Forslagsstillerne vil at det skal være enkelt
å starte, drive og eie næringsvirksomhet i Norge. Målet må være
å minske de administrative kostnadene, som har oppstått på grunn
av regler og skjemavelde, med minst 25 pst. innen 2012. Målet må
også være å skape en merkbar og målbar forandring til det bedre
i bedriftenes hverdag.
Sverige etablerte i 2009 «Regelrådet» for å
bistå forvaltningen i arbeidet med regelforenkling for næringslivet.
Regelrådets oppgave er å etterprøve konsekvenser av nye regler og
endringer i eksisterende regler. Regelrådet skal jobbe fram til
31. desember 2010, og målet er å kutte bedriftenes administrative
kostnader med 25 pst. innen utgangen av 2010. Allerede ett år etter opprettelsen
av Regelrådet kan svenskene se en betydelig bedring.
Det svenske regelrådet er et uavhengig rådgivende
organ, underlagt det svenske næringsdepartementet. Regelrådet har
et eget sekretariat og består av representanter/styre med grunnleggende
kunnskap om reglers effekter og belastning på næringsliv og bedrifter.
Forslagsstillerne mener at Norge bør etablere et tilsvarende råd.
Vi har behov for en uavhengig instans som kan kontrollere effekten
av nye regler og endringer i eksisterende regler før de trer i kraft.
Forslagsstillerne viser videre til at daværende næringsminister
Sylvia Brustad den 16. juni 2009 sendte ut en pressemelding hvor
det ble lovet at det skulle settes ned et utvalg som skulle se nærmere
på hvordan forenklinger i det norske lovverket kan gjennomføres.
Ifølge pressemeldingen ville Næringsdepartementet komme tilbake
til mandat og sammensetning for et slikt utvalg. Etter 237 dager
har det skjedd absolutt ingenting med lovnaden fra daværende næringsminister
Sylvia Brustad. Etter forslagsstillernes syn er det nå avgjørende
at det blir fortgang i arbeidet med forenkling overfor næringslivet.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen snarest etablere
et eget 'regelråd' etter modell av tilsvarende organ i Sverige.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om etablering av et eget regelråd. I forslaget vises det til at
norsk næringsliv bruker 54 mrd. kroner på rapportering som følge av
norske regler og skjemabelastning, og at regelforenkling i vid
forstand er å finne enkle, kostnadseffektive og enhetlige regler
som skaper gode rammevilkår for næringslivet. Det vises til at Sverige
etablerte det såkalte «Regelrådet» i 2009 for å bistå forvaltningen
i arbeidet med regelforenkling for næringslivet. Regelrådets oppgave
er å etterprøve konsekvenser av nye regler og endringer i eksisterende
regler. Regelrådet skal jobbe frem til 31. desember 2010, og målet
er å kutte bedriftenes administrative kostnader med 25 pst. innen
utgangen av 2010. Allerede ett år etter opprettelsen av Regelrådet
kan svenskene se en betydelig bedring. Komiteen viser
til vedlagte brev av 12. mars 2010 fra nærings- og handelsminister
Trond Giske, hvor det fremgår at statsråden ikke ser det hensiktsmessig
å etablere et «regelråd» etter modell fra Sverige.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til handlingsplanen «Tid til nyskaping og produksjon», som regjeringa
la fram i august 2008. Planen inneholder over 120 tiltak for å redusere
bedriftenes administrative kostnader. For å ta bedre hensyn til
de minste bedriftene ble det i handlingsplanen bl.a. lagt vekt på
at ved alle utredninger av nytt regelverk skal det vurderes om regelverket
kan differensieres mellom SMB og store bedrifter.
Flertallet har merket seg at
etter at den rød-grønne regjeringen tok over i 2005 og fram til
i dag har belastningen ved skjemainnrapportering blitt redusert
med over 1 100 årsverk, og at nye målinger fra 2009 viser at ressursbruken
er redusert med netto 288 mill. kroner målt i 2006-kroner i perioden.
Flertallet viser til at regjeringa
jobber videre med å redusere bedriftenes administrative ressursbruk,
og viser til de prosesser som nå er på gang i Nærings- og handelsdepartementet
med å sikre at vi har et godt og enkelt regelverk som ivaretar viktige
samfunnshensyn samtidig som det ikke gir unødvendige belastinger
for næringslivet. På denne bakgrunn støtter flertallet statsråden
som ikke ser det som hensiktsmessig å etablere et eget «regelråd»
etter modell fra Sverige.
Flertallet tilrår at forslaget
ikke vedtas.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at rapporteringskrav
og et omfattende næringsregelverk er tyngende for næringslivet og
er spesielt en utfordring for små og mellomstore bedrifter. Disse
medlemmer mener at det straks må gjennomføres regelverksforenklinger
og reduksjon i skjemamengden for næringsdrift da omfattende offentlige
pålegg rammer verdiskapningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet har fremmet flere forslag om forenklingstiltak
for næringsdrift, herunder Dokument nr. 8:83 (2005–2006) om å opprette
et samarbeidsprogram for å redusere skjemabelastningen for næringslivet
og offentlig sektor samt Dokument 8:15 S (2009–2010) om forenklinger
i rapportering, skjemaer og regelverk for næringslivet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre 24. oktober 2008 fremmet forslag i Stortinget om reduksjon
av bedriftenes administrative kostnader, jf. Dokument nr. 8:7 (2008–2009).
Høyre tok her opp erfaringene fra Sverige, og Høyre mente at Norge
raskt burde innføre det vi har omtalt som et forenklingsråd.
Disse medlemmer er svært forundret
over at regjeringspartiene ikke har nye grep å komme med i det sårt
tiltrengte forenklingsarbeidet, men bare viser til handlingsplanen
«Tid til nyskaping og produksjon», som regjeringa la fram i august 2008.
Allerede da denne planen ble offentliggjort i 2008, ble den av næringslivet
selv omtalt som lite ambisiøs. Regjeringens pressemelding fra 2010
viser at næringslivet dessverre fikk rett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er dypt skuffet, men ikke
overrasket, over at regjeringen Stoltenberg ikke ønsker innført
et slikt organ som kunne bidratt til forenkling for norsk næringsliv.
Regjeringen, med sine fire næringsministre i rekken, har de siste
fire år i store ordelag skrytt over eget forenklingsarbeid. Fasiten
kom i en pressemelding fra Nærings- og handelsdepartementet 5. februar
2010, hvor det fremgikk at kostnadsnivået var «stabilt». Disse medlemmer registrerer
at departementet med en snedig formulering søker å dekke over at denne
regjeringen ikke har lyktes i å redusere skjemaveldet. Dette er
alvorlig, all den tid norsk næringsliv bruker 54 mrd. kroner årlig
på det såkalte skjemaveldet. Disse medlemmer er sterkt
kritiske til at regjeringen, med nærings- og handelsminister Trond
Giske i spissen, ikke vil høste av de gode erfaringene fra Sverige.
I det svenske regelrådets årsrapport heter det at:
«Regelrådet har sett altfor mange eksempler på dunkle
og ufullstendige lovforslag og at regelgiverne har undervurdert
den belastning som nye oppgavekrav forårsaker næringslivet. … Vår magefølelse
er imidlertid at de forslagene vi fikk til uttalelse mot slutten
av 2009, holder høyere kvalitet enn de vi fikk mot begynnelsen av
året.»
Disse medlemmer mener dette viser
at det nytter, og at det ikke er grunn til å tro at det ikke også
ville gi gode resultater i Norge.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest etablere
et eget 'regelråd' etter modell av tilsvarende organ i Sverige.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti:
«Stortinget ber regjeringen snarest etablere
et eget 'regelråd' etter modell av tilsvarende organ i Sverige.»
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:61 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om etablering av et eget regelråd – vedtas ikke.
Representantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
fremmer i representantforslag nr. 8:61 S (2009-2010) forslag om
etablering av et regelråd.
Forslagsstillerne vil at det skal være enkelt
å starte, drive og eie næringsvirksomhet i Norge, ved å skape et
mer effektivt regelverk som minsker bedriftenes administrative byrder. Forslagsstillerne
viser i denne sammenheng til kartleggingen av administrative byrder
som ut fra sin definisjon av slike byrder kommer frem til at norsk
næringsliv bruker 54 mrd. kroner på rapportering som følge av norske
regler og skjemabelastning.
”Kartleggings- og forenklingsprosjektet 2006-2009”
ble avsluttet i februar og resultatene lagt ut på Nærings- og handelsdepartementets
hjemmeside. Nærings- og handelsdepartementet har til vurdering hvordan
dette arbeidet skal videreføres. Som jeg signaliserte på NHOs årskonferanse,
syns jeg det å fastsette et tallfestet mål for forenklingsarbeidet
virker fornuftig. Vi arbeider nå med forutsetningene for å kunne fastsette
et konkret mål som kan føre til reelle forenklinger for norsk næringsliv.
For bedre å ta hensyn til de minste bedriftene
ble det i forbindelse med fremleggelsen av handlingsplanen ”Tid
til nyskaping og produksjon” i 2008 besluttet at det i alle utredninger
av nytt regelverk skal vurderes om regelverket kan differensieres
mellom SMB og store bedrifter.
Forslagsstillerne viser også til pressemelding
fra 16. juni 2009 hvor det ble varslet at det skal settes ned et
utvalg som skal se nærmere på hvordan forenklinger i det norske
lovverket kan gjennomføres.
Det er ulike problemstillinger og saksområder som
angår lovgivningen for små og mellomstore bedrifter. Dette er et
arbeid regjeringen er godt i gang med. Vi er i ferd med å konkretisere
hvilke problemstillinger som allerede er utredet så godt at de kan
håndteres raskt i departementene. Andre problemstillinger er mer
komplekse og vil måtte være gjenstand for behandling i et offentlig
utvalg.
Forslagsstillerne peker på at Sverige har etablert et
uavhengig organ, Regelrådet, som bistår forvaltningen i arbeidet
med regelforenkling for næringslivet. Forslagsstillerne mener Norge også
har behov for en uavhengig instans som kan kontrollere effekten
av nye regler og endringer i eksisterende regler før de trer i kraft.
Vi er kjent med at flere land, deriblant Sverige, har
etablert uavhengige organer som gir råd til myndighetene om endringer
av eksisterende regelverk og innføring av nytt regelverk. Vi følger
erfaringene fra Sverige og andre land som har innført tilsvarende
ordninger nøye. Vi trenger et godt og enkelt regelverk som ivaretar
viktige samfunnshensyn samtidig som det ikke gir unødvendige belastninger
for næringslivet. Utarbeidelse av konsekvensanalyser i henhold til utredningsinstruksen
er et viktig middel for å sikre dette. Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet har et overordnet ansvar for utredningsinstruksen,
samtidig som de enkelte fagdepartement har ansvar for å etterleve
instruksen på egne fagområder. Nærings- og handelsdepartementet
har i tillegg kontinuerlig oppmerksomhet mot at utredningsinstruksen følges
godt nok med hensyn til konsekvenser for næringslivet.
Jeg ser det på denne bakgrunn ikke som hensiktsmessig
å etablere et ”regelråd” etter modell fra Sverige.
Oslo, i næringskomiteen, den 29. april 2010
Terje Aasland |
Elisabeth Røbekk Nørve |
leder |
ordfører |