Europaparlamentet og Rådet for Den europeiske union
fattet 27. mai 2007 vedtak 574/2007/EF om opprettelse av Yttergrensefondet.
Videre fattet Kommisjonen 27. august 2007 vedtak 2007/599/EF om
strategiske retningslinjer for Yttergrensefondet og 5. mars 2008
vedtak 2008/456/EF om gjennomføringsbestemmelser for beslutning
574/2007/EF. Den 10. juni 2009 fattet Kommisjonen vedtak 2009/538/EF
om endring av 574/2007/EF og 2008/456/EF. Rettsaktene innebærer
en videreutvikling av Schengen-regelverket.
Yttergrensefondet er opprettet som en del av rammeprogrammet
Solidarity and Management of Migration Flows (Solidaritetsprogrammet
for håndtering av migrasjonsstrømmer). Formålet med fondet er å
fremme solidaritet og byrdefordeling mellom deltakerstatene for
å sikre en enhetlig og tilstrekkelig kontroll på de ytre grensene
og en effektiv håndtering av migrasjonsstrømmene.
Videre er det fremforhandlet en avtale mellom Det
europeiske fellesskap, Island, Norge, Sveits og Liechtenstein om
utfyllende regler for fondet for de ytre grenser for perioden 2007–2013,
med tilhørende erklæring om Kommisjonens adgang til tilbakesøking
av midler.
Gjennomføring av rettsaktene og tilknytningsavtalen
krever bevilgningsvedtak, samt anses å være en sak av særlig viktighet.
Stortingets samtykke til godtakelse av rettsaktene og inngåelse av
tilknytningsavtalen er derfor nødvendig i medhold av Grunnloven
§ 26 annet ledd.
Norge er tilknyttet Schengen-samarbeidet gjennom
avtale av 18. mai 1999 om Norges og Islands tilknytning til gjennomføringen,
anvendelsen og videreutviklingen av Schengen-regelverket. I henhold
til avtalen om tilknytningen til Schengen-regelverket har Norge
i november 2009 gitt underretning til EU om norsk godtakelse av
rettsaktene med forbehold om Stortingets samtykke til etterfølgende
godkjennelse.
Formålet med Yttergrensefondet er å etablere
en finansiell solidaritetsmekanisme til støtte for medlemsstatene
som har en tung og vedvarende finansiell byrde mht. gjennomføringen
av de felles standardene for kontroll og overvåking på de ytre grensene
og i visumpolitikken. Fondet skal med andre ord bidra til å gjennomføre
det felles Schengen-regelverket for grensekontroll og visumsamarbeid
og politisk vedtatte føringer.
Kommisjonsvedtak 2007/599/EF omhandler gjennomføringen
av fondet med hensyn til vedtagelse av strategiske retningslinjer
for fondets arbeid for programstyringsperioden 2007–2013. Vedtaket
viser til at vedlegget angir de prioriterte områdene og de spesifikke
prioriteringene for samme programstyringsperiode.
Kommisjonsvedtak 2008/456/EF om gjennomføring
av beslutningen om å opprette et yttergrensefond omhandler fastsettelse
av gjennomføringsbestemmelser til fondet med hensyn til medlemsstatenes
forvaltnings- og kontrollsystemer, reglene for administrativ og økonomisk
styring og støtteberettigede utgifter i prosjekter som samfinansieres
av fondet.
Kommisjonsvedtak 2009/538/EF omhandler endringer
i vedtaket om opprettelse av fondet og gjennomføringsbestemmelsene.
Vedtaket utvider programperioden til 2 år og setter en ny tidsfrist
for innlevering av de reviderte årlige programmene.
EUs regelverk om forvaltning, kontroll og revisjon
av fellesskapets midler er ikke omfattet av Schengen-avtalen. Derfor
er det fremforhandlet en tilknytningsavtale med EU for Norge og
de øvrige assosierte stater.
For perioden (2007–2013) er Yttergrensefondet på
ca. 1,8 mrd. euro.
Tilknytningsavtalen stipulerer Norges bidrag
til kr 329 426 000 for årene 2009–2013, basert på en beregning i
samsvar med fordelingsnøkkelen i Schengen-avtalen og en kronekurs
på 8,5 i forhold til euro.
Norges bidrag til Yttergrensefondet budsjetteres under
Justis- og politidepartementet og innbetalingene for 2009 og 2010
er innarbeidet i budsjettet for 2010. Forslag til endringer av bevilgninger
på denne posten vil bli spilt inn i den ordinære budsjettprosessen.
Prinsippet om byrdefordeling mellom Schengen-statene
i gjennomføringen av forvaltningen av de felles ytre grensene utgjør
en av grunnkomponentene i EUs felles grensepolitikk. Selv om utgangspunktet
er at grensekontroll, visumutstedelse og utgiftene forbundet med
dette er et nasjonalt ansvar og anliggende, erkjennes gjennom fondets
prinsipp om solidaritet mellom Schengen-statene for den økonomiske
byrden, at Schengen-regelverket også forvaltes på vegne av andre
medlemsstater.
Hovedmålet med Yttergrensefondet er gjennom solidarisk
omfordeling av ressurser å bistå statene som har ansvar for yttergrensekontroll
og visumutstedelse på vegne av alle stater som deltar i Schengen-samarbeidet.
Prosjektene som finansieres av fondets midler skal blant annet bidra
til økt kvalitet på yttergrensekontrollen. Også prosjekter i andre
Schengen-stater vil gi positive virkninger for Norge. Samarbeidet
vil bidra til å redusere omfanget av ulovlig grensepassering og
dermed sekundærforflytning av personer innenfor Schengen-området.
Vedtaket om Yttergrensefondet og tilhørende gjennomføringsbeslutninger
er et nytt samarbeidsområde og berører i første rekke praktisk og
budsjettmessig samarbeid mellom myndighetene som er ansvarlige for
grensekontroll og visumpolitikk.
Gjennomføring av rettsaktene medfører ikke behov
for lov- eller forskriftsendringer.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Justis-
og politidepartementet tilrår at Norge godtar innholdet i Europaparlaments-
og rådsvedtak 574/2007 om opprettelse av Yttergrensefondet og tilhørende
Kommisjonsvedtak som en videreutvikling av Schengen-regelverket,
samt inngåelse av avtale mellom EF, Island, Norge, Sveits og Liechtenstein
for Yttergrensefondet 2007–2013. Utenriksdepartementet slutter seg
til dette.