Til Stortinget
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet fremmer i
proposisjonen forslag til ny lov om varer av edelt metall til erstatning
for lov 6. juni 1891 nr. 2 om Guld-, Sølv- og Platinavarers Finhed
og Stempling m.v.
Det foreslås at gjeldende regulering av varer av edelt metall
videreføres, med enkelte endringer. I tillegg foreslås det at ordningen
med en Edelmetallkontroll faller bort og at tilsyn med varer av
edelt metall i stedet foretas av Justervesenet.
Produksjon og salg av edelmetallvarer reguleres i lov 6. juni
1891 nr. 2 om Guld-, Sølv- og Platinavarers Finhed og Stempling
m.v. (edelmetalloven) med tilhørende forskrifter.
I utgangspunktet er det ikke særlige krav til produksjon eller
salg av varer som inneholder edle metaller. Men for varer som blir
markedsført som «gull», «sølv» eller «platina», er det krav til
hvor mye edelt metall varene må inneholde, såkalt finhet. Finheten
i tusendeler skal stemples på varene. Det er kun tillatt å bruke
bestemte finheter. Når varene stemples med finhetsstempel skal de
samtidig bli påført et ansvarsmerke som angir hvem som har produsert,
importert eller forhandlet varen og som har ansvaret for at varen
har den angitte finheten.
Edelmetallkontrollen fører kontroll med at edle metallvarers
finhet og merking er i henhold til lov og forskrift. Kontrollen
med varer av edle metaller omfatter varer tatt ut ved stikkprøvekontroller
hos importører, butikker mv. og frivillig innleverte varer fra forbrukere
eller næringsdrivende. Norge er tilsluttet en internasjonal konvensjon
på området; Wien-konvensjonen om kontroll og merking av varer av
edle metaller av 15. november 1972 («Hallmarking-konvensjonen»).
Edelmetallkontrollen har også oppgaver som ivaretar forpliktelsene
Norge har som medlem av konvensjonen.
I mars 2008 ba Barne- og likestillingsdepartementet i samarbeid
med Nærings- og handelsdepartementet om tilbud på en utredning om
kontrollen med varer av edle metaller. Formålet med prosjektet var
å vurdere hva som er en optimal innretning på kontrollen med varer
av edle metaller, samt å få utarbeidet et utkast til oppdatert regelverk
på området. Econ Pöyry («Econ») ble tildelt oppdraget og avga sin
rapport «Optimal kontroll av varer av edle metaller» (Rapport 2008-147)
5. desember 2008. Det er i proposisjonen redegjort nærmere for Econs
vurderinger.
Barne- og likestillingsdepartementet sendte ut høringsnotat om
kontroll med edle metaller 3. juli 2009. Høringsfrist var 3. oktober
2009. I høringsnotatet gjennomgikk departementet dagens kontrollordning
og stilte spørsmål om ordningen burde videreføres. I tilfelle den
skulle videreføres var det spørsmål om det var behov for endringer
i regelverket. Econs rapport var vedlagt høringsnotatet til orientering.
Departementet konstaterer at ingen høringsinstanser har innvendinger
mot at det videreføres en kontroll av varer av edelt metall i Norge,
og at det fra bransjens side er uttrykt et klart ønske om dette.
Det har vært reist spørsmål om kontrollen har så begrenset samfunnsøkonomisk
nytteverdi at en videreføring ikke kan forsvares. Så lenge næringen
selv ønsker kontroll og kostnadene ved slik kontroll fortsatt blir dekket
av næringen, foreslår departementet at det videreføres en kontrollordning.
Departementet legger også vekt på at forbrukerbeskyttelsen reduseres
hvis kontrollordningen faller bort.
I høringsnotatet drøftet departementet hvordan en eventuell framtidig
kontroll bør organiseres. Tre alternative modeller ble presentert
– kontroll som utføres av private med grunnlag i selvregulering,
en kombinasjon av privat organ/offentlig regulering som i dag, og
kontroll som blir utført av et offentlig organ med Justervesenet
som det mest aktuelle organet. Departementet redegjorde for fordeler
og utfordringer knyttet til de ulike alternativene og ba om høringsinstansenes
syn.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet er i samråd
med Nærings- og handelsdepartementet kommet fram til at når det
foreslås at det videreføres en kontroll av varer av edelt metall
i Norge, er det hensiktsmessig at Justervesenet blir kontrollorgan
og at ansvaret for regelverket om varer av edelt metall overføres
til Nærings- og handelsdepartementet. Justervesenet har ansvar for
den norske måletekniske infrastrukturen og yter også måleteknisk
bistand. Et viktig hensyn bak systemet er at forbrukere, offentlige
myndigheter og næringsliv skal være trygge på at måleinstrumenter
som brukes i handelen er korrekte og tilstrekkelig nøyaktige. Justervesenet
har lang erfaring både i regelverksforvaltning, tilsynsvirksomhet
og laboratorievirksomhet.
Departementets forslag innebærer at styreordningen opphører slik
at loven ikke lenger forutsetter at bransjen må være involvert i
organiseringen av kontrollen med varer av edelt metall. Flere av
høringsinstansene har imidlertid påpekt at det er ønskelig at det legges
opp til en formalisert kontakt mellom Justervesenet og bransjen.
Departementet har kommet fram til at det ikke foreslås at regelverket
om edle metaller hjemles i lov om målenheter, måling og normaltid.
Lovforslaget inneholder imidlertid en formålsbestemmelse og tilsynsbestemmelser
som i stor grad tilsvarer bestemmelser i lov om målenheter, måling
og normaltid. Departementet legger til grunn at de behovene Justervesenet
pekte på i sin høringsuttalelse, blir ivaretatt på denne måten.
Edelmetallkontrollen er i dag selvfinansiert gjennom innbetalinger
fra gullsmed- og urmakerbransjen. Kostnadene belastes «enhver som
framstiller eller omsetter edle metaller eller varer av edle metaller».
Norges Gullsmedforbund, Norges Urgrossistforening og Norges Urmakerforbund
betaler et årlig tilskudd på vegne av sine medlemmer. I tillegg
kreves det inn årsavgift fra foretak som ikke er medlem av disse
foreningene.
Kontrollen mottar ikke offentlig tilskudd ut over at Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet betaler Edelmetallguardeinens
utgifter i forbindelse med møter i Standing Committee under Hallmarking-konvensjonen.
Econ vurderte i sin rapport hvordan kontroll med edle metaller
bør finansieres og anbefalte at en slik kontroll finansieres over
statsbudsjettet. Departementets syn er at kostnadene forbundet med
tilsyn med varer av edelt metall bør belastes næringen selv. Justervesenets
virksomhet på andre områder er brukerfinansiert, og departementet
kan ikke se at det er særlige grunner som tilsier at edelmetallområdet
særbehandles. Det er i første rekke bransjen selv som ønsker at
kontrollen videreføres. Selv om bransjen i utgangspunktet argumenterer
for at kostnadene belastes statsbudsjettet, er det ingen høringsinstanser
som gir uttrykk for at offentlig finansiering er en forutsetning
for at de støtter fortsatt kontroll på området.
Dersom man legger til grunn et årlig inntjeningsbehov på 1 million
fordelt jevnt på antall kontrollsubjekter, vil årlig gebyr per virksomhet
beløpe seg til i overkant av kr 1 000. Justervesenet vil basere
sine kontroller på et tilfeldig utplukk, og alle aktørene i bransjen
vil måtte betale et årlig gebyr for kontrollordningen. Gebyrene
skal fullt ut dekke kostnadene med kontrollen, men det skal ikke
betales for noe mer.
Hjemmel for gebyr er tatt inn i lovforslaget § 11. Den nærmere
utformingen av gebyrordningen vil bli sendt på ordinær høring og
tatt inn i gebyrkapittelet i forskrift 20. desember 2007 nr. 1723
om målenheter og måling.
I henhold til lov om Guld-, Sølv- og Platinavarers Finhed og
Stempling m.v. (edelmetalloven) § 1 skal det være tillatt å utferdige
og forhandle varer av edelt metall av en hvilken som helst finhet.
Det er ingen plikt til å merke varer som inneholder gull, sølv eller platina
med hvor stor andel rent edelmetall (finhet) de inneholder. Angivelse
av finhet er likevel bare tillatt der varen inneholder minst 585
tusendeler rent gull dersom det er en vare av gull, minst 830 tusendeler
rent sølv dersom det er en vare av sølv, minst 950 tusendeler rent
platina dersom det er en vare av platina, jf. lovens § 2. I tillegg
til kravet om minste finhet er det i forskriften tatt inn begrensninger
slik at bare enkelte finhetsstandarder tillates stemplet.
I andre land er det tillatt å markedsføre varer av edelt metall
med andre og til dels også lavere finheter enn i Norge. Departementet
spurte derfor i høringsnotatet om norske krav til finhet bør endres
slik at det blir større samsvar mellom norsk og utenlandsk regelverk.
Departementet stilte videre spørsmål om man bør gå bort fra systemet
med enkelte godkjente finheter og gjøre som i Sverige og Danmark
der det kun stilles krav om en minste finhet.
Edelmetallkontrollen og Norges Gullsmedforbund ønsker at kravene
til finhet for gull, sølv og platina blir redusert til det nivået
som er vanlig i resten av Europa. Panorama deler dette synet, men
mener kravet til minste finhet for sølv ikke bør endres. Ingen av
høringsinstansene støttet at Norge innfører samme modell som Sverige
og Danmark med regelverk som bare stiller krav til minste finhet.
I lovforslaget er det tatt inn krav om minste innhold av edelt
metall i varer som betegnes som gull, sølv eller platina. Kravene
er redusert sammenlignet med gjeldende rett. Departementet foreslår
at også minste finhet for sølv reduseres til tross for at én høringsinstans
sterkt fraråder dette. Departementet viser til at det ikke vil være
noe i veien for å fortsette å produsere, markedsføre og omsette
sølvvarer med en finhet på 830. Forslaget innebærer at det i tillegg
vil være tillatt å stemple med finhet på 800.
I forslaget er det presisert at departementet kan gi forskrift
om hvilke finheter som skal tillates stemplet.
Etter forhandlinger i EFTA ble det i 1972 oppnådd enighet om
en konvensjon om kontroll og merking av artikler av edle metaller
(Hallmarking-konvensjonen). Statene som er tilsluttet, må godta
at varer som er merket med konvensjonsmerket (CCM-merket) blir importert
og solgt uten ytterligere kontroll eller stempling. Konvensjonsstatene
er også forpliktet til å ha et nasjonalt prøvekontor som kan kontrollere
varer og som har enerett til å påføre CCM-merket. Norge er tilsluttet
konvensjonen. Tall fra konvensjonssekretariatet viser at Norge i
2007 og 2008 ikke har merket noen produkter med CCM-merket.
Departementet mener mye kan tale for at Norge bør tre ut av Hallmarking-konvensjonen.
Høringen bekreftet at det ikke er et stort behov for konvensjonen
da norsk eksport av edelmetallvarer generelt er liten. I tillegg
har EØS-avtalen redusert behovet for norsk medlemskap. Det har vært
pekt på at en positiv følge av medlemskapet i konvensjonen er at
den norske kontrollmyndigheten får tilgang til et internasjonalt
fagmiljø. Justervesenets vurdering er at det, som norsk måleteknisk
myndighet, uansett har kontakt med fagmiljøet. I flere EU-land er
reglene om varer av edelt metall ansett som en del av det måletekniske regelverket
som forvaltes av instanser Justervesenet allerede har kontakt med
gjennom sin måletekniske virksomhet.
I henhold til konvensjonen kan medlemsstater tre ut av den med
12 måneders skriftlig varsel. Departementet vil vurdere om Norge
bør tre ut av konvensjonen.
Straffeloven 1902 § 375 setter straff for den som gjør seg skyldig
i ulovlig stempling av varer av gull, sølv eller andre metaller,
«eller som falholder ulovlig stemplede metallvarer». I Ot.prp. nr.
22 (2008–2009) om ny straffelov punkt 10.4 Vern av tilliten til
merkning av metaller, foreslo Justisdepartementet at straffebestemmelsen
ble overført til edelmetalloven § 9.
Departementet har lagt vekt på at lovforslaget legger til rette
for Justervesenets behov for å kunne samordne sin virksomhet. Tilsynsbestemmelsene
i forslaget til ny lov om edle metaller bør derfor i størst mulig
grad tilsvare bestemmelsene i lov om målenheter, måling og normaltid.
Denne loven har ikke en straffebestemmelse. På denne bakgrunn foreslår
departementet at straffebestemmelsen om ulovlig stempling av edle
metaller ikke videreføres i den nye loven og at straffeloven 1902
§ 375 oppheves.
Edelmetallkontrollens årsmelding for 2008 viser inntekter på
om lag kr 950 000. Driftskostnadene er på kr 970 000, hvorav kr 880 000
dekker kostnader til personale, inkludert mva. og arbeidsgiveravgift.
I overkant av kr 37 000 er kostnader til styrehonorar.
Overføring av kontrollen til Justervesenet innebærer at dagens
organisering med et styre opphører, og utgiftene knyttet til styrets
aktiviteter faller bort. Det antas også at man vil få en effektivitetsgevinst ved
at kontroll av edle metaller kan gjennomføres samtidig med andre
kontroller.
Forslaget for øvrig er i stor grad en videreføring av gjeldende
rett, med en viss oppmyking av kravene til innhold av edelt metall.
Endringen innebærer at den norske næringen stilles likere med næringen
i andre EØS-land.
I startfasen vil Justervesenet bruke ressurser på å utarbeide
forskrifter til den nye loven og til å forberede den praktiske gjennomføringen
av kontrollen. I tillegg vil det bli opplæring av kontrollører.
Når avtalen med Teknologisk Institutt opphører, må det etableres
kontakt med nye laboratorier for kontroll av varer av edelt metall.
Det er Justervesenets vurdering at det vil bli uforholdsmessig dyrt
å bygge opp fasiliteter og kompetanse for dette internt. Man må
også komme fram til godkjenningsordninger og avtaler som sikrer
kvaliteten på arbeidet til laboratoriene.
De kostnadene som påløper i starten, vil måtte forskutteres og
bli tatt inn som overheadkostnader til kontrollen i årene framover.
Kontrollomfanget det første året vil derfor ikke bli redusert tilsvarende
oppstartskostnadene.
De årlige kostnadene for Justervesenet i forbindelse med kontroll
av edle metaller vil først og fremst være kostnader i forbindelse
med selve kontrollene og oppfølging av laboratorier. Justervesenets
kontroller vil være brukerfinansiert og vil ikke medføre netto økte
utgifter over offentlige budsjetter. Justervesenet anslår at driftskostnadene
ikke vil overstige dagens nivå.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May
Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke Jensen
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid,
fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti,
Rigmor Andersen Eide, viser til at regjeringen i proposisjonen
fremmer forslag til ny lov om varer av edelt metall til erstatning
for lov 6. juni 1891 nr. 2 om Guld-, Sølv- og Platinavarers Finhed
og Stempling m.v.
Komiteen merker seg at det foreslås at gjeldende
regulering av varer av edelt metall videreføres, med enkelte endringer.
I tillegg foreslås det at ordningen med edelmetallkontroll faller
bort og at tilsyn med varer av edelt metall i stedet foretas av
Justervesenet.
Komiteen viser til at produksjon og salg av edelmetallvarer
reguleres i lov 6. juni 1891 nr. 2 om Guld-, Sølv- og Platinavarers
Finhed og Stempling m.v. (edelmetalloven) med tilhørende forskrifter.
Komiteen merker seg at det i utgangspunktet ikke
er særlige krav til produksjon eller salg av varer som blir markedsført
som «gull», «sølv» eller «platina» når det gjelder krav til hvor
mye edelt metall varene må inneholde, såkalt finhet. Finheten i
tusendeler skal stemples på varene.
Komiteen er enig i at det videreføres en kontroll
av varer av edelt metall og at det er hensiktsmessig at Justervesenet
blir kontrollorgan og at ansvaret overføres til Nærings- og handelsdepartementet.
Komiteen merker seg at edelmetallkontrollen er
en selvfinansiert institusjon.
Komiteen viser til at omsetningen av varer av edelmetall
er en svært liten bransje, men en viktig bransje fordi den har sterke
symbolske verdier, mange av disse rotfestet i vår kultur og langt
tilbake i historien. I gamle tider var gull og sølv det man knyttet verdier
til, og det er derfor viktig å ha tillit til at verdiene er riktige.
Komiteen viser til at det nå er fri eksport av edelmetallvarer
til land med samme kontrollnivå iht. EØS-avtalen. Tall fra konvensjonssekretariatet
viser at Norge verken i 2007 eller 2008 har merket noen produkter
med CCM-merket (konvensjonsmerket).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at Norge
bør tre ut av Hallmerking-konvensjonen av 27. juni 1975, da det ikke
er noe stort behov for denne lenger.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser
til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om varer av edelt metall mv.
§ 1 Formål
Lovens formål er å sikre tillit i handelen med varer av
edelt metall og bidra til effektiv bruk av samfunnets ressurser
og ivaretakelse av beskyttelsesverdige interesser.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder tilvirkning, markedsføring og omsetning av
varer av edelt metall og varer som er sammensatt av edelt metall
og annet materiale.
Kongen kan gi forskrifter om lovens anvendelse på Svalbard,
og kan fastsette særlige regler under hensyn til de stedlige forhold.
§ 3 Krav til varer av gull,
sølv og platina mv.
Varer kan bare markedsføres eller omsettes som gull, sølv
eller platina når de i hver enkelt del inneholder minst henholdsvis
375 tusendeler gull, 800 tusendeler sølv eller 850 tusendeler platina.
Kravet gjelder ikke varer som importeres fra annen EØS-stat og som
lovlig omsettes som varer av edelt metall der.
Departementet kan gi forskrift om
a) betegnelser på varer sammensatt av to eller
flere edle metaller og varer sammensatt av edelt metall og annet
materiale
b) kontroll av innhold av edelt metall, analysemetoder mv.
c) bruk av loddemetall mv.
§ 4 Krav til finhetsstempel
mv.
Varer som markedsføres eller omsettes som varer av edelt
metall, skal ha finhetsstempel som angir varens finhet ved antall
vektenheter rent gull, sølv eller platina som finnes i tusen vektenheter
legering. Departementet kan gi forskrift om hvilke finheter som kan
påføres.
Finhetsstempel kan bare påføres varer som tilfredsstiller
kravene i § 3 første ledd. Finhetsstempel kan likevel påføres varer
med deler av annet materiale dersom delen er synlig ved en utvendig
besiktigelse og ikke har et utseende som kan medføre forveksling
med edelt metall. Varer som ikke kan påføres finhetsstempel, skal
heller ikke merkes på måter som kan forveksles med finhetsstempel.
Departementet kan gi forskrift om:
a) stempling av varer av edelt metall
b) stempling mv. av varer sammensatt av to eller flere edle
metaller og varer sammensatt av slikt metall og annet materiale
c) unntak fra reglene om stempling for enkelte varegrupper.
§ 5 Krav til ansvarsmerke
Varer av edelt metall som påføres finhetsstempel, skal
samtidig påføres ansvarsmerke, med mindre dette er praktisk umulig.
Ansvarsmerket skal identifisere den som er ansvarlig for at varens
finhet er i samsvar med det påførte finhetsstemplet. Varer som ikke kan
påføres finhetsstempel, skal ikke merkes på noen måte som er egnet
til å forveksles med ansvarsmerke.
Ansvarsmerket skal være registrert hos Patentstyret.
Kravet i annet ledd gjelder ikke for varer av edelt metall
som importeres fra en EØS-stat og som er merket i samsvar med lovgivningen
der, når Justervesenet mottar melding om merkingen før varene blir markedsført
og
a) merket ikke er egnet til å forveksles med et
norsk ansvarsmerke,
b) produsenten av varen kan identifiseres, og
c) det er dokumentert at merket er lovlig påført varen.
Departementet kan gi forskrift om ansvarsmerker, herunder
søknadsbehandling, registrering, overdragelse, opphør og fornyelse
av registreringer. Departementet kan gi forskrift om avgift og gebyr
for Patentstyrets registrering av ansvarsmerke og fornyelse av registrering.
§ 6 Forskrift om konvensjonen
om kontroll og
merking av artikler av edle metaller
Departementet kan gi forskrift om
a) unntak fra § 5 annet ledd for varer som er
stemplet med det felles kontrollmerke (CCM) etter Wienkonvensjonen
15. november 1972 om kontroll og merking av artikler av edle metaller
b) stempling med CCM og om vilkår for slik stempling
c) kontroll av varer som er stemplet med CCM.
§ 7 Tilsyn
Justervesenet fører tilsyn med at krav fastsatt i eller
med hjemmel i loven blir oppfylt. Justervesenet kan på anmodning
utføre finhetskontroll og stempling. Justervesenet kan delegere
til andre med tilstrekkelig kompetanse og uavhengighet å utføre
finhetskontroll og stempling.
Justervesenet kan kreve at produsenter, importører, forhandlere,
ansatte hos disse og andre som opptrer på disses vegne, legger fram
opplysninger som er av betydning for tilsynet. Justervesenet skal
ha uhindret adgang til steder og innretninger når dette er nødvendig
for å føre tilsyn.
§ 8 Retting, omsetningsforbud
og tilbaketrekking
Tilfredsstiller ikke varer av edelt metall krav fastsatt
i eller med hjemmel i loven, kan Justervesenet fatte vedtak om
a) retting innen fastsatt frist
b) forbud mot omsetning
c) tilbaketrekking fra markedet av varer som allerede er
lagt ut for salg eller annen type omsetning.
Retting, omsetningsforbud og pålegg om tilbaketrekking
kan vedtas for enkeltprodukter eller for angitte varepartier, produksjonsserier
og lignende.
§ 9 Tvangsmulkt
For å sikre at krav fastsatt i loven eller med hjemmel
i loven blir oppfylt, kan Justervesenet treffe vedtak om tvangsmulkt
som tilfaller statskassen.
Tvangsmulkten kan fastsettes når overtredelse av loven
eller vedtak med hjemmel i loven er oppdaget. Tvangsmulkten begynner
å løpe dersom den ansvarlige oversitter fristen for retting av forholdet.
Det kan fastsettes at tvangsmulkten løper så lenge det ulovlige
forholdet varer, eller at den forfaller for hver overtredelse. Tvangsmulkt
løper likevel ikke dersom manglende etterlevelse skyldes forhold
utenfor den ansvarliges kontroll. Tvangsmulkt kan fastsettes som løpende
mulkt eller engangsmulkt.
Tvangsmulkt ilegges den ansvarlige for overtredelsen. Er
overtredelsen skjedd på vegne av et selskap eller en annen sammenslutning,
skal tvangsmulkten som hovedregel ilegges dette. Er tvangsmulkt
ilagt et selskap som inngår i et konsern, kan påløpt tvangsmulkt
også inndrives hos morselskap. Er flere ansvarlige etter vedtak
om tvangsmulkt, hefter de solidarisk for betaling av tvangsmulkten.
Justervesenet kan i særlige tilfeller redusere eller frafalle
påløpt tvangsmulkt.
Departementet kan gi forskrift om tvangsmulkt, herunder
om tvangsmulktens størrelse og varighet, fastsettelse av tvangsmulkt
og frafall av påløpt tvangsmulkt.
§ 10 Overtredelsesgebyr
Justervesenet kan pålegge den som har overtrådt bestemmelser
gitt i eller med hjemmel i loven, å betale et pengebeløp til statskassen
(overtredelsesgebyr). Fysiske personer kan bare ilegges overtredelsesgebyr
for forsettlige eller uaktsomme overtredelser. Et foretak kan ikke
ilegges overtredelsesgebyr dersom overtredelsen skyldes forhold
utenfor foretakets kontroll.
Ved vurderingen av om overtredelsesgebyr skal ilegges og
ved utmålingen skal det blant annet legges vekt på hvor alvorlig
overtredelsen er og graden av skyld.
Vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet kan gi forskrift om overtredelsesgebyr, herunder
om vilkår for å ilegge overtredelsesgebyr, om størrelsen på overtredelsesgebyret,
om rente og tilleggsgebyr dersom overtredelsesgebyret ikke blir
betalt ved forfall og om frafall av ilagt overtredelsesgebyr.
§ 11 Gebyrer
Departementet kan i forskrift pålegge virksomheter å betale
gebyr for å dekke kostnader ved tilsyn og kontroll.
Departementet kan gi forskrifter om fastsettelse, innkreving
og innbetaling av gebyrer.
Ved forsinket betaling skal det betales rente i henhold
til lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling
m.m.
§ 12 Ikrafttredelse og overgangsbestemmelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Fra samme tid
oppheves
lov 6. juni 1891 nr. 2 om Guld-, Sølv- og Platinavarers
Finhed og Stempling m.v. lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov
§ 375.
Varer som før ikrafttredelsen
er stemplet etter tidligere regler, kan fortsatt omsettes.
Oslo, i næringskomiteen, den 27. mai 2010
Terje Aasland |
Per Roar Bredvold |
leder |
ordfører |