Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
89 S (2009–2010) der Stortinget blir bedt om å samtykke til at Nærings-
og handelsdepartementet i generalforsamling kan stemme for at styret
i SAS AB gis fullmakt til å ta opp et konvertibelt obligasjonslån
på inntil 2 mrd. SEK. Stortinget bes også om å gi sin fullmakt til
at statens eierandel i SAS AB kan reduseres med inntil 2 prosentpoeng
i forbindelse med en eventuell framtidig konvertering av lånet.
Komiteen viser i denne sammenheng
også til Prop. 79 S (2009–2010), der Stortinget blir bedt om å gi
sitt samtykke til at staten på visse vilkår skal delta proratarisk
i en egenkapitalutvidelse av aksjer i selskapet for 5 mrd. SEK. Komiteen viser
til at ett av vilkårene i forbindelse med emisjonen er at selskapet
skal få på plass en langsiktig refinansiering av obligasjonslån
på til sammen om lag 2 mrd. SEK som forfaller inneværende år. Komiteen er
kjent med at eierne av et konvertibelt obligasjonslån har en rettighet til
å konvertere lånet til egenkapital dersom visse vilkår blir oppfylt,
og at en slik konvertering dermed kan bidra til å utvanne eksisterende
aksjonærers aksjeposter.
Komiteen merker seg at SAS har
en svak kredittvurdering, noe som i dagens kredittmarked bidrar
til at det er stramme vilkår for lånefinansiering, og at det derfor
kan være en fordel for selskapet å ha den fleksibilitet som ligger
i ulike låneinstrumenter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at Regjeringen vurderer et slikt konvertibelt lån som et viktig
element i å sikre en samlet refinansiering, noe som er en forutsetning
for statlig deltakelse i egenkapitalutvidelsen.
På denne bakgrunn gir flertallet sin
tilslutning til at staten på SAS ABs generalforsamling kan stemme
for å gi styret en fullmakt til å ta opp et konvertibelt obligasjonslån
på 2 mrd. SEK. Flertallet legger til grunn at også
danske og svenske myndigheter stemmer for fullmakten til å etablere
et konvertibelt lån, som en forutsetning for at den norske stat
skal gi sin tilslutning.
Komiteen støtter regjeringens
forslag om at statens eierandel i SAS med utgangspunkt i dagens
andel på 14,3 pst., kan reduseres til 12,3 pst. ved en eventuell
framtidig konvertering av obligasjonslånet til aksjekapital i selskapet. Komiteen har
merket seg at et konvertibelt lån normalt har en løpetid på 5 år,
og at en reduksjon av statens eierandel som følge av en eventuell konvertering
derfor trolig vil komme først i 2015.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet har stemt imot tidligere kapitalutvidelser
i SAS og samtidig fremmet forslag om å gi regjeringen en fullmakt
til salg av eierposten i SAS AB.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser også til behandlingen av Prop. 79 S (2009–2010)
der disse medlemmer går imot ytterligere bruk av skattebetalernes penger
i form av kapitalutvidelse i SAS AB. Disse medlemmer mener
det ikke er noen grunn til at staten skal være eier i et flyselskap
og mener at staten helt eller delvis bør avvikle sitt eierskap i
SAS AB.
Disse medlemmer deler altså ikke
regjeringens bekymring for redusert statlig eierandel. En løsning
med et konvertibelt obligasjonslån slik det foreslås i Prop. 89
S (2009–2010), med mulighet for redusert statlig eierandel, er derfor et
forslag disse medlemmer kan støtte, med sikte på
å gi selskapet mulighet til å komme på fote.
Disse medlemmer viser til at
denne proposisjonen om å gjøre refinansieringen av obligasjonslånet
konvertibelt, ble fremmet bare 3 uker etter at regjeringen fremmet
Prop. 79 S (2009–2010) om emisjonen i SAS hvor slik refinansiering
var en forutsetning. Disse medlemmer mener at fullmakten
til å refinansiere med konvertible obligasjoner og dermed foreta
en potensiell fremtidig utvanning av eierskapet, burde vært gjort
på det tidspunktet. At det ikke ble gjort, viser etter disse
medlemmers oppfatning at eierskapsutøvelsen i departementet
har hatt for lite fokus på den svake situasjonen selskapet var i
og som var velkjent gjennom selskapets dårlige kreditt-rating. Disse
medlemmer vil også peke på at regjeringen i Prop. 79 S (2009–2010)
selv skriver på side 9 at «det er Regjeringens fastsatte politikk
å opprettholde statens eierandel i SAS AB», mens man 3 uker senere
ber om Stortingets aksept til eventuelt å redusere det samme eierskap. Disse
medlemmer mener også dette er et klart vitnesbyrd om eierskapsutøvelse
uten tilstrekkelig kontroll og kontakt med den løpende situasjon
i selskapet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget gir regjeringen fullmakt til helt
eller delvis å avvikle eierskapet i SAS AB ved salg eller ved å
inngå i kommersielle, industrielle omorganiseringer.»