Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av Enova SFs drift og forvaltning. Komiteen viser
til at Enovas formål er å fremme miljøvennlig omlegging av energibruk og
-produksjon. Komiteen peker på at klimautfordringen
og forsyningssikkerhet har satt økt fokus på energiomlegging. Energiomlegging betyr
omlegging av energiproduksjon mot større andel av fornybare energikilder
og mer effektiv utnyttelse av energi. Som et av de viktigste virkemidlene
for å ivareta energiomleggingen ble Enova opprettet ved kongelig
resolusjon i 2001.
Komiteen viser til at Enovas
formål ivaretas hovedsakelig gjennom forvaltning av midlene fra
Energifondet, som ble opprettet i forbindelse med opprettelsen av
Enova i 2001. Fondet er statlig eid og får inntekter gjennom påslag
i nett-tariffen, avkastning fra Grunnfondet og fra bevilgninger
over statsbudsjettet. Grunnfondet er et statlig innskuddsfond opprettet
i 2006.
Komiteen viser til at målet med
Riksrevisjonens undersøkelse har vært å vurdere om Enova effektivt
fremmer miljøvennlig omlegging av produksjon og forbruk av energi.
Målet er operasjonalisert i følgende problemstillinger:
1. I hvilken grad nås
målene som er satt for Enova og Energifondet når det gjelder miljøvennlig omlegging
av produksjon og forbruk av energi?
2. I hvilken grad er Enovas tilskuddsforvaltning innrettet
på en effektiv og hensiktsmessig måte?
3. I hvilken grad er det etablert en tilfredsstillende
selskapsledelse og internkontroll i Enova?
4. I hvilken grad har Olje- og energidepartementet
etablert god styring og oppfølging av Enova?
Komiteen viser til at Stortingets
vedtatte mål for fornybar energi relaterer seg til realiserte sluttresultater. Komiteen viser
her til at det er fastslått at Enova gjennom sin virkemiddelbruk skal
utløse prosjekter som gir ny miljøvennlig energiproduksjon og energisparing
tilsvarende 18 TWh/år innen utgangen av 2011. Basisåret er 2001.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
videre til at innen utgangen av 2010 skal Enova bidra til minimum
4 TWh/år i økt tilgang på vannbåren varme basert på nye fornybare
energikilder, spillvarme og varmepumper, og minimum 3 TWh/år i økt produksjon
fra vindkraft.
Flertallet har merket seg at
til tross for at Stortingets vedtatte målsettinger og de målsettinger regjeringen
viser til når det gjelder Enova relaterer seg til realiserte sluttresultater,
så rapporterer Enova om kontraktfestede resultater ved kontraktsinngåelse.
Det samme gjelder regjeringens rapportering til Stortinget om resultatene innen
fornybar energi. Flertallet viser her bl.a. til Prop.
1 S (2009–2010) for Olje- og energidepartementet der det står:
«Enovas kontraktfestede vindkraftresultater var per
31. desember 2008 på 1,4 TWh/år. Inkludert vindkrafttildelingen
sommeren 2009, er resultatet på 1,6 TWh/år.»
Flertallet har merket seg at
Riksrevisjonen slår fast at totalt sluttrapportert energiresultat
for vindkraftprosjekter med produksjon i 2008 var 958 GWh, inkludert
resultatet fra sluttrapporten i 2009. Undersøkelsen til Riksrevisjonen
viser at disse prosjektene hadde realisert et energiresultat på
788 GWh. Dette er betydelig lavere enn de kontraktsfestede resultatene
regjeringen viser til i proposisjonen.
Flertallet viser videre til svar
fra olje- og energiministeren, datert 2. juni 2009, på skriftlig spørsmål
fra stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen (Fremskrittspartiet)
om sammenligninger mellom hvor mye Enova bevilger til ulike formål,
samt hvor mange kWt ny/spart energi hver krone gir innen de ulike
områdene (Dokument nr. 15:1227 (2008–2009)). Statsråden skriver
her at:
«Enovas resultater rapporteres årlig gjennom statsbudsjettet.
Her gis det oversikt over hvor mye Enova bevilger til de ulike satsingsområdene
og energiresultatene av dette. Se for eksempel St. prp. nr 1 (2008-2009),
side 58.»
Flertallet peker på at dette
ikke er korrekt. Den tabellen det vises til, viser kun de kontraktsfestede
resultatene, og ikke de reelle energiresultatene som følger av bevilgningen.
Flertallet viser videre til at
det forhold som Riksrevisjonen peker på med hensyn til mangelfull
rapportering om de reelle energiresultatene som følger av Enovas
bevilgninger, ble tatt opp av stortingsrepresentant Line Henriette
Hjemdal (Kristelig Folkeparti) i skriftlig spørsmål til miljø- og
utviklingsminister Erik Solheim 27. mars 2008 (Dokument nr. 15:716
(2007–2008)). Bakgrunnen for spørsmålet var at miljøorganisasjonen
Bellona hevdet i Dagens Næringsliv 27. februar at Enovas resultattall
er misvisende. Ifølge Bellona-rådgiver Ane T. Brunvoll viser Enovas
tall til hvilke kontrakter som er inngått, ikke hvilke prosjekter
som faktisk er realisert. Hun viste blant annet til at det i 2007
ble gitt støtte til et vindkraftprosjekt som ikke ble realisert,
og hvor aktørene bak prosjektet ikke engang hadde fattet en investeringsbeslutning. Statsråden
skrev i sitt svar at han «er svært opptatt av at rapporteringen
skal være etterrettelig». Flertallet konstaterer
at til tross for denne forsikringen fra miljø- og utviklingsministeren, retter
Riksrevisjonen kritikk mot måten rapporteringen skjer på. Statsråden
viste videre i svaret til at rapporteringen var i samsvar med avtalen mellom
Enova og Olje- og energidepartementet om forvaltingen av midlene
i Energifondet. Statsråden viste videre til at i tillegg til kontraktsfestede
resultater redegjør Enova for «sluttrapporterte resultater». Dette
er resultatene for de prosjektene som har gjennomført investeringer
og hvor støtten i sin helhet er utbetalt. Flertallet konstaterer
imidlertid at det kun er kontraktsfestede resultater, og ikke sluttrapporterte
resultater, som regjeringen rapporterer til Stortinget. Flertallet har
merket seg at statsråden i sitt svar til representanten Hjemdal konkluderte
med at «det ikke er grunnlag for å hevde at Enovas rapportering
er misvisende». Han er «svært fornøyd med Enovas resultater, både
resultatene i seg selv og metode». Flertallet kan
konstatere at Riksrevisjonen ikke deler statsråd Solheims tilfredshet
med metodene i rapporteringen. Resultatene ligger også når man ser
på faktisk gjennomførte prosjekter, langt unna de mål regjeringen
har satt for ny fornybar energi.
Flertallet mener det er kritikkverdig
at Stortinget ikke er blitt orientert om de reelle resultatene når
det gjelder prosjekter for fornybar energi finansiert gjennom Enova,
til tross for at så vel Stortingets vedtak og de målsettinger man har
forholdt seg til innen fornybar energi, har dreid seg om realiserte
resultater. De opplysninger regjeringen har gitt Stortinget, er
misvisende i forhold til de mål storting og regjering har satt,
og overdriver i betydelig grad de reelle energiresultater av bevilgningene
gjennom Enova.
Flertallet har merket seg at
Enova har vært det mest sentrale virkemiddelet regjeringen har hatt for
å realisere målsettingene innen fornybar energi, særlig etter at
forhandlingene med Sverige om grønne sertifikater ble brutt vinteren
2006. Regjeringen har en rekke ganger vist til de bevilgninger den
har foreslått og fått vedtatt stilt til disposisjon for Enova for
å realisere fornybarmålene. Det er derfor etter flertallets mening ekstra
alvorlig at rapporteringen til Stortinget om hvordan resultatene
fra denne satsingen har vært i forhold til de målsettinger regjering
og storting har hatt, har vært mangelfull.
Flertallet har merket seg at
Statskonsult i 2006 i sin evaluering av Enova konkluderte med at «etter
vår vurdering har Enova lagt opp sitt arbeid som sikrer en god kontroll
med bruk av midlene». Flertallet finner på bakgrunn
av Riksrevisjonens rapport med kritikk av manglende rapportering
av oppnådde resultater fra Enova, Statskonsults konklusjon noe merkelig.
Flertallet har merket seg at
Riksrevisjonens gjennomgang av grunnlagsdataene for de rapporterte
resultatene innen vindkraft viser at det i perioden 2001–2008 er
kansellert prosjekter som utgjør om lag 50 prosent av opprinnelig
kontraktsfestet resultat på området. Flertallet har videre
merket seg at Riksrevisjonen også er kritisk til regjeringens generelle
politikk når det gjelder fornybar energi, og slår fast at de mange kanselleringene
har sammenheng med at støtteregimet for vindkraft i Norge har vært
preget av ustabilitet. Det vises til at usikkerheten blant annet
er knyttet til manglende avklaring om et såkalt grønt sertifikatmarked.
Flertallet har videre merket
seg at Riksrevisjonen er kritisk til måten Enova har forholdt seg til
statens økonomireglement på, ved at det kun har vært én saksbehandler
for hvert prosjekt, som følger prosjektet fra søknadsfasen til det
er realisert. Dette gir store muligheter for forskjellsbehandling
mellom prosjekter, avhengig av saksbehandler. Flertallet mener
at det er viktig at like saker behandles likt. Samtidig mener flertallet at
det også er viktig at ikke saksbehandlingen blir for byråkratisk
og at Enova fortsatt skal være en relativt liten organisasjon.
Flertallet vil avslutningsvis
påpeke at den forutsetter at Olje- og energidepartementet følger opp
den kritikken som Riksrevisjonen har rettet mot sentrale sider ved
Enovas virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser at Enovas
mål om 18 TWH/år i form av spart energi eller ny miljøvennlig energiproduksjon
innen utgangen av 2011, er krevende å nå i form av realiserte sluttresultater. Dette
skyldes blant annet at det tar lang tid fra et tilsagn blir gitt,
til prosjektet blir sluttrapportert og kommer i drift. Dette gjenspeiles
også i departementets avtale med Enova, som måler resultat på at
de skal være «realiserte, kontraktsfestede eller dokumentert på
annen måte». Dette har også departementet informert Stortinget om
når det gjelder delmål på vind.
Disse medlemmer viser for øvrig
til olje- og energiministerens svar til Riksrevisjonen der et kontraktsfestet
mål om 18 TWH/år innen utgangen av 2011 omtales som innen rekkevidde.
Disse medlemmer har merket seg
kritikken fra Riksrevisjonen om at det rapporteres på kontraktsfestede
tall, og ikke på de faktisk oppnådde resultat. Disse medlemmer deler
oppfatningen av at rapporteringen har vært mangelfull. Disse
medlemmer ber Olje- og energidepartementet om å vektlegge
gjennomføring av prosjekter og bedre rapporteringen på hva som faktisk
er under gjennomføring eller er gjennomført, og legger til grunn
at realiserte sluttresultater også blir rapportert til Stortinget
i fremtiden.
Spriket mellom kontraktsfestede resultater og
realiserte sluttresultater er etter disse medlemmers oppfatning
for stort. Det skaper uklarhet om hva som faktisk blir gjort til
hvilken pris, og effektiviteten i Enova som sådan. Samtidig vil disse
medlemmer understreke at mange av kontraktene har til dels
betydelig risiko, og at det derfor er naturlig med avvik mellom
kontraktsfestede resultater og realiserte sluttresultater. Disse
medlemmer vil likevel be departementet se nærmere på kontraktsformer
som forplikter Enovas avtaleparter mer i fremtiden enn det som er
tilfellet i dag.
Disse medlemmer mener at en rask
gjennomføring av prosjekter som får støtte fra Enova, er viktig. Disse
medlemmer merker seg at regjeringen i 2009 ba Enova vektlegge
gjennomføring og sluttrapportering av prosjekter. Disse medlemmer merker
seg videre at Enova i resultatrapporten for 2009 rapporterer at
om lag 75 prosent av de kontraktsfestede resultatene totalt sett
er knyttet til prosjekter som enten er sluttrapportert eller som
er igangsatt og der utbetaling av støtte er påbegynt. For de prosjektene
som fikk støtte før 2007, er mer enn 97 prosent av energiresultatene
sluttrapportert eller knyttet til igangsatte prosjekter.
Disse medlemmer har videre merket
seg at Riksrevisjonen er kritisk til måten Enova har forholdt seg
til statens økonomireglement på, ved at det kun har vært én saksbehandler
for hvert prosjekt, som følger prosjektet fra søknadsfasen til det
er realisert. Disse medlemmer merker seg at støttetildelinger
fra Enova både behandles av et bevilgningsutvalg og av ledergruppen
i Enova. Store tildelingssaker behandles av styret i Enova. Dette
sikrer at søknader behandles likt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til at Riksrevisjonen peker på at det vil bli svært krevende for Enova
SF å nå målet om 18 TWh/år energi spart eller ny miljøvennlig energiproduksjon. Flertallet vil
også vise til at målet om 3 TWh/år vindkraft ikke vil bli nådd,
noe flertallet vil peke på er en direkte følge av
at regjeringen har skapt betydelig usikkerhet om vilkårene for ny
fornybar energiproduksjon i Norge. I februar 2006 vraket regjeringen
samarbeidet med Sverige om grønne sertifikater. Dette bidro til
at en rekke fornybarprosjekter ble lagt på is over hele landet. Deretter
ble det innført en ny ordning med produksjonsstøtte til fornybar
elektrisitet i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 11 (2006–2007),
jf. Innst. S. nr. 147 (2006–2007) om støtteordningen for elektrisitetsproduksjon fra
fornybare energikilder. Ordningen var så dårlig utredet og gjennomarbeidet
at den ikke i nevneverdig grad bidro med å utløse nye prosjekter.
Ordningen ble vraket av regjeringen kort tid etter at den ble innført.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener Riksrevisjonens rapport vitner om stor avstand
mellom politiske løfter rundt Enova og leverte resultater innen fornybar
energi og effektiv energibruk. Disse medlemmer viser
til regjeringens løfter vedrørende et grønt sertifikatmarked med
Sverige fra 2012 og mener Enovas rolle fra da vil måtte bli betydelig
endret. I tillegg drøftes en lignende markedsbasert ordning med
såkalte «hvite sertifikater» for energisparing. Disse medlemmer finner
det naturlig om regjeringen i lys av Riksrevisjonens kritikk og
Enovas endrede forutsetninger for fremtiden legger frem for Stortinget
en egen sak om Enova.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til klimaforliket,
avtalen om St.meld. nr. 34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk, der
regjeringen har forpliktet seg til å gjenoppta drøftingene med Sverige
om grønne sertifikater. Disse medlemmer har registrert
at man har kommet viktige skritt i riktig retning i dette arbeidet,
men at en endelig avklaring om oppstart av en slik ordning er skjøvet
ut i tid. Disse medlemmer vil understreke behovet
for at regjeringen holder trykket oppe i dette arbeidet og at man
arbeider med mål om å innføre en slik ordning i samarbeid med Sverige. Disse
medlemmer legger til grunn at regjeringen følger opp klimaforliket og
kommer tilbake med et alternativ som er like virkningsfullt, dersom
man ikke kommer i mål med et samarbeid om grønne sertifikater.