Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth,
Tove Karoline Knutsen, Sonja Mandt og Wenche Olsen, frå Framstegspartiet,
Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, frå Høgre,
leiaren Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, frå Sosialistisk
Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, og frå Senterpartiet, Kjersti Toppe,
vil vise til at eit breitt fleirtal i Stortinget i Innst. S. nr.
167 (2006–2007) – jf. St.prp. nr. 44 (2006–2007) – ga si tilslutning
til regjeringa si avgjerd om å slå saman Helse Sør og Helse Øst.
Den nye helseregionen fekk eit klart oppdrag om å få til ei betre
samordning og betre utnytting av ressursane, og at gevinsten skulle koma
helsevesenet i heile regionen og heile landet til gode.
Fleirtalet vil òg vise til St.prp.
nr. 1 (2003–2004) når det gjeld endeleg vedtak om byggestart for
Nye Ahus ved Akershus universitetssykehus. I planane for denne utbygginga var
det med ein føresetnad om at pasientane frå bydelane Grorud, Stovner
og Alna skulle få Ahus som sitt framtidige lokalsjukehus. Fleirtalet er
kjent med at innbyggarane i bydelane Stovner og Grorud vart flytta
over i 2004, og at pasientar frå Alna bydel vert flytta over i 2011. Innan
den tid skal ei ny avdeling med pasienthotell takast i bruk.
Komiteen vil understreka
at det skal gjennomførast ei evaluering av pasienttilbodet til innbyggarane
i bydelane Grorud og Stovner før den varsla overføringa i 2011 vert
realisert. Dette i samsvar med krav frå Oslo bystyre.
Komiteen registrerer at mange
er opptekne av at innbyggarane i dei bydelane som er berørt av overføring
av sjukehusfunksjonar frå Aker, må sikrast gode tilbod før pasientane
vert overført frå sjukehuset. Komiteen legg til grunn
at departementet ser til at Stortinget sine føresetnader for dei
endringane som no skjer, vert oppfylt. Innbyggarane skal vera trygge
på at det vert gitt eit godt og forsvarleg lokalsjukehustilbod både
ved Akershus universitetssykehus og ved dei tre lokalsjukehusa i
Oslo. Komiteen viser òg til at helse- og omsorgsministeren
har tatt initiativ til eit samarbeid for at deler av noverande
Aker sykehus kan utviklast til ein samarbeidsarena for livsstilsjukdomar,
kronisk sjuke, rehabilitering og andre helsetilbod i samband med
samhandlingsreforma. Ein føreset at alle partar ønskjer å gå inn
i eit slikt samarbeid. Komiteen viser òg til vedtaket
om å etablera rusakutt ved Aker sykehus og til moglegheitene for
at Oslo kommune vil kunne lokalisera ny storbylegevakt hit.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
rår til at forslaget vert lagd ved møteboka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er uhensiktsmessig å legge ned Aker sykehus
all den tid behovet for økt kapasitet i spesialisthelsetjenesten
er til stede. Det vises i denne sammenheng til økte ventetider,
ventelister og fortsatt utstrakt bruk av korridorpasienter ved norske
sykehus, herunder i Helse Sør-Øst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti finner det nødvendig å påpeke at
Akershus universitetssykehus (Ahus) ikke er ferdig utbygd, noe som
betyr, slik disse medlemmer ser det, at en nedleggelse
av Aker sykehus vil medføre en svekkelse av sykehustilbudet.
Disse medlemmer har videre registrert
uttalelser fra politikere som tilhører regjeringspartiene, knyttet
til at Aker sykehus ikke må anses å være et lokalsykehus, all den
tid sykehuset ligger i sentrale strøk. Disse medlemmer er
av den oppfatning at et lokalsykehus er et lokalsykehus uavhengig
om dette ligger i Sogn og Fjordane eller på Østlandet. En nedleggelse
av Aker sykehus vil derfor, slik disse medlemmer ser
det, være et klart brudd på tidligere lovnader fra regjeringen om
at ingen lokalsykehus skal legges ned.
Disse medlemmer viser videre
til rapporten «Kartlegging av bygningsmasse og medisinsk utstyr»
som er utarbeidet av Oslo universitetssykehus. Disse medlemmer stiller
seg undrende til at denne rapporten ble gjort kjent om lag 14 dager
etter at styrevedtak om nedleggelse av Aker sykehus ble fattet.
Rapporten sier blant annet følgende:
«I henhold til Multiconsults rapport innebærer dette
arealer med tilstandsgrad mellom 2 og 3, dvs. bygg som samlet karakteriseres
som utilfredsstillende eller dårlige. Ved Ullevål er andelen 58 %,
mens den ved Rikshospitalet og Aker er hhv. 1 % og 15 %.»
Disse medlemmer vil i denne sammenheng påpeke
at Aker sykehus ser ut til å ha en svært lav andel av bygningsmassen
i det som kalles «utilfredsstillende» tilstand. Videre ønsker disse
medlemmer å påpeke at Aker sykehus er et veldrevet og effektivt
sykehus.
Disse medlemmer har videre merket
seg de innspill som er kommet fra Fagforbundet knyttet til nedleggelse
av Aker sykehus. Disse medlemmer er enig i de bekymringer
som er kommunisert, og mener dette er innspill som ikke bør overses
av Stortinget.
Disse medlemmer mener utfordringene
i Ahus, Oslo universitetssykehus og Helse Sør-Øst er av en slik
karakter at det vil være uhensiktsmessig å legge ned Aker sykehus
på nåværende tidspunkt. Både kapasitetsutfordringer, omstillingsprosesser
og tidsperspektiv er av en slik art at disse medlemmer frykter
at pasientene vil bli skadelidende dersom en nedleggelse gjennomføres.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for videre
drift av Aker sykehus, slik at pasienttilbudet ikke svekkes, og
den kapasitet som eksisterer, blir benyttet frem til nødvendig kapasitet
er ferdig utbygd.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, vil vise til at det i St.prp. nr.
1 (2003–2004) ble foreslått et investeringstilskudd for å bygge
nytt Akershus universitetssykehus, Ahus, til erstatning for det daværende
sykehuset som var i en svært dårlig forfatning. Sykehuset ble dimensjonert
for å dekke lokal- og sentralsykehusfunksjoner for 340 000 mennesker.
Som dimensjoneringsgrunnlag ble sykehusforbruket for befolkningen i
Romerike og de tre bydelene den gang, 9, 10 og 11, i Oslo lagt til
grunn. Dette medlem viser til at endringene i opptaksområdet
for Aker universitetssykehus som følge av utbyggingen av Akershus
universitetssykehus, Ahus, innebar at Aker sykehus fikk tilført
lokalsykehusansvar for Follo. Disse endringene gir ikke grunnlag
for å hevde at Stortinget har gitt sin tilslutning til nedleggelse
av Aker sykehus.
Dette medlem mener det er avgjørende
at ikke behandlingstilbud legges ned før et nytt og bedre tilbud
er etablert.