Departementet viser til at det ved stifting av borettslag skal
lages en bygge- og finansieringsplan. Planen skal blant annet inneholde
et budsjett og en nøkkel som viser hvordan kostnadene skal fordeles mellom
andelseierne. Burettslagslova har ikke klare regler knyttet til
hvilke kostnader som skal inngå som del av felleskostnadene i et
borettslag. Det er heller ikke klare regler for hvor lang driftsperiode
et slikt budsjett skal gjelde. Departementet viser til at dette har
ført til ulik praksis når det gjelder hvilke utgifter som er tatt
med ved beregning av felleskostnadene i borettslag og hvor lang
driftsperiode som er lagt til grunn for budsjettene.
Departementet mener en del kostnader skal inngå i budsjettet
som ligger til grunn for felleskostnadene. Dette vil sikre at disse
kostnadene inngår i felleskostnadene. Departementet mener en slik
detaljert spesifisering er best egnet til å reguleres i en forskrift.
Det foreslås derfor at det vedtas en forskriftshjemmel slik at departementet
kan regulere hvilke kostnader som skal inngå i et slikt budsjett.
Det er bred enighet blant høringsinstansene om å ha en slik bestemmelse.
Forbrukerrådet mener det neppe er rettslig grunnlag for å kreve
et driftsbudsjett for mer enn første driftsår, og foreslår derfor
en endring i burettslagslova § 2-6. Departementet vil vurdere dette
i forbindelse med forskriftsarbeidet. Det åpnes derfor for en slik mulighet
i forskriftshjemmelen. Hvilke virkninger eventuelle manglende opplysninger
om felleskostnader skal få, må vurderes etter generelle regler om
mulige sanksjoner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
vurdering av behovet for forskriftsregulering av hva som skal inngå
i felleskostnadene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti sier seg enig med Forbrukerrådet
som påpeker at det er vanskelig å kreve formelle budsjetter utover
førstkommende driftsår.