I dokumentet fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2009 legge frem
for Stortinget en handlingsplan for forsterket oljevernberedskap.
Stortinget legger til grunn at planen inneholder avklart og forpliktende
finansiering for oppgradering av oljevernutstyr og fartøy.
II
Stortinget ber Regjeringen snarest sikre en slepebåtkapasitet
langs hele norskekysten med en normal responstid på 6 timer, og
maksimalt 12 timer basert på seilingsleden langs kysten.
III
Stortinget ber Regjeringen legge frem en oversikt
over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr og tilstand
på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå ved alle kyststrekninger hvor
skipstrafikken, vær- eller andre forhold tilsier slik beredskap.
IV
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en grundig
ekstern evaluering av oljevernarbeidet og oljevernberedskapen i
forbindelse med "Full City"-havariet utenfor Langesund i Telemark."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Kåre Fostervold, Ingebjørg Godskesen og Arne Sortevik,
fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til vedlagte uttalelse datert 23. november
2009 fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden i saken.
Komiteen viser til at det er
stor aktivitet i norske farvann som krever god sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Komiteen understreker at rent
hav er av avgjørende betydning for Norge, og mener det er viktig
at sikkerhet mot forurensning er høyt prioritert. Komiteen peker
på at store deler av Norges befolkning lever og har sitt arbeid
i tilknytning til det som produseres i havet og langs kysten.
Komiteen viser til at et liknende
representantforslag ble behandlet i Stortinget vinteren (2007–2008),
jf. Dokument nr. 8:39 (2007–2008) og Innst S. nr. 158 (2007–2008).
Den gang var det bare representantene fra Fremskrittspartiet som
stemte for saken.
Komiteen viser til Stortingets
behandling i mai 2005 av St.meld. nr. 14 (2004–2005) På den sikre
siden – sjøsikkerhet og oljevernberedskap, jf. Innst. S. nr. 178
(2004–2005). I denne behandlingen ble det gjort en samlet gjennomgang
av forebyggende sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Komiteen viser til at departementet
i de årlige budsjettproposisjonene gir informasjon til Stortinget
om den videre oppfølgingen av arbeidet knyttet til forebyggende
sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Komiteen viser til at Kystverket
har levert en statusrapport for oljevernmateriell i statlige depoter,
med en anbefalt utskiftingsplan fram til 2010.
Komiteen viser til behandlingen
av Innst. 28 S (2009–2010) om slepeberedskap Sørlandet og Innst.
S. nr. 13 (2009–2010), statsbudsjettet for 2010, hvor Stortinget
sluttet seg til en økning i Kystverkets utgifter med 2,5 mill. kroner
for å inngå en fireårig kontrakt om slepeberedskap på Sørlandet. Komiteen viser
samtidig til Kystverkets plan for utbygging av slepeberedskapen for
Vestlandet, som nå er til vurdering i departementet. Komiteen ber
om at planen forelegges Stortinget snarest mulig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at Regjeringen vil komme
tilbake til Stortinget med saken på egnet måte når dette arbeidet
er ferdigstilt.
Komiteen viser til
en gjennomsnittlig statlig ramme for investeringer i fartøy på 55
mill. kroner per år, og som har sin begrunnelse i St.meld. nr. 16
(2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019, jf. Innst. S. nr.
300 (2008–2009), og Kystverkets handlingsprogram for 2010–2019.
Komiteen registrerer også økt
fokus på opprustninger av depoter og utstyr generelt. Komiteen er
spesielt opptatt av det ulykkesforebyggende arbeidet, slik som eksempelvis
seilingsleder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, er positiv til at det jobbes med sikte
på å forelegge forslag om tiltak langs resten av norskekysten for
FNs sjøfartsorganisasjon våren 2010.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil bemerke at
kap. 1062 post 1 Driftsutgifter, jf. Innst. S. nr. 13 (2009–2010),
til sammen er økt med 156,6 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
det har vært en vesentlig økning i bevilgningene til investeringer
i statens oljevernberedskap de siste årene ved at bevilgningsøkningen
på 88 mill. kroner i 2009 ble videreført i 2010. Dette er i tillegg
til rammeøkningen på 25 mill. kroner i 2008 og midlene til reetablering
av hoveddepot på Fedje i Hordaland i 2007. Dette innebærer en betydelig oppgradering
av statens oljevernmateriell i depoter og fartøy.
Disse medlemmer foreslår at representantforslaget
vedlegges protokollen, og fremmer følgende forslag:
"Dokument 8:13 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Harald T. Nesvik om handlingsplan
for forsterket oljevernberedskap – vedlegges protokollen."
Komiteen ber om at
resultatene i Kystverkets kommende miljørisiko- og beredskapsanalyse blir
forelagt Stortinget når denne foreligger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at Regjeringens
videre satsing innen oljevernberedskap fortsatt vil bygge på gjennomførte
miljørisiko- og beredskapsanalyser, og at Kystverket er i gang med
å gjennomføre en slik analyse. Analysen vil gi innspill vedrørende
behov for blant annet materiellinvesteringer, endringer i depoter
og anbefalt ramme for kurs og øvelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Kystverket vil gjennomføre en intern evaluering av "Full City"-aksjonen.
Evalueringen vil omfatte Kystverkets aksjonsledelse og alle eksterne
og interne involverte parter. Hensikten med evalueringen er å gi
en samlet vurdering av hele aksjonen og det vil blant annet bli
utarbeidet en liste med forbedringspunkter med begrunnelse og anbefalte
metoder og tiltak. Disse medlemmer har merket seg
at et eksternt konsulentselskap bistår etaten med å gjennomføre
evalueringen.
Disse medlemmer har videre merket
seg at Kystverket vil gjennomføre en intern kvalitetsrevisjon og
at Klima- og forurensningsdirektoratet, som kravstillende myndighet
for den kommunale beredskapen, har igangsatt en etterkantkontroll
av Vestfold og Telemark interkommunale utvalg mot akutt forurensning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, peker
på at grunnstøtingen av skipet "Full City", og den påfølgende oljekatastrofen,
inntraff etter at komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre uttalte følgende i sine merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2008–2009) til statsbudsjettet for
2009:
"Disse medlemmer er bekymret over Regjeringens satsing
på oljevernberedskap. Disse medlemmer legger vekt på føre-var-prinsippet
i miljøpolitikken. Hovedinnsatsen må derfor legges inn på å forebygge
forurensning. Disse medlemmer vil også peke må at en må ha et apparat med
kort responstid og moderne utstyr for å bekjempe akutt forurensning,
dersom uhellet først er ute."
Flertallet viser til at regjeringspartiene
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ikke
tok opposisjonens advarsler i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2008–2009)
på alvor, og at regjeringspartiene tvert imot uttalte følgende:
"Flertallet viser til at Regjeringen har styrket oljevernberedskapen
systematisk gjennom blant annet reetablering av hoveddepot på Fedje
i Hordaland og økning på 25 mill. kroner i 2008."
Flertallet mener at den statlige
beredskapen mot akutt forurensning bør dimensjoneres og lokaliseres
ut i fra kunnskap om miljørisiko langs kysten, og at det må gjennomføres
jevnlige oppdateringer av risikoanalyser. Flertallet påpeker
at Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti i Innst. S.
nr. 300 (2008–2009), jf. Nasjonal transportplan 2010–2019, var enige
om at veiinvesteringer kan være et virkemiddel i forbindelse med
beredskap mot akutt forurensning ved at man kommer raskt frem med
nødvendig utstyr og personell:
"Disse medlemmer mener at en sammenbundet kystriksvei
også vil være viktig i forhold til annet næringsliv, da særlig fiskerinæringen
i forhold til rask transport og leveranser av fersk fisk til det
europeiske markedet, og at en kystriksvei også vil kunne spille
en viktig rolle med tanke på oljevernberedskap langs kysten."
Flertallet mener at det ikke
nødvendigvis er noen motsetning mellom rent hav, fiskeri og olje-/gassproduksjon.
Flertallet påpeker at det ble
fremlagt en ekstern evaluering av Kystverkets håndtering av den
akutte oljeforurensningen fra lasteskipet M/S Server 15. september
2008. Utredningen ble gjennomført av Norconsult, og utgangspunktet for
evalueringen var de styrende dokumentene som forelå da hendelsen
inntraff, i hvilken grad disse ble etterlevd og operative disposisjoner. Flertallet viser
til at denne rapporten kom etter at Kystverket Vest 4. juni 2007
la frem en intern evalueringsrapport etter forliset av MV Server. Flertallet registrerer
statsrådens kommentarer til forslag IV i Dokument 8:13 S (2009–2010), der
det kommer frem at PriceWaterhouseCoopers (PWC) etter en anbudskonkurranse
fikk oppdraget med å bistå Kystverket med å gjennomføre den interne
evalueringen av "Full City"-forliset, og at PWC gjennomfører og koordinerer
informasjonsinnsamlingen, og sammenstiller denne til en evalueringsrapport. Flertallet mener
at involveringen av en ekstern aktør som PWC er ett skritt i riktig
retning, men ønsker en ekstern evaluering av oljevernarbeidet og
oljevernberedskapen i forbindelse med "Full City"-havariet. Flertallet vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en grundig
ekstern evaluering av oljevernarbeidet og oljevernberedskapen i
forbindelse med "Full City"-havariet utenfor Langesund i Telemark."
Flertallet tar uavhengig av dette
for gitt at den interne evalueringen vil bli offentliggjort på egnet
måte.
Flertallet er kjent med at det
seiler mange skip i norsk farvann som har store mangler og seilingsforbud. Flertallet påpeker
at det vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt å skjerpe kontrollen
med skip i norske farvann når dette fører til redusert sannsynlighet
for kostbare oljeutslipp.
Flertallet viser til at rapporten
"Nasjonal Slepeberedskap" fra 2006 tar opp organiseringen av slepebåtberedskapen
i andre land, blant annet Storbritannia og Frankrike. Flertallet mener Norge
bør ta lærdom av organiseringen av oljevernberedskapen i andre
land. Flertallet påpeker at rapporten også konkluderer
med at samfunnsnytten ved høy oljevernberedskap er langt høyere
enn de budsjettmessige kostnadene.
Flertallet viser til at Norge
har en stor fiskeflåte, og at større fiskebåter har en betydelig slepekapasitet
som blant annet brukes til tråling. Flertallet mener
at fiskeflåten derfor bør inngå som en naturlig del av norsk oljevernberedskap, og
at det bør gis dispensasjon for kravet om lastelinjesertifikat i
katastrofesituasjoner. Flertallet påpeker at eierne
av fiskebåter i slike tilfeller må kompenseres fullt ut.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at statsråden, i sine
kommentarer til forslag I og III, viser til Kystverkets rapport
om oljevernberedskap i 2005 som viste at oljevernberedskapen i Norge
er altfor dårlig, og at beredskapen burde styrkes med til sammen
120 mill. kroner i 2006 og 2007. Disse medlemmer påpeker
at rapporten ikke ble fulgt opp.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en oversikt
over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr og tilstand
på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå ved alle kyststrekninger hvor
skipstrafikken, vær- eller andre forhold tilsier slik beredskap."
"Stortinget ber Regjeringen snarest sikre en slepebåtkapasitet
langs hele norskekysten med en normal responstid på 6 timer, og
maksimalt 12 timer basert på seilingsleden langs kysten."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Kystverkets kommende miljø- og beredskapsanlayse, og vil ikke
forskuttere noen enkeltvedtak før denne foreligger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at grunnstøtingen av skipet "Full City" viste at oljevernberedskapen
langs norskekysten er for dårlig, og at både regjeringspartiene
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet og den
foregående regjeringen gjennom en årrekke ikke prioriterte oljevernberedskapen
høyt nok. "Full City" er dessverre ikke den eneste oljeulykken
vi har hatt i Norge de siste årene. Lasteskipet "Server" forliste
utenfor Fedje i Nordhordland 12. januar 2007 og 600 tonn olje lekket
ut fra båten. I desember 2007 ble 4 000 kubikkmeter råolje fra Statfjord A
pumpet ut i havet uten at overvåkningsinstrumenter, eller folkene
som hadde ansvar for bøyelastingen, slo alarm. Lastebåten "Rocknes"
kantret i Vatlestraumen i Hordaland i 2004, og 555 tonn olje lekket
ut, og bare halvparten av det kreftfremkallende oljesølet ble tatt
opp.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2010, jf. Innst. 13 S (2009–2010)
kap. 1062 post 45, der det ble foreslått 50 mill. kroner mer enn
Regjeringen til slepebåtberedskap i Norge. Disse medlemmer påpeker
at denne tilleggsbevilgningen var en oppfølging av deres merknader
til Prop. 28 S (2009–2010) om slepebåtberedskap i Innst. 28 S (2009–2010). Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiets representanter
gjentatte ganger har tatt opp slepebåtberedskapen med relevante
statsråder, men at ingenting ble gjort før "Full City"-havariet. Disse
medlemmer viser til Stortingets behandling av St.meld. nr.
14 (2004–2005) På den sikre siden – sjøsikkerhet og oljevernberedskap,
der Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
fremmet følgende felles forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest sikre en slepebåtkapasitet
langs hele norskekysten med en normal responstid på 6 timer, og
maksimalt 12 timer basert på seilingsleden langs kysten."
Disse medlemmer viser til at
Norge har en sentral rolle når det gjelder oljevern i nord, og påpeker
at St.meld. nr. 14 (2004–2005) om sjøsikkerhet og oljevernberedskap,
hadde et eget kapittel om internasjonalt samarbeid. Disse medlemmer mener
at dette tilsier at Norge bør ta aktive grep når det gjelder utvikling
av ny teknologi. Disse medlemmer viser til skriftlig spørsmål
fra stortingsrepresentant Bård Hoksrud til fiskeri- og kystministeren
fra 6. november 2009, der det tas til orde for at Norge som kystnasjon
bør bidra til utvikling av ny lenseteknologi. Disse medlemmer understreker
at dette bør gjøres på en måte som ikke fører til konkurransevridning
eller undergraving av privat næringsliv, slik Innovasjon Norge beviselig hadde
gjort da de ble dømt i ESA-domstolen for ulovlig statsstøtte i forbindelse
med Treprogrammet ("Trebasert Innovasjonsprogram") på bakgrunn av
en klage fra Byggutengrenser.no.
Disse medlemmer viser til representantforslaget
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2010 legge frem for Stortinget en handlingsplan
for forsterket oljevernberedskap. Stortinget legger til grunn at planen
inneholder avklart og forpliktende finansiering for oppgradering
av oljevernutstyr og fartøy."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at Redningsselskapet gjør en svært viktig innsats på sjøen for
å redde mennesker og materiell fra ulykker på sjøen. Flertallet viser
til at Redningsselskapet i 2009 har bidratt ved en rekke havarier
langs kysten, og at Redningsselskapet også er en del av ryggraden
i oljevernberedskapen langs kysten.
Flertallet mener at det kan være
aktuelt å inngå avtale med Redningsselskapet som innebærer kjøp
av tjenester innenfor oljevern generelt og slepeberedskap spesielt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
derfor det er særlig uheldig at ikke Regjeringen bevilger nok midler
til Redningsselskapet, og viser til sine merknader i Innst. 13 S
(2009–2010) til statsbudsjettet for 2010 og sitt forslag om 18 mill.
kroner utover Regjeringens budsjettforslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til den imponerende "1. linje
tjeneste" Redningsselskapet yter i svært mange havarier og motorstanstilfeller,
fordi skøytene befinner seg langs hele kysten. Disse medlemmer konstaterer
at dette er hendelser vi ikke hører så mye om, nettopp fordi Redningsselskapet
er raskt på plass med sleper om bord i havaristen, og store katastrofer avverges/kontrolleres
til større slepefartøy kommer til unnsetning. Disse medlemmer mener derfor
det er særlig uheldig at ikke Regjeringen bevilger nok midler til
Redningsselskapet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2010, jf. Innst. 13 S (2009–2010)
kap. 1062 post 30, der disse medlemmer foreslo 20 mill. kroner mer enn
Regjeringen til slepebåtberedskap i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det ikke nødvendigvis er slik at den norske oljevernberedskapen
skal organiseres under Fiskeri- og kystdepartementet i fremtiden. Disse
medlemmer viser til at Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB) og Norsk Oljevernforening For Operatørselskaper
(NOFO) kan være alternativer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, peker
på at en sterk og tillitvekkende oljevernberedskap langs Norges kyst
også er viktig av hensyn til Norges internasjonale anseelse knyttet
til eksport av fisk, Norge som internasjonalt turistreisemål og
Norges anseelse som miljønasjon.
Flertallet påpeker at Norges
håndtering av U864 – ubåten i havet utenfor Fedje i Hordaland med
67 tonn kvikksølv om bord – er viktig av samme grunn. Flertallet legger
til grunn at Regjeringens beslutning om å heve U864 og fjerne kvikksølvet
ligger fast og at arbeidet med denne saken har som mål at bergingsoperasjonen for
å heve ubåten og fjerne kvikksølvet skal gjennomføres sommeren 2011.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil bemerke den negative rapporten
som er lagt frem fra Dovre/TØI om Kystverkets håndtering av hevingsavtalen med
det nederlandske selskapet Mammoet. Disse medlemmer forventer
at det snarest legges frem en sak om dette til Stortinget.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet:
Forslag 1
Dokument 8:13 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Harald T. Nesvik om handlingsplan
for forsterket oljevernberedskap – vedlegges protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge frem en oversikt
over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr og tilstand
på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå ved alle kyststrekninger hvor
skipstrafikken, vær- eller andre forhold tilsier slik beredskap.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen snarest sikre en slepebåtkapasitet
langs hele norskekysten med en normal responstid på 6 timer, og
maksimalt 12 timer basert på seilingsleden langs kysten.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2010 legge frem for Stortinget en
handlingsplan for forsterket oljevernberedskap. Stortinget legger
til grunn at planen inneholder avklart og forpliktende finansiering
for oppgradering av oljevernutstyr og fartøy.
Komiteens tilråding fremmes av Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en grundig
ekstern evaluering av oljevernarbeidet og oljevernberedskapen i
forbindelse med "Full City"-havariet utenfor Langesund i Telemark.
Jeg viser til brev av 11. november 2009 fra
Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, hvor det bes om
en kommentar til Dokument nr. 13 S (2009-2010) fra stortingsrepresentantene Bård
Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik
og Harald T. Nesvik. I dokumentet fremmes følgende forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2009 legge frem
for Stortinget en handlingsplan for forsterket oljevernberedskap.
Stortinget legger til grunn at planen inneholder avklart og forpliktende
finansiering for oppgradering av oljevernutstyr og fartøy.
II
Stortinget ber Regjeringen snarest sikre en slepebåtkapasitet
langs hele norskekysten med en normal responstid på 6 timer, maksimalt
12 timer basert på seiligsleden langs kysten.
III
Stortinget ber Regjeringen legge frem en oversikt
over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr og tilstand
på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå ved alle kyststrekninger hvor
skipstrafikken, vær- eller andre forhold tilsier slik beredskap.
IV
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en grundig
ekstern evaluering av oljevernarbeidet og oljevernberedskapen i
forbindelse med ”Full City”-havariet utenfor Langesund i Telemark.
Den statlige beredskapen mot akutt forurensing er
dimensjonert og lokalisert ut i fra kunnskap om miljørisiko langs
kysten. Med miljørisiko forstås kombinasjonen av sannsynlighet for forurensning
og konsekvensene av forurensning.
Kystverkets rapport fra 2006 om status for oljevernutstyr
ga en samlet vurdering av statens beredskapsmateriell, samt forslag
til anbefalt investeringsplan frem til 2010. Rapporten bygger på
de miljørisikobaserte beredskapsanalysene som Statens forurensningstilsyn
(SFT) gjennomførte i perioden 1999-2001, med senere tilleggsanalyser
og vurderinger knyttet til nødlosseberedskap gjennomført av Kystverket
i 2003. I tillegg er Kystverkets levetidsanalyse for oljevernutstyr
fra 2005 innarbeidet i analysen.
Ovennevnte rapport har ligget til grunn for Stoltenberg
II-regjeringens bevilgninger til statlig oljevernmateriell i foregående
regjeringsperiode. I budsjettforslaget for 2010 er bevilgningsnivået
for 2009 foreslått videreført. Regjeringen vil med dette fullt ut
følge opp Kystverkets anbefalte utskiftingsplan for perioden 2006-2010.
I likhet med tidligere, vil den videre satsningen på
oljevernberedskap bygge på miljørisikoanalyser. Kystverket er i
gang med å gjennomføre en oppdatert miljørisiko- og beredskapsanalyse som
vil legge grunnlaget for dimensjonering av beredskapen i et langsiktig
perspektiv. Analysen vil legges til grunn for en tiltaksplan for
oljevernberedskapen og vil både gi innspill vedrørende behov for
materiellinvesteringer, eventuelle endringer/oppgradering av depoter
og anbefalt ramme for kurs og øvelser for å opprettholde og styrke
kompetansen i alle deler av samspillsorganisasjonen som etableres
under statlige aksjoner.
Jeg vil på egnet måte orientere Stortinget om
resultatene i Kystverkets kommende miljørisikoanalyse når rapporten
foreligger.
Jeg mener at ovennevnte viser at vi er godt
i gang med arbeid som langt på vei vil imøtekomme nevnte stortingsrepresentanters
anmodning om en handlingsplan for forsterket oljevernberedskap,
dog med unntak av tidspunkt for fremleggelse. Kystverkets miljørisikoanalyse
og tilrådde tiltaksplan skal etter planen foreligge i 2010.
Når det gjelder handlingsplan for investeringer
i fartøy, vil jeg vise til St. meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal
transportplan 2010-2019 (NTP)/Innst. S. nr. 300 (2008-2009) og Kystverkets handlingsprogram
for 2010-2019, der det er lagt til grunn en gjennomsnittlig statlig
ramme for investeringer i fartøy på 55 mill. kroner per år. Det fremmes
derfor forslag i Regjeringens budsjettfremlegg for 2010 med en bevilgning
på 45 mill. kroner til oppstart av utskifting av Kystverkets fartøy.
Regjeringens videre oppfølging av NTP/Kystverkets
handlingsprogram for perioden 2010-2019 vil skje i forbindelse med
utarbeiding av regjeringens årlige budsjettforslag.
Kystverkets rapport ”Nasjonal slepeberedskap
- rapport fra arbeidsgruppe” (2006) ga en vurdering av slepekapasiteten
lang kysten og anbefalte en dimensjonering av den statlige slepeberedskapen.
Rapporten konkluderer med at slepekapasiteten bør styrkes enkelte
steder. Det er i rapporten pekt på behov for å styrke slepeberedskapen
på Sørlandet (strekningen Kristiansand-Farsund), Vestlandet (området
rundt Stad og Kvitsøy) og området Troms-Finnmark.
Det er i Kystverkets rapport lagt til grunn
at kravet til responstid kan variere for de forskjellige delene
av kysten, avhengig av hvor den dimensjonerende risikotrafikken
normalt seiler og områdets miljøsårbarhet. I tillegg vil etablering av
seilingsleder få betydning for dimensjoneringen av slepebåtberedskapen.
Regjeringens satsning på slepeberedskap bygger på
Kystverkets vurderinger og anbefalinger i denne rapporten.
Behovet for å styrke slepeberedskapen på Sørlandet
og i Nord-Norge følges opp i Regjeringens budsjettforslag for 2010,
der det foreslås å øke bevilgningen slik at det kan inngås ettårs kontrakt
for innleie av tre slepefartøy over Kystverkets budsjett i Nord-Norge
og en beredskapsavtale om ett døgnbemannet fartøy på Sørlandet.
Sistnevnte avtale er allerede på plass. Slepefartøyet, som vil operere
med Farsund og Kristiansand som hjemmehavn, skal dekke området mellom
Risør og Egersund. Slepeberedskapen som nå blir etableret på Sørlandet
er i tråd med anbefalinger fra ovennevnte rapport.
Når det gjelder slepeberedskapen for Vestlandet, har
Regjeringen bedt Kystverket om å utarbeide en plan for utbygging
av slepeberedskap i dette området. Denne vurderes nå i departementet. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget med saken på egnet måte når dette
arbeidet er ferdigstilt.
Det vises her til svar på forslag I.
Kystverket har igangsatt en intern evaluering
av den statlige aksjonen i forbindelse med ”Full City”-havariet
utenfor Langesund i Telemark. Hensikten med evalueringen er å gi
en samlet oversikt over hva som skjedde i alle ledd i aksjonen og
gi en samlet evaluering av håndteringen av hele aksjonen med sikte
på å avklare områder som ble håndtert godt og områder der det foreligger
et forbedringspotensial. Evalueringen vil omfatte Kystverkets aksjonsledelse
samt alle interne og eksterne involverte parter i aksjonen.
Kystverket har, etter en anbudskonkurranse,
engasjert konsulentselskapet PriceWaterhouseCoopers (PWC) til å
bistå etaten med å gjennomføre evalueringen. PWCs oppdrag er å gjennomføre
og koordinere informasjonsinnsamlingen og sammenstille denne til
en evalueringsrapport. PWC vil delta under evalueringsmøtene, gjennomføre
spørreundersøkelser og dokumentgjennomgang, samt intervjue nøkkelpersoner.
Basert på innspill fra deltakende parter, skal
rapporten fra Kystverket inneholde vurderinger av hva som gikk bra
under aksjonen og som anbefales videreført eller ev. implementert
i planverk, prosedyrer og annet. I tillegg skal forbedringspunkter
listes opp i prioritert rekkefølge med begrunnelse og en beskrivelse
av anbefalte metoder og tiltak.
I tillegg til denne evalueringen har Kystverket igangsatt
en intern kvalitetsrevisjon for å evaluere oljevernaksjonen opp
mot gjeldende beredskapsplan. Videre har Statens forurensingstilsyn (SFT),
som kravstillende myndighet for den kommunale beredskapen, igangsatt
en etterkantkontroll av Vestfold og Telemark interkommunale utvalg
mot akutt forurensning (IUA). Hensikten med SFTs kontroll er å vurdere hvordan
IUAene har fulgt sitt beredskapsplanverk.
Evalueringen Kystverket nå gjennomfører legger
opp til å gi en systematisk gjennomgang og vurdering av aksjonen
slik at mulige forbedringstiltak og behov for tiltak blir synliggjort.
Jeg ser derfor foreløpig ikke behov for at departementet igangsetter
en ekstern evaluering av aksjonen, men vil avvente Kystverkets evaluering,
som etter planen skal legges frem tidlig i 2010.
Jeg legger til grunn at Kystverkets rapport
vil gi en grundig gjennomgang og vurdering av aksjonens ulike faser,
identifisere eventuelle mangler eller svakheter ved organiseringen
av aksjonen, personell- og utstyrsdisposisjoner og materielltilgang
og på dette grunnlag gi innspill til mulig tiltak for å styrke beredskapsapparatet.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 2. februar 2010
Knut Arild Hareide |
Øyvind Halleraker |
leder |
ordfører |