Nærings- og handelsdepartementet fremmet 19. februar
2010 Prop. 79 S (2009–2010) SAS AB – statens deltagelse i kapitalforhøyelse.
I proposisjonen ble det foreslått at staten på visse vilkår skal
delta proratarisk i en egenkapitalutvidelse av aksjer i selskapet
for 5 mrd. SEK. Ett av vilkårene er at selskapet får på plass en langsiktig
refinansiering av obligasjonslån på om lag 2 mrd. SEK som forfaller
i april og september inneværende år. Konvertible obligasjoner er
ett av flere instrumenter som kan brukes for å oppnå langsiktig
finansiering. Styret i SAS AB har besluttet å be generalforsamlingen
i april om fullmakt til å kunne benytte dette instrumentet i sin
refinansiering ved ta opp et konvertibelt obligasjonslån på inntil
2 mrd. SEK.
Eierne av et konvertibelt obligasjonslån har
i motsetning til eierne av et vanlig obligasjonslån en rettighet,
men ikke en plikt, til å konvertere lånet til egenkapital dersom
visse vilkår blir oppfylt. En konvertering vil medføre en utvanning av
aksjepostene til eksisterende aksjonærer på konverteringstidspunktet.
For å kunne stemme for et forslag om å etablere et konvertibelt
lån må departementet innhente fullmakt fra Stortinget til å redusere
statens eierandel i SAS AB i forbindelse med en eventuell konvertering.
Et konvertibelt lån har normalt en løpetid på
5 år, slik at en reduksjon av statens eierandel som følge av en
eventuell konvertering av et slikt lån tatt opp i 2010, trolig først
vil komme i 2015.
Det legges i proposisjonen frem forslag om at Nærings-
og handelsdepartementet gis fullmakt til å stemme for forslaget
om å gi styret fullmakt til å ta opp et konvertibelt obligasjonslån
på inntil 2 mrd. SEK.
SAS har en svak kredittvurdering, noe som i dagens
kredittmarked bidrar til at det er stramme vilkår for lånefinansiering.
Departementet vurderer at et konvertibelt obligasjonslån kan være et
viktig element i å sikre en samlet refinansiering, som er en forutsetning
for statlig deltakelse i egenkapitalutvidelsen, til akseptable kostnader og
løpetider.
En konsekvens for eksisterende aksjonærer ved bruk
av konvertible obligasjoner er at noe av oppsiden ved en god utvikling
i aksjekursen vil tilfalle obligasjonseierne dersom lånet konverteres
til egenkapital. På den andre siden vil en slik konvertering styrke
selskapets egenkapital og balanse. I tillegg utvides eierbasen,
noe som innebærer en bredere risikodeling. Dersom obligasjonen ikke
konverteres kan dette anses som et helt vanlig obligasjonslån, men
til en lavere rente og gunstigere løpetid. Den samlede størrelsen
på mulig refinansiering vil også kunne påvirkes positivt. Den verdidelingen
og utvanningseffekten som potensielt oppstår ved en konvertering, må
vurderes mot en sikrere og billigere finansiering, herunder gunstigere
løpetid. Slik situasjonen er nå, er det regjeringens vurdering at denne
løsningen ivaretar selskapets og statens interesser på en god måte.
De vurderinger departementets rådgiver har gjort,
tyder på at avkastningen på statens investering gjennom en emisjon
i svært begrenset grad vil bli påvirket ved et slikt konvertibelt
lån. Konklusjonen om at det kan oppnås en markedsmessig avkastning
ved en deltagelse i egenkapitalutvidelsen, selv med mer forsiktige forutsetninger
enn det selskapet legger til grunn, står ved lag.
Departementet legger til grunn at utvanningen av
statens aksjer ikke skal overstige 2 prosentpoeng og at lånets størrelse
vil måtte tilpasses dette. Det forutsettes fortsatt at finansieringen
av eksisterende obligasjonslån er på plass før staten tegner seg
for sin proratariske andel aksjer i forbindelse med egenkapitalutvidelsen.
Departementet legger til grunn at den svenske og den danske stat
også vil stemme for forslaget, som en forutsetning for at den norske
stat skal gi sin tilslutning.
Det får ingen direkte økonomiske konsekvenser for
staten om SAS etablerer et konvertibelt obligasjonslån på inntil
2 mrd. SEK.
Ved en eventuell konvertering av lånet i 2015
er det forutsatt at statens eierandel i SAS AB vil kunne reduseres
med inntil 2 prosentpoeng gitt at staten, som i dag, har en eierandel
på 14,3 pst. i forkant av konverteringen. Utvidelsen av antall aksjer
innebærer at inntjeningen må fordeles på flere aksjer, slik at aksjekursen
må forventes å bli noe lavere enn uten en konvertering. Utvidelsen
av aksjekapitalen styrker på den andre siden selskapets soliditet,
og gir et mer solid finansielt grunnlag for selskapets videre utvikling.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
89 S (2009–2010) der Stortinget blir bedt om å samtykke til at Nærings-
og handelsdepartementet i generalforsamling kan stemme for at styret
i SAS AB gis fullmakt til å ta opp et konvertibelt obligasjonslån
på inntil 2 mrd. SEK. Stortinget bes også om å gi sin fullmakt til
at statens eierandel i SAS AB kan reduseres med inntil 2 prosentpoeng
i forbindelse med en eventuell framtidig konvertering av lånet.
Komiteen viser i denne sammenheng
også til Prop. 79 S (2009–2010), der Stortinget blir bedt om å gi
sitt samtykke til at staten på visse vilkår skal delta proratarisk
i en egenkapitalutvidelse av aksjer i selskapet for 5 mrd. SEK. Komiteen viser
til at ett av vilkårene i forbindelse med emisjonen er at selskapet
skal få på plass en langsiktig refinansiering av obligasjonslån
på til sammen om lag 2 mrd. SEK som forfaller inneværende år. Komiteen er
kjent med at eierne av et konvertibelt obligasjonslån har en rettighet til
å konvertere lånet til egenkapital dersom visse vilkår blir oppfylt,
og at en slik konvertering dermed kan bidra til å utvanne eksisterende
aksjonærers aksjeposter.
Komiteen merker seg at SAS har
en svak kredittvurdering, noe som i dagens kredittmarked bidrar
til at det er stramme vilkår for lånefinansiering, og at det derfor
kan være en fordel for selskapet å ha den fleksibilitet som ligger
i ulike låneinstrumenter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at Regjeringen vurderer et slikt konvertibelt lån som et viktig
element i å sikre en samlet refinansiering, noe som er en forutsetning
for statlig deltakelse i egenkapitalutvidelsen.
På denne bakgrunn gir flertallet sin
tilslutning til at staten på SAS ABs generalforsamling kan stemme
for å gi styret en fullmakt til å ta opp et konvertibelt obligasjonslån
på 2 mrd. SEK. Flertallet legger til grunn at også
danske og svenske myndigheter stemmer for fullmakten til å etablere
et konvertibelt lån, som en forutsetning for at den norske stat
skal gi sin tilslutning.
Komiteen støtter regjeringens
forslag om at statens eierandel i SAS med utgangspunkt i dagens
andel på 14,3 pst., kan reduseres til 12,3 pst. ved en eventuell
framtidig konvertering av obligasjonslånet til aksjekapital i selskapet. Komiteen har
merket seg at et konvertibelt lån normalt har en løpetid på 5 år,
og at en reduksjon av statens eierandel som følge av en eventuell konvertering
derfor trolig vil komme først i 2015.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet har stemt imot tidligere kapitalutvidelser
i SAS og samtidig fremmet forslag om å gi regjeringen en fullmakt
til salg av eierposten i SAS AB.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser også til behandlingen av Prop. 79 S (2009–2010)
der disse medlemmer går imot ytterligere bruk av skattebetalernes penger
i form av kapitalutvidelse i SAS AB. Disse medlemmer mener
det ikke er noen grunn til at staten skal være eier i et flyselskap
og mener at staten helt eller delvis bør avvikle sitt eierskap i
SAS AB.
Disse medlemmer deler altså ikke
regjeringens bekymring for redusert statlig eierandel. En løsning
med et konvertibelt obligasjonslån slik det foreslås i Prop. 89
S (2009–2010), med mulighet for redusert statlig eierandel, er derfor et
forslag disse medlemmer kan støtte, med sikte på
å gi selskapet mulighet til å komme på fote.
Disse medlemmer viser til at
denne proposisjonen om å gjøre refinansieringen av obligasjonslånet
konvertibelt, ble fremmet bare 3 uker etter at regjeringen fremmet
Prop. 79 S (2009–2010) om emisjonen i SAS hvor slik refinansiering
var en forutsetning. Disse medlemmer mener at fullmakten
til å refinansiere med konvertible obligasjoner og dermed foreta
en potensiell fremtidig utvanning av eierskapet, burde vært gjort
på det tidspunktet. At det ikke ble gjort, viser etter disse
medlemmers oppfatning at eierskapsutøvelsen i departementet
har hatt for lite fokus på den svake situasjonen selskapet var i
og som var velkjent gjennom selskapets dårlige kreditt-rating. Disse
medlemmer vil også peke på at regjeringen i Prop. 79 S (2009–2010)
selv skriver på side 9 at «det er Regjeringens fastsatte politikk
å opprettholde statens eierandel i SAS AB», mens man 3 uker senere
ber om Stortingets aksept til eventuelt å redusere det samme eierskap. Disse
medlemmer mener også dette er et klart vitnesbyrd om eierskapsutøvelse
uten tilstrekkelig kontroll og kontakt med den løpende situasjon
i selskapet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget gir regjeringen fullmakt til helt
eller delvis å avvikle eierskapet i SAS AB ved salg eller ved å
inngå i kommersielle, industrielle omorganiseringer.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget gir regjeringen fullmakt til helt
eller delvis å avvikle eierskapet i SAS AB ved salg eller ved å
inngå i kommersielle, industrielle omorganiseringer.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet
på SAS ABs generalforsamling kan stemme for en fullmakt til styret
til å ta opp et konvertibelt obligasjonslån på inntil 2 mrd. SEK.
II
Stortinget samtykker i at statens eierandel
i SAS kan reduseres til 12,3 pst. ved en eventuell fremtidig konvertering
av obligasjonslånet til aksjekapital i selskapet.
Oslo, i næringskomiteen, den 23. mars 2010
Terje Aasland |
leder og ordfører |