Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) ble etablert
i 1987, og NIS gir redere muligheten til å registrere sine skip
under et flagg med lange maritime tradisjoner og høy anseelse. Skip
som er regist
rert i NIS, seiler under norsk flagg og er undergitt
norsk jurisdiksjon. I NIS kan man registrere maskindrevne passasjerskip
og lasteskip, samt luftputefartøy, boreplattformer og andre flyttbare
innretninger. Registeret er åpent for alle typer eiere, og det er
ikke krav til etablering i Norge.
Skip registrert i NIS tillates ikke å føre last
eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute mellom
norsk og utenlandsk havn. Som norsk havn anses i denne sammenheng
også innretning for olje- og gassvirksomhet på norsk kontinentalsokkel.
På grunn av de såkalte fartsområdebegrensningene er det bare skip
registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) eller skip registrert
i utenlandske registre som kan operere i det området.
Forslagsstillerne er bekymret over at færre
skip seiler under norsk flagg, og at NIS-registeret ser ut til å
forvitre i det stille. Det er hevdet til fordel for fartsområdebegrensningene
at de er viktige for å sikre norske sjøfolk. Imidlertid kan ikke den
norske sjømannens rolle sikres gjennom regelverk knyttet til NIS,
dersom regelverket er slik innrettet at rederne unnlater å seile
under norsk flagg. Det er viktig, også for Norges status og gjennomslagskraft
som skipsfartsnasjon internasjonalt, at NIS er et stort og sterkt
register. Forslagsstillerne er av den oppfatning at det i første
rekke er fartsområdebegrensningen som er til hinder for flere registreringer
i NIS.
Forslagsstillerne mener at det på bakgrunn av ordningens
formål, å støtte den norske sjømann, også bør vurderes å la nettolønnsordningen
virke på skip i NIS-registeret. At NIS forblir et sterkt internasjonalt
register, er også en viktig forutsetning for at Norge fortsatt skal
kunne sette sitt preg på internasjonal skipsfartspolitikk og – lovgivning.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag der fremtidige
utfordringer og muligheter for NIS utredes, og med forslag som gjør
NIS mer attraktivt og konkurransedyktig, herunder oppheving av fartsområdebegrensningene.
I denne forbindelse utredes muligheten for å utvide nettolønnsordningen
til også å gjelde NIS-fartøy.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til at
Norge er en stor skipsfartsnasjon og at den maritime næringen er
av stor betydning for norsk økonomi, samt viktig for mange lokalsamfunn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at næringen er i
internasjonal åpen konkurranse og at det er av sentral betydning
å gi næringen rammevilkår som er minst like gode som våre konkurrentland.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at næringen er i internasjonal åpen konkurranse, og det
er av sentral betydning å gi næringen rammevilkår som er like gode
som i våre konkurrentland. Flertallet har merket
seg at regjeringen satser på maritim sektor gjennom å utforme og
gjennomføre den maritime strategien «Stø Kurs» som ble lagt fram
i 2007, som gir konkurransedyktige rammevilkår for både rederier
og sjøfolk. Flertallet støtter visjonen som er at Norge
skal være en verdensledende maritim nasjon, og viser spesielt til
at det i strategien framgår at det skal legges til rette for at
de maritime næringer fortsatt skal velge Norge som vertsland.
Det har over tid vært et fall når
det gjelder antallet skip i norske registre, og komiteen viser
til at innretningen på de norske skipsregistrene kan være noe av
bakgrunnen for utviklingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er kjent med problemstillingene knyttet til fartsområdebegrensningen
for NIS-skip, og har merket seg at det er stor avstand mellom rederi- og
sjømannsorganisasjonene i dette spørsmålet. Flertallet har
merket seg at regjeringen også vurderer om det kan være annet regelverk
og administrative prosesser som har betydning for NIS-registerets
attraktivitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig at det
sørges for at norske registres innretning er tidsriktig og konkurransedyktig.
Det er viktig for hele den maritime næringens utviklingsmuligheter
i Norge at vi fortsatt er en konkurransedyktig flaggstat. Når skipsregistrene
skal være med på å sikre en målsetting om at Norge fortsatt skal
være en ledende maritim nasjon, må registrene ha rammebetingelser
som gjør dem til et attraktivt valg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er opptatt av at de norske skipsregistrene skal være konkurransedyktige,
og har merket seg at Nærings- og handelsdepartementet har igangsatt
arbeid med å utvikle en felles strategi for markedsføring og markedsprofilering
av det maritime Norge i utlandet, noe som blant annet er fulgt opp
i det såkalte omdømmeprosjektet og gjennom bevilgninger til markedsføring
av NIS. Dette arbeidet følges også opp i prosjektet «Norge som maritimt
vertsland», noe flertallet ser som svært bra. Flertallet ser
det som viktig at det kartlegges om det er regelverk og administrative prosedyrer
som kan være til hinder for bruk av norske skipsregistre, og har
merket seg at nærings- og handelsdepartementet i november 2009 ba
om innspill fra næringen, sjømannsorganisasjoner og klasseselskaper
om hva som er til hinder for valg av norsk flagg. Flertallet viser
til at statsråden i sitt brev til komiteen datert 12. mars 2010
viser til at det i denne forbindelse kom inn en rekke forslag, og
at departementet nå er i en prosess med å vurdere disse innspillene. Flertallet merker
seg også at Stortinget vil bli involvert i det videre arbeidet som
ledd i budsjettprosesser og dersom det blir aktuelt med lovendringer
i denne forbindelse.
Komiteen viser til
at den maritime klyngen er avhengig av at alle deler av næringen
fortsatt skal oppleve gunstige utviklingsmuligheter i Norge. Dette
innebærer for eksempel at det må være et skatteregime for norske
rederier som er på linje med våre konkurrentland.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen har gitt næringen langsiktige og konkurransedyktige
rammevilkår gjennom nettolønnsordningen, rederiskatteordningen og
en målrettet satsing på kompetanse, forskning og miljø. Flertallet viser
til at dette er fulgt opp med satsinger på de årlige statsbudsjettene. Flertallet foreslår
at forslaget avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
også til viktigheten av at norske sjøfolk får forutsigbare rammebetingelser,
som er like gode som våre naboland, gjennom en fullverdig nettolønnsordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at dersom norske registre
skal være konkurransedyktige, må det sørges for en helhetlig gjennomgang
av registerbetingelsene. Skipsfartsnæringen er global, og aktørene
tiltrekkes av de nasjonene som samlet sett har de beste betingelsene. Disse
medlemmer vil derfor understreke betydningen av at disse
er forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det for den maritime næringen er viktig at rederiene finner
det konkurransedyktig fortsatt å benytte norsk register. Samtidig
er det av stor betydning for næringens fremtid i Norge at konkurransedyktigheten for
norske sjøfolk styrkes. Disse medlemmer mener at
innføring av mer konkurransedyktige rammebetingelser for skipsregistrene
må gjøres i kombinasjon med en utvidelse av nettolønnsordningen
for sjøfolk og at denne samtidig gjøres forutsigbar.
På bakgrunn av dette fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede konkurransedyktige
rammebetingelser for de norske skipsregistrene i kombinasjon med
en utvidet nettolønnsordning.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyres forslag om å gjøre NIS mer attraktivt og konkurransedyktig
ble fremmet på bakgrunn av et ønske om å styrke den norske maritime næringen
og å videreutvikle vår stolte skipsfartshistorie. Å styrke næringen
er noe det er uttalt bred enighet om, og det må skje gjennom et
bredt spekter av virkemidler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil uttrykke dyp skuffelse
over at regjeringen, etter å ha tapt den såkalte rederiskattesaken
i Høyesterett, har valgt å foreslå en ny overgangsordning som påfører
næringen ny usikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har, i likhet med det statsråden
gir uttrykk for i brev av 12. mars 2010 til Stortinget, registrert
at det er uenighet om rederi- og sjømannsorganisasjonene i spørsmålet om
fartsområdebegrensningen for NIS-skip. Disse medlemmer forstår
at sjømannsorganisasjonene frykter at såkalt brain-drain kan bli resultatet
dersom rederiene i stor utstrekning flagger bort fra NOR. Disse
medlemmer viser til at denne utviklingen har skjedd i NOR
under den rød-grønne regjeringen, og at antall skip under norsk
flagg i NIS-registret de senere år også har blitt redusert.
Komiteens medlemmer fra Høyre registrerer
at den eksterne evaluering som statsråden viser til i sitt brev,
nå er fremlagt, jf. Rapport 2010-023 Evaluering av sysselsettingsordningene
for sjøfolk. Denne rapporten viser på den ene side at sysselsettingsordningene
trolig har hatt en positiv effekt på sysselsettingen av sjøfolk.
Uten sysselsettingsordninger er det grunn til å tro at vi hadde
hatt færre norske sjøfolk. Effekten med hensyn til sysselsetting
er sterkere jo mindre spesialisert stillingen er. Etter innføringen
av nettolønnsordningen har det vært en sterk økning i antall opplæringsstillinger
om bord på skipene og i rekrutteringen til maritime utdanninger.
Samtidig viser rapporten at gitt det maksimale anslaget på at om
lag 4 800 sjøfolk kan miste jobben om ordningene faller bort, er
sysselsettingsordningene samfunnsøkonomisk ulønnsomme når en vurderer
effektene over en lengre periode.
Disse medlemmer mener at vi som
sjøfartsnasjon ikke har råd til å se NIS-registeret forvitre. Samtidig
må vi ta på alvor at enkelte rederier i den seneste tid har redusert
antallet norske sjøfolk betydelig. Disse medlemmer vil
understreke at det er regjeringen Stoltenbergs ansvar å sørge for
både å styrke næringen og sikre arbeidsplassene, og mener regjeringen Stoltenberg
utviser passivitet når utfordringer i næringslivets mange sektorer
besvares med henvisninger til kommende og pågående utredninger og
vurderinger. Disse medlemmer mener at det for den
norske maritime klyngen er viktig med et sterkt NIS, og at dette
også har sammenheng med den såkalte nettolønnsordningen. Dette er
noe forslagsstillerne også understreket i sitt forslag.
Disse medlemmer oppfatter statsrådens svarbrev
til Stortinget dit hen at regjeringen både arbeider med spørsmålet
om fartsområdebegrensningene til NIS og med hvordan nettolønnsordningen
bør innrettes videre, og forstår derfor regjeringen slik at man
den er enig med Høyre i at dette er viktige spørsmål å få klarhet
i for næringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti foreslår på denne bakgrunn:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag der fremtidige
utfordringer og muligheter for NIS utredes, og med forslag som gjør
NIS mer attraktivt og konkurransedyktig, herunder oppheving av fartsområdebegrensningene.
I denne forbindelse utredes muligheten for å utvide nettolønnsordningen
til også å gjelde NIS-fartøy.»
Disse medlemmer vil understreke
at rammevilkårene for norsk skipsfart ikke må avvike vesentlig fra
tilsvarende rammevilkår for europeisk skipsfart. Disse medlemmer viser
til at skip registrert i NIS møter begrensninger som ikke utenlandske
skip har når det gjelder oppdrag i norske farvann. Disse
medlemmer mener disse begrensningene bør avvikles over tid.
Disse medlemmer viser til at
NIS-registrerte skip har tariffavtaler som sikrer sjøfolkene ryddige
lønns- og arbeidsvilkår og sosiale rettigheter. Samtidig gir en
stor norskkontrollert flåte Norge mulighet til å påvirke skipsfartspolitikken internasjonalt. Disse
medlemmer mener derfor det er svært uheldig både for sjøfolk
og rederier at vi ser en reduksjon i antall skip registrert i NIS.
Disse medlemmer viser til at
fartsområdebegrensningene oppgis av rederiene som den viktigste
årsaken til at de benytter seg av utenlandske flagg. Fartsområdebegrensningene innebærer
en diskriminering av norskregistrerte skip i forhold til utenlandske
skip. Disse medlemmer viser videre til at NIS er
det eneste skipsregisteret i verden som forbyr egne nasjonale skip
ferdsel i eget farvann. Disse medlemmer mener det
særlig er forbudet mot å føre last mellom norske havner samt forbudet
mot å gå med last eller passasjerer mellom havn i Norge og innretning
på norsk kontinentalsokkel, som er problematiske.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at en opphevelse av fartsområdebegrensningene
på begge disse områdene imidlertid må skje i kombinasjon med at
nettolønnsordningen utvides til også å gjelde NIS-registrerte fartøy.
Dette medlem vil i første omgang
åpne for at skip i NIS får mulighet til å ta oppdrag til og fra installasjoner
på norsk sokkel. Basert på erfaringene ved en slik åpning, der virkninger
i arbeidsmarkedet blir vurdert nøye, kan man så vurdere en videre
avvikling av fartsområdebegrensningene også for skip som fører last
mellom norske havner. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennom forskriftsendring
sørge for at skip i NIS har mulighet til å ta oppdrag til og fra
installasjoner på norsk sokkel.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
utvidelse av nettolønnsordningen til også å gjelde NIS-registrerte
fartøy.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utrede konkurransedyktige
rammebetingelser for de norske skipsregistrene i kombinasjon med
en utvidet nettolønnsordning.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag der fremtidige
utfordringer og muligheter for NIS utredes, og med forslag som gjør
NIS mer attraktivt og konkurransedyktig, herunder oppheving av fartsområdebegrensningene.
I denne forbindelse utredes muligheten for å utvide nettolønnsordningen
til også å gjelde NIS-fartøy.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen gjennom forskriftsendring
sørge for at skip i NIS har mulighet til å ta oppdrag til og fra
installasjoner på norsk sokkel.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en utvidelse av nettolønnsordningen til også å gjelde NIS-registrerte
fartøy.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:59 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Svein Flåtten, Elisabeth Røbekk Nørve
og Arve Kambe om å gjøre Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) mer
attraktivt og konkurransedyktig – vedtas ikke.
Representantene Svein Flåtten, Elisabeth Røbekk
Nørve og Arve Kampe har fremmet et representantforslag 59 s ( 2009
- 2010 ) forslag om å gjøre Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS)
mer konkurransedyktig.
De problemstillinger som reises er i hovedsak parallelle
til de som ble tatt opp i en interpellasjon fra stortingsrepresentant
Harald T. Nesvik om grep for å sikre skipsregistrenes konkurransedyktighet.
Interpellasjonen ble som kjent behandlet og debattert i Stortinget
16.02.2010. Debatten i Stortinget viste at det var en stor grad av
enighet om behovet for å vurdere tiltak for å gjøre NIS mer konkurransedyktig,
og om betydningen av at Norge skal ha en stor flåte under eget flagg.
Samtidig fremkom ulike oppfatninger om innretning, dosering og tidspunkt
for innfasing av ulike virkemidler.
Som det fremgikk i mine innlegg ved den anledning
har regjeringen og departementet vist gjennomføringsevne i forhold
til å satse på norsk maritimt næringsliv ved å utarbeide og følge
opp en maritim strategi, ”Stø kurs”, som ble lagt frem i 2007. Visjonen
her at Norge skal være en verdensledende maritim nasjon, og at vi
skal ”legge forholdene til rette for at de
maritime næringer fortsatt skal velge Norge som vertsland”.
De sentrale grep fra regjeringen har vært knyttet til
konkurransedyktige rammebetingelser inklusive en ny konkurransedyktig
rederiskatteordning, nettolønnsordning og målrettet satsing på kompetanse,
forskning og miljø ledsaget av budsjettmidler.
Videre har vi også igangsatt arbeid med å utvikle en
felles strategi for markedsføring og markedsprofilering av det maritime
Norge i utlandet. Dette er bl.a. fulgt opp i det såkalte omdømmeprosjektet
og gjennom bevilgninger til markedsføring av NIS. I budsjettet for
2010 er arbeidet med målrettet og aktiv satsing på markedsføring av
NIS videreført. Arbeidet videreføres også i prosjektet; ”Norge som
maritimt vertsland” som jeg lanserte i forbindelse med Verftskonferansen i
Ålesund i november 2009. Gjennom dette initiativet ønsker vi å bidra
til at maritim virksomhet lokaliseres til Norge. Vi ønsker både
å få utflyttet virksomhet tilbake til Norge og å få utenlandske
aktører til å velge Norge som lokaliseringsland. Det er selvsagt
også viktig å legge til rette for at maritim virksomhet som allerede drives
i Norge fortsatt skal ønske å videreutvikles her.
I dette arbeidet er det sentralt å undersøke
og kartlegge om det er regelverk og administrative prosedyrer som
kan være til hinder for bruk av norske skipsregistre.
Departementet ba derfor i november i fjor rederinæringen,
sjømannsorganisasjonene og klasseselskap om å komme med innspill
til hva som er hinder for valg av norsk flagg. Organisasjonene har
kommet med kommentarer og forslag knyttet til bl.a. fartsområdebegrensningen,
nettolønnsordningen og Sjøfartsdirektoratets service.
Departementet er nå i en prosess med å vurdere innspillene.
NIS-loven inneholder begrensninger i skipenes fartsområde.
NIS-registrerte skip kan ikke føre last eller passasjerer mellom
norske havner, eller å gå i fast rute med passasjerer mellom norsk
og utenlandsk havn.
Det er riktig som det påpekes i Representantforslaget
at det i 2004 var et flertall på Stortinget som støttet et forslag
fra den daværende regjering om en gradvis utvidelse av fartsområdet
for NIS skip med åpning på norsk sokkel. Bondevik II regjeringen
unnlot imidlertid å følge opp forslaget.
Den nåværende regjeringen har som nevnt lagt vekt
på å utforme, følge opp og gjennomføre en helhetlig maritim strategi
med konkurransedyktige rammebetingelser for rederier og sjøfolk.
I likhet med forslagstillerne er også vi oppmerksomme på problemstillingene
knyttet til fartsområdebegrensningen for NIS skip. Det er imidlertid
i utgangspunktet stor avstand mellom rederi- og sjømannsorganisasjonene
i dette spørsmålet, noe vi tar hensyn til i departementets videre
arbeid. Departementet vurderer imidlertid også om det kan være annet
regelverk og administrative prosesser som har betydning for NIS-registerets
attraktivitet.
NIS skip er i dag omfattet av refusjonsordninger på
henholdsvis 9,3 og 12% av bruttolønn avhengig av fartstype. I forslaget
tar representantene opp spørsmål om å utvide nettolønnsordningen til
også å gjelde NIS skip. Også dette er foreslått i innspill fra organisasjonene
i forbindelse prosjektet; ”Norge som maritimt
vertsland”. Jeg konstaterer at forslagstillerne ønsker en
utredning av dette spørsmålet. Disse forslagene er nå del av den
prosessen som departementet har igangsatt for å vurdere innspillene.
I tillegg nevnes at Nærings- og handelsdepartementet,
som meddelt i St.prp nr 1 (2009-2010), har igangsatt et arbeidet
med en ekstern evaluering av tilskuddsordningene for sysselsetting
av sjøfolk. Evalueringen vil belyse ordningens effektivitet, måloppnåelse
og hensiktsmessighet. Rapporten fra denne evalueringen ventes overlevert
departementet i løpet av kort tid. Også denne rapporten vil være
sentralt materiale for det videre arbeid med å utforme en robust
og fremtidsrettet tilskuddsordning for sysselsetting av sjøfolk,
og som ledd i det overordnede arbeidet med å styrke norsk maritimt
næringsliv. Departementet vil følge opp dette arbeidet overfor Stortinget
som del av de ordinære budsjettprosesser.
Vi vurderer nå de ulike innspill og alternativer med
sikte på å gjøre NIS-registeret og Norge som maritimt lokaliseringssted
mer konkurransedyktig. I denne prosessen vil det være viktig å ha
et helhetlig maritimt perspektiv slik det er lagt opp til i regjeringens
maritime strategi. Stortinget vil bli involvert i den videre arbeid både
som ledd i budsjettprosesser og i den utstrekning det vil bli aktuelt
med lovendringer.
Oslo, i næringskomiteen, den 6. mai 2010
Terje Aasland |
Harald T. Nesvik |
leder |
ordfører |