Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 12. mars 2010

Representantforslag 8:61 S (2009-2010) om etablering av et regelråd

Representantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden fremmer i representantforslag nr. 8:61 S (2009-2010) forslag om etablering av et regelråd.

Forslagsstillerne vil at det skal være enkelt å starte, drive og eie næringsvirksomhet i Norge, ved å skape et mer effektivt regelverk som minsker bedriftenes administrative byrder. Forslagsstillerne viser i denne sammenheng til kartleggingen av administrative byrder som ut fra sin definisjon av slike byrder kommer frem til at norsk næringsliv bruker 54 mrd. kroner på rapportering som følge av norske regler og skjemabelastning.

”Kartleggings- og forenklingsprosjektet 2006-2009” ble avsluttet i februar og resultatene lagt ut på Nærings- og handelsdepartementets hjemmeside. Nærings- og handelsdepartementet har til vurdering hvordan dette arbeidet skal videreføres. Som jeg signaliserte på NHOs årskonferanse, syns jeg det å fastsette et tallfestet mål for forenklingsarbeidet virker fornuftig. Vi arbeider nå med forutsetningene for å kunne fastsette et konkret mål som kan føre til reelle forenklinger for norsk næringsliv.

For bedre å ta hensyn til de minste bedriftene ble det i forbindelse med fremleggelsen av handlingsplanen ”Tid til nyskaping og produksjon” i 2008 besluttet at det i alle utredninger av nytt regelverk skal vurderes om regelverket kan differensieres mellom SMB og store bedrifter.

Forslagsstillerne viser også til pressemelding fra 16. juni 2009 hvor det ble varslet at det skal settes ned et utvalg som skal se nærmere på hvordan forenklinger i det norske lovverket kan gjennomføres.

Det er ulike problemstillinger og saksområder som angår lovgivningen for små og mellomstore bedrifter. Dette er et arbeid regjeringen er godt i gang med. Vi er i ferd med å konkretisere hvilke problemstillinger som allerede er utredet så godt at de kan håndteres raskt i departementene. Andre problemstillinger er mer komplekse og vil måtte være gjenstand for behandling i et offentlig utvalg.

Forslagsstillerne peker på at Sverige har etablert et uavhengig organ, Regelrådet, som bistår forvaltningen i arbeidet med regelforenkling for næringslivet. Forslagsstillerne mener Norge også har behov for en uavhengig instans som kan kontrollere effekten av nye regler og endringer i eksisterende regler før de trer i kraft.

Vi er kjent med at flere land, deriblant Sverige, har etablert uavhengige organer som gir råd til myndighetene om endringer av eksisterende regelverk og innføring av nytt regelverk. Vi følger erfaringene fra Sverige og andre land som har innført tilsvarende ordninger nøye. Vi trenger et godt og enkelt regelverk som ivaretar viktige samfunnshensyn samtidig som det ikke gir unødvendige belastninger for næringslivet. Utarbeidelse av konsekvensanalyser i henhold til utredningsinstruksen er et viktig middel for å sikre dette. Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har et overordnet ansvar for utredningsinstruksen, samtidig som de enkelte fagdepartement har ansvar for å etterleve instruksen på egne fagområder. Nærings- og handelsdepartementet har i tillegg kontinuerlig oppmerksomhet mot at utredningsinstruksen følges godt nok med hensyn til konsekvenser for næringslivet.

Jeg ser det på denne bakgrunn ikke som hensiktsmessig å etablere et ”regelråd” etter modell fra Sverige.