I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen om å forsterke innsatsen
mot frafall i skolen, basert på blant annet følgende momenter:
1. Flere spesialpedagoger:
Mer spesialpedagogisk kompetanse bør lokaliseres på den enkelte skole
og sterkere oppfølging av den enkelte elev de første skoleårene,
og det må settes av midler til dette.
2. Flere og bedre rådgivere: Både den sosialpedagogiske
rådgivningen og utdannings- og yrkesrådgivningen må styrkes. Det
må settes inn økt fokus på overgangen mellom grunnskole og videregående
skole. Alle skoler skal kunne tilby utdannings- og yrkesveiledning
gjennom et rådgiverteam bestående av en lærer, en ekstern rådgiver,
gjerne fra næringslivet, og dersom elevene ønsker det; en foresatt.
Egen rådgiverutdanning må innføres på masternivå.
3. Lærerkompetanse: Den viktigste faktoren
for elevenes læring er lærernes kompetanse, og det er mindre sjanse
for frafall dersom elevene får gode faglige ferdigheter fra grunnskolen
og god oppfølging fra kompetente og trygge lærere. Lærerutdanningen
må derfor utvides til fem år. Det må også gjennomføres en systematisk
etter- og videreutdanningsreform, som gjør at alle lærere i alle
fag – ikke bare noen lærere i enkelte fag – får fornyet sin kompetanse
ved jamne mellomrom.
4. Yrkesfagreform: Undervisningen på de
yrkesfaglige linjene må legges om slik at den blir mindre teoritung
og mer praktisk, fleksibel og elevtilpasset. Det første året må
være praktisk rettet. De mer teoritunge fagene må fases inn senere,
når elevenes motivasjon er mer til stede.
5. Mindre byråkrati i skolen: Lærerne må
slippe å bruke så mye tid på skjema og rapporter som i dag, slik
at de kan bruke mer tid på direkte elevkontakt og følge opp samarbeid
mellom skole og hjem. Det er viktig at lærerne får være lærere,
og at elevers behov for andre typer hjelp og veiledning blir ivaretatt
på en god og profesjonell måte.
6. Andre yrkesgrupper: Det sosialfaglige
miljøet på skolene må styrkes ved å trekke andre yrkesgrupper inn
i skolen, for eksempel helse- og omsorgsarbeidere. Disse skal bistå
og arbeide i team sammen med lærerne. Det er også viktig å forbedre
koordineringen mellom barnevern, helsetjeneste og skole rundt den
enkelte elev, og det må settes av midler til dette.
7. Praktiske fag: Man må sikre økt praksisretting i
undervisningen, og forslagsstillerne vil gjeninnføre praktiske tilvalgsfag
i 8.–10. klassetrinn. Skolene må få større frihet til å fokusere
på den enkelte elevs egenskaper og behov, framfor pålagt antall
timer teoretisk undervisning.
8. Utplassering: Ordningen med utplassering
i yrkeslivet må forenkles slik at elever med behov for alternativ
opplæring kan få det.
9. Åpenhet og kartlegging: En god kartlegging
av den enkelte elevs ferdigheter og kunnskapsnivå de første skoleårene
er nødvendig for at hver enkelt elev skal få relevant oppfølging.
Det er viktig med åpenhet om skolens tilstand og resultat på nasjonale
prøver og andre evalueringer, ikke bare for elever og foreldre,
men også for offentligheten.
10. Fremmedspråk: Et andre obligatorisk fremmedspråk
må innføres fra mellomtrinnet, både av kunnskaps- og integreringshensyn.»
Komiteen viser til
at dette representantforslaget, blir behandlet i Innst. 192 S (2009–2010)
om St.meld. nr. 44 (2008–2009) Utdanningslinja.
Komiteen viser til innstillingen
om denne stortingsmeldingen.
Komiteens medlem fra Venstre har
merket seg at kunnskapsministeren i brev til komiteen datert 28. januar
2010 stadfester at representantforslaget inneholder «flere interessante
innspill til det videre arbeidet». Dette medlem vil fremholde
viktigheten av at man fra regjeringens side inviterer til en åpen
og konstruktiv prosess – en politisk dugnad – i forbindelse med
frafallsutfordringen.
Dette medlem viser i denne forbindelse
til behandlingen av St.meld. nr. 44 (2008–2009), jf. Innst. 192
S (2009–2010). I nevnte innstilling fremmes forslaget slik det er
beskrevet i Dokument 8:4 S (2009–2010).
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:4 S (2009–2010) – representantforslag
fra Abid Q. Raja og Trine Skei Grande om forsterket innsats mot
frafall i skolen – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 18. mars 2010
Marianne Aasen |
Truls Wickholm |
leder |
ordfører |