Representantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
fremmer i representantforslag nr. 8:61 S (2009-2010) forslag om
etablering av et regelråd.
Forslagsstillerne vil at det skal være enkelt
å starte, drive og eie næringsvirksomhet i Norge, ved å skape et
mer effektivt regelverk som minsker bedriftenes administrative byrder. Forslagsstillerne
viser i denne sammenheng til kartleggingen av administrative byrder
som ut fra sin definisjon av slike byrder kommer frem til at norsk
næringsliv bruker 54 mrd. kroner på rapportering som følge av norske
regler og skjemabelastning.
”Kartleggings- og forenklingsprosjektet 2006-2009”
ble avsluttet i februar og resultatene lagt ut på Nærings- og handelsdepartementets
hjemmeside. Nærings- og handelsdepartementet har til vurdering hvordan
dette arbeidet skal videreføres. Som jeg signaliserte på NHOs årskonferanse,
syns jeg det å fastsette et tallfestet mål for forenklingsarbeidet
virker fornuftig. Vi arbeider nå med forutsetningene for å kunne fastsette
et konkret mål som kan føre til reelle forenklinger for norsk næringsliv.
For bedre å ta hensyn til de minste bedriftene
ble det i forbindelse med fremleggelsen av handlingsplanen ”Tid
til nyskaping og produksjon” i 2008 besluttet at det i alle utredninger
av nytt regelverk skal vurderes om regelverket kan differensieres
mellom SMB og store bedrifter.
Forslagsstillerne viser også til pressemelding
fra 16. juni 2009 hvor det ble varslet at det skal settes ned et
utvalg som skal se nærmere på hvordan forenklinger i det norske
lovverket kan gjennomføres.
Det er ulike problemstillinger og saksområder som
angår lovgivningen for små og mellomstore bedrifter. Dette er et
arbeid regjeringen er godt i gang med. Vi er i ferd med å konkretisere
hvilke problemstillinger som allerede er utredet så godt at de kan
håndteres raskt i departementene. Andre problemstillinger er mer
komplekse og vil måtte være gjenstand for behandling i et offentlig
utvalg.
Forslagsstillerne peker på at Sverige har etablert et
uavhengig organ, Regelrådet, som bistår forvaltningen i arbeidet
med regelforenkling for næringslivet. Forslagsstillerne mener Norge også
har behov for en uavhengig instans som kan kontrollere effekten
av nye regler og endringer i eksisterende regler før de trer i kraft.
Vi er kjent med at flere land, deriblant Sverige, har
etablert uavhengige organer som gir råd til myndighetene om endringer
av eksisterende regelverk og innføring av nytt regelverk. Vi følger
erfaringene fra Sverige og andre land som har innført tilsvarende
ordninger nøye. Vi trenger et godt og enkelt regelverk som ivaretar
viktige samfunnshensyn samtidig som det ikke gir unødvendige belastninger
for næringslivet. Utarbeidelse av konsekvensanalyser i henhold til utredningsinstruksen
er et viktig middel for å sikre dette. Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet har et overordnet ansvar for utredningsinstruksen,
samtidig som de enkelte fagdepartement har ansvar for å etterleve
instruksen på egne fagområder. Nærings- og handelsdepartementet
har i tillegg kontinuerlig oppmerksomhet mot at utredningsinstruksen følges
godt nok med hensyn til konsekvenser for næringslivet.
Jeg ser det på denne bakgrunn ikke som hensiktsmessig
å etablere et ”regelråd” etter modell fra Sverige.