Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) ble etablert
i 1987, og NIS gir redere muligheten til å registrere sine skip
under et flagg med lange maritime tradisjoner og høy anseelse. Skip
som er regist
rert i NIS, seiler under norsk flagg og er undergitt
norsk jurisdiksjon. I NIS kan man registrere maskindrevne passasjerskip
og lasteskip, samt luftputefartøy, boreplattformer og andre flyttbare
innretninger. Registeret er åpent for alle typer eiere, og det er
ikke krav til etablering i Norge.
Skip registrert i NIS tillates ikke å føre last
eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute mellom
norsk og utenlandsk havn. Som norsk havn anses i denne sammenheng
også innretning for olje- og gassvirksomhet på norsk kontinentalsokkel.
På grunn av de såkalte fartsområdebegrensningene er det bare skip
registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) eller skip registrert
i utenlandske registre som kan operere i det området.
Forslagsstillerne er bekymret over at færre
skip seiler under norsk flagg, og at NIS-registeret ser ut til å
forvitre i det stille. Det er hevdet til fordel for fartsområdebegrensningene
at de er viktige for å sikre norske sjøfolk. Imidlertid kan ikke den
norske sjømannens rolle sikres gjennom regelverk knyttet til NIS,
dersom regelverket er slik innrettet at rederne unnlater å seile
under norsk flagg. Det er viktig, også for Norges status og gjennomslagskraft
som skipsfartsnasjon internasjonalt, at NIS er et stort og sterkt
register. Forslagsstillerne er av den oppfatning at det i første
rekke er fartsområdebegrensningen som er til hinder for flere registreringer
i NIS.
Forslagsstillerne mener at det på bakgrunn av ordningens
formål, å støtte den norske sjømann, også bør vurderes å la nettolønnsordningen
virke på skip i NIS-registeret. At NIS forblir et sterkt internasjonalt
register, er også en viktig forutsetning for at Norge fortsatt skal
kunne sette sitt preg på internasjonal skipsfartspolitikk og – lovgivning.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag der fremtidige
utfordringer og muligheter for NIS utredes, og med forslag som gjør
NIS mer attraktivt og konkurransedyktig, herunder oppheving av fartsområdebegrensningene.
I denne forbindelse utredes muligheten for å utvide nettolønnsordningen
til også å gjelde NIS-fartøy.»