktører må ta hensyn til i forhold til
urfolk ved økonomisk virksomhet i nordområdene og realisering av
et samisk utrednings- og kompetansesenter på Kola i Russland. Det
vil bli lagt vekt på formidling av urfolks og andre folks kulturer
og tradisjoner på tvers av landegrensene.
Utenriksdepartementet og Sametinget har drøftet
inngåelse av en avtale vedrørende rammetilskudd til Sametingets
internasjonale arbeid.
Representanter for Sametinget har også i 2008 vært
invitert og deltatt på arbeidsgruppemøter og andre møter relatert
til Arktisk Råd etter eget ønske. Det har vært stilt midler til
disposisjon til samisk representasjon der de har ønsket å delta.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel 2.10.
Forslaget til ny naturmangfoldlov ble lagt frem
i april 2009 (Ot.prp. nr. 52 (2008–2009) Om lov om forvaltning av
naturens mangfold (naturmangfoldloven)).
En ny naturmangfoldslov og praktiseringen av den
er av betydning for hvordan samiske interesser og rettigheter blir
ivaretatt i Norge. Grunnloven § 110 a og internasjonale avtaler forplikter
i særlig grad statlige myndigheter til å gjøre hensynet til samisk
kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv til gjenstand for særskilt
behandling og vurdering i forvaltning gjennom bærekraftig bruk og
vern av natur. De samiske interessene må derfor komme frem i beslutningsprosessene
etter loven, og hensynene må tillegges en slik vekt ved avveiningen
at samisk kultur, innenfor rammen av en bærekraftig bruk, bevares,
og ikke trues.
Departementet har gjennomført konsultasjoner med
Sametinget om de problemstillinger og temaer i lovforslaget som
berører samiske interesser. Det er fra departementets side gjort tilføyelser,
endringer og justeringer i lov- og proposisjonstekst for å imøtekomme
Sametingets posisjoner.
Sametinget behandlet utkastet til lovforslag
i november 2008 og sluttet seg til sametingsrådets forslag til innstilling
om å gi sitt samtykke til ny naturmangfoldlov.
Nærings- og handelsdepartementet fremmet Ot.prp.
nr. 43 (2008–2009) Om lov om erverv og utvinning av mineralressurser
(mineralloven) for Stortinget 20. mars 2009.
Sammenlignet med i dag styrkes urfolksinteressene
i den nye loven. Det lovfestes at det ved mineralvirksomhet skal
tas hensyn til naturgrunnlaget for samisk kultur. I Finnmark gis
det nye regler for varsling og lengre frister direkte til dem som
driver med rein. Samtidig utvides plikten til å kartlegge samiske
interesser før undersøkelse etter mineraler. Nye saksbehandlingsregler
sørger for at det skal legges vekt på samiske interesser ved behandling
av søknader om ekspropriasjon og driftskonsesjon. Tilsvarende vil
de eksisterende saksbehandlingsreglene ved behandling av søknader
om undersøkelses- og utvinningstillatelser bli videreført fra bergverksloven.
For områdene utenfor Finnmark er det regler
i det nye lovforslaget som vil ivareta samiske grunneiere eller
samiske brukergrupper, som for eksempel reindriften.
Departementet har hatt konsultasjoner med Sametinget
om forslag til ny minerallov.
Departementet vil understreke at det ikke medfører
riktighet at Regjeringen før konsultasjonene startet ga uttrykk
for at den hadde avklart sitt syn på hvordan samiske rettigheter
og interesser skulle behandles i loven. Det har vært reelle konsultasjoner
og også regjeringsbehandlinger underveis i konsultasjonene. Standpunktene
med faglig begrunnelse har vært tydelig formidlet, også på punkter
det har vært uenighet om.
Departementet mener det ikke er grunnlag for
å gjenåpne konsultasjonene og viser til at de ble avsluttet fordi
det ikke var utsikt til å oppnå enighet mellom Regjeringen og Sametinget.
Departementet har også avholdt konsultasjoner med
Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL). NRL ønsker en ny minerallov
nå, men vil ha med en regulering av samiske interesser ved mineralvirksomhet
i områdene utenfor Finnmark. Med unntak av dette punktet er det enighet
mellom departementet og NRL om lovforslaget.
Sametinget mener at rovviltforskriften ikke
i tilstrekkelig grad ivaretar samiske interesser. Miljøverndepartementet
er i dialog med Sametinget om dette. Miljøverndepartementet mener
det er viktig å ha en best mulig oversikt over rovviltbestandene,
herunder årlige ynglinger for de enkelte artene, jf. Stortingets
bestandsmål for rovvilt. Bestandsovervåkingen av rovvilt er høyt
prioritert, og innsatsen er derfor betydelig styrket de senere år.
Det ytes full erstatning for tap av tamrein
til rovvilt etter årlig fastsatte satser. Erstatningen dekker i
tillegg til verdien av dyret også biprodukter. I tillegg ytes det
erstatning for følgekostnader knyttet til det enkelte dyr. Det kan også
gis erstatning for dokumenterte omkostninger, ulemper og følgeskader.
Miljøverndepartementet mener i likhet med Sametinget
at det er viktig å arbeide for at tapstallene reduseres. Bevilgingene
til forebyggende og konfliktdempende tiltak er derfor økt betraktelig
de senere år, og i 2009 er det satt av 80,5 mill. kroner til slike
tiltak. Innenfor rammene av rovviltforliket er det imidlertid ikke
aktuelt å foreta endringer i bestandsmålene for de ulike artene.
Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE) og
Sametinget undertegnet 31. mars 2009 en samarbeidsavtale om konsultasjoner
ved konsesjonssaker i samiske områder. Det er rundt 260 konsesjonssaker
til behandling i samiske områder, og avtalen er kommet på plass
for å sikre at konsultasjoner skjer på en god måte.
Sametinget kan kreve konsultasjoner om et tiltak,
dersom tiltaket vil kunne påvirke samiske interesser direkte.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel 2.11.
Miljøverndepartementet viser til at Sametinget etter
forskrift om faglig og geografisk ansvarsfordeling etter kulturminneloven
har hele landet som forvaltningsområde for så vidt avgrenset til samiske
kulturminner. For øvrig avventer endelig forslag til permanent ordning
for forvaltning av samiske kulturminner til etter at Samerettsutvalgets
innstilling er behandlet.
Departementet anser at det er positivt at det
arbeides for å få på plass en forvaltningsplan for Skoltebyen og
ønsker at det rapporteres på dette arbeidet.
Det er i første rekke Riksantikvaren som vil
være Sametingets kontaktpunkt i det videre arbeidet med oppfølging
av fornyelse av oppføringen av Ceavccageadgi/Mortensnes på tentativ
liste til UNESCOs verdensarvliste.
I tildelingsbrevet til Riksantikvaren for 2009
er det gitt i oppgave å avklare kriteriene for samiske bygninger
som kommer inn under bestemmelsene i kulturminneloven. Sametinget
vil bli trukket inn i dette arbeidet.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel 2.12.
Sametinget forvalter en rammebevilgning til kulturformål
under statsbudsjettets kap. 320 Allmenne kulturformål, post 53 Samiske
kulturformål. Bevilgningen skal dekke følgende formål: samiske musikkfestivaler,
samiske kunstnerstipend og stipendkomitévederlag, utstillingsvederlag
til samiske kunstinstitusjoner, Beaivvás Sámi Teáhter, stedsnavnstjenesten
og oppfølging av samisk språklov, samisk spesialbibliotek (fra 2008:
Sametingets bibliotek), mobil bibliotektjeneste og samiske museer.
Bevilgningen til samiske kulturformål under kap.
320 post 53 er i 2009 på nær 62 mill. kroner, en økning på 8,5 mill.
kroner fra året før. Til sammen er bevilgningen på denne posten
økt med 29,4 mill. kroner under sittende regjering. Formålet med
økningen er å bedre Sametingets mulighet til å drive en aktiv kulturpolitikk,
i tråd med intensjonene i Soria Moria-erklæringen og Kulturløftet.
Regjeringen har merket seg at Sametinget har varslet særlige behov
på museumsfeltet.
Stortinget vedtok i 2008 at Riddu Riddu skal
ha status som knutepunktfestival.
Sametinget stiller seg positiv til Regjeringens forslag
om at en som hovedregel bør ta i bruk husleieordninger i statlig
finansiering av nye kulturbygg som prioriteres av Sametinget, og
at Sametinget får alt ansvar for å prioritere mellom aktuelle byggeprosjekter.
Kultur- og kirkedepartementet vil invitere Sametinget til konsultasjoner
før husleieordningen eventuelt innføres.
Kultur- og kirkedepartementet bevilger over statsbudsjettets
kap. 320 Allmenne kulturformål, post 73 Nasjonale kulturbygg tilskudd
til bygninger og lokaler for institusjoner og tiltak som har en
nasjonal oppgave, en landsomfattende funksjon eller en viktig landsdelsfunksjon.
Saemien Sijte har musealt ansvar for den sørsamiske
kulturen. I den forbindelse har institusjonen behov for utvidelse
av lokalene med bl.a. en ny permanent utstilling. Kultur- og kirkedepartementet
har gitt Statsbygg i oppdrag å utarbeide forprosjekt med kostnadsramme, finansieringsplan
og framdriftsplan på bakgrunn av et romprogram på netto 1 449 kvm.,
som omfatter funksjoner for Saemien Sijte og som Kultur- og kirkedepartementet
kan gi husleietilskudd til.
Kultur- og kirkedepartementet har ingen kommentarer
til Sametingets omtale av mediefeltet.
Regjeringen legger til grunn at samiske dagsaviser
vil kunne ha en langt bedre funksjon som informasjonskilde og debattfora
i det samiske samfunnet enn fådagersaviser. Pressestøtten til de
samiske avisene, som tildeles over kap. 335 post 75 på Kultur- og
kirkedepartementets budsjett, ble derfor økt med 5 mill. kroner
i 2008 og ytterligere 2,8 mill. kroner i 2009 for å legge til rette
for etablering av dagsaviser.
Som følge av budsjettøkningen og sammenslåingen
av de samiskspråklige avisene Min Áigi og Ássu ble forskriftene
for tildeling av pressestøtten til de samiske avisene endret i 2008.
Den nye avisen Avvir utkommer 5 ganger pr. uke fra august 2008.
På bakgrunn av konsultasjoner med Sametinget i
forbindelse med forskriftsendringen har departementet satt i gang
en utredning av hvordan tilskuddsordningen i større grad kan stimulere
til bruk av alle de samiske skriftspråkene. I denne sammenheng vil
departementet også vurdere behovet for ordninger med tilskudd til
etablering av avistilbud på samiske språk.
Bygget til Østsamisk Museum i Neiden sto ferdig
i desember 2008 og er nå klart til å bli tatt i bruk. Arbeidet med
utstillingene er igangsatt og museet vil åpne for publikum når utstillingene
er på plass.
Sametinget besluttet i januar 2009 å samle de samiske
museene i Tana og Varanger i den nye stiftelsen Tana og Varanger
museumsiida. Regjeringen har i revidert nasjonalbudsjett (St.prp.
nr. 67 (2008–2009)) foreslått at stiftelsen vederlagsfritt får overdratt
eiendomsretten fra Statsbygg til museumsbygningen som er oppført
i Sør-Varanger kommune.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel 2.13.
Regjeringens handlingsplan for samiske språk ble
lagt frem mai 2009. Handlingsplanen er utarbeidet i dialog med Sametinget.
Samiskspråklige miljøer, kommuner, fylkeskommuner og fylkesmenn
har kommet med innspill til handlingsplanen. Handlingsplanen vil
ha en virketid på 5 år. Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil koordinere
oppfølgingen av mål og tiltak i handlingsplanen underveis i planperioden.
Arbeidet vil skje i konsultasjon med Sametinget.
Regjeringen vil med handlingsplanen legge grunnlaget
for en sterkere innsats for de samiske språkene på ulike samfunnsområder
– særlig innenfor opplæring, utdanning, offentlig tjeneste- og omsorgsyting,
samt bruk og synliggjøring av samisk i offentlig sammenheng.
Målsettingen med handlingsplanen er å legge grunnlag
for en trygg fremtid for de samiske språkene nord-, lule- og sørsamisk.
Et viktig mål er å få flere samiske språkbrukere.
Regjeringen har i Revidert nasjonalbudsjett
for 2009 foreslått at Sametingets budsjett økes med 1 mill. kroner
slik at Lavangen kommune vil kunne innlemmes i forvaltningsområdet
for samisk språk fra 1. oktober 2009. I og med innføringen av Tysfjord
kommune og Snåsa kommune omfatter forvaltningsområdet for samelovens
språkregler nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk språk.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil i
samarbeid med berørte fagdepartementer og i konsultasjoner med Sametinget
sette i gang et arbeid med gjennomgang av samelovens språkregler
og vurdere behov for en eventuell revisjon.
Undersøkelser om samisk språk foretatt av Sametinget
i 2000, 2004 og 2008 samt evalueringen av samelovens språkregler
av 2007, har avdekket at de fleste offentlige organer som omfattes
av samelovens språkregler ikke oppfyller lovens krav fullt ut i
forhold til retten til bruk av samisk i kontakt med offentlige organer
i forvaltningsområdet for samisk språk. Undersøkelsene viser også
at det har vært lite endring over tid. Departementet vil derfor
i gjennomgangen av samelovens språkregler også vurdere spørsmålet
om tilsyn med hvordan kommunene og fylkeskommunene følger opp språkbestemmelsene
i sameloven.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel 2.14.
Det gjennomføres fra 2008 to årlige administrative
samarbeidsmøter mellom Kunnskapsdepartementet og Sametinget om utfordringer
og tiltak i den samiske barnehagesektoren.
Det er en stor utfordring å rekruttere barnehagepersonale
med samiskspråklig kompetanse.
Samisk høgskole, Sametinget, KS Finnmark, Høgskolen
i Finnmark og fylkesmannen i Finnmark har igangsatt en rekrutteringskampanje
for å rekruttere flere studenter til de to lærerhøgskolene i fylket
("Drømmejobben/Gollevirgi"). Kampanjen støttes økonomisk av Kunnskapsdepartementet.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel 2.15.
I 2008 la Kunnskapsdepartementet stor vekt på at
det skulle legges til rette for raskere og bedre utvikling av samiske
læremidler. Kunnskapsdepartementet og Sametinget har avklart ansvarsforholdene
for samiske læremidler. Dette ansvaret forblir hos Sametinget. Gjennom
møter med involverte parter har en drøftet mulighetene for å øke
utvikling og produksjon, samt oversetting av norske læremidler til
samisk. Arbeidet videreføres i 2009 bl.a. ved at det nedsettes en arbeidsgruppe
under regi av Sametinget, for å tilrettelegge den videre utviklingen
på feltet.
Kunnskapsdepartementet har i tildelingsbrevet til
Utdanningsdirektoratet for 2009 bedt om at det gjennomføres tilsyn
med samiske elevers rettigheter, herunder tilgangen på samiske læremidler.
I konsultasjonen i juni 2008 ble det avtalt
at Sametinget skulle utrede forvaltningsansvaret for de samiske
videregående skolene, mens Kunnskapsdepartementet følger opp de
øvrige delene av rapporten av arbeidsgruppa om de statlige samiske
videregående skolene. I forbindelse med timetallsutvidelsen i grunnskolen
kom en fram til fordeling av timene. Kunnskapsdepartementet skal
også vurdere egen læreplan i norsk for elever med samisk som andrespråk.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel 2.16.
Regjeringen har bevilget midler til en satsing
på samisk tradisjonell kunnskap. Det ble i 2008 bevilget 1,3 mill.
kroner, og i 2009 1,3 mill. kroner. Midlene er i sin helhet tildelt
Samisk høgskole, til pilotprosjektet "Arbediehtu" – kartlegging,
bevaring og bruk av samisk tradisjonell kunnskap. Pilotprosjektet
er planlagt å gå over tre år. Sametinget gir også midler til prosjekter
som ivaretar tradisjonell kunnskap fra Samefolkets fond.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel 2.17.
Fiskeri- og kystdepartementet har i 2008 gjennomført
flere konsultasjoner med Sametinget, herunder om forvaltningsreformen
og overføringer av oppgaver i marin sektor til fylkeskommunene,
samt om reviderte fiskeripolitiske retningslinjer og om forvaltning av
kongekrabbe. I tillegg er det avviklet en rekke informasjonsmøter.
Kystfiskeutvalget for Finnmark ble nedsatt 30. juni
2006. Utvalgets innstilling, NOU 2008:5 Retten til fiske i havet
utenfor Finnmark ble avgitt fiskeri- og kystministeren i Vestertana den
18. februar 2008. Innstillingen ble sendt på bred høring med høringsfrist
satt til 1. desember 2008.
Reindriften står overfor en rekke utfordringer
i arbeidet mot målene om en økologisk, økonomisk og kulturelt bærekraftig
næring. Landbruks- og matdepartementet legger vekt på å kunne styrke
den positive utviklingen i reindriftnæringen, bl.a. gjennom å videreføre
og videreutvikle reindriftsavtalens ordninger som stimulerer til
økt verdiskaping. Ved siste reindriftsavtale ble det innført en
prøveordning i Vest-Finnmark reinbeiteområde der ordningen med tidligslaktetilskuddet
og kalveslaktetilskuddet blir erstattet av et tilskudd med vilkår
om at mottakeren skal oppfylle et bestemt slakte- og produksjonskrav.
Reindriftsloven som ble vedtatt i 2007 innbar
en betydelig omlegging i forhold til tidligere lovgivning overfor
reindriftsnæringen. Loven vektlegger på en helt annen måte et indre
selvstyre for næringen bl.a. ved at siidaene og reinbeitedistriktene
har hovedansvaret for utforming av bestemmelser om ressursforvaltningen. Myndighetene
har på forskjellige måter lagt og vil legge til rette for en god
prosess for at lovens bestemmelser skal fungere etter intensjonen.
Landbruks- og matdepartementet har bl.a. i oppfølgingen
av arbeidet etter ny planlov, sett det som viktig at det også blir
utarbeidet kart med en verdiklassifisering av reinbeiteområdene.
Hensikten er på en bedre måte å kunne synliggjøre områdene hvor
næringen har særlige beite- og bruksinteresser. Slike kart vil være
mer anvendelige bl.a. i sammenheng med den kommunale planleggingen.
En arbeidsgruppe har vurdert og lagt fram forslag til metode for
slik klassifisering. Arbeidet følges nå opp i forvaltningen, og gjennomføring
av en verdiklassifisering av reinbeiteområdene er en av oppgavene
som har høyest prioritet i de neste årene.
Landbruks- og matdepartementet har iverksatt
et prosjekt for å styrke det interdepartementale samarbeidet om
å ivareta reindriftsinteressene i arealsammenheng.
Forhandlingene med Sverige om en ny reinbeitekonvensjon
ble tatt opp igjen i desember 2005 etter at de to land var blitt
enige om et nytt felles mandat for videre forhandlinger. Forhandlingsresultatet
er overlevert til regjeringene i de to land for videre oppfølging.
Regjeringen vil komme tilbake til denne saken overfor Stortinget med
en proposisjon om samtykke til ratifikasjon. En ny konvensjon vil
mest sannsynlig tre i kraft i løpet av 2010.
Landbruks- og matdepartementet legger vekt på gode
konsultasjonsprosesser i forhold til Sametinget og reindriftsnæringen.
Aktuelle saker hvor det blir gjennomført konsultasjoner med Sametinget
og Norske Reindriftssamers Landsforbund er bl.a. i forbindelse med
behandlingen av ny norsk-svensk reinbeitekonvensjon.
Regjeringen er innstilt på å imøtekomme Sametingets
ønske om en fortsatt utvikling av verdiskapingsprogrammet for næringskombinasjoner
og reiseliv. Sametingets budsjettramme er i denne sammenheng økt
med 2 mill. kroner til 8,5 mill. kroner for 2009.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel 2.18.1.
Utdanningstilbudet "Barnevern i et minoritetsperspektiv"
startet opp høsten 2008. Videreutdanningen tilbys ved høgskolene
i Finnmark, Oslo, Lillehammer og Telemark. Det samiske perspektivet
er tungt inne i utdanningen, i fellesopplegget og særlig ved Høgskolen
i Finnmark.
Regjeringen vil ved utviklingen av barnehusene legge
vekt på å styrke kompetansen både når det gjelder samisk språk-
og kulturkompetanse, og kompetanse på kulturelle minoritetsområder
ellers.
Det vises til Sametingets årsmelding kapittel 2.18.5.
Tilbudet overfor de samiske brukere av arbeids- og
velferdsforvaltningens tjenester utvides i 2009. I første omgang
vil man tilby hovedbrosjyrer, plakater, og den mest sentrale ytelsesinformasjonen
på www.nav.no på samisk.
Ved etableringen av nye Nav-kontor i kommuner
med samisk befolkning, skal behovet for kompetanse i samisk språk
og kultur vurderes særskilt.
Arbeids- og velferdsetaten skal videre gjennomføre
lokale brukerundersøkelser i samiske forvaltningsområder. Resultatene
fra brukerundersøkelsene skal danne grunnlag for utviklingen av
kvaliteten på tjenestetilbudet i etaten.
Arbeids- og velferdsetaten skal ha gjennomgått egne
lover og forskrifter for å fastslå hvilke lover som i henhold til
samelovens § 3-2 er relevant å oversette til samisk. Virksomheten
oppfordres til kontinuerlig å oversette forskrifter og kunngjøringer
i tråd med bestemmelsene, samt publisere oversatte forskrifter og
kunngjøringer. Etaten skal arbeide for å ha den mest etterspurte informasjonen
på www.nav.no om etatens ytelser og brukernes rettigheter, tilgjengelig
på samisk.
Arbeids- og velferdsetaten skal rapportere tertialvis
om oppfølging av samelovens språkregler og bruk av samisk språk,
herunder om status for oversetting av lover, forskrifter, skjema
og øvrig informasjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson
Lydvo, Ingalill Olsen og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Trond Helleland
og Michael Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki
Holmås, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, viser til at staten Norge opprinnelig
er etablert på territoriet til to folk, samer og nordmenn, og at
begge folkene har den samme rett til og det samme krav på å kunne
utvikle sin kultur og sitt språk. Samene er et urfolk som har et
folkerettslig krav på et særlig kulturvern. Flertallet viser
til at Sametinget er etablert gjennom sameloven for å etterleve
Grunnloven § 110 a. Dette gir Sametinget en særstilling som folkevalgt
organ med stor frihet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, Per-Willy Amundsen og Åge Starheim,
viser til at enhver etnisk same med norsk statsborgerskap har de
samme grunnleggende demokratiske og politiske rettigheter i det
norske samfunn som enhver annen norsk statsborger.
Disse medlemmer tar sterk avstand
fra at kulturell bakgrunn avgjør stemmerett og valgbarhet i sametingsvalg,
og viser til Fremskrittspartiets grunnleggende menneskesyn om respekt
for enkeltindividet uavhengig av kulturell bakgrunn, etnisk opprinnelse,
religion, politisk ståsted og nasjonal tilhørighet. Disse
medlemmer mener at et politisk system bygd på kulturell
eller etnisk tilhørighet er helt uakseptabelt, og at dette skaper
grobunn for konflikter.
Disse medlemmer påpeker at det
å gi samene demokratiske tilleggsrettigheter skaper en farlig presedens,
fordi samene ikke er i nærheten av å være den største minoriteten
i Norge. Særlig i Oslo-området finnes det mange grupper som, over
tid, kan gjøre krav på de samme rettighetene som Stortinget har
gitt samene.
Disse medlemmer viser til at
grunnlaget for Sametinget er Samerettsutvalget, som ble oppnevnt
ved Kronprinsregentens resolusjon 10. oktober 1980 som et ledd i
arbeidet for å skape forsoning etter konflikten om Alta-vassdraget.
Prosessene som senere har gitt samer en rekke særrettigheter ble
med andre ord satt i gang for å skape innenrikspolitisk ro, og ikke nødvendigvis
for å styrke urfolks rettigheter eller leve opp til internasjonale
konvensjoner.
Disse medlemmer vil ikke ta stilling
til enkeltkapitler i St.meld. nr. 43 (2008–2009) ettersom disse
medlemmer foreslår å avvikle Sametinget, og viser i denne
forbindelse til sitt alternative statsbudsjett med tilhørende merknader,
i Innst. 16 S (2009–2010), jf. Prop. 1 S (2009–2010) og Prop. 1
S Tillegg 3 (2009–2010).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at det ikke er oppnådd
enighet om nye budsjettprosedyrer mellom Regjeringen og Sametinget,
og at Sametinget overfor Arbeids- og inkluderingsdepartementet har
signalisert behov for mer tid til å vurdere foreliggende skisse
og eventuelt foreslå alternative budsjettmodeller. Flertallet vil
peke på behovet for en avklaring om budsjettprosedyrene mellom Regjeringen
og Sametinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at Sametinget arbeider
for å sikre at produksjonen av samisk relatert statistikk institusjonaliseres
og blir en fast etablert virksomhet. Flertallet viser
til protokollen fra det halvårlige konsultasjonsmøtet mellom Arbeids-
og inkluderingsdepartementet og Sametinget 11. august 2009, der
departementet er innstilt på å bidra til videre finansiering, slik
at arbeidet med samisk statistikk videreføres. Samisk statistikk
vil etter flertallets oppfatning styrke mulighetene
for å kunne finne gode tiltak for å løse de utfordringene det samiske
samfunnet står overfor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at konsultasjonene om
den nye mineralloven har vært krevende og at Sametingets plenum
ikke ga samtykke til lovforslaget. Flertallet viser
til Sametingsrådets politiske tiltredelseserklæring for perioden 2009–2013,
hvor det klart kommer fram at man vil forholde seg til mineralloven
slik den er vedtatt. Det vises også til Sametingsrådets betraktninger
om behovet for langsiktig lokal verdiskaping og ivaretakelse av
samiske interesser.
Flertallet er enig i at lokal
medvirkning i prosesser og å sikre langsiktig lokal verdiskaping
er en forutsetning for mineralvirksomhet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
St.meld. nr. 43 (2008–2009) – om Sametingets virksomhet
2008 – vedlegges protokollen.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 7. desember 2009
Heikki Holmås |
Eirik Sivertsen |
leder |
ordfører |