Norge har store mineralske ressurser. Mineralnæringen
omfatter store og små bedrifter som lever av å bearbeide råstoff
fra fast fjell og løsmasser, etter å ha tatt ut mineralske råstoffer som
malmer, industrimaterialer, naturstein, pukk og grus.
Norges geologiske undersøkelse anslo ved begynnelsen
av dette tiåret verdien av norske mineraler til 1 000 mrd. kroner.
Næringen er en typisk distriktsnæring, og i 2008 sysselsatte næringen
4 806 personer fordelt på 807 produksjonssteder. Møre og Romsdal,
Rogaland, Nordland og Vestfold er fylkene med flest sysselsatte i
mineralnæringen, og spesielt i kystområdene er det mange bedrifter.
Bergindustrien eksporterte for til sammen 7,2 mrd. kroner i 2008.
I Norge ble mineralloven vedtatt i 2009. Da regjeringen
Stoltenberg la frem sitt lovforslag 20. mars 2009, ble det gitt
uttrykk for at det gjennom forslaget skulle stimuleres til økt aktivitet for
næringen, tilrettelegge for økt næringsvirksomhet og ivareta samfunnets
behov for kontroll med driften, samt sikre at driften skjer på en bergmessig
forsvarlig måte, jf. Ot.prp. nr. 43 (2008–2009). Forslagsstillerne
mener mineralloven gir et rammeverk, men at det er viktig å bygge
videre på dette. Forslagsstillerne mener videre at for å stimulere
til økt næringsvirksomhet, og for å gjøre bergverksaktivitet mer
attraktivt, må det foretas en bred gjennomgang av rammevilkårene
for næringen, herunder om målrettede incentiver vil være formålstjenlig. Næringen
har selv pekt på at oljeindustrien har enkelte skatteincentiver
til leting som med fordel kunne overføres til bergindustrien.
Næringen er i dag på mange måter prisgitt den enkelte
kommunes ressurser og enkeltpersoners engasjement. Det er etter
forslagsstillernes mening grunn til å stille spørsmål ved om konsekvensutredninger
i bergverkssaker er for komplekse for enkeltkommuner, og at Direktoratet
for mineralforvaltning igjen bør få dette ansvaret. Det er også
grunn til å stille spørsmål ved om de geologiske ressursene ivaretas
for tilfeldig regionalt, da under halvparten av fylkene har egen
fylkesgeolog.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en strategi
om norsk bergindustri, med konkrete forslag til hvordan næringens
ressurser og muligheter til økt aktivitet best kan nyttiggjøres
på kort og lang sikt, herunder ved bruk av virkemidler som skatt, forenkling
av saksbehandling, en synliggjøring av kompetanseforholdene i offentlig
sektor og en klargjøring av ansvarsforholdene i forvaltningen mv.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Dokument
8:100 S (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Frank Bakke Jensen,
Svein Flåtten, Elisabeth Røbekk Nørve og Bjørn Lødemel om en strategi
for norsk bergindustri.
Komiteen viser videre til vedlagte
brev av 29. april 2010 fra statsråd Trond Giske som understreker
næringens betydning og muligheter, ikke minst i de nordlige fylkene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at statsråden ser potensial for å koordinere virkemidler og
regelverk for næringen, og viser videre til at Nærings- og handelsdepartementet
har bergverksnæringa som ett av sine satsingsområder. Flertallet har
merket seg at regjeringen vil fortsette arbeidet med å styrke bergverksnæringa
og utvikle en samordnet politikk på området, men at det ennå ikke
er tatt stilling til om dette skal få form av en nasjonal strategi,
stortingsmelding, eller om det kan skje på annen måte.
Komiteen viser i denne
forbindelse til næringskomiteens innstilling i behandling av Ot.prp.
nr. 43 (2008–2009) Innst. O. nr. 89 (2008–2009) om lov om erverv
og utvinning av mineralressurser (mineralloven). Den nye mineralloven
trådte i kraft 1. januar 2010.
Komiteen er enig i at det er
et stort behov for å meisle ut en samordnet politikk for bergverksnæringa,
der hensynene til sysselsetting, verdiskaping og miljøhensyn blir
avveid slik at næringa kan videreutvikles på en bærekraftig måte. Komiteen er
kjent med at verden er på vei inn i en utfordrende situasjon når
det gjelder tilgang til nødvendige geologiske ressurser, og at det
er stor etterspørsel etter en rekke metaller på verdensbasis. Komiteen har
videre merket seg at interessen for leting etter metaller har økt
over hele verden, også i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er derfor tilfreds med at regjeringen allerede er i gang med å utarbeide en
ny og samordnet politikk for bergindustrien, og ser fram til at
saken så snart som mulig forelegges Stortinget på egnet måte.
Flertallet viser til at regjeringen
har utarbeidet nasjonale strategier for flere naturgitte næringer der
man ser på totaliteten i næringens utfordringer og muligheter, og
har merket seg at også forslagsstillerne henviser til den store
betydningen disse har. Flertallet har merket seg
at for eksempel den maritime strategien «Stø kurs» fungerer som
et aktivt verktøy som danner rammen om regjeringens maritime politikk.
Flertallet ser det som svært
viktig at regjeringen også utarbeider en helhetlig politikk for bergindustrien,
og er glad for at det ser ut til å være bred politisk oppslutning
omkring det arbeidet som er igangsatt for å styrke bergverksnæringen. Flertallet viser
videre til at Norsk Bergindustri har utarbeidet et eget notat, «Mineralske
råstoffer som mulighet – behovet for en mineralstrategi i Norge», som
peker på en rekke utfordringer som bør behandles i denne sammenheng. Flertallet er
av den oppfatning at det kan være hensiktsmessig at det vurderes nærmere
om en slik samordnet politikk bør få form av en stortingsmelding,
slik at også Stortinget får muligheten til å behandle elementene
i en slik politikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at regjeringen her inntar en altfor passiv
holdning, og mener det er på sin plass å påpeke at man ved ikke
å ta stilling til den ønskede strategi, heller ikke tar saken alvorlig
nok.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil påpeke at å arbeide strategisk
med dette også innebærer at man inkluderer andre departementer,
for å få en helhetlig og best mulig løsning.
Disse medlemmer viser til at
det på en rekke områder skjer ting som endrer situasjonen for mange
av dagens næringsaktører. Nordområdesatsingen, energiindustriutviklingen
i Barentshavet inkludert den nye delelinjeavtalen, samt muligheter
for at det også finnes store forekomster av mineraler, åpner muligheten
for å etablere store industriprosjekter i nord. Endrede markedsforhold
på verdensbasis, og den nylig vedtatte mineralloven, og ønsket fra
næringa selv om mer forutsigbare rammevilkår er alle momenter som
bekrefter behovet for strategisk tenkning på dette felt også blant
politikere.
Disse medlemmer viser til at
bergverksnæringen trenger gode rammebetingelser som kan stimulere
til økt verdiskaping og lønnsomme bedrifter. Disse medlemmer mener
det blant annet trengs tiltak som styrker egenkapitalen i kompetente
eierselskap, skattemessige insentiver til prospektering og infrastrukturtiltak
for å nå mineralforekomstene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil også vise til avisa Nordlys fra fredag 7. mai
2010. Her uttaler Arbeiderpartiets parlamentariske leder Helga Pedersen:
«Regjeringen må ha en bergverksstrategi».
Disse medlemmer er tilfredse
med at parlamentarisk leder i Arbeiderpartiet uttaler seg på en
slik måte, men vil legge til at en slik strategi må forankres i
Stortinget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en strategi om
norsk bergindustri, med konkrete forslag til hvordan næringens ressurser
og muligheter til økt aktivitet best kan nyttiggjøres på kort og
lang sikt, herunder ved bruk av virkemidler som skatt, forenkling
av saksbehandling, en synliggjøring av kompetanseforholdene i offentlig
sektor og en klargjøring av ansvarsforholdene i forvaltningen mv.
og legge dem frem for Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti deler forslagsstillernes intensjon, men ønsker
en bred behandling av saken i Stortinget for å sikre en helhetlig
politikk for bergverksnæringen.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme med en stortingsmelding
om bergverksnæringen.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utarbeide en strategi om
norsk bergindustri, med konkrete forslag til hvordan næringens ressurser
og muligheter til økt aktivitet best kan nyttiggjøres på kort og
lang sikt, herunder ved bruk av virkemidler som skatt, forenkling
av saksbehandling, en synliggjøring av kompetanseforholdene i offentlig
sektor og en klargjøring av ansvarsforholdene i forvaltningen mv.
og legge dem frem for Stortinget på egnet måte.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen komme med en stortingsmelding
om bergverksnæringen.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:100 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Frank Bakke Jensen, Svein Flåtten,
Elisabeth Røbekk Nørve og Bjørn Lødemel om en strategi for norsk
bergindustri – vedlegges protokollen.
Jeg viser til representantforslag 100 S fra
stortingsrepresentantene Frank Bakke Jensen, Svein Flåtten, Elisabeth
Røbekk Nørve og Bjørn Lødemel om utarbeidelsen av en strategi for
norsk bergindustri. Forslaget lyder:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en strategi
om norsk bergindustri, med konkrete forslag til hvordan næringens
ressurser og muligheter til økt aktivitet best kan nyttiggjøres
på kort og lang sikt, herunder ved bruk av virkemidler som skatt, forenkling
av saksbehandling, en synliggjøring av kompetanseforholdene i offentlig
sektor og en klargjøring av ansvarsforholdene i forvaltningen mv.»
Bergverksnæringen er en viktig distriktsnæring, og
en næring som særlig betyr mye i de nordligste fylkene og på Vestlandet.
Det er også en næring med et betydelig potensial. Jeg er opptatt av
å legge til rette for at bergverksnæringen har gode rammebetingelser
som kan stimulere til arbeidsplasser, økt verdiskaping og lønnsomme bedrifter.
På samme måte som resten av næringslivet er bergverksnæringen avhengig
av stabile og forutsigbare generelle økonomiske rammevilkår, slik
som kronekurs, lave renter og en politikk som sørger for et akseptabelt
kostnadsnivå for konkurranseutsatt næringsliv i Norge. Næringen
er avhengig av en god krafttilgang og at miljø- og klimapolitikken
gir grunnlag for at lønnsomme bedrifter kan utvikle seg videre i
Norge.
Norges geologiske undersøkelse (NGU) har som kjerneoppgave
å produsere og distribuere basiskunnskap, blant annet om Norges
berggrunn. NGU har en grunnleggende kompetanse om landets geologiske
oppbygning og mineralressurser, og fremskaffer ny kunnskap om metall-
og mineralressurser gjennom kartlegging mv. av interessante områder.
Informasjonen om mineralforekomster i Norge som NGU har gjort tilgjengelig,
danner grunnlaget for leting (prospektering) etter metalliske og
mineralske råstoffer som vil kunne resultere i påvisning av nye forekomster
med mulighet for næringsutvikling og verdiskaping. Etatens arbeid
omfatter oversiktskartlegging og går fram til påvisning av en forekomst.
Detaljerte undersøkelser av konkrete forekomster med sikte på å
starte produksjon må bedriftene i bergverknæringen selv forestå.
Den 1. januar i år trådte mineralloven i kraft. Gjennom
mineralloven stimulerer vi til økt kartlegging av mineralressursene
i Norge ved å utvide leteretten til å gjelde for alle mineraler. Økt
kartlegging og kunnskap om berggrunnen vil også være viktig for
den kommunale arealplanleggingen, og gir kommunene bedre muligheter
til å sette av områder til råstoffutvinning i sine planer. Mineralloven
er et viktig bidrag i regjeringens satsing på utnyttelse av landets
naturressurser.
Bergverksnæringen kommer i berøring med ulike
andre interesser. Når det gjelder forholdet til urfolksinteresser,
arbeider regjeringen med oppfølgingen av rapporten fra Samerettsutvalg
II «Den nye sameretten». Eventuelle konsekvenser utvalgets rapport
og oppfølgingen av den måtte ha for bergverksnæringen vil man måtte
komme tilbake til når dette arbeidet er sluttført.
I mange tilfeller kan det offentlige virkemiddelapparatet
bidra til å styrke bedriftenes muligheter og kapasitet til å foreta
lønnsomme investeringer. Det er etablert blant annet generelle låneordninger
og egenkapitalvirkemidler som bedrifter i bergverksnæringen kan
søke om på lik linje med bedrifter i andre næringer.
Næringens betydning og muligheter ikke minst
i de nordligste fylkene, og det potensialet jeg ser for å koordinere
virkemidler og regelverk for næringen, gjør at Nærings- og handelsdepartementet
har bergverksnæringen som et av våre satsingsområder. Derfor vil
vi fortsette arbeidet med å styrke bergverksnæringen og utvikle
en samordnet politikk på området. Om dette får form av en nasjonal
strategi, stortingsmelding eller annet er ennå ikke besluttet.
Oslo, i næringskomiteen, den 3. juni 2010
Terje Aasland |
Arne L. Haugen |
leder |
ordfører |