I dokumentet fremmes følgende forslag:
«I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig
minstenorm for sosialhjelpssatser for å sikre like gode ytelser
over hele landet.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å forskriftsfeste at barnetrygd og kontantstøtte holdes utenfor
utmålingen av sosialhjelp.
III
Stortinget ber Regjeringen sikre at forskrift
for foreldrebetaling i barnehagen forsterkes ved å stille krav om
at forsørgere med inntekt under 2 G maksimalt skal betale 40 prosent
av gjeldende maksimalsats, samt at betaling for SFO-plass ikke kan
overstige 40 prosent av samme beløp for samme gruppe.
IV
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om flere
arbeidsmarkedstiltak, spesielt øremerket personer med nedsatt funksjonsevne.
V
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om fritak
for egenandeler for helsetjenester for personer i husholdninger
med samlet inntekt under 2 G.
VI
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om fritak
for egenandeler ved tannhelsetjenester for langtids sosialhjelpsmottakere,
personer i kvalifiseringsprogram og personer i kommunale tiltak.
VII
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om bedret
lavterskel botilbud i regi av Husbanken og sterkere satsing på oppfølging
og botrening i regi av kommuner og frivillige organisasjoner.
VIII
Stortinget ber Regjeringen om å sikre gode rammevilkår
for gjeldsrådgivning i regi av frivillige organisasjoner.
IX
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om styrking
av ordningen med fri rettshjelp.
X
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å styrke inkluderingstiltak i regi av frivillige organisasjoner
og kommuner.
XI
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å styrke tiltak for barn og unge i større bysamfunn.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev av 19. november 2009 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 29. januar 2010
følger vedlagt.
Komiteen mottok 3. mars 2010 et korrigeringsbrev
fra arbeidsministeren hvor hun blant annet uttalte:
«I brev datert 29.01.2010 om de to representantforslagene
står det: 'Regjeringen vil i Revidert nasjonalbudsjett 2010 trekke
opp langsiktige føringer for Regjeringens arbeid med fordelingsspørsmål
og presentere en bred strategi for å forebygge og bekjempe fattigdom.
Strategiene vil bli supplert med tiltak i statsbudsjettet for 2011
og følges opp i de årlige budsjettene i denne stortingsperioden.'
Jeg
vil med dette meddele Stortinget at Regjeringen vil omtale Fordelingsutvalgets
innstilling, oppsummere høringsuttalelsene og redegjøre for prosessen
videre i Revidert nasjonalbudsjett 2010. Fordelingsutvalgets arbeid
vil også bli fulgt opp i en stortingsmelding våren 2011 som blir
fremmet av Finansdepartementet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Representantforslag 20 S
(2009–2010) fra stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad, Laila
Dåvøy, Rigmor Andersen Eide og Knut Arild Hareide om en nasjonal
dugnad mot fattigdom i Norge.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det er behov for en forsterket innsats for å begrense og bekjempe
fattigdom, særlig blant barn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter regjeringens mål om et samfunn uten fattigdom og arbeidet for
å redusere de økonomiske forskjellene i Norge.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at for å bekjempe fattigdom og utjevne sosiale og økonomiske forskjeller,
kreves det både en langsiktig og kortsiktig innsats. Det må tas
grep for å forebygge fattigdom blant nye generasjoner og iverksettes
tiltak som kan bidra til å redusere fattigdom og bedre situasjonen
for de som er rammet.
Komiteen ser at det
finnes flere forskjellige definisjoner på fattigdom som både knyttes
til økonomiske og sosiale problemer. Det vises i den forbindelse
til regjeringens handlingsplan mot fattigdom (2007) der en rekke
kriterier fremlegges, blant andre inntektsulikhet, andel personer
med vedvarende lavinntekt og andel uten fullført videregående opplæring.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er av den oppfatning
at fattigdom i Norge skyldes både økonomiske problemer som vedvarende lavinntekt,
og forhold knyttet til sosial marginalisering og manglende deltakelse
i samfunnet.
Komiteen mener at
selv om det ikke er mange fattige i Norge sammenliknet med andre
vestlige land, er bekjempelse av fattigdom allikevel en avgjørende
politisk oppgave, både av hensyn til den enkelte og til samfunnet
som helhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil i den forbindelse
minne om at hovedmålet med fattigdomspolitikken er å løfte mennesker
ut av fattigdom, og gi dem verktøy slik at de i størst mulig grad
kan ta styringen i sitt eget liv.
Komiteen mener også
at fattigdomsbekjempelse omfatter langt flere områder enn de som direkte
kan knyttes til fattigdomspolitiske tiltak, for eksempel familiepolitikk,
utdanningspolitikk, arbeidsmarkedspolitikk og helsepolitikk.
Komiteen mener arbeidslinjen
er svært viktig for å få folk ut av fattigdom.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, konstaterer at fattigdomssatsingen
fra regjeringen Bondevik II har fortsatt under denne regjeringen,
og at bevilgningene til konkrete fattigdomsbekjempende tiltak har
økt med 3,9 mrd. kroner årlig sammenliknet med for fem år siden.
Flertallet vil særlig understreke
viktigheten av løftet for minstepensjonsnivået i folketrygden til 2 G
som kom i tillegg til handlingsplanen mot fattigdom. Svært viktig
er også en langt bedre bostøtteordning som fikk bred støtte i Stortinget. Med
unntak av studenter og militære, kan alle som har lav inntekt og
høye boutgifter få bostøtte. I den nye bostøtteordningen kan inntekten
også være fra sosialhjelp og arbeid. De som bor i ettroms leilighet
kan også få støtte, noe de ikke kunne tidligere. Flertallet viser
til at om lag 13 400 flere fikk bostøtte i desember 2009 sammenlignet
med desember 2008. I løpet av 2009 var hele 136 000 husstander innom
bostøtteordningen. Flere barnefamilier og unge enslige får nå hjelp
til boutgiftene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
fornøyd med at minstepensjonistene omsider fikk en økning i sine
ytelser etter at Fremskrittspartiets representanter i Stortinget, gjennom
mange år, har arbeidet for å bedre deres levekår. Dette er, etter disse
medlemmers mening, et skritt i riktig retning for å avhjelpe fattigdom
hos enkelte grupper. Disse medlemmer er imidlertid
uenig i den forskjellsbehandling av pensjonister, basert på sivil
status, som er blitt en realitet. Disse medlemmer vil fortsatt
arbeide for at alle minstepensjonister skal behandles likt og at
pensjonister skal ha en verdig tilværelse uten å måtte anses som
«fattige».
Komiteen vil samtidig
understreke behovet for å fokusere på resultatet av bevilgningene,
ikke bare bevilgningenes størrelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at fattigdom i
Norge ikke rammer hele, lett identifiserbare grupper, men enkeltpersoner
og familier innenfor et bredt spekter av grupper. Disse medlemmer mener
at fattigdom best kan bekjempes gjennom kombinasjonen av en politikk
som legger til rette for verdiskaping, høy yrkesdeltakelse, en aktiv skolepolitikk
som gir muligheter til alle og en målrettet politikk for fattigdomsbekjempelse.
Disse medlemmer vil peke på at
regjeringen Bondevik II var den første regjering som utarbeidet
en helhetlig tiltaksplan for å bekjempe innenlands fattigdom. Det
ble her særlig satset på tre hovedstrategier:
tiltak for å få flere
i arbeid – rettet særlig inn mot grupper med høyere risiko for å
falle utenfor arbeidslivet
tiltak for bedre levekår for utsatte grupper
tiltak for sosial inkludering.
Disse medlemmer viser til at
planen ble fulgt opp med en klar og tydelig satsing på fattigdomsbekjempelse
gjennom tre budsjettforlik med Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer er positiv til
at den sittende regjering fortsetter dette viktige arbeidet, selv om
satsingen burde vært sterkere. Disse medlemmer mener
fattigdomspolitikken i større grad må målrettes mot dem som trenger
hjelp mest, og at bistand og tiltak til deltakelse i arbeidslivet
er det viktigste enkelttiltaket.
Disse medlemmer viser til at
både i Norge og andre europeiske land måles fattigdom vanligvis gjennom
et relativt mål (EU- eller OECD-skala), mens det i andre land, hvor
ekstrem fattigdom er mer vanlig, gjerne fokuseres på absolutte fattigdomsmål. Disse
medlemmer mener at inntektsulikhet, som måles gjennom relative
fattigdomsmål, er et viktig og relevant parameter. Måling av andelen
personer som lever under de mest vanlige internasjonalt benyttede
absolutte fattigdomsgrensene, som én eller to dollar om dagen i
disponibel inntekt, vil ha svært liten relevans i norsk sammenheng. Disse
medlemmer mener imidlertid at det vil være interessant å
få supplert målingen av fattigdom på relativ basis med måling av
fattigdom også i absolutt forstand, men med utgangspunkt i norsk virkelighet,
og viser til at Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti
fremmet forslag om å få en vurdering av dette i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2010.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti i de årlige statsbudsjettene
har foreslått en rekke tiltak for å bekjempe fattigdom utover regjeringens
forslag. I statsbudsjettet for 2010 foreslo Kristelig Folkeparti
å øke bevilgningen til fattigdomstiltak med rundt 1 mrd. kroner
utover regjeringens forslag til blant annet rusforebygging/rusbehandling,
økte sosialhjelpssatser, flere tiltaksplasser for personer med nedsatt
arbeidsevne, fritaksordning for tannbehandling for enkelte grupper,
reduserte egenandeler for medikamentbehandling for enkelte grupper
og inntektsgraderte satser i barnehagene.
Dette medlem mener det er påkrevd
med en felles innsats fra alle politiske partier for å få til en
nasjonal dugnad for bekjempelse av fattigdom, og har gjennom de
foreliggende forslag i dokumentet invitert til en slik felles dugnad.
Dette medlem er skuffet over
at regjeringen i tillegg til sin avvising av forslagene i dokumentet
nå også forskyver den varslede fremleggelsen av en bred strategi
for forebygging og bekjempelse av fattigdom.
Komiteen har merket
seg at Arbeidsdepartementet vil følge opp departementets første
evaluering av de statlige veiledende retningslinjene for utmåling
av økonomisk stønad (sosialhjelp) før de vurderer eventuelle endringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
i denne sammenheng påpeke at bo- og levekostnadene kan variere sterkt
i forskjellige deler av landet, samt at standardiserte satser både
griper inn i det lokale selvstyret og kan oppfattes som minstesatser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener også at det er viktig å balansere hensynet
til gode og anstendige støtteordninger med hensynet til at det skal
lønne seg å arbeide.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil peke på at sosialhjelpssatsene
fortsatt er mer ulike i kommunene enn ulike levekostnader skulle
tilsi. Det gjør at det ikke lenger er tilstrekkelig med veiledende
satser for den økonomiske sosialhjelpen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at sosialhjelpsmottakerne er blant de
grupper som har dårligst materielle levekostnader. Mange barn i
familier som lever av sosialhjelp opplever at de ikke har økonomi
til å delta i blant annet fritidsaktiviteter. Barnetrygden er en
ytelse som gis til alle familier med barn. Det er urimelig at familier
som mottar sosialhjelp skal få redusert sosialhjelp som følge av
barnetrygden. Det samme gjelder i forhold til kontantstøtten. Dette
medlem støtter derfor forslagene om en statlig minstenorm
for sosialhjelpssatser og at barnetrygden og kontantstøtten skal
holdes utenfor når størrelsen på sosialhjelpen beregnes.
Komiteen mener det
er viktig at alle har tilgang til barnehage, og viser til at i henhold
til forskrift om foreldrebetaling i barnehager skal alle kommuner
ha ordninger som kan tilby barnefamilier med lavest betalingsevne
en reduksjon i eller fritak for foreldrebetaling i barnehage. Det
er opp til den enkelte kommune å finne egnede løsninger.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2010 hvor det settes av
midler til gradert barnehagepris for lavinntektsfamilier, og ekstra
midler til å støtte barnerike familier.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil peke på at etter at makspris ble innført i
barnehagene har mange foreldre som tidligere fikk inntektsgraderte
lave barnehagepriser eller fritak for å betale, opplevd at de må
betale en høyere pris for barnehageplassen enn før. Dette medlem ønsker
derfor å forskriftsfeste en sterkere inntektsgradering slik at familier
med lave inntekter vil komme bedre ut. Dette medlem mener
også det er viktig med tilsvarende ordninger når det gjelder betaling
for SFO, og støtter forslaget om inntektsgradering i dokumentet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Prop.
1 S (2009–2010) med Tillegg 3 (2009–2010), jf. Innst. 15 S. (2009–2010),
om innføring av arbeidsevnevurdering og arbeidsavklaringspenger
fra og med 1. mars 2010, om utvidet målgruppe for langtidsledighetsgarantien,
sysselsettingsstrategi for mennesker med funksjonsnedsettelser og
tiltak for å sikre mennesker med utviklingshemming arbeid.
Komiteen vil understreke
behovet for en kraftig innsats for å få mennesker med nedsatt arbeidsevne
inn i arbeidslivet. Det offentlige har en viktig oppgave med å sørge
for tilstrekkelig tilbud om arbeidsmarkedstiltak for denne gruppen. Komiteen mener
økningen i ventetid for slike tiltak fra 2008 til 2009 er svært
uheldig.
Komiteen har merket seg svarbrev
fra statsråden 29. januar 2010, og argumentene som der fremføres
for ikke å knytte fritak for egenandeler til helseutgifter til husholdningsinntekt.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det vil være fullt mulig å innføre egenandelsordninger
som tar utgangspunkt i den enkeltes inntekt. For lavinntektsgrupper
vil egenandeler for helsetjenester kunne være en økonomisk belastning
som fører til at de lar være å bruke helsetjenester de har bruk
for. Dette medlem støtter derfor forslaget i representantforslaget.
Komiteen mener det
er viktig å sikre gode rammevilkår for gjeldsrådgivning i regi av
frivillige organisasjoner, og mener ordningen med fri rettshjelp
er viktig for å sikre rettssikkerheten til alle innbyggere.
Komiteen viser til at kommunen
har plikt til å tilby gjeldsrådgivning og veiledning til personer med
økonomiske problemer, og at dette tilbudet inngår som en obligatorisk
tjeneste i Nav-kontorene. Komiteen viser til at undersøkelser
fra Forbrukerrådet viser at tilbudet ikke er tilfredsstillende i
alle kommuner og ofte lite kjent for folk. Komiteen vil
understreke det offentliges ansvar for gjeldsrådgivning og at arbeids-
og velferdsforvaltningen skal kvalitetssikre arbeidet gjennom kontinuerlig
opplærings- og kursopplegg. Komiteen mener det er
meget viktig at arbeidet med gjeldsrådgivning i kommunene følges
opp slik at tilbudet har nødvendig kvalitet og tilgjengelighet for
alle.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at gjeldsrådgivning
er et fag som krever kompetanse og kvalitetssikrede tjenester. Gjeldsrådgivning
bør skje i offentlig regi av rådgivere som mottar kontinuerlig opplæring
og som kvalitetssikres gjennom opplærings- og kursopplegg i arbeids-
og velferdsforvaltningen.
Komiteen viser også
til at det samarbeides med frivillige organisasjoner om rådgivning
til mennesker med gjeldsproblemer og mener det er et godt supplement
til den offentlige rådgivningen og at slikt samarbeid er positivt.
Komiteen viser til St.meld. nr.
26 (2008–2009) Om offentleg rettshjelp, jf. Innst. S. nr. 341 (2008–2009),
der det drøftes en rekke tiltak som vil forbedre den offentlige
rettshjelpsordningen. Flere av tiltakene vil ha virkning særlig
for de som er vanskeligst stilt.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti støtter forslagene om gjeldsrådgivning, fri rettshjelp
og utvidet tannhelsetjeneste og viser for øvrig til representantforslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Fordelingsutvalget, som har utredet årsaker til økonomiske
forskjeller, har kommet med forslag til tiltak innenfor et bredt
spekter av politikkområder (NOU 2009:10). Utvalget legger vekt på tiltak
som bidrar til å forhindre at økonomiske forskjeller forsterker
seg over tid, herunder at fattigdom går i arv. Flertallet
viser til at regjeringen vil omtale Fordelingsutvalgets innstilling,
oppsummere høringsuttalelsene og redegjøre for prosessen videre
i revidert nasjonalbudsjett for 2010. Fordelingsutvalgets arbeid
vil også bli fulgt opp i en stortingsmelding våren 2011 som blir
fremmet av Finansdepartementet. Flertallet mener
det er behov for flere og bedre tiltak både på kort og lang sikt
og støtter derfor at regjeringen følger dette opp slik det vises
til i statsrådens brev av 3. mars 2010, og viser til at de enkelte
tiltak vil bli vurdert i denne sammenheng.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at blant annet idrettslag, korps og kommunale
kulturskoler er verdifulle arenaer for sosial kontakt i barne- og
ungdomsårene. Barn fra lavinntektsfamilier vil kunne ha problemer med
å delta i slike aktiviteter av økonomiske årsaker. Dette
medlem mener det må legges bedre til rette for at organisasjoner
og kulturskoler kan tilby friplass til en del barn, og at det bør bevilges
penger over statsbudsjettet til slike ordninger. Dette medlem støtter
på denne bakgrunn forslag X i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke viktigheten
av å målrette fattigdomstiltak mot dem som trenger bistand, og i den
sammenheng påpeke at mange av de som regnes som fattige, bor og
lever i byer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
Norge er et godt land å leve i for de fleste og at fattigdom er
et betydelig mindre problem her enn i de fleste andre land, også
i den vestlige verden. I et rikt land som Norge blir det imidlertid,
slik disse medlemmer ser det, enda tydeligere og
vanskeligere å bære for dem som ikke oppnår samme gode livssituasjon
som gjennomsnittet av befolkningen. Særlig er det vanskelig å akseptere
at barn ikke har en trygg og harmonisk hverdag, et godt hjem, foreldre med
en inntekt som det går an å leve normalt av og sosial tilknytning
i et godt miljø.
Disse medlemmer ser at det kan
være vanskelig å definere fattigdom. «Fattigdom» oppfattes og defineres
på forskjellige måter og etter ulike parametere avhengig av geografi,
status og generell økonomisk situasjon i forskjellige deler av verden.
I Norge er det ikke mange som mangler mat på bordet eller tak over
hodet, men allikevel er det en del som opplever fattigdom som en
realitet fordi de mangler økonomisk handlingsrom, muligheter og
en materiell hverdag lik den flertallet av den norske befolkning
har oppnådd.
Disse medlemmer viser til at
skiftende regjeringer de siste årene, i sine erklæringer, har lagt
sterk vekt på ønsket om å bekjempe og fjerne fattigdom i Norge.
Slik disse medlemmer ser det er imidlertid resultatene
uteblitt og satsingen har ikke svart til ønskene og løftene om fattigdomsbekjempelse.
Disse medlemmer er enige med
forslagsstillerne bak Representantforslag 20 S (2009–2010) som uttaler:
«Det er ikke lett å avskaffe fattigdommen, men det
kan gjøres mer.»
Disse medlemmer vil derfor støtte
flere av forslagene i representantforslaget.
Disse medlemmer peker på at Fremskrittspartiet
ved flere anledninger, senest i forbindelse med behandling av Prop.
1 S (2009–2010) med Tillegg 3 (2009–2010), jf. Innst. 15 S (2009–2010),
har fremmet forslag om å innføre tilnærmet like satser for økonomisk
sosialhjelp i hele landet, statlig finansiert gjennom Nav, slik at
den enkelte kommunes økonomiske situasjon og politiske prioriteringer
ikke skal føre til uakseptabel forskjellsbehandling.
Disse medlemmer støtter forslagsstillernes påpeking
av at et arbeidsliv som inkluderer alle er det beste virkemiddel
mot fattigdom. Derfor anser disse medlemmer at innsatsen
overfor personer med funksjonsnedsettelse må styrkes og at regjeringen
må sørge for at Nav følger opp bestemmelsene om individuell plan
og tar i bruk de virkemidler og tiltak som stilles til deres rådighet
for å bidra til at flest mulig av dem som ønsker det får utnytte
sin restarbeidsevne. Disse medlemmer mener at det
må opprettes flere tiltaksplasser og kvalifiseringstiltak som er
spesielt rettet mot arbeidsledige personer som har vanskeligheter
med å finne passende arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det i dette arbeidet,
og for å oppnå de best mulige resultater, er helt nødvendig å samarbeide
med alle gode krefter i samfunnet. Disse medlemmer vil
understreke betydningen av de frivillige organisasjoner og deres
institusjoner når det gjelder å bidra, blant annet i omsorgsarbeidet
for rusmiddelmisbrukere og eldre omsorgstrengende, samt i arbeidet
med rehabilitering som er viktig for å få sykemeldte tilbake på
jobb. Disse medlemmer tar sterk avstand fra en politikk
der man legger ned helsetilbud fordi de ikke er en del av det offentlige
tilbudet. Disse medlemmer vil understreke at det
viktigste er at man utnytter eksisterende kapasitet slik at folk
blir friske. I et slikt perspektiv er det underordnet om tilbudet drives
av private eller det offentlige.
I arbeidet med å bekjempe fattigdom er det viktig
at de støttetiltak, trygdeytelser og oppfølgingsmuligheter som finnes
blir brukt målrettet, og disse medlemmer viser til
stadige henvendelser fra brukere om lange behandlingstider i Nav.
Det fremkommer at mange brukere må vente i måneder og år på ytelser
de har krav på, noe som er et vesentlig problem for dem det gjelder
og bidrar til å gjøre flere fattige. Nav er, etter disse
medlemmers mening, et av våre viktigste instrumenter i kampen
mot fattigdommen. Det er derfor nødvendig å skjerpe fokuset på organisering,
kompetanse og kapasitet i Nav slik at oppfølging og riktige tiltak
kan settes inn på riktig sted, til riktig tid når behovet melder seg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det bør utarbeides statlige normerte satser for sosialhjelp for
unngå forskjellsbehandling basert på kommuneøkonomi og lokale prioriteringer. Disse medlemmer vil
med bakgrunn i dette støtte forslaget om en statlig minstenorm.
Økonomisk sosialhjelp har aldri vært ment som en fast inntekt over
tid, men som hjelp i en vanskelig overgangsfase. Støtten fra det
offentlige skal være et supplement til det den enkelte selv har
av økonomiske midler til rådighet. Kontantstøtten er ment som et
tilskudd til barnefamilier så flere kan velge å være hjemme med
eget barn, eller å velge andre barnepassordninger enn barnehager. Enkelte
av dem som står uten arbeid i perioden de mottar kontantstøtte,
kan være i en situasjon hvor de søker om supplerende sosialtrygd. Disse
medlemmer mener at kontantstøtten må tas med som «penger
søkeren har til rådighet» når det søkes om supplerende økonomisk
sosialhjelp. Barnetrygden er en økonomisk bistand som alle som har
barn får, men det er penger som skal være med på å forsørge barna.
Når sosialstønaden skal beregnes må slik disse medlemmer ser
det alle pengene søkeren har til disposisjon legges til grunn før
stønaden beregnes. Sosialstønaden mener disse medlemmer må
ta utgangspunkt i alle de pengene søkeren har til rådighet, og ikke
med fratrekk av ulike andre stønadsordninger.
Ved å begrense antallet i arbeidsfør alder som faller
utenfor arbeidslivet vil man oppnå at flere kan leve av egen inntekt. Disse
medlemmer mener det er viktig å ha med seg at det også i fremtiden
vil være mange som ikke kan delta i yrkeslivet enten på grunn av
sykdom eller nedsatt funksjonsevne. Det vil også bli stadig flere eldre
som når en alder hvor de har rett til å avslutte sitt yrkesaktive
liv og leve av alderspensjon. Mange eldre vil ønske å jobbe lenger
hvis de får mulighet til det, men det er også mange som ønsker å
avslutte et langt arbeidsliv for å leve av en velfortjent opptjent
pensjon. Disse medlemmer vil fremheve at de som må
leve av en lav uføretrygd eller av en lav alderspensjon i mange
tilfeller er blant de som har lite penger igjen når faste utgifter
er betalt og som i mange sammenheng omtales som fattige. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at pensjonistenes
inntekter også i fremtiden reguleres i henhold til lønnsutviklingen
for de yrkesaktive.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at foreldrebetalingen i barnehagene skal holdes lav, men at det
må være opp til kommunene selv å vurdere søskenmoderasjonsordninger
og betaling ved SFO.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
vært kritisk til at egenbetalingene på helsetjenester gradvis økes
på tross av regjeringens løfte om å senke egenandelene. Disse medlemmer mener
at egenbetalingen på helsetjenester skal holdes lav for alle.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
spesielt understreke ambisjonen om at alle i Norge, uavhengig av
bakgrunn, skal få utnytte sine muligheter. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2010 som øker bevilgningene
med 445 mill. kroner utover regjeringens forslag, og dessuten endrer
innretningen slik at tiltakene i større grad målrettes. Høyres fattigdomssatsing
legger særlig vekt på tiltak for å gi alle bolig, styrke familieforhold
og gi mennesker som faller utenfor arbeidslivet en ny sjanse.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det er svært viktig for å
bekjempe fattigdom at det lønner seg å jobbe, og mener det må legges
føringer for hvordan stønadssystemet innrettes.
Disse medlemmer viser til at
Høyre og Kristelig Folkeparti tidligere har fremmet forslag om å
gradere foreldrebetalingen i barnehagen slik at familier med lav
inntekt får redusert pris.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener en god kunnskapsskole
uten mobbing er avgjørende for barn og unges muligheter videre i
livet. Politikken bør konsentrere seg om innholdet i skolehverdagen.
SFO bør fortsatt være et valgfritt tilbud, styrt av den enkelte
kommune.
Disse medlemmer viser til at
det innenfor arbeidsmarkedstiltakene som tilrettelegges for yrkeshemmede
de siste årene har vært en svært negativ utvikling, hvor køene har
økt og andelen mennesker i tiltak har gått ned. Ventetiden for å komme
på tiltak økte med 50 virkedager fra 2008 til 2009, og er nå på
270 virkedager i snitt. Disse medlemmer mener denne
utviklingen må snus. Innsatsen i arbeidsmarkedspolitikken må i større
grad rettes inn mot spesielle grupper som står langt utenfor arbeidslivet.
Disse medlemmer viser også til
behovet for økt innsats innenfor program for basiskompetanse i arbeidslivet
og voksenopplæringen som viktige virkemidler for å forhindre ledighet
og derved forebygge fattigdom.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter en utvidelse av støtteordningene
for mennesker med lav inntekt som trenger tannhelsetjenester, og
forslaget om bedret lavterskel botilbud i regi av Husbanken, samt
sterkere satsing på oppfølging og botrening i regi av kommuner og
frivillige organisasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti konstaterer at svært mange
av Norges fattige bor og lever i de større byene. Fattigdom er ekstra uverdig
når det rammer barn. Disse medlemmer støtter derfor
forslaget om å styrke tiltakene for barn og unge i større bysamfunn.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om flere
arbeidsmarkedstiltak, spesielt øremerket personer med nedsatt funksjonsevne.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om bedret
lavterskel botilbud i regi av Husbanken og sterkere satsing på oppfølging
og botrening i regi av kommuner og frivillige organisasjoner.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å styrke inkluderingstiltak i regi av frivillige organisasjoner
og kommuner.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å styrke tiltak for barn og unge i større bysamfunn.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om statlig
minstenorm for sosialhjelpssatser for å sikre like gode ytelser
over hele landet.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å sikre gode
rammevilkår for gjeldsrådgivning i regi av frivillige organisasjoner.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om styrking
av ordningen med fri rettshjelp.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å forskriftsfeste at barnetrygd og kontantstøtte holdes utenfor
utmålingen av sosialhjelp.»
«Stortinget ber regjeringen sikre at forskrift
for foreldrebetaling i barnehagen forsterkes ved å stille krav om
at forsørgere med inntekt under 2 G maksimalt skal betale 40 prosent
av gjeldende maksimalsats, samt at betaling for SFO-plass ikke kan
overstige 40 prosent av samme beløp for samme gruppe.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om fritak
for egenandeler for helsetjenester for personer i husholdninger
med samlet inntekt under 2 G.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om fritak
for egenandeler ved tannhelsetjenester for langtids sosialhjelpsmottakere,
personer i kvalifiseringsprogram og personer i kommunale tiltak.»
Komiteen viser for
øvrig til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Representantforslag
2 S (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Abid Q. Raja og Trine
Skei Grande om en tiltakspakke for å begrense og bekjempe fattigdom
blant barn, jf. Innst. 177 S (2009–2010).
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om flere
arbeidsmarkedstiltak, spesielt øremerket personer med nedsatt funksjonsevne.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om bedret
lavterskel botilbud i regi av Husbanken og sterkere satsing på oppfølging
og botrening i regi av kommuner og frivillige organisasjoner.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å styrke inkluderingstiltak i regi av frivillige organisasjoner
og kommuner.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å styrke tiltak for barn og unge i større bysamfunn.
Forslag fra Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om statlig
minstenorm for sosialhjelpssatser for å sikre like gode ytelser
over hele landet.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen om å sikre gode rammevilkår
for gjeldsrådgivning i regi av frivillige organisasjoner.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om styrking
av ordningen med fri rettshjelp.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å forskriftsfeste at barnetrygd og kontantstøtte holdes utenfor
utmålingen av sosialhjelp.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen sikre at forskrift
for foreldrebetaling i barnehagen forsterkes ved å stille krav om
at forsørgere med inntekt under 2 G maksimalt skal betale 40 prosent
av gjeldende maksimalsats, samt at betaling for SFO-plass ikke kan
overstige 40 prosent av samme beløp for samme gruppe.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om fritak
for egenandeler for helsetjenester for personer i husholdninger
med samlet inntekt under 2 G.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om fritak
for egenandeler ved tannhelsetjenester for langtids sosialhjelpsmottakere,
personer i kvalifiseringsprogram og personer i kommunale tiltak.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:20 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad, Laila Dåvøy,
Rigmor Andersen Eide og Knut Arild Hareide om en nasjonal dugnad mot
fattigdom i Norge – vedlegges protokollen.
Jeg viser til ovennevnte representantforslag,
som er oversendt fra Arbeids- og sosialkomiteen i brev av 19. november
2009. Komiteen ber om min vurdering av forslaget. Representantforslaget
inneholder elleve konkrete forslag. Jeg velger å besvare forslagene
etter en tilsvarende inndeling. Da forslagene gjelder tiltak på
flere departementers områder, gis dette svaret i samråd med berørte
departementer.
Innledningsvis vil jeg understreke at jeg er
enig med forslagsstillerne i at målrettede tiltak mot fattigdom
er både nødvendig og hensiktsmessig, og jeg viser her til Regjeringens
handlingsplan mot fattigdom og oppfølgingen av denne i statsbudsjettet
for 2010. Regjeringen vektlegger samtidig et bredt forebyggende
perspektiv i innsatsen mot fattigdom, bl.a. gjennom å styrke barnehage
og skole og å føre en politikk som gir alle muligheter for å delta
i arbeidslivet samt å videreutvikle velferdsordningene som omfatter alle.
Fordelingsutvalget, som har utredet årsaker
til økonomiske forskjeller, har kommet med forslag til tiltak innenfor
et bredt spekter av politikkområder (NOU 2009:10). Utvalget legger
vekt på tiltak som bidrar til å forhindre at økonomiske forskjeller
forsterker seg over tid, herunder at fattigdom går i arv. Regjeringen
vil i Revidert nasjonalbudsjett 2010 trekke opp langsiktige føringer
for Regjeringens arbeid med fordelingsspørsmål og presentere en
bred strategi for å forebygge og bekjempe fattigdom. Strategiene vil
bli supplert med tiltak i statsbudsjettet for 2011 og følges opp
i de årlige budsjettene i denne stortingsperioden.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en
statlig minstenorm for sosialhjelpssatser for å sikre like gode
ytelser over hele landet.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å forskriftsfeste at barnetrygd og kontantstøtte holdes utenfor
utmålingen av sosialhjelp.
Arbeidsdepartementet vil følge opp departementets
første evaluering av de statlige veiledende retningslinjene for
utmåling av økonomisk stønad (sosialhjelp). Telemarksforskning-Bø
og Statistisk sentralbyrå har bistått departementet med undersøkelser
av retningslinjenes innvirkning på de kommunale stønadssatsene og
forholdet mellom kommunale satser og faktiske utbetalinger. Departementet
vil også vurdere Fordelingsutvalgets innstilling i denne sammenheng,
før det konkluderes med hensyn til eventuelle endringer i gjeldende
retningslinjer.
Stortinget ber Regjeringen sikre at forskrift
for foreldrebetaling i barnehagen forsterkes ved å stille krav om
at forsørgere med inntekt under 2G maksimalt skal betale 40 prosent
av gjeldende maksimalsats, samt at betaling for SFO-plass ikke kan
overstige 40 prosent av samme beløp for samme gruppe.
I henhold til forskrift om foreldrebetaling
i barnehager skal alle kommuner ha ordninger som kan tilby barnefamilier
med lavest betalingsevne en reduksjon i eller fritak for foreldrebetaling
i barnehage. Det er opp til den enkelte kommune å finne egnede løsninger.
Statistisk sentralbyrås foreldrebetalingsundersøkelse fra januar
2009 viser at 24 pst. av kommunene har inntektsgradert foreldrebetaling
i barnehage. Inntektsgradert betaling er vanligst i folkerike kommuner,
og om lag halvparten av alle barnehagebarn bor i kommuner med inntektsgradering.
En del kommuner har flere rabatt- og fritaksordninger. Undersøkelsen
viser bl.a. at 75 pst. av kommunene tilbyr friplass etter særskilt behandling,
gjennom sosialtjenesten, barnevernsnemnd eller skolekontor.
En ulempe med statlig pålagt inntektsgradering er
at kommuner som i dag har gode moderasjons- og fritaksordninger
kan tilpasse seg det statlige nivået. Dette kan for eksempel føre
til at barnefamilier som har friplass i dag vil kunne komme dårligere
ut. Maksimalprisen er en universell ordning, som gjelder alle barnefamilier. Universelle
ordninger, i motsetning til særskilte ordninger, når ut til alle,
også de utsatte gruppene. Når det er fastsatt at kommunene selv
skal finne egnede løsninger for hvordan de med lavest betalingsevne
kan nås, bør dette ses i lys av at det ikke er gitt at et system
med inntektsgradert betaling i alle tilfeller vil være den mest
hensiktsmessige måten å utforme en slik løsning på. Alle inntektsgrupper
har for øvrig hatt en reell nedgang i foreldrebetalingen etter innføringen av
maksimalpris i barnehage. Familier med brutto årsinntekt på 250
000 kroner har hatt en reell nedgang i foreldrebetalingen på 980
kroner per måned siden 2003.
Ved inntektsgradering vil foreldre kunne oppleve
at fordelen ved å betale lite for en barnehageplass forsvinner dersom
de øker inntekten og dermed krysser en gitt inntektsgrense. Slik inntektsprøving
kan derfor gi høye marginale skattesatser. Dette vil igjen redusere
de økonomiske gevinstene av å arbeide, noe som i praksis særlig
vil gjelde for kvinner.
I sin politiske plattform (2009–2013) har Regjeringen
varslet at den skal vurdere tiltak for å begrense foreldrebetalingen
i SFO. Kunnskapsdepartementet vil utrede dette nærmere. Et eventuelt
tiltak i den forbindelse kan være å innføre inntektsgradert foreldrebetaling. Kunnskapsdepartementet
vil komme tilbake til dette på et senere tidspunkt.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om flere
arbeidsmarkedstiltak, spesielt øremerket personer med nedsatt funksjonsevne.
Personer med nedsatt funksjonsevne er personer som
selv oppfatter at de har en funksjonshemming – definert som fysiske
eller psykiske helseproblemer av mer varig karakter som kan medføre
begrensninger i det daglige liv. Innenfor arbeidsmarkedspolitikken
brukes også betegnelsen personer med nedsatt arbeidsevne. Dette er
personer som er registrert i Arbeids- og velferdsetaten og har vært
gjennom en behovs- og arbeidsevnevurdering. Personer med nedsatt funksjonsevne
vil delvis overlappe gruppen personer med nedsatt arbeidsevne, men
gruppene vil ikke være sammenfallende. Personer med nedsatt arbeidsevne
er for Regjeringen en høyt prioritert gruppe av arbeidssøkere som
det er viktig å inkludere i arbeidslivet. Arbeidsdepartementet omtaler
derfor denne gruppen spesielt i forbindelse med prioriterings- og
styringssignaler som gis i de årlige budsjettproposisjonene og i
tildelingsbrevet til Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Arbeidsevnevurdering er et viktig redskap ved vurdering
av hvilke tiltak og tjenester som er aktuelle for den enkelte arbeidssøker.
Personer med nedsatt arbeidsevne har tilgang til alle former for
arbeidsmarkedstiltak både i og utenfor skjermede virksomheter. Som
en del av oppfølgingen av St.meld. nr. 9 (2006–2007) Arbeid, velferd
og inkludering er det dessuten etablert nye tiltak og forsøk innrettet
særlig mot personer med nedsatt arbeidsevne. Det er bl.a. kommet
på plass et tilbud om arbeidsrettet rehabilitering, og det er blitt
igangsatt et forsøk med tidsubestemt lønnstilskudd. Målet er å legge
til rette for deltakelse i arbeidslivet for personer som ellers
lett ville bli uførepensjonert. Fra 1. februar 2010 styrkes oppfølgingen
av brukerne og brukernes rettigheter ytterligere ved at brukerne
får rett til å få vurdert behovet for arbeidsevnevurdering, i forbindelse
med at arbeidsavklaringspenger trer i kraft 1. mars.
Regjeringen øker tallet på tiltaksplasser i
2010. Bevilgningen gir rom for 78 200 tiltaksplasser i 1. halvår
og det er lagt til grunn at om lag tre av fire plasser vil bli benyttet
overfor personer med nedsatt arbeidsevne. Forsøket med tidsubestemt lønnstilskudd
styrkes med inntil 1 000 nye tiltaksplasser i 2010.
Andre tiltak som er spesielt viktige for personer med
nedsatt funksjonsevne er opplæring og utdanning av lengre varighet
og oppfølging i forbindelse med overgang fra utdanning til arbeid. For
personer med klare funksjonshemminger er det også utviklet mange
tiltak innenfor skjermede virksomheter, bl.a. finnes det et tilbud
om varig tilrettelagt arbeid. Disse tiltakene gir arbeid til personer
som er innvilget uførepensjon. Det vil nå bli igangsatt et offentlig
utredningsarbeid for å se nærmere på hele tjenestetilbudet innenfor
de skjermede virksomhetene hvor bl.a. funksjonshemmedes interesseorganisasjoner
vil delta i utvalget.
Arbeids- og velferdsetaten administrerer også
en rekke stønadsordninger som bidrar til å øke mulighetene for at
personer med nedsatt funksjonsevne kan delta i arbeidslivet. Et
eget utvalg gjennomgår om innretningen av ordningene samlet sett
i tilstrekkelig grad bidrar til et inkluderende arbeidsliv for denne
gruppen. Departementet har også besluttet å igangsette et arbeid med
ny sysselsettingsstrategi for personer med nedsatt funksjonsevne
med sikte på å innrette innsatsen bedre.
Den arbeidsmarkedspolitiske innsatsen må også ses
i sammenheng med at personer med nedsatt funksjonsevne ivaretas
på ulike måter i Regjeringens politikk, bl.a. gjennom ny diskriminerings-
og tilgjengelighetslov og handlingsplan for universell utforming
og økt tilgjengelighet (2009–2013).
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om fritak
for egenandeler for helsetjenester for personer i husholdninger
med samlet inntekt under 2 G.
Regjeringen har som målsetting å skjerme utsatte
grupper i forhold til egenbetaling for helsetjenester. Egenandelsopplegget
vurderes hvert år som en del av prosessen med utarbeidelse av statsbudsjettet.
På bakgrunn av forslag i 2010-budsjettet er aldersgrensen økt fra 12
til 16 år for fritak for egenandeler for helsetjenester under tak
1-ordningen.
Et eventuelt fritak for egenandeler for personer
i husholdninger med inntekt under 2 G vil for det første være krevende
å iverksette. Det forutsettes dokumentasjon på at brukerne tilhører
husholdning med inntekt under 2 G for å få fritak og dette må være
mulig å kontrollere. Det forutsettes også at relevant datamateriale
er tilgjengelig for kontroll. Å knytte skjermingsordninger til husholdningenes
inntekt er prinsipielt annerledes enn dagens skjermingsordninger
fordi de er knyttet til den enkelte bruker. Eksisterende skjermingsordninger
er bl.a. knyttet til størrelsen på utgifter til helsetjenester for
den enkelte. I tillegg er det skjerming på grunnlag av den enkeltes
alder og personlig inntekt (blåresept). Nåværende skjermingsordninger
følger brukeren og er ikke avhengig av husholdningen brukeren lever
i.
Regjeringen vil vurdere det samlede egenandelsopplegget
også i forbindelse med statsbudsjettet for 2011.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om fritak
for egenandeler ved tannhelsetjenester for langtids sosialhjelpsmottakere,
personer i kvalifiseringsprogram og personer i kommunale tiltak.
St.meld. nr. 35 (2006–2007) Tilgjenglighet,
kompetanse og sosial utjevning – Framtidas tannhelsetjenester belyser
hovedprinsippene som Regjeringen mener bør ligge til grunn for framtidas
offentlige engasjement i form av rettigheter til offentlig finansierte
tannhelsetjenester. Sosial utjevning er hovedhensynet bak Regjeringens forslag
til nye personer eller grupper som bør ha rettigheter. Det foreslås
å tilgodese dem som er mest trengende av sykdomsmessige og økonomiske
årsaker. Personer med svært lav inntekt og personer med store utgifter
til tannbehandling er omtalt i denne forbindelse.
Av Regjeringens politiske plattform (2009–2013)
går det fram at Regjeringen vil følge opp St.meld. nr. 35 (2006–2007),
og gradvis utvide den offentlige finansieringen av tannbehandling til
å gjelde flere grupper. Regjeringen har også som mål at det offentlige
gradvis skal ta et større ansvar på tannhelsefeltet, og vil utrede
ulike modeller med sikte på at det etableres et tak på for hvor
mye den enkelte selv skal dekke av utgifter til nødvendig tannbehandling.
I den sammenheng vil de gruppene forslagsstillerne nevner bli vurdert.
Dette vil Regjeringen komme tilbake til i budsjettsammenheng.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om bedret
lavterskel botilbud i regi av Husbanken og sterkere satsing på oppfølging
og botrening i regi av kommuner og frivillige organisasjoner.
Husbanken er statens koordinator på det boligsosiale
arbeidet. Husbanken forvalter virkemidler som bostøtte, tilskudd
og lån. I tillegg bidrar Husbanken med rådgivning og kompetanseoverføring
til kommuner og andre aktører.
Arbeidet med å forebygge og bekjempe bostedsløshet
skal ha prioritet innenfor Husbankens boligsosiale arbeid i 2010.
Målet for arbeidet er at:
Ungdom i overgangen
fra barnevernstiltak og andre vanskeligstilte ungdommer får hjelp
til å skaffe seg boliger med nødvendig oppfølging.
Ingen skal oppholde seg mer enn tre måneder
i midlertidig løsning.
Personer som løslates fra fengselsopphold
eller utskrives fra institusjon har egnet botilbud.
Bostedsløse tilbys egnede midlertidige
botilbud som skal ses i sammenheng med mer langsiktige boligløsninger.
Arbeids- og velferdsdirektoratet forvalter et
tilskudd til oppfølgingstjenester i bolig. Formålet med denne ordningen
er å styrke og utvikle de ordinære tjenestene i kommunene slik at
de bedre kan ivareta bostedsløses og rusmiddelavhengiges behov for
oppfølging i bolig. Arbeids- og velferdsdirektoratet har også, i
samarbeid med Fylkesmennene og Husbanken, igangsatt forsøksprosjekter
i de fire store byene, samt i enkelte andre kommuner med utfordringer
knyttet til bruk av midlertidige botilbud. Formålet med forsøket
er å utvikle metoder for oppfølging av personer som oppholder seg
i midlertidig botilbud, slik at disse kan få tilbud om varig bolig. Tilskuddsmidlene
til disse to formålene videreføres i et nytt tilskudd til boligsosialt
arbeid i statsbudsjettet for 2010.
I følge tall fra KOSTRA har antall opphold i midlertidig
bolig blitt redusert i perioden 2005–2008. Det har også vært en
nedgang når det gjelder hvor mange som har oppholdt seg mer enn
tre måneder i midlertidig botilbud i samme tidsperiode. Dette viser
at det boligsosiale arbeidet som har blitt utført har vært målrettet,
men at det fortsatt gjenstår mye arbeid før målet er nådd.
Husbankens langsiktige strategi er å samarbeide tett
med kommuner som har store boligsosiale utfordringer. Intensjonen
er å stimulere kommunene til å utvikle et helhetlig, lokalt forankret
boligsosialt arbeid, og gjennomføre en helhetlig og lokalt tilpasset
politikk for de mest vanskeligstilte på boligmarkedet, inkludert
de som har behov for lavterskeltilbud.
I arbeidet med å forebygge og bekjempe bostedsløshet
har frivillige organisasjoner og brukerorganisasjoner hatt en stor
rolle. Dette gjelder både som tjenesteytere og som faglige bidragsytere. Det
er et sterkt ønske fra Regjeringens side at dette vil fortsette.
Stortinget ber Regjeringen om å sikre gode rammevilkår
for gjeldsrådgivning i regi av frivillige organisasjoner.
Generelt kan jeg opplyse om at i henhold til
lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen § 17
har alle rett på opplysning, råd og veiledning som kan løse eller
forebygge sosiale problemer. Alle kommuner skal ha et tilfredsstillende
tilbud om råd og veiledning til personer med økonomiske problemer.
Tilbudet om økonomisk rådgivning inngår som en obligatorisk tjeneste
i NAV-kontorene. Mange kommuner har egne gjeldsrådgivere.
Siden 2004 har Sosial- og helsedirektoratet
og senere Arbeids- og velferdsdirektoratet, i nært samarbeid med
Fylkesmennene og et bredt nettverk av samarbeidspartnere, bl.a.
Namsfogden i Oslo og Gjeldsoffer-Alliansen, arbeidet systematisk
med å legge til rette for utviklingen av økonomisk rådgivning i
kommunene. Det er iverksatt en rekke tiltak for å bedre kvalitet,
kompetanse og tilgjengelighet til tjenesten. Blant tiltakene er
kurs- og opplæringstiltak, nasjonale konferanser, utarbeidelse av
en veileder og tilskudd til interkommunale prosjekter. Det er høsten
2009 etablert en landsdekkende økonomirådstelefon som driftes av
arbeids- og velferdsforvaltningen. Telefonen skal gjøre økonomisk
rådgivning lettere tilgjengelig og bidra til at personer med betalingsproblemer
kommer raskere i gang med å finne en løsning.
Jeg mener at det er viktig å ha et godt offentlig tilbud
om økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning som er tilgjengelig
for alle og som er gratis. Dette er spesielt viktig for personer
som befinner seg i en vanskelig økonomisk situasjon på grunn av
gjeldsproblemer.
Jeg kan opplyse om at Gjeldsoffer-Alliansen
i 2009 mottok tilskudd både fra Barne- og likestillingsdepartementet
og fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Arbeids- og velferdsdirektoratet
økte i 2009 driftstilskuddet til Foreningen Fattignorge med 200 000
kroner, bl.a. begrunnet i foreningens arbeid med oppfølging av personer med
gjeldsproblemer.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om styrking
av ordningen med fri rettshjelp.
St.meld. nr. 26 (2008–2009) Om offentleg rettshjelp
ble fremmet av Regjeringen 17. april 2009. I meldingen drøftes en
rekke tiltak som vil forbedre den offentlige rettshjelpsordningen. Flere
av tiltakene vil ha virkning særlig for de som er vanskeligst stilt.
Dette gjelder bl.a. en utviding av rettshjelpsordningen til også
å omfatte gjeldsproblematikk, og en endring av den økonomiske behovsprøvingen
fra utelukkende å se hen til rettshjelpsmottakerens inntekt og formue, som
i dag, til også å ta utgiftene i betraktning. Det er grunn til å
tro at enkelte av dem som i dag faller utenfor rettshjelpsordningen
på grunn av for høy inntekt ikke har råd til å betale for rettshjelpen
selv, fordi deres faste, nødvendige utgifter er store.
Meldingen drøfter også en ordning der alle,
uavhengig av inntekt, kan få inntil én times gratis juridisk bistand
hos advokat eller privat rettshjelper. Med få begrensninger skal
tilbudet gjelde alle typer saker. Hensikten er å tilby bistand i
enkle juridiske spørsmål, finne en løsning på problemet og eventuelt
å henvise til andre rådgivnings- eller konfliktløsingstilbud for
ytterligere bistand. Erfaring fra liknende tiltak viser at svært
mange juridiske problemer kan løses under en slik konsultasjon.
Det er i statsbudsjettet for 2010 bevilget 5 mill. kroner til igangsetting av
pilotprosjekt med etablering av førstelinjetjeneste i ett fylke.
I tillegg er det satt av midler til oppstart i ytterligere ett fylke.
Prosjektet vil danne grunnlag for videre utvikling av ordningen.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å styrke inkluderingstiltak i regi av frivillige organisasjoner
og kommuner.
Jeg viser her til at det som et ledd i bl.a.
Regjeringens handlingsplan mot fattigdom og handlingsplan for integrering
og inkludering av innvandrerbefolkningen er iverksatt en rekke tiltak
for å bekjempe fattigdom og fremme inkludering av utsatte grupper,
både i regi av frivillige organisasjoner og kommuner. Regjeringen iverksetter
nye tiltak og styrkinger i statsbudsjettet for 2010.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å styrke tiltak for barn og unge i større bysamfunn.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
forvalter tilskuddsordningen Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Tilskuddsordningen omfatter 23 bykommuner og syv prioriterte bydeler
i Oslo i 2010. Ordningen er todelt; en satsing er rettet mot ungdom
(ungdomstiltak) og en særskilt satsing er rettet mot barn, unge
og familier som er berørt av fattigdomsproblemer (fattigdomstiltak).
Innsatsen mot fattigdom innenfor tilskuddsordningen ble styrket
med 10 mill. kroner i statsbudsjettet for 2007 til totalt 31,5 mill.
kroner. Den delen av ordningen som er rettet mot fattigdomstiltak
har blitt videreført på samme nivå i 2008 og 2009, og Regjeringen
tar høyde for å videreføre den på samme nivå også i 2010.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 9. mars 2010
Robert Eriksson |
Torbjørn Røe Isaksen |
leder |
ordfører |