Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av vårsesjonen
2010 fremme forslag om å tilpasse lov om motorferdsel i utmark slik
at kommunene får økt myndighet, innenfor nasjonale retningslinjer,
og der erfaringene fra forsøksprosjektet med økt lokalt selvstyre
legges til grunn.»
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Per Rune Henriksen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Kristin Sund, frå Framstegspartiet, Oskar Jarle Grimstad,
Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, frå Høgre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, frå Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, frå Senterpartiet, leiaren Erling Sande, og frå
Kristeleg Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til
at Miljøverndepartementet i 2007 gav Direktoratet for naturforvaltning
(DN) i oppdrag å assistere departementet i deira arbeid med ein
ny plattform for framtidig motorferdslepolitikk med målsetnad om
å redusera omfanget motorferdsle i utmark. DN sendte i juni 2007
ut høyringsframlegg til nytt regelverk med høyringsfrist i midten av
oktober same året. Departementet mottok vidare direktoratets tilråding
i saka den 10. mars 2008.
Komiteen har vidare merka seg
at denne tilrådinga, NIBR-rapportane 2006:15 og 2006:16 som omhandlar
same temaet, samt røynslene med forsøksordninga i dei åtte kommunane
og erfaringane frå dagens regelverk, har danna grunnlaget for regjeringa
sitt vidare arbeid med saka.
Komiteen viser òg til dei endringane
i motorferdsleforskrift av 15. mai 1988 nr. 356 som vart føreteke
i juni 2009. Endringane gjaldt moglegheita til næringskjøring i
utmark, gruppeturar med snøscooter samt kommunalt organiserte tiltak
for å redusere risikoen for elgpåkjørsler. Desse forskriftsendringane
innebar ein utvida tilgang til bruk av motorkøyretøy ved transport
av «materiell og utstyr» til utmarksnæring. I tillegg gav òg endringane
utvida tilgang til bruk av motorkøyretøy ved gruppeturar på snødekt
mark for mellom anna medlemer av pensjonistforeiningar samt menneske
med rørslehemning. Komiteen er samd i desse endringane.
Komiteen merkar seg òg at det
samstundes med handsaminga av desse forskriftsendringane vart bestemt
at det ikkje skal gjerast endringar i høve til reglane for bruk
av motorkøyretøy på snødekt mark i Nord-Troms og Finnmark samt at forsøksordninga
i dei åtte kommunane vart vidareført inntil vidare. Komiteen stiller
seg òg bak avgjerda om å starte eit prosjekt som tek sikte på å
stramme inn på bruken av motorkøyretøy på barmark i Finnmark.
Komiteen merkar seg vidare det
sterke engasjementet som er knytt til det framtidige regelverket
når det gjeld motorisert ferdsle i utmark mange plassar rundt omkring
i heile landet. Regelverket har vore til politisk handsaming og vurdering
i lang tid. Komiteen meiner difor det er viktig at
ei endeleg avklaring knytt til det framtidige lovverket raskt kjem
på plass, herunder spørsmålet om kommunane sin tilgang til å opprette
rekreasjonskøyring etter eigne trasear.
Komiteen viser elles til brev
frå statsråden datert 13. april 2010, som er lagt ved denne innstillinga.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til brev fra miljø- og utviklingsministeren
til energi- og miljøkomiteen, datert 5. mai 2009. I brevet skrev statsråden:
«Regjeringen arbeider med et forslag til en ny motorferdsellov
i utmark og vassdrag, men det vil ikke bli lagt fram en proposisjon
for Stortinget i inneværende sesjon. Regjeringen tar sikte på å
fremme en lovproposisjon i løpet av inneværende år.»
Disse medlemmer har registrert
at regjeringen ikke har fulgt opp løftet fra statsråden om å legge
frem en lovproposisjon om motorferdsel i utmark innen utgangen av
2009. Disse medlemmer er likevel glad for at regjeringen
ikke valgte å gå videre med en lovproposisjon basert på lovutkastet
fra Direktoratet for naturforvaltning fra mars 2008, til tross for
at dette lovforslaget var utarbeidet på oppdrag fra Miljøverndepartementet. Disse
medlemmer registrerer at det har skjedd et politisk linjeskifte i
regjeringen i disse spørsmålene.
Disse medlemmer viser til brev
fra miljø- og utviklingsministeren til energi- og miljøkomiteen,
datert 13. april 2010, der statsråden viser til den politiske plattformen
for regjeringen, og der det står at regjeringen vil fullføre gjennomgangen
av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag. Gjennomgangen vil gi
grunnlag for å vurdere hvorvidt det er ytterligere behov for endring
av regelverket knyttet til motorferdsel i utmark. Forsøksordningen
med alternativ forvaltning av motorferdsel i enkelte kommuner fortsetter
inntil videre.
Disse medlemmer viser til at
forsøksordningen med utvidet lokalt selvstyre i 8 utvalgte kommuner
ble iverksatt i 2000 og formelt avsluttet i 2005. Forsøksordningen
er grundig evaluert i de tre rapportene 90, 91 og 99 fra Norsk institutt for
naturforskning (NINA) 2005. I tillegg har Hattfjelldal kommune
laget en egen evalueringsrapport «Forsøk med ny forvaltningsordning for
motorferdsel i utmark».
Disse medlemmer har merket seg
at rapportene fra NINA kan vise til en rekke positive effekter av
prøveprosjekter. I mange av kommunene har det blitt mindre ulovlig
kjøring, mer taxi- og turistkjøring, mindre kjøring i de mest sårbare
områdene, bedre kommunal planlegging og sterkere indrejustis i scootermiljøene. De
kommunene som har vært med i prosjektet, har hatt anledning til
å etablere både turistløyper og rekreasjonsløyper, som har latt
både tilreisende og lokalbefolkningen komme seg ut i marka. Ikke
alle deltakerkommunene har etablert slike løyper, for eksempel har
Sirdal ikke etablert slik rekreasjonsløype. Fauske kommune er en
av kommunene som har etablert løype, den ligger i Sulitjelma. Ordningen
med rekreasjonsløyper har gjort at eldre og funksjonshemmede har
kunnet komme seg ut i naturen også vinterstid. Likeens har det ført
til at reiselivsbedriftene i kommunene har kunnet tilby sine gjester
naturopplevelser på snøscooter, slik alle svenske og finske reiselivsbedrifter
har mulighet til. Stor-Elvdal har etablert en rekreasjonsløype,
men den er bare for medlemmer av den lokale scooterklubben. Disse
medlemmer peker på at disse tre tilnærmingene til rekreasjonsløyper
viser at det er gjort lokale tilpasninger til beste for det lokale
miljøet, fritidstilbudet og næringslivet. Alle kommunene har til
felles at det bare er marginale deler av kommunene som har blitt
regulert med mulighet for snøscootertrafikk i medhold av regelverket
for prøveprosjektet og det lokale planverket.
Disse medlemmer mener derfor
at det synes unødvendig å ytterligere vurdere hvorvidt det er behov
for endring av regelverket knyttet til motorferdsel i utmark. Det
bør være tilstrekkelig dokumentasjon på de positive effektene av
økt lokalt selvstyre hva gjelder motorferdsel i utmark. Disse
medlemmer mener at det nå er på tide å vise handlekraft
gjennom å foreslå lovendringer i tråd med erfaringene fra forsøksprosjektet,
ikke å utsette dette spørsmålet ytterligere gjennom enda flere vurderinger,
5 år etter at forsøksprosjektet ble formelt avsluttet.
Disse medlemmer mener at det
er behov for en ny lov eller endringer i dagens lov, som er basert
på erfaringene fra forsøksprosjektet med blant annet større frihet
for den enkelte kommune når det gjelder regelverket for motorisert ferdsel. Disse
medlemmer støtter forskriftsendringene fra regjeringen,
men mener at disse ikke er tilstrekkelige.
Disse medlemmer viser blant annet
til at Fylkesmannen i Hedmark har varslet omgjøring av vedtak gjort
av Åsnes kommune – om å tillate Dæsbekken Villmarksenter å utvikle
en snøscooterled. Fylkesmannen begrunner varsel om omgjøring blant
annet i rundskriv T-1/96 pkt. 7.3.1, hvor det framgår at snøscootersafari og
lignende ikke kan tillates etter nasjonal forskrift § 5 første ledd
bokstav d. Disse medlemmer peker på at dette viser
at det er behov for en lovendring som åpner for at kommunene kan
tillate rekreasjonskjøring i egne traseer, slik det i dag kun er
adgang til i de 8 utvalgte forsøkskommunene.
Disse medlemmer peker på at det
har vært et betydelig utredningsarbeid de siste 10 årene rundt dette
spørsmålet, og at dette har vist at det er behov for en ny lov eller
større endringer i dagens lov om motorferdsel i utmark.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument 8:79 L (2009–2010), der disse medlemmer fremmer
ny lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Innst. S. nr. 283 (2008–2009) fra energi- og miljøkomiteen om
representantforslag fra stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad
Helleland, Jan Tore Sanner, Olemic Thommessen, Gunnar Gundersen,
Ivar Kristiansen og Elisabeth Aspaker om tilpasninger i lov om motorferdsel
i utmark som bidrar til å styrke det lokale selvstyret.
Disse medlemmer tar opp forslaget
i Dokument 8:72 S (2009–2010):
«Stortinget ber regjeringen i løpet av vårsesjonen
2010 fremme forslag om å tilpasse lov om motorferdsel i utmark slik
at kommunene får økt myndighet, innenfor nasjonale retningslinjer,
og der erfaringene fra forsøksprosjektet med økt lokalt selvstyre
legges til grunn.»
Forslag fra Høyre:
Stortinget ber regjeringen i løpet av vårsesjonen 2010
fremme forslag om å tilpasse lov om motorferdsel i utmark slik at
kommunene får økt myndighet, innenfor nasjonale retningslinjer,
og der erfaringene fra forsøksprosjektet med økt lokalt selvstyre
legges til grunn.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:72 S (2009–2010) – om motorferdsel
i utmark og endringer i loven som bidrar til å styrke det lokale
selvstyret – vert lagt ved protokollen.
Jeg viser til brev av 10.3.2010 fra energi-
og miljøkomiteen vedlagt representantforslag 72 S. Representantforslaget
gjelder forslag om å tilpasse lov om motorferdsel i utmark slik
at kommunene får økt myndighet, innenfor nasjonale retningslinjer,
og der erfaringer fra forsøksprosjektet med økt lokalt selvstyre
legges til grunn.
Miljøverndepartementet ga Direktoratet for naturforvaltning
i oppdrag i 2007 å bistå departementet i lovarbeidet i forbindelse
med å etablere en ny plattform for fremtidig motorferdselpolitikk
med en målsetting om å redusere omfanget av motorferdsel i utmark.
Den 26. juni 2007 sendte Direktoratet for naturforvaltning forslag
til nytt motorferdselregelverk på høring med høringsfrist 15. oktober
2007. Miljøverndepartementet mottok direktoratets tilråding i saken
10. mars 2008. Tilrådingen har sammen med rapporten Motorferdsel
og Samfunn (NIBR-rapportene 2006:15 og 2006:16), motorferdselforsøket
(som er en forsøksordning med alternativ forvaltning av motorferdsel
i åtte kommuner), og erfaringer fra dagens regelverk dannet underlagsmateriale
for regjeringens arbeid med å vurdere revisjon av motorferdselsregelverket.
Som ledd i dette arbeidet ble det i juni 2009
gjort endringer i forskrift 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av motorkjøretøyer
i utmark og på islagte vassdrag. Endringene gjelder adgang til næringskjøring
i utmark, adgang til gruppeturer med snøscooter og kommunalt organiserte
akuttiltak for å redusere påkjørselsrisiko for elg og annet hjortevilt
ved vei eller jernbane.
Forskriftsendringene innebærer utvidet adgang til
bruk av motorkjøretøy ved transport av ”materiell og utstyr” til
utmarksnæring. Som utmarksnæring regnes drift av utleiehytter, næringsmessig
høsting av naturgoder og turist- og reiselivsnæring, samt leting
og undersøkelse av mineralske ressurser.
Forskriftsendringene gir også utvidet adgang
til bruk av motorkjøretøy ved gruppeturer på snødekt mark for blant
andre medlemmer av pensjonistforeninger og forflytningshemmede.
Forskriftsendringene medfører i tillegg utvidet adgang
til bruk av motorkjøretøy ved akuttiltak organisert av kommunen
i faresituasjoner når hjortevilt trekker ned til vei og jernbane,
og dermed utgjør en kollisjonsrisiko.
Samtidig med behandlingen av forskriftsendringen
bestemte regjeringen at det ikke skal gjøres endringer i lov eller
forskrift om reglene for bruk av motorkjøretøy på snødekt mark i
Finnmark og Nord-Troms. Disse forblir derfor uendret.
Det skal heller ikke gjøres endringer i regelverket
for bruk av snøskuter mellom bilveg og hytte som ligger mer enn
2,5 kilometer fra brøytet bilveg. Det er fortsatt kommunene som
skal ha ansvaret for praktiseringen av denne bestemmelsen. Det betyr
at det fortsatt er anledning til å søke kommunen om å kjøre snøskuter
til egen hytte.
Videre er satt i gang et prosjekt for å stramme
inn på bruken av kjøretøy på bar mark i Finnmark. Dette prosjektet,
som hadde oppstart i januar 2010, skal munne ut i forslag til tiltak
for å redusere både bruken av og skadevirkningene av motorkjøretøy
på barmark.
Fylkesmennene, i samarbeid med Direktoratet for
naturforvaltning og Klima- og forurensningsdirektoratet, gjennomfører
systematiske undersøkelser av kommunene som myndighetsutøvere innenfor
miljøområdet. Et av temaene for undersøkelsen nå i 2010 er hvordan
kommunene utøver sin myndighet etter motorferdselloven. Undersøkelsen
skal være ferdig innen 31. mars i år.
I den politiske plattformen for flertallsregjeringen
står det at regjeringen vil fullføre gjennomgangen av lov om motorferdsel
i utmark og vassdrag. Gjennomgangen vil gi grunnlag for å vurdere
hvorvidt det er ytterligere behov for endring av regelverket knyttet
til motorferdsel i utmark. Forsøksordningen med alternativ forvaltning
av motorferdsel i enkelte kommuner fortsetter inntil videre.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 4. mai 2010
Erling Sande |
Torstein Rudihagen |
leder |
ordfører |