Stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Harald T.
Nesvik og Christian Tybring-Gjedde framsatte 4. november 2009 følgende
forslag til forenkling av rapportering, skjemaer og regelverk for
næringslivet:
"Skatt
1. Stortinget ber Regjeringen
vurdere enklere rutiner for å logge seg på Altinn slik at daglig
leder eller styreleder ikke nødvendigvis må signere.
2. Stortinget ber Regjeringen vurdere fjerning
av skjemaet om beregning av korreksjonsinntekt med tilhørende regler.
3. Stortinget ber Regjeringen legge frem
for Stortinget en vurdering av hendelsesbetinget innrapportering
på lønnsområdet for skattetrekk, påleggstrekk og arbeidsgiveravgift,
herunder i hvilken grad dette innebærer forenklinger for næringslivet.
4. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om at representasjon er skattemessig fradragsberettiget opp til
et passende beløp rundt dagens nivå og at ingen betingelser avskjærer
fradragsretten.
5. Stortinget ber Regjeringen åpne for
fullt skattemessig fradrag for alle kontingenter med relevans for
virksomheten, eventuelt med et beløpsmessig tak.
6. Stortinget ber Regjeringen gjennomgå
reglene i skatteloven med sikte på å redusere vurderingsforskjeller
i forhold til regnskapsmessige vurderinger.
7. Stortinget ber Regjeringen samkjøre
skattemessig vurdering av varelager med regnskapsmessig vurdering,
dog slik at ukuransvurdering holdes utenfor.
8. Stortinget ber Regjeringen fjerne det
sjablongmessige fradraget for tap på kundefordringer.
9. Stortinget ber Regjeringen gjennomgå
antallet koder i lønns- og trekkoppgaven med sikte på å redusere
antallet koder.
10. Stortinget ber Regjeringen gjennomføre lønnsprosjektet
med sikte på å redusere omfanget av skjemaer, slik at skatteetaten
genererer lønns- og trekkoppgaver selv og at dette skjemaet samt
årsoppgave for arbeidsgiveravgift, terminoppgaver for arbeidsgiveravgift
og skattetrekk og kontrolloppstilling over registrerte og innberettede
beløp kan fjernes.
11. Stortinget ber Regjeringen vurdere
å fjerne næringsoppgave 1 som alternativ til fordel for næringsoppgave
2.
12. Stortinget ber Regjeringen se på enklere
og bedre løsninger for side 4 i næringsoppgaven for fordeling av
personinntekt på næringer.
13. Stortinget ber Regjeringen sørge for
en holdningsendring hos ligningsmyndighetene, slik at de blir mer
forståelsesfulle og serviceinnstilt overfor skattyter.
Toll
14. Stortinget ber Regjeringen
begrense næringslivets rapportering til tollvesenet ved at man ikke
plikter å fylle ut varedeklarasjoner for hver inn- eller utførsel,
men går over til terminvise deklarasjoner.
15. Stortinget ber Regjeringen innføre
en ordning med såkalt snudd avregning slik at næringsdrivende slipper
å betale innførselsmerverdiavgift.
Statistikkrapportering
16. Stortinget ber Regjeringen
tilrettelegge innrapporteringsskjemaene for statistikkrapportering
slik at bedriftene ikke hver gang må gå igjennom listen med irrelevante
spørsmål for driften.
17. Stortinget ber Regjeringen erstatte
kvartalsvis statistikkrapportering for utenrikshandel via IDUN med
årlig statistikkrapportering.
18. Stortinget ber Regjeringen flytte fristen
for rapportering av lønnsstatistikk fra begynnelsen av januar til
slutten av januar.
19. Stortinget ber Regjeringen sørge for
systemer som gjør at bedriftene slipper å levere strukturstatistikk
ved at opplysningene isteden hentes fra næringsoppgaven.
Annet
Forslagsstillerne ønsker generelt enklere regelverk
og å lette rapporteringsbyrdene, slik at næringslivet kan fokusere
på sine primæroppgaver. Derfor fremmes noen konkrete forenklingstiltak,
blant annet skissert av Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening
(NARF) og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).
En rapport utarbeidet av Nærings- og handelsdepartementet
i 2008 "Kartlegging av administrative kostnader ved etterlevelse
av regelverk knyttet til direkte og indirekte skatt samt statistikk"
anslo at de samlede administrative kostnadene utgjør 4,3 mrd. kroner
årlig. 3,6 mrd. kroner knyttet seg til direkte skatt, 660 mill.
kroner knyttet seg til indirekte skatt og 70 mill. kroner til statistikk.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at de
store ressursene som går med til skatterapportering, taler for et
enklere skattesystem. Et betydelig enklere skattesystem ligger med
dagens politiske landskap sannsynligvis noe frem i tid, og forslagsstillerne
tar i dette forslaget ikke til orde for en total omlegging, men
vurderer snarere forenklinger i eksisterende regelverk som flere politiske
partier burde kunne enes om som et første skritt mot et enklere
system.
Forslagsstillerne fremmer forslag til forenklinger
på følgende områder:
Enklere skatteregler,
herunder når det gjelder representasjonskostnader, kontingenter,
bilbeskatning og periodiseringsforskjeller mellom skatte- og regnskapsmessig
behandling
Næringsoppgaven
Enklere selvangivelse for selskapene
Færre skjemaer i tilknytning til lønn,
herunder lønns- og trekkoppgaven
Toll
Statistikkrapportering
Oppbevaring av regnskapsmateriale
Hendelsesbetinget innrapportering istedenfor aksjonærregisteroppgaven
Forslagsstillerne minner om at ligningsmyndighetene
er en offentlig serviceorganisasjon finansiert av skattyterne, som
skal veilede og bistå skattytere slik at skatten fastsettes riktig. Forslagsstillerne
mener ligningsmyndighetene bør gå i seg selv og se på muligheter
for forbedringer i forholdet mellom myndighetene og brukerne.
Det vises til Dokument 8:15 S (2009–2010) for nærmere
redegjørelse og begrunnelse for forslaget.