Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til vedlagte brev fra
Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap,
datert 23. mars 2010, i saken.
Komiteen viser til at komiteen
har gjennomført høring om saken 27. april 2010.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, minner
om at ubåt U-864 har vært behandlet i transport- og kommunikasjonskomiteen
tidligere, jf. Innst. S. nr. 193 (2006–2007) vedrørende Dokument
nr. 8:33 (2006–2007). I forbindelse med behandlingen av denne saken ble
det gjennomført to høringer om saken hhv. 6. mars 2007 og 16. april
2007. Høringene brakte frem nye opplysninger i saken, og førte til
at regjeringens beslutning fra februar 2007 om tildekking av U-864
med 67 tonn kvikksølv ble stoppet. Flertallet viser
til pressemeldingen fra daværende fiskeri- og kystminister 17. april 2007:
«- På bakgrunn av høringer i Stortinget der flere aktører
har kommet opp med nye forslag til hvordan ubåten kan heves, er
det behov for mer tid til å utrede hevingsalternativet av ubåtvraket, sier
fiskeri- og kystminister Helga Pedersen.
Kystverket
har i sin rapport til Fiskeri- og kystdepartementet vurdert flere
alternativer for å eliminere forurensningen fra vraket. Kystverkets vurderinger
og anbefaling er basert på fysiske undersøkelser av selve vraket
og området rundt dette i 2005 og 2006, samt vurderinger innhentet fra
en rekke norske og internasjonale fagmiljøer. I etterkant har imidlertid
flere nye aktører kommet på banen med nye forslag til hvordan ubåten kan
heves.
- Risikoen forbundet med å røre på vraket
og de forurensede masser på bunnen vurderes som betydelig uavhengig
av metode. De hevingsforslagene som nå har kommet opp i ettertid
skal få samme grundige vurdering som det de allerede utredete alternativene
har fått, sier Pedersen.
- Dette betyr at det ikke
blir tildekking i 2007, og at arbeidet med å utrede hevingsalternativer gis
høyeste prioritet i tiden fremover, avslutter fiskeri- og kystministeren.»
Flertallet viser til at regjeringen
oppgir i denne saken at den baserer sin beslutning om stopp i hevingsprosjektet
for ubåten U-864 og gjennomføring av ny utredningsrunde på kritikken fremkommet
i ekstern kvalitetssikringsrapport (KS2) fra Dovre Group.
Flertallet har merket seg at
rapporten ikke følger med saken, men viser til at den finnes tilgjengelig
på nett (http://www.dovregroup.com/Norsk/About/Pages/Kvalitetssikring_av_U_864_heving.aspx).
Flertallet peker på at det også
på høringen 27. april 2010 er det kommet frem ny og viktig informasjon
om saken slik det gjorde på høringene i 2007.
Flertallet viser også til viktige
opplysninger som kommer frem i kommunikasjon mellom Mammoet Salvage
og Kystverket, bekreftet i brev fra Fiskeri- og kystdepartementet
v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 23. mars 2010.
Flertallet konstaterer at opplysningene
som er fremkommet på høringen 27. april 2010 fjerner grunnlaget
for kritikken mot flere av punktene som fremkommer i KS2-rapporten.
Flertallet har merket seg at
Dovres kritikk omfatter to hovedfelt. Det ene feltet – kontraktsmessige
og økonomiske forhold – er ryddet på plass gjennom forhandlinger
mellom Kystverket og Mammoet. Det andre feltet – manglende forberedelser,
planer, organisering og styring av prosjektet spesielt hos Kystverket,
mener Dovre også kan gi miljørisiko.
Flertallet har merket seg Mammoets
brede internasjonale erfaring med – og resultater fra – kompliserte
bergings- og hevingsoperasjoner der også miljøutfordringene har
vært store.
Flertallet konstaterer at informasjon fremkommet
på høringen bekrefter opplysningene som fremkommer i brev fra Fiskeri-
og kystdepartementet datert 23. mars 2010, og derfor fjerner grunnlaget
for utsettelse av saken.
Flertallet konstaterer at leverandøren
Mammoet igjen sa seg villig til å gi prisgaranti gjennom forhandlinger
med oppdragsgiver og er klar til å gjennomføre oppdraget sommeren
2011.
Flertallet har merket seg at
Mammoet Salvage har tilbudt en prisgaranti på 650 mill. kroner dersom
prosjektet vedtas, som også er bekreftet i skriftlig kommunikasjon
med Kystverket. Flertallet forutsetter at departementet
benytter det garantiopplegg som gir minst mulig risiko for staten.
Flertallet har videre merket
seg ny informasjon fremkommet på høringen om at Mammoet har fått
sitt prosjekt vurdert av Lloyds Register i London – ett av verdens
største klassifiseringsmiljøer.
Flertallet er kjent med at den
kopi av den engelske utgaven av rapporten fra Lloyds (Technical
Feasibility Evaluation – Salvage U-864, ref RETO234301 rev:1), datert
28. april 2010, er tilsendt komiteens medlemmer, Fiskeri- og kystdepartementet
og Kystverket. Fra rapportens Summary hitsettes følgende:
«Lloyd's Register concludes that the proposed plan
is technically feasible. The proposed equipment and techniques are
considered existing and proven technology. In terms of the complexity
of the operation, we would rank this project amongst current sub-sea
oil & gas projects.
The used vessels and/or barges
will need to comply with Classification Rules & Regulations,
for the specific functions and conditions.
The Lifting
Equipment will need to be specifically engineered for project conditions,
whereby risks will be eliminated, or reduced to acceptable levels
by means of conservative calculations, redundant systems, etc. The
result of this will then be a controlled engineered lift. Third
party verification will ensure the level of safety.
The
concerns for potential spillage of cargo have specific attention
in the design solutions, by applying a gripper system with highly
controllable manipulators, heave compensation, guiding system, 'dripping
tray' and other.
It is noted that Norwegian Authorities
will intervene in the stage where the wreck sections can be inspected
for the status of Torpedoes and other explosives.»
Flertallet konstaterer videre
at fiskeri- og kystministeren også på høring understreket at fiskeri-
og kystministerens konklusjon utelukkende bygger på Dovres rapport.
Det ble fortsatt fra statsrådens side ikke vist til konkrete forhold omtalt
i rapporten, men til «helheten» i rapporten. Flertallet understreker
derfor at når fiskeri- og kystministeren refererer til «miljørisiko»
er det innenfor rammen av KS2-rapportens konklusjon. Flertallet viser
til rapportens side 33 der det heter:
«Basert på vurderingene over er det naturlig å konkludere
med at prosjektet ut fra de foreliggende planer ikke er tilstrekkelig
forberedt, og at det foreligger meget høy risiko knyttet til arbeidsomfang,
kontraktsforhold og styringsevne. Det er dermed tvil om prosjektet
kan styres på en tilstrekkelig kontrollert måte, noe som er uheldig også
i forhold til sikkerhet og miljø.»
Flertallet peker på at det synes
å være konsulentens vurdering av Kystverkets forberedelse til å
styre prosjektet som vurderes å kunne gi miljørisiko, ikke den valgte
metode.
Flertallet er svært overrasket
over Dovre Groups konklusjon på dette punkt. Flertallet viser
til opplysninger fiskeri- og kystministeren bidro med under høringen,
hvor hun forsikret at Kystverket har nødvendig kompetanse til å håndtere
slike store prosjekter. Flertallet viser til at fiskeri-
og kystministeren også poengterte at om heving blir gjennomført,
vil Kystverket få tilført nødvendig kompetanse.
Flertallet har gjennom høringen
ikke funnet grunnlag for å anta at valgt metode verken representerer
omfattende eller ekstra miljørisiko. Flertallet finner
heller ikke grunnlag for Dovres konklusjon om dårlig eller manglende forberedelser
eller dårlig eller manglende styringsevne hos Kystverket, eller
«at Kystverkets planlagte styringsmodell og organisasjon på prosjektnivå
er underdimensjonert og ikke tilpasset oppgaven» slik det hevdes
i rapporten fra Dovre. Flertallet legger derimot
vekt på at det er i tidsrommet fra endelig kontrakt blir undertegnet
i 2010 frem til gjennomføring sommeren 2011 at styringsmodell og
organisasjon planlegges og etableres, samt at alle nødvendige forberedelser
kommer på plass.
Flertallet har også gjennom høringen
fått informasjon om alternative metoder for fjerning av kvikksølv.
Flertallet legger derfor til
grunn at Kystverkets valgte metode – fjerning av kvikksølv gjennom
en bergingsoperasjon der ubåten med innhold heves – er en god og
sikker metode som er godt utredet og som derfor bør gjennomføres.
Flertallet har også merket seg
at operasjonen Mammoet Salvage planlegger å gjennomføre, innebærer
at resten av ampullene med kvikksølv som måtte være igjen på havbunnen,
skal fjernes med transportkasser og en fjernstyrt ROV med gripeutstyr. Flertallet har
merket seg at også denne delen av operasjonen er omfattet av prisgarantien
fra Mammoet Salvage.
Flertallet har merket seg – og
minner om – tidligere fiskeri- og kystminister Helga Pedersens omtale
av risiko i Fiskeri- og kystdepartementets pressemelding fra januar
2009:
«Metoden som nå er valgt, inneholder en rekke risikoreduserende
tiltak i forhold til tidligere tilbud om heving. –Vraket skal heves
med en stor beholder under som kan fange opp løst kvikksølv og skal
fraktes til land på et spesialfartøy. Dette er viktige tiltak, som
samlet sett øker sannsynligheten for en vellykket gjennomføring, sier
fiskeri- og kystminister Helga Pedersen.»
Flertallet har videre merket
seg følgende uttalelse fra samme statsråd i samme pressemelding:
«Som ledd i arbeidet med en nærmere vurdering av
hevingsalternativet i 2007 og 2008 har Kystverket gjennomført en
anbudskonkurranse i EØS-området og forhandlet kontrakt med et verdensledende
hevingsfirma som har lang erfaring og tidligere har gjennomført
utfordrende bergingsoperasjoner.»
Flertallet understreker at utsettelse
vil øke risiko for utslipp av kvikksølv og øke usikkerhet i forhold
til gjennomføringstid og metode.
Flertallet finner det avgjørende
viktig at verken risiko eller usikkerhet økes ytterligere. Flertallet peker
på at denne saken ikke bare er viktig for området rundt Fedje i
Hordaland, men at den i høyeste grad også er en nasjonal sak. Norges
omdømme som fiskerinasjon, turistdestinasjon og miljønasjon er berørt
av saken.
Flertallet anbefaler derfor at
oppdrag etter foreløpig kontrakt med Mammoet gjennomføres så snart
som mulig.
Flertallet er kjent med boken
«Hitlers dødelige testament» av Hans-Joachim Schilde som nylig er
utgitt. Flertallet har merket seg opplysninger i
boken om at norske myndigheter fra 1999 har vært informert om at
U-864 inneholdt kvikksølv.
Flertallet har også merket seg spekulasjonene
i boken om ytterligere farlig last, som foreløpig ikke er kjent.
Flertallet mener dette i seg selv er opplysninger som taler for
heving.
Flertallet viser for øvrig til
Innst. S. nr. 193 (2006–2007), jf. Dokument nr. 8:33 (2006–2007),
avgitt 9. mai 2007.
Flertallet viser også til Kystverkets
omtale (http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9835862):
«U-864 skal heves
–
Kystverket er tilfreds med regjeringens beslutning om heving av
U-864, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.
Fiskeri-
og kystminister Helga Pedersen offentliggjorde i dag regjeringens
beslutning om at vraket av den tyske ubåten U-864 skal heves, og at
forurenset havbunn skal dekkes til med rene masser. I beslutningen
er det lagt avgjørende vekt på kystbefolkningens og fiskerinæringens bekymring
knyttet til en tildekkingsløsning.
Kystverket overleverte
sin sluttrapport til Fiskeri- og kystdepartementet den 10.november i
fjor. Rapporten konkluderte med at både hevings- og tildekkingsalternativet
vil være effektive miljøtiltak for kvikksølvforurensing fra U-864
på lang sikt. Kystverkets vurderte tildekkingsalternativet som det
minst risikofylte, basert på en evaluering av teknisk miljørisiko. Kystverket
påpekte også at andre momenter og problemstillinger kunne vektlegges
i en samlet vurdering av tiltak for U-864.
– Statsråden
har fulgt Kystverkets råd om å ta hensyn til flere problemstillinger
enn miljørisiko – områder utenfor Kystverkets ansvarsområde, understreker
Slotsvik.
Kystverket undertegnet en kontrakt med Mammoet
Salvage BV om heving av vrakseksjonene den 28. november i fjor.
Kystverket og det nederlandske selskapet vil nå gå i gang med en
detaljprosjektering av hevingsoppdraget, for å sikre at tiltaket
gjennomføres med minst mulig risiko for ytterligere forurensing
av kvikksølv.
Ifølge planen vil hevingsoperasjonen
bli gjennomført i løpet av våren 2010. Kontrakten til Mammoet Salvage
inneholder også tiltak for de forurensede sedimentene rundt vrakposisjonen.
Kronologisk oversikt over arbeidet med U-864:
Mars
2003: Sjøforsvarets KNM Tyr finner vraket av U-864.
Høst 2003: Kystverket
og KNM Tyr foretar undersøkelser. Kvikksølv ved U-864 påvises.
2004: Det settes
i gang årlig prøvetagning av fisk og sjømat i området rundt vraket.
Høst 2005: Mattilsynet
innfører kostholdsråd om at ammende og gravide bør unngå fisk og sjømat
fanget i området rundt vraket.
Høst 2005: På oppdrag
fra Fiskeri- og kystdepartementet gjennomfører Kystverket omfattende
undersøkelser av vraket. Undersøkelsene bekreftet at ubåten hadde
kvikksølvlast, men de ga ikke det nødvendige grunnlag for en faglig forsvarlig
anbefaling om hvordan forurensningsfaren burde fjernes. Stortinget
bevilget 14,7 mill kr. for gjennomføring av undersøkelsene.
Januar 2006: Fiskeri-
og kystdepartementet mottar Kystverkets anbefaling om behov for
ytterligere undersøkelser før endelig beslutning om håndtering av
U-864 tas.
Mai 2006: Det bevilges
28 millioner kroner til å dekke kostnadene for ytterligere undersøkelser.
Høst 2006: Det
gjennomføres ytterligere undersøkelser av vraket og området rundt
vraket. Man fikk ikke bekreftet tilstanden til kvikksølvbeholderne
i vrakets kjølseksjon. Dette fordi vraket forskjøv seg under mudringsarbeidene
og det var for stor risiko knyttet til å fortsette mudringsarbeidet.
Sept. 2006: Forskrift
om ferdsels- og fiskeforbud i området rundt U-864 trer i kraft.
Des. 2006: Kystverket anbefaler at vraket
og de forurensede sedimentene rundt vraket tildekkes. Anbefalingen
gis på bakgrunn av undersøkelser og vurderinger som er gjennomført
de tre siste årene.
Feb. 2007: Fiskeri-
og kystministeren bestemmer at vraket av U-864 og de forurensede
sedimentene skal dekkes til.
Våren 2007: Stortinget
gjennomfører åpne høringer om håndteringen av vraket av U-864. På
bakgrunn av uttalelser fra bergingsselskaper om muligheter for heving
av vraket, beslutter fiskeri- og kystministeren å utrede hevingsalternativet
nærmere. Det bevilges 15 millioner kroner til ytterligere utredning
av metoder for å heve ubåtvraket.
Sommer 2007–høst 2008:
Kystverket gjennomfører en bred prosess som både innebærer 1) konkurranse
om utvikling av nye innovative løsninger for heving, 2) konkurranse
mellom pre-kvalifiserte bergingsselskaper om konkrete forslag til
heving og 3) Det Norske Veritas (DNV) foretar en uavhengig vurdering
av alternativene for håndtering av forurensningen fra vraket med
hensyn på bl.a. risiko for mennesker og miljø.
10. november 2008:
Kystverket oversender sin vurdering om håndtering av miljørisikoen
knyttet til ubåtvraket U- 864, til Fiskeri- og kystdepartementet.
28. november 2008:
Kontrakt om mulig heving av U-864 undertegnet med nederlandske Mammoet
Salvage BV.
29. januar 2009:
Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen offentliggjør regjeringens
vedtak om at vraket av den U-864 skal heves, og at forurenset havbunn
skal dekkes til med rene masser.»
Flertallet viser videre til Fiskeri
– og kystdepartementets pressemelding http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/pressesenter/pressemeldinger/2009/u-864-skal-heves-.html?id=544318,
datert 29. januar 2009, Nr.: 06/2009:
«U-864 skal heves
Regjeringa
har i dag bestemt at vraket av ubåten U-864 skal heves og at forurenset
havbunn skal dekkes til med rene masser. I 2007 og 2008 har Kystverket,
med bistand fra Det Norske Veritas, gjort en nærmere vurdering av
en heving av vraket med kvikksølvlasten, og vurdert dette tiltaket i
forhold til en tildekking av både vraket og forurenset havbunn.
- Dette arbeidet har synliggjort ulike risikoelementer ved alternativene.
Det er en helhetsvurdering, der risiko og kystbefolkningas og fiskerinæringas
bekymring knyttet til en tildekkingsløsning har vært viktige elementer, som
har ført fram til denne beslutninga, sier fiskeri- og kystminister
Helga Pedersen.
Fiskeri- og kystministeren mottok
den 10. november i fjor Kystverkets faglige anbefaling om tildekking
av vraket og forurenset havbunn. Det Norske Veritas (DNV) presenterte
samtidig sine tekniske evalueringer og risikovurderinger av ulike
forhold som kan påvirke gjennomføringen av alternative tiltak mot
forurensningen fra vraket.
Det er vurdert at en heving
sannsynligvis vil fjerne en stor del av forurensningskilden. Gitt
en vellykket gjennomføring vil hevingskonseptet som er utarbeidet
ivareta miljøutfordringene på en tilfredsstillende måte. Den forurensede havbunnen
skal dekkes med rene masser, fordi man ikke kan fjerne så store
mengder forurensede sedimenter uten ytterligere spredning av kvikksølv
til nye områder.
- Kystverket og DNVs grundige arbeid
har bidratt til å synliggjøre ulike risikoelementer ved de to alternative
tiltakene for å håndtere forurensningen fra vraket og den forurensede
havbunnen. Det har vært svært viktig for meg å supplere de faglige
utredningene med samtaler med lokalbefolkninga og politikere i området.
Sett i sammenheng med kystbefolkningas og fiskerinæringas store
bekymring for virkningene av en permanent lagring av den miljøfarlige
lasten på havbunnen, anser vi at en heving innebærer en akseptabel
risiko, sier fiskeri- og kystministeren.
Kystverket
konkluderer med at heving av vrakdelene vil være en teknisk gjennomførbar, men
svært kompleks operasjon. Som ledd i arbeidet med en nærmere vurdering
av hevingsalternativet i 2007 og 2008 har Kystverket gjennomført
en anbudskonkurranse i EØS-området og forhandlet kontrakt med et
verdensledende hevingsfirma som har lang erfaring og tidligere har
gjennomført utfordrende bergingsoperasjoner. Det er tatt forbehold
om Stortingets samtykke. For å ha et best mulig grunnlag for å legge
saken fram for Stortinget skal det gjennomføres en uavhengig, ekstern kvalitetssikring
av hevingstilbudet.
Metoden som nå er valgt, inneholder
en rekke risikoreduserende tiltak i forhold til tidligere tilbud
om heving. –Vraket skal heves med en stor beholder under som kan
fange opp løst kvikksølv og skal fraktes til land på et spesialfartøy.
Dette er viktige tiltak, som samlet sett øker sannsynligheten for
en vellykket gjennomføring, sier fiskeri- og kystminister Helga
Pedersen.»
Flertallet er betenkt over regjeringens
vurdering av saken slik den fremkommer i proposisjonen (Prop. 81 S
(2009–2010)). Den hitsettes i sin helhet:
«5. Den videre håndteringen av
U-864
Målet med den videre oppfølging av U-864
er å redusere miljørisikoen knyttet til kvikksølvforurensningen.
Uten å gå inn i enkelthetene i den eksterne kvalitetssikringen,
er det ut fra en samlet vurdering grunnlag for å konkludere med
at ytterligere utredning av den videre håndtering av U-864 bør gjennomføres
før endelig beslutning tas.
Gitt prosjektets målsetning
om å redusere miljørisikoen, er det regjeringens vurdering at det ikke
vil være forsvarlig å gå videre med hevingsprosjektet slik det nå
foreligger. Regjeringen kan derfor ikke anbefale at avtalen med
Mammoet Salvage om heving av U-864 opprettholdes, og kontrakten
må derfor termineres. I henhold til kontrakten står partene fritt
til å terminere kontrakten dersom regjeringen og Stortinget ikke
godkjenner avtalen.
Rapporten fra den eksterne kvalitetssikringen anbefaler
at det gjennomføres et forprosjekt for en hevingsoperasjon. Regjeringen
vurderer det som viktig å få gjort nødvendige tiltak for å håndtere
forurensningen fra U-864. Å utrede hevingsalternativet ytterligere
bør derfor sees i sammenheng med andre mulige tiltak som kan gi en
miljø- og risikomessig god løsning. Det er en risiko for at man
selv etter en gjennomføring av et forprosjekt for heving av U-864
ikke vil ha et alternativ som tilfredsstiller de samlede miljøhensyn,
og er akseptabelt med tanke på styring, risiko og kostnader.
Regjeringen
vil derfor igangsette en forstudie og deretter en KS1 som inneholder
følgende fire alternativer: nullalternativet, tildekking, heving
og et alternativ der heving og tildekking kombineres. Ved også å
inkludere tildekking og et alternativ der heving og tildekking kombineres, øker
sannsynligheten for at man står samlet sett igjen med tilfredsstillende
alternativ for håndtering av kvikksølvforurensningen. Nullalternativet
vil tjene som et referansealternativ som de andre konseptene kan
sammenliknes med.
Forstudien vil bli gjenstand for
ekstern kvalitetssikring av konseptvalg (KS1), før regjeringen konkluderer
om hvilket alternativ som bør velges.
Den eksterne
kvalitetssikringsrapporten vurderer at det er lite som tilsier at
prosjektet er i tidsnød. Dette muliggjør tid til en KS1.
Når
KS1 foreligger, vil regjeringen komme tilbake til Stortinget på
egnet måte.»
Flertallet viser til tidligere
behandling av håndteringen av U-864, og at regjeringens nåværende
vurdering fraviker vurderingen fra partiene bare 6 måneder tidligere.
Flertallet peker på at regjeringens
opplegg kan medføre utsettelse i lang tid. Flertallet mener dette
vil være uakseptabelt med tanke på den risikoen ytterligere lekkasjer
av kvikksølvet representerer. Flertallet mener at
regjeringen påtar seg et stort ansvar og utsetter miljøet for unødig
risiko.
Flertallet minner om at høringene
understreket at heving/fjerning var både mulig og forsvarlig, og
at tildekking vil kunne medføre stor miljørisiko. Flertallet har
derfor med bekymring merket seg de signalene regjeringen gir om endret
strategi gjennom sin orientering om videre behandling av saken:
«Det er en risiko for at man selv etter en gjennomføring
av et forprosjekt for heving av U-864 ikke vil ha et alternativ
som tilfredsstiller de samlede miljøhensyn, og er akseptabelt med tanke
på styring, risiko og kostnader.»
Flertallet avviser en slik endret
strategi og avviser tildekking som metode.
Flertallet mener operasjonen
som Mammoet har foreslått – og fått foreløpig kontrakt på – vil fjerne
kvikksølvet på en tryggest mulig måte og med de ressursene som er
nødvendige for å sikre god framdrift.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen sluttføre forhandlingene
med Mammoet Salvage slik at heving av U-864 og fjerning av kvikksølvet
om bord kan gjennomføres i henhold til utlyst og gjennomført anbudsrunde.
Stortinget legger til grunn at prosjektet gjennomføres sommeren
2011.»
Flertallet har med interesse
merket seg den siste utvikling i saken. Under besøk i Solund 19. mai
2010 ble det fra statsministeren understreket at målet er at ubåten
skal opp. I spontanspørretimen i Stortinget 26. mai 2010 ble det fra
fiskeri- og kystministeren klart bekreftet at statsråden var enig
med statsministeren. Fra referatet hitsettes følgende:
«Knut Arild Hareide (KrF) [11:08:19]: Eg ser fram
til debatten i neste veke om denne viktige saka, men eg synest det
er veldig viktig at me før denne debatten får avklart om fagstatsråd
Berg-Hansen er einig med statsministeren. Statsministeren sa altså
på TV 2 19. mai, at han var einig med lokalbefolkninga i at båten
skulle hevast. Han brukte orda skal hevast, og han la til: så fort det
er fagleg forsvarleg.
Og da er mitt spørsmål, for
dette er ein viktig føresetnad for vår debatt: Er det slik at òg
fagstatsråden er einig i at u-båten skal hevast?
Statsråd
Lisbeth Berg-Hansen [11:09:06]: Fagstatsråden er enig med statsministeren.
Ja.»
Flertallet har merket seg svarene
som er kommet på spørsmål 6–11 fra komiteen, datert 26. mai 2010,
og derved altså samme dag som spørretimen. I svar på spørsmål 9
ii opprettholder statsråden proposisjonens varsel om forstudie som
inneholder alternativene; nullalternativ, tildekking, heving og
et alternativ som inneholder et alternativ der heving og tildekking
kombineres.
Flertallet tolker statsrådens
svar i Stortingets spørretime slik at om regjeringen terminerer kontrakten
med Mammoet Salvage og deretter igangsetter en forstudie med etterfølgende
KS1, gjelder det utelukkende heving for å fjerne utbåt U-864 og
for å fjerne kvikksølvet i ubåten. Etter flertallets syn
har transport- og kommunikasjonskomiteens høring vist at en slik
ny utredning av hevingsalternativet er unødvendig og utelukkende
vil skape forsinkelse med tilhørende usikkerhet.
Medlemmene i komiteen frå
Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet syner
til forslaget i Prop. 81 S (2009–2010) og brev frå Fiskeri- og kystdepartementet
v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 23. mars 2010,
om saka.
Desse medlemmene syner og til
at komiteen har gjennomført høyring om saka 27. april 2010.
Desse medlemmene viser til at
regjeringa i proposisjonen foreslår å redusera løyvinga over kap.
1062 post 21 med 620 mill. kroner som følgje av at arbeidet med
å fjerna forureiningsfaren frå U-864 vil bli noko seinka. Fiskeri-
og kystdepartementet har fått utarbeidd ekstern kvalitetssikring
(KS2) som viser stor uvisse knytt til fleire tilhøve med den planlagde
hevinga. Rapporten konkluderer med at prosjektet ut frå føreliggjande
planar ikkje er godt nok førebudd, og at det er høg risiko knytta
til arbeidsomfang, kontraktstilhøve og styringsevne.
Desse medlemmene er i brev av
23. mars 2010 frå fiskeri- og kystministeren til presidentskapet
i Stortinget gjort kjent med den kontakten som har vore mellom Kystverket
og Mammoet Salvage om endringar i kontrakten. Desse medlemmene merkar
seg fiskeri- og kystministeren si vurdering av at dei justeringane
ein har gjort i kontrakten ikkje endrar heilskapen i det biletet
som vert gjeve i KS-rapporten. Desse medlemmene vil
også peika på at det i anbodsregelverket vert sett grenser for kva
endringar som kan gjerast i ei kontrakt etter at ein anbodskonkurranse
er avslutta.
Desse medlemmene syner til regjeringa
sitt opplegg med å gjennomføra ein forstudie og ekstern kvalitetssikring
av konseptval (KS1). Regjeringa vil koma attende til Stortinget
med saka på eigna måte. Desse medlemmene føreset
at det vert gjeve informasjon om status og framdrift for arbeidet
i statsbudsjettet for 2011.
Både av omsyn til tryggleik, dei produktive
hav- og kystområda og folk som lever langs kysten må ubåtvraket
handterast på ei miljømessig best mogleg måte. Me har ikkje råd
til å utsetja miljøet for risikoen ved ein mislukka hevingsoperasjon.
Det ansvarlege no må vera å skaffa oss den kunnskapen me manglar
før me går vidare. Ved å gå breiare ut i søket etter løysingar,
og djupare inn i kvalitetssikringa av dei konsepta som vert valde,
meiner desse medlemmene at me vil finna gode måtar
å gjennomføra hevinga på. Desse medlemmene syner
til at det i høyringa 27. april 2010 kom fram fleire interessante tilnærmingsmåtar
som det vil vera vel verdt å få greidd ut nærare.
Desse medlemmene meiner kvikksølvlasta må
fjernast med ein så liten risiko som mogleg, og med dei ressursane
som er naudsynte for å sikra ei god framdrift. Regjeringa si avgjerd
om heving står fast, noko også statsministeren stadfesta på reise
på Vestlandet 19. mai i år, og seinast stadfesta av fiskeri- og
kystministeren i spørjetimen i Stortinget den 26. mai i år.
Desse medlemmene har ikkje merknader
ut over dette, og sluttar seg til framlegget til endringar i statsbudsjettet
for 2010.
Desse medlemmene foreslår:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket: | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
nedsettes med | 620 000 000 |
| | fra kr 740 700 000 kroner til
kr 120 700 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er kjent med følgende resolusjon fra Hordaland
Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2010:
«7) U-864-Kvikksølvet må bort nå
Regjeringa
har beslutta å utrede den planlagte hevinga av kvikksølvet og vraket
av U-864 utenfor Fedje i Hordaland grundigere. Hordaland Arbeiderparti
kan forstå at de alvorlige innvendingene som er reist i rapporten
frå Transportøkonomisk institutt og Dovre Group, treng nærmere vurdering.
Vedtaket er begrunna i ei kvalitetssikringsrapport fra Transportøkonomisk Institutt
og Dovre Group som vart levert før jul. Hordaland Arbeiderparti
krev at ei heving skal skje med så liten risiko som overhodet mulig.
Hordaland
Arbeiderparti ber regjeringa stoppe videre utredning av det reine
tildekkingsalternativet.
Hordaland Arbeiderparti vil
samtidig understreke at den nevnte rapporten ikke konkluderer med
at heving er mindre gjennomførbart. Kvalitetssikringsrapporten gir
inga vesentlig ny informasjon som kan rokke ved dette faktum.
Hordaland
Arbeiderparti vil minna regjeringa om at det er gått 7 år siden
vraket av U-864 vart lokalisert på havbotnen ved Fedje. Kvikksølvlekkasjen
frå lasta er nå regnet til om lag 3 kilo i året. Det er i seg selv
urovekkende, og ingen kan heller garantere at ikke lekkasjen raskt
kan auka dramatisk.
Hordaland Arbeiderparti krev at
kvikksølvlasta vert fjerna raskt på en tryggest mulig måte og med
de ressursene som er nødvendige for å sikre en god framdrift.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
videre merket seg følgende fra den fremlagte norske oversettelsen
av rapporten fra Lloyd:
«Det er gjennomført en evaluering for å vurdere om
berging av ubåtvraket U-864 fra havbunnen er teknisk gjennomførbart.
På grunn av den spesielle lasten er det avgjørende at bergningsaktivitetene
ikke bidrar til å øke miljøtrusselen. Mammoet Salvages plan, som
er utarbeidet som et konsept, bygger på informasjon fra norske myndigheter,
offentlig tilgjengelig informasjon og annen relevant informasjon.
I tillegg er nøkkelpersoner intervjuet. Lloyds Register konkluderer
med at den foreslåtte planen er teknisk gjennomførbar. Utstyret
og teknikkene som er foreslått benyttet, er vurdert som tilgjengelig
og velprøvet teknologi. Hva operasjonens kompleksitet angår vil
vi rangere dette prosjektet blant nåværende infrastrukturprosjekter
innenfor subsea olje og gass gassektoren.»
Disse medlemmer har merket seg
Mammoets klare understrekning av at på det nåværende stadium i prosessen
er forberedelser, planer, organisering og styring som vanlig i slike
oppdrag, og derved også betryggende i forhold til miljørisiko knyttet
til hevingsoperasjonen.
Disse medlemmer har merket seg
at Mammoet oppgir at de alt på dette tidspunkt (sommeren 2010) har
brukt betydelige ressurser på forberedelser for den endelige gjennomføringen
av oppdraget.
Disse medlemmer har merket seg
at Mammoet i uke 18 har bekreftet sin uttalelse fra høringen, og
har gitt en økonomisk garanti for at prosjektet ikke skal overskride
650 mill. kroner dersom prosjektet vedtas.
Disse medlemmer har merket seg
at det kan være mulig å bruke andre metoder enn heving av ubåten
for å fjerne kvikksølvet, men også at dette vil kreve mer utredning,
ny anbudsrunde og ny kvalitetssikring som vil innebære en uavklart
utsettelse av prosjektet.
Disse medlemmer har videre merket
seg forsikringer fra både forrige og nåværende statsråd om at det
ikke står på pengene. En eventuell kostnadsbesparende effekt av
å undersøke muligheten for å kunne gjennomføre alternative løsninger
for fjerning av kvikksølv til en noe lavere pris enn ved berging,
har derfor etter disse medlemmers oppfatning liten
betydning. En slik mulig effekt har liten betydning i forhold til den
store samfunnsøkonomiske gevinsten ved å gjennomføre operasjonen
som planlagt sommeren 2011 med en forsvarlig metode og innenfor
en planlagt kostnadsramme som Kystverket og Fiskeri- og kystdepartementet
tidligere har akseptert som fullt ut forsvarlig. Disse medlemmer har
likevel merket seg at regjeringen i proposisjonen side 4 viser til
løsning som er «akseptabelt med tanke på styring, risiko og kostnader».
Disse medlemmer har også merket
seg at regjeringen på en tydelig måte på nytt bringer tildekking
inn i bildet som et alternativ til heving/fjerning og viser igjen
til de høringer om saken som ble gjennomført 6. mars 2007 og 16.
april 2007 i forbindelse med behandling av Dokument nr. 8:33 (2006–2007)
fra Fremskrittspartiets representanter Per Sandberg, Bård Hoksrud,
Tord Lien og Arne Sortevik.
Disse medlemmer anbefaler at
både Riksrevisjonen og kontroll- og konstitusjonskomiteen ser nærmere
på når og hvordan norske myndigheter ble varslet om kvikksølvlasten
og hvordan denne informasjonen ble fulgt opp.
Disse medlemmer peker derfor
på at det i statsbudsjettet for 2010 ikke gjøres endringer på kap.
1062 post 21, men at samlet bevilgning på 630 mill. kroner til prosjektet
videreføres. Disse medlemmer forutsetter at ytterligere
bevilgninger til hevingsoperasjonen dekkes over statsbudsjettet
for 2011.
Disse medlemmer har merket seg
følgende fra saken:
«Å utrede hevingsalternativet ytterligere bør derfor
ses i sammenheng med andre mulige tiltak som kan gi en miljø- og
risikomessig god løsning. Det er en risiko for at man selv etter
en gjennomføring av et forprosjekt for heving av U-864 ikke vil
ha et alternativ som tilfredsstiller de samlede miljøhensyn, og
er akseptabelt med tanke på styring, risiko og kostnader.
Regjeringen
vil derfor igangsette en forstudie og deretter en KS1 som inneholder
følgende fire alternativer: nullalternativet, tildekking, heving
og et alternativ der heving og tildekking kombineres. Ved også å
inkludere tildekking og et alternativ der heving og tildekking kombineres, øker
sannsynligheten for at man står samlet sett igjen med tilfredsstillende
alternativ for håndtering av kvikksølvforurensningen. Nullalternativet
vil tjene som et referansealternativ som de andre konseptene kan
sammenliknes med.»
Disse medlemmer ser på disse
uttalelsene som et klart forhåndsvarsel fra regjeringen om at den
er på vei tilbake til hel eller delvis tildekking som løsning slik
regjeringen opprinnelig gikk inn for i januar 2007. Disse
medlemmer minner om at statsminister Stoltenberg under besøk på
årsmøtet i Hordaland Arbeiderparti i mars 2007 sa at «det haster
med tildekking» (ref. bt.no 18. mars 2007).